User Käyttäjä Salasana  

perjantai 20.6.2025 / 01:55
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > cd-asema
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
CD-asema
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Nokkelaa
Newbie
_
17. elokuuta 2011 @ 00:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Elikkäs, kokosin tuossa pari päivää sitten uuden pöytäkoneeni. Toimii hienosti muuten, mutta CD-aseman kanssa on ollut hiukan ongelmia. Kyseisen aseman olen siis siiränyt vanhasta koneestani tuohon uuteen, ja vanhankaan koneen kanssa se ei toiminut täysin moitteetta.

Tässä ongelmavyyhti:

1. CD-aseman valo palaa koko ajan, ja on siis lukevinaan jotain. Tähän voi olla syynä liitäntävirhe, mutta en ole vielä kokeillut syystä että se ei ole minulle itselleni ongelma, mikä selviää seuraavassa.

2. CD-asema ei automaattisesti tunnista levykettä, vaan joudun manuaalisesti avaamaan levykkeen kansiot ja siitä sitten suorittaa sen mikä pitää suorittaa. Jos kaksoisklikkaan levykeasemaa, asema herjaa ettei ole tunnistavinaan levyä, vaikka silti avaa kansiot ynnä muut ja antaa sieltä esim. installoida tarvittavan. Joten onneksi tämän kanssa pärjää, mutta siitä pääsenkin seuraavaan kysymykseen:

Jos CD-asemassa on liitäntävirhe - kuten hieman epäilen - onko vika akuutti, jos aseman kanssa jotenkin pärjää? Aiheuttaako mahdollinen liitäntävirhe emolevylle ongelmia jatkossa? Olen uusionörtti ja vasta lähdin alaa opiskelemaan kunnolla, niin hieman hermoilen asian suhteen, konekkaan kun ei ollut mikään kovin halpa sijoitus.

Kiitos jos jollakulla on tähän jotain järkevää sanottavaa! :)
Vuohi
Senior Member
_
17. elokuuta 2011 @ 06:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuskin kyseessä on liitäntävirhe, mikäli asema on samalla tavalla "toiminut" vanhassa koneessa. Asema on yksinkertaisesti vajaakuntoinen. Mikäli aseman kanssa tulee toimeen, ei sen käytölle mitään estettä ole, mutta eipä uudet DVDRW-asematkaan paljoa maksa.
Nokkelaa
Newbie
_
17. elokuuta 2011 @ 16:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitos kovasti vastauksesta. Itse vain mietin tuota valoa, mutta ehkä se kielii vain sitä että asema todella on paskana eikä edes kunnolla tunnista liitäntää. Vanhassa koneessa se ei suostunut aukaisemaan CD-asemaa koneelta mitenkään, eikä kyllä sen kummemmin herjannutkaan.
BPVest
AfterDawn Addict
_
17. elokuuta 2011 @ 17:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Valo palaa koko ajan voi kertoo siitä et liitännässä on jotain häikkää. Ton saa aikaan esim laittamalla IDE-piuhan väärin päin.

Uus asema maksaa jotain 20 euroo kummiski, et ei oo paha hinta. Eipä noita tehdä kestämään, kuten hinnastaki näkee.

Want to get your a** kicked? Wear BritishPetroleumVest and have a trip in Mexico!
Toms Hardware: Näistä syistä niin ikävää kuin se onkin, alle 200 dollarin hintaluokasta ei löydy yhtään suosittelemisen arvoista AMD-prosessoria..
Nokkelaa
Newbie
_
18. elokuuta 2011 @ 14:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo, sitä itsekin mietin sitä jatkuvaa valon palamista. Mutta se on tässä olennaista, että aiheuttaako se haittaa esim. emolevylle. Itse pystyn tuon CD-aseman kanssa kuitenkin elämään.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
18. elokuuta 2011 @ 15:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Ton saa aikaan esim laittamalla IDE-piuhan väärin päin.
Kaapeli jossa ei ole 1 reikä ummessa (eikä sitä "kyhmyä" joka estää väärinpäin asentamisen), niin tulos on sama kuin kaapeli irti. BIOS ei edes tunnista asemaa, ei toimi. En muista paneeko lulu-ledin palamaan koko ajan.
Näin oma kokemus kerran tuosta virheestä.
(Radikaalimpi virhe oli kaapeli reikä ummessa, ilman "kyhmyä" > Hyvin kevyellä voimalla meni asemaan, seurauksena se yksi pinni poikki = entinen kovo)

IDE = Parallel ATA tosta voit alkaa tutkia mitä siinä kaapelissa kulkee. Ja onko mahdollista että kaapelin tai aseman joku "oikari" saa aikaan emon kyrvähtämisen.

