|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
AMD Emolevyt
|
|
Senior Member
23 tuotearviota
|
3. huhtikuuta 2010 @ 00:15 |
Linkki tähän viestiin
|
No niin pitihän sitä sitten aloittaa threadi myös koskien AMD:n emoelvyjä, niin uusia kuin hieman vanhempiakin.
Itse olen useimmiten ollut hieman sellainen että kahtelen mielelläni ns.erikoisuuksia, enkä niitä kamoja joita kaikki tuntuu eniten suosittelevan. Tästä on sekä ollut hyötyä että joskus hieman harmiakin. Nykyinen ECS:n emoni on mielenkiintoinen harvinaisuus, ainakin näillä palstoilla. Perustuen jo vanhaan piirisarjaan ja tukee prossuja aina AM2 prossuista suhteellisen uusiin Phenom II:siin. Muistiakin saisi asennettua hulppeat 32Gb jos vain olisi sellaisia kampoja olemassa, tai varmaan olemassa on, mutta eivät oikein mene kukkaron kanssa yksiin...
Tästä omasta emosta löytyy siis paljon mielenkiintoisia ja hyviäkin ominaisuuksia, kellottaminenkin on helppoa kunhan vaan pääsee BIOS:in kanssa sinuiksi, mikä ei siis ei ole niistä kaikkein yksinkertaisimmista. Myös melkko tarkka tämä on asetusten suhteen jotta pysyy vakaana. Mutta ihan iloinen olen, suhteutettuna hintaan jonka tästä maksoin (89.90? reilu vuosi sitten).
Emossa on toki myös kummallisia ja osin jopa huonojakin ominaisuuksia, kuten että SATA väylät ovat osin ongelma ainakin useampaa kovalevyä hamuavalle ison/pitkän näytönohjaimen yhteydessä. Jolloin näytönohjain tulee SATA väylien päälle. No yhdelläkin kovolla on tullut ihan hyvin pärjättyä, kahdellakin kunhan toisesta SATA liittimestä löytyy 90 asteen mutka:)
Kuten jo monet ovatkin jo avustaneet minua emolevyn hankinassa antaen loistavia ideoita ja vinkkejä, siitä haluan kyseisiä ihmisiä kiittää erityisesti. Kuitenkin laitapuolen kulkijana törmäsin valmistajaan nimeltä Biostar. Nimi ei tullut minulle kovinkaan uutena, ainoa vain ettei Suomesta tahdo merkiltä löytyä jälleenmyyjiä, taitaa olla sen verran pieni toimija vielä ettei heidän ole järkeä tuoda tuotteitaan näinkin pienelle markkina alueelle, jota jo hallitsevat suurimmat valmistajat (Asus, Gigabyte ja MSI).
Kyseinen Biostarin emolevy herätti ensi-silmäyksellä ihastusta erikoisen väri maailmansa vuoksi:

Lisäksi pikaisen tutkiskelun jälkeen emolevy, vaikkakin onkin µATX kokoluokassa, oli osoittanut melkoista kellotuspotentiaalia, xtremesystemsin hippasilla jossa Phenom II X4 965BE C3 venyi hienosti 6804MHz kelloille.
Lisäksi vielä overclock.net:in arkistoista löytyi lisää ilmakellotus asiaa lankusta, ja pontentiaaliahan tuossa tuntuisi olevan, 550BE:n kulkiessa himpun verran yli 4Ghz:in.
No tietysti lankusta erittäin kiinnostuneena aloin sitä metsästämään, aluksi nämä yleiset saksan saitit sekä parit ruotsalaisetkin, mutta ikäväkseni en löytänyt. Sitten päädyin brittiläiselle sivustolle, ja bongasinkin kyseisen emolevyn. Sivusto vaatinee tunnukset jotta näkisi hinnaston. No, enpä jaksanut alkaa kirjautumaan, vaan kirjoitin suoraan sähköpostia aiheesta, että miten tuollaisen saisi Suomeen ja millaiseen hintaan.
Joten nyt sitten odottelen tovin aikaa ilmoitusta briteistä s.postiin ja toivon tietenkin että emolevyn saisi Suomeen sopivalla hinnalla. Pääsisi sitten testailemaan noita karkkimarkkeja uusiksi, hyvän prossu coolerin sekä uusien muistien kera. Näytönohjaimeksi tuohon on kaiketi tulossa 5870, joten pelitehoa luulisi saavan aikaiseksi.
Tiedän että mulla on kauhea vaiva, ja outo menetelmä hankkia tavaraa. Varsinkin kun Suomesta saisi kaupasta varsin loistavia Asuksen tahi Gigabyten tuotteita, mutta itse haluan kokeilla jotakin hieman tuntemattomampia valmistajia. Ties vaikka taas löytyisi oikea helmi.
Muutoin tämän threadin ideana on keskustella AMD:n emolevyistä, ja niiden kellotuspotentiaalista sekä liitettävyydestä, asennettavuudesta, mukana seuraavasta oheis-sälästä jne.
Fractal Design Arc Midi + 4x140mm + 1x120mm Arctic Cooling, ASRock Extreme4 970, Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz + Phanteks PH-TC14PE, 8GB DDR III @ 1600MHz, Palit GTX 570, Seagate 500GB + 1TB HDD, Samsung DVD-RW, Corsair HX620W.
Netti: DNA 4G @ Sierra Wireless
|
AfterDawn Addict
19 tuotearviota
|
3. huhtikuuta 2010 @ 14:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Biostarin emolevy kuullostaa hyvältä mATX-emolta. Kellotuksessa tosin 8-pinninen lisävirtaliitin olisi plussaa.
Oma kokemukseni M4A79 Deluxe-emosta on hyvä. Runsaat liitännät + laaja bios. Myös Phenom II X6-prossut tulevat tälle emolle, uusimmalla bios-päivityksellä. Vdroppia en ole huomannut tällä emolla.
Ehkäpä parhaita AM2+ emolevyjä? 4kpl PCI Express X16-paikkoja, eli monta korttia saa CFX-systeemiin ja softamodilla Slihin.
Lisäksi ACC-toiminto on ehdoton lisä plussiin. Tästä emosta ei puutu mitään, mitä tarvitsisin.
Mutta emoa en ostaisi värin vuoksi ;)
AMD Phenom II 965 @ 3.85Ghz, 4Gt DDR2-1066Mhz, HD 4770 @ 850/1000Mhz, 1TB WD Black + 500GB WD Blue, Antec 300, HX520
Nokia 5800XM @ C6FW
|
|