Kiintolevyn kokonais tilan palauttaminen?!
|
|
ConAer
Newbie
|
15. lokakuuta 2009 @ 10:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Terve!
Minulla on Samsungin 400gb kovo, jonka aikoinaan osioin kahteen osaan. Toinen Linukalle ja toinen windowsille. Nyt ajattelin palauttaa kiintolevyn kokonais tilan. Kiintolevyn koko näytää nyt 32gb ainoastaan!! joten kysymys kuuluu: Miten minä saan 32gb muutettua ennalleen siihen 400gb???
|
heikki75
Senior Member
|
15. lokakuuta 2009 @ 14:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Sinulla on jossain päällä 32 Gt:n rajoitus.
Siirsitko kovalevyn vanhaan koneeseen tai muutitko emolevyn BIOS-asetuksia. Tunnistaako koneen BIOS aseman koon oikeaksi?
Asensitko jonkun ikivanhan käyttiksen joka ei tunnista yli 32 Gt:n kovalevyjä?
Vanhemmissa kovalevyissä on myös 32 Gt:n jumpperiasetus, oletko muuttanut kovalevyn jumppereita?
|
ConAer
Newbie
|
15. lokakuuta 2009 @ 15:38 |
Linkki tähän viestiin
|
En ole siirtäny kovoa toiseen koneeseen ja en ole muuttanu BIOSin asetuksia. ja BIOSissa se on sama koko (32gb). ja käyttiksenä on windowsXP ja enkä ole jumppereihin koskenu.
ja osioinnin tein linuxin (Ubuntu) asennuksen yhteydessä ku siinä oli mahdollisuus tehä se. Että en tehny osiointia valmiiksi windowsXP:ssä.
|
heikki75
Senior Member
|
15. lokakuuta 2009 @ 18:42 |
Linkki tähän viestiin
|
Missä vaiheessa huomasit että kovalevyn koko on vain 32 Gt?
Ei kovalevyn 400 Gt:n kokoa voi ottaa käyttöön jos vain 32 Gt tunnistetaan.
Kokeile Windowsin tai Linuxin asennuslevyllä (käynnistämällä kone asennuslevyltä). Kuinka asennusohjelma tunnistaa kovalevyn?
|
ConAer
Newbie
|
15. lokakuuta 2009 @ 19:52 |
Linkki tähän viestiin
|
siitä lähtien ku Linuxille tilaa annoin tuon 32Gt verran, vaikko kummin päin se oli...en muista...mut kumminkin nyt sitten kun päätin palauttaa normaali koon takasin kovolle niin siinähän tuli sit tenkkapoo et kuinkas minä sen sit palautan :D. Mä kokeilin päivällä windowsin levyllä niin siinä oli sama homma eli näytti sitä 32:a.
|
heikki75
Senior Member
|
15. lokakuuta 2009 @ 20:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Eli olet itse tehnyt 32 Gt:n kokoisen osion kovalevylle? Sittenhän ei ole mitään ongelmaa.
Silloinhan kovalevyltä pitäisi löytyä noin 340-350 Gt:n kokoinen varaamaton osio. Se näkyy Windowsin levynhallinta-työkalun avulla.
XP > Ohjauspaneeli > Suorituskyky ja ylläpito > Valvontatyökalut > Tietokoneen hallinta > Levynhallinta
Tällöin myös koneen emolevyn BIOS-asetuksissa pitäisi näkyä kokonaan 400 Gt:n kovalevy (koko noin 370-380 Gt).
Käynnistä XP:n asennus käynnistämällä kone asennuslevyn avulla .
- "Käynnistä CD-levyltä painamalla jotain näppäintä".
- "Asenna Windows XP painamalla ENTER."
- "Jos haluat ohittaa korjaamisen ja asentaa kokonaan uuden kopion Windows XP:stä, paina ESC."
- "Paina P poistaaksesi valitun osion."
- "Paina S poistaaksesi tämän osion."
- "Paina ENTER asentaaksesi Windows XP:n valittuun osioon tai osioimattomalle alueelle."
- "Alusta osio käyttämään NTFS-tiedostojärjestelmää (pika)"
edit: Lue linkistä kohta "Miksi uusi kovalevy ei näy "Oma tietokone"-ikkunassa eikä Windowsin asennusohjelmassa?"
http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-...804865/#4866552
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 15. lokakuuta 2009 @ 20:35
|
ConAer
Newbie
|
16. lokakuuta 2009 @ 10:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Levynhallinnassa näkyy minun ensisijainen kiintolevy (Levy 0) jossa on käyttiksenä windowsXP
ja toisena kovona näkyy tämä minun ( 400Gt joka nykyään näyttää vaan sen n. 32 Gt :D) vara kovo jota käytän muitten tietojen tallentamiseen (Levy 1) jonka muistikapasiteetti on 31,49Gt ja tämä on "Varaamaton"
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
16. lokakuuta 2009 @ 12:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos bios tunnistaa vain 32G niin sanoisin, että bios on liian(todella) vanha. Sampalla ei ole omaa HD-työkalua jolla koko tilan saisi käyttöön.
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
|
heikki75
Senior Member
|
16. lokakuuta 2009 @ 12:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ConAer: Levynhallinnassa näkyy minun ensisijainen kiintolevy (Levy 0) jossa on käyttiksenä windowsXP
ja toisena kovona näkyy tämä minun ( 400Gt joka nykyään näyttää vaan sen n. 32 Gt :D) vara kovo jota käytän muitten tietojen tallentamiseen (Levy 1) jonka muistikapasiteetti on 31,49Gt ja tämä on "Varaamaton"
Eli sinulla on kaksi kovalevyä, ekassa on XP "Levy 0", toinen "Levy 1" on varaamaton, jonka koko levynhallinnan ikkunasssa on 32 Gt vaikka pitäisi olla noin 400 Gt.
Varaamaton tarkoittaa alustamatonta osiota tai alustettu osio on poistettu.
Jos levynhallinnan ikkunasssa "Levy 1" kohdassa näkyy vain yksi 32 Gt:n varaamaton osio, eikä muita saman kovalevyn osioita, niin silloin on jotain vikaa eli jossakin on päällä 32 Gt:n rajoitus (lue ensimmäinen viestini). Vika on korjattava ennenkuin saat koko levyn tilan käyttöön.
edit: Onko 400 Gt:n kovalevyn koko koskaan näkynyt kokonaisena koneessasi?
Saisitko kuvakaappauksen viestiisi Windowsin levynhallinnan ikkunasta?
- näppäimet Alt+PrtScn kopioi aktiivisen ikkunan
- Windowsin Paint-ohjelmassa > Muokkaa > Liitä
- Windowsin Paint-ohjelmassa > Tiedosto > Tallenna > Tallennusmuoto: JPEG > Tallenna
- http://www.imageshack.us/
- klikkaa "Browse..." > valitse kuva "Omat tiedostot\Omat kuvatiedostot"-kansiosta
- klikkaa "start upload!"
- kopioi ja liitä viestiisi "Direct link to image"-rivillä oleva linkki
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 16. lokakuuta 2009 @ 13:21
|
ConAer
Newbie
|
16. lokakuuta 2009 @ 14:14 |
Linkki tähän viestiin
|
|
ConAer
Newbie
|
16. lokakuuta 2009 @ 15:27 |
Linkki tähän viestiin
|
Ongelma selvisi! Syy oli jumpperissa :D
minua alkoi vaivamaan se ajatus että voiko se olla jumpperista kiini!
niin perskeles... siinähän se vika olikin :D
poistin jumpperin ja katsoin levyhallintaa uudestaan niin 372Gt näky siellä :)
eli syy oli täysin "inhimillinen" ! :D
Kiitän paljon avusta/ hyvistä neuvoista :)
P.S Kirjoittelen taas kun onnistun sooloilemaan lisää ongelmia koneelleni :D
|
Mainos
|
  |
|
BforeDusk
AfterDawn Addict
|
16. lokakuuta 2009 @ 17:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Ongelma ratkesi, hyvä.
Muille myöhemmin opiksi asioita.
Viestiketjua lukiessa (vajaata tietoa alkuun), niin syitä tohon, miten tulee mieleen.
Linux osio ei näy winukassa, Oma tietokone, eikä asennus cd sitä huoli osioksi. Winukalle jätetty 32GB vain kovon "kooksi".
Levynhallinta näyttää Linux osionkin 'tuntematon järjestelmä'. Kuten näkyy myös osioimaton alue, unallocated (en muista mitä suomi-xp nimittää sitä)
BIOSissa ei oo mitään rajoitusta, mutta "solmuun meno" ja kovosta väärät head-cyllinders-sectors arvot saa sen koonkin näkymään väärin.
Käyttiksissä ei muistaakseni ole 32GB kohdalla rajaa. 16-bit käyttis, "susikasit" ja vanhemmat on raja 'osion max koko = 2GB'
XP ilman mitään service packiä (vai oliko SP1:lläkin) 128GB on kovon max koko. Loput jää käyttämättä xp:ssä. unallocated. Huoleti menee siinäkin linux rinnalle siihen yli 128GB osaan.
Lopulta kerroit että se on toinen kovo, toimivan winukka kovon rinnalla.
Ehdit jo itse tutkia ja löysit sen yhden, harvinaisemman syyn. Monessa kovossa on ollut 'half-capasity' jumpperi. Sulla näkyis olevan 1/10-jumpperi.
Niiden idea on, että talletus kovolle on ko. suhteessa harvemmassa. Talletetut bitit, magnetismi ei säteile ja sotke viereisiä bittejä vääriksi. Tiedon tallennus on laadukkaampaa, säilyy vääristymättömänä pidempään.
(Vai olisko jossain kovossa idea, että kirjoittaa "varmuuskopiota" rutosti, ja sitten jollain konstilla se recovery on helpompaa, varmempaa jne.)
Idea oli käytössä jo lerppujen, taipuvissa 5.25" levykkeissä, ja korpuissa 3.5" jäykät, 720MB/1.44GB liukuniksu, kuten write-protect toisessa kulmassa. Eli puolet harvempaan, mitä laitetekniikka kykenee tiheimmillään.
Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
|