"Luulen tietäväni", optiset asemat vaan joskus kyrvähtää, niin että se luku-ledi palaa koko ajan (tai vilkuttaa). Yleensä silloin on entinen asema käsissä. Sulla jotenkin toimii ja haluat pärjätä sillä rotiskolla, ostamatta parinkympin dvd-rw asemaa tai hakemalla ilmaiseksi (parilla sentillä) kenellekkään kelpaamatonta vain lukevaa cd-asemaa (tai jopa cd-rw:tä). Kierrätyskeskuksista, SER-jätteen purku paikoilta.

Kuin arvokkaana sä pidät sun emoasi, jos se ton aseman vian takia sattuisi kyrvähtämään. Ostatko sitten uuden koneen, vai manailetko "markan suutari teki kahden markan vahingon"?
Tarpeeksi pitkään kun se ledi palaa, niin se himmenee ja se vika "poistuu".

Ei tässä osaa mitään oikeeta tai järkevää neuvoa antaa.
Nokkelaa
Newbie
_
18. elokuuta 2011 @ 23:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tulin itsekin siihen tulokseen, että aion ostaa uuden CD-aseman. Jos silloinkaan vika ei ole poissa, niin alan tutkimaan liitäntöjä. Jos valo on päällä koko ajan mutta lukee kuitenkin CD-levyt, niin minusta kuulostaa hiukan oudolta että olisi kyseessä liitäntävirhe, koska itsestäni tuntuisi loogiselta ettei koko asema toimisi tällöin ollenkaan. Koneeni on minulle toki hirveän arvokas, enkä halua että joku emolevy tästä tällaisesta kärsisi. Muutenhan koko kone siis toimii varsin hyvin.
Nokkelaa
Newbie
_
18. elokuuta 2011 @ 23:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niin ja siis, pääpointtina oli tässä lähinnä se että onko vika akuutti. Uuden CD-aseman hankkiminen on minulle tässä ollut aikalailla koko ajan selvää. Mutta ehkä kyselen vähän turhan vaikeita tähän väliin.

Muuten, oma asemani on SATA-liitännällä, ei IDE:llä. SATA:a ei käsittääkseni voi laittaa edes mitenkään väärinpäin. Tätä en vain ottanut huomioon. No mutta joo, uusi CD-asema on tilattu ja kahtelee sitten miten homma etenee.
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
19. elokuuta 2011 @ 00:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Nokkelaa:
että aion ostaa uuden CD-aseman
---------------
Uuden CD-aseman hankkiminen on minulle tässä ollut aikalailla koko ajan selvää
---------------
uusi CD-asema on tilattu ja kahtelee sitten miten homma etenee.

Sen ymmärrän että jollain voi olla kovin vanhassa koneessa CD-asema mutta että aikoo muka ostaa uuden sellaisen tuntuu hieman hassulta. ;)

Leikki sikseen ja tämä menee jo melkein offtopicin puolelle mutta ihmettelen miksi jopa Windows 7:ssa vielä vuonna 2011 resurssinhallinnnassa käytetään optiselle asemalle yleisnimitystä CD-asema? Jos hankin Blu-ray aseman niin lukeeko senkin kohdalla resursinhallinnassa CD-asema?
Mainos
_
__

_
Nokkelaa
Newbie
_
19. elokuuta 2011 @ 01:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No kukin kutsuu miten tykkää. :D Minulle se on CD-asema, ehkä joskus opin sitä kutsumaan hieman "ammatillisemmin". No mutta joo, olet oikeassa: tänä päivänä aseman olemassaolo koneessa ei ole niin tärkeää. Saahan peleihinkin esimerkiksi ladattua materiaalin netistä ja käsittääkseni ihan laillisestikin kunhan käyttää omaa keycodea, ja ajurit sun muut saa myös näppärästi hankittua netistä, ilman että levykkeiden kanssa tarvitsee pelata yms Warettamista leffojen ja musiikin kanssa vältän mutta niillekkin on omat porsaanreikänsä hienosti. Käyttömukavuus ja silkka tottumus taitaa minulla olla se syy miksi mielelläni pitäisin CD-asemaa koneessa.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > cd-asema

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy