User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 8.6.2025 / 20:36
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kovalevyjen lämmöt korkealla, vai onko?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kovalevyjen lämmöt korkealla, vai onko?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Junior Member
_
17. elokuuta 2012 @ 11:17 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eilen ihan huvikseni latailin pitkästä aikaa Astra32:n kun oli ideana tutkia noita kolmea Sata II levyä, joiden kamoja olen järjestellyt uutta myllyä varten.

Eksyin vahingossa välilehdelle, missä näkyi kovojen lämmöt. En edes tennyt että tällainen tieto noista saadaan ulos ilman erillisiä antureita tms jos ihan totta puhutaan.

Noiden lämmöt huiteli tuolla 48 tienoilla ja hetken noita arvoja katseltuani, alkoi Astra huutamaan kahden levyn kohdalla "over heating" ja yksi levy jäi makailemaan siihen 48 asteen korville.

Kannattaisko noita alkaa huolestumaan pikkuhiljalleen?
-AfterLife-
Suspended due to non-functional email address
_
17. elokuuta 2012 @ 12:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Panikointii ei ole hätää.
Tuo 48 astetta on aika normi lämpötilä kovalevyllä.
Vasta siinä vaiheessa kuhn lämmöt nousevat yli 60 asteen niin silloin on jotakin pahasti pielessä.

Moderator

5 tuotearviota
_
17. elokuuta 2012 @ 12:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ainahan se olisi parempi jos sen saisit puristettua idlessä alle 40C asteen. Oletko katsonut kuinka korkealle lämmöt nousee rasituksessa?

Älä Yritä Jos Et Osaa!!

Säännöt: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717
Junior Member
_
17. elokuuta 2012 @ 13:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jouko?:
Ainahan se olisi parempi jos sen saisit puristettua idlessä alle 40C asteen. Oletko katsonut kuinka korkealle lämmöt nousee rasituksessa?
En itseasiassa ole sen tarkemmin. Mullahan on noi aikamoisessa käytössä, kun esim pelkkiä RAW-muotoisia kuvia pyörii se yli 30000kpl edestakas, plus kaikki muu video jne jne.

Odotan nyt maanantaiksi Thermaltaken Armor Revoa ja muita kilkkeitä, jotta saisin uuden koneen kasattua. Luulis olevan tuossa kotelossa ainakin mahdollisuudet järjestää jäähdytys noille.

Eilen huomasin totaalista jarrutusta noissa, kun siirtelin 30-80gb kasoja tavaraa levyltä toiselle. Noihin levyihin ei tosiaan voinut koskea!

Mulla on noista 1 kpl acerin mukana tullut teranen ja 2kpl on purettu ulos uloisista koteloista. Toinen WD MyBook 320 ja toinen Lacien...oisko ollut 500gb Porche.

Justiinsa pähkäilin, että oisko vaan fiksumpaa hommata yksi 120gb SSD, esim . tämä http://www.verkkokauppa.com/fi/product/...D-2-5-kovalevy. Ei olis ainakaan hinnalla pilattu!

Ilmeisesti olis fiksua asentaa tuohon win7, kaikki kuvankäsittelyt (4x photoshop, Corel ja ties kuinka monta muuta), playerit, videoeditorit jne, ja heittää kaikki muu kama noille normaaleille Sata II tiilille?

Vähän vaan epäilyttää noiden vanhojen levyjen nopeus ja luotettavuus. Noilla on siirrelty kamaa kuitenkin ihan tolkuttomat määärät, eikä noi ole mitään ihan uusia enää.

Tässä muuten vähän tosta tulevasta kokoonpanosta:

http://www.systemastore.fi/product_info.php?products_id=46094
http://www.systemastore.fi/product_info.php?products_id=32488
http://www.systemastore.fi/product_info.php?products_id=50318
http://www.systemastore.fi/product_info.php?products_id=49872
http://www.systemastore.fi/product_info.php?products_id=63037
http://www.systemastore.fi/product_info.php?products_id=56743

Aloin jo miettimään, että pitääkö täs alkaa kohta keksimään jotain nestejäähdytystä noille kovoille, että ei keittele omiaan tossa
Moderator

5 tuotearviota
_
17. elokuuta 2012 @ 13:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Toivottavasti sulla on varmuuskopio-asiat selvitettynä jos kerran tuon verran tavaraa sieltä löytyy.. Nuo lämpöongelmat on kyllä selvitettävissä juurikin paremmalla kotelolla ja tuuletuksella. Tuohokin koteloon saa eteen 2kpl 120mm tuulettimia imemään ilmaa joka varmasti jäähdyttää kiintolevyt. Ja vielä kun ei laita jokaista kovoa päällekkäin ja jättää raot niin varmasti pitäisi pysyä melkeinpä yhtä viileänä kuin huoneenlämpö on.

EDIT: Ja kyllä SSD on ihan järkevä hankinta jos kuvankäsittelyohjelmia käytät. Tuon SSD:n hyvyydestä en sen tarkemmin osaa sanoa.

Älä Yritä Jos Et Osaa!!

Säännöt: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 17. elokuuta 2012 @ 13:46

Junior Member
_
17. elokuuta 2012 @ 13:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jouko?:
Toivottavasti sulla on varmuuskopio-asiat selvitettynä jos kerran tuon verran tavaraa sieltä löytyy.. Nuo lämpöongelmat on kyllä selvitettävissä juurikin paremmalla kotelolla ja tuuletuksella. Tuohokin koteloon saa eteen 2kpl 120mm tuulettimia imemään ilmaa joka varmasti jäähdyttää kiintolevyt. Ja vielä kun ei laita jokaista kovoa päällekkäin ja jättää raot niin varmasti pitäisi pysyä melkeinpä yhtä viileänä kuin huoneenlämpö on.
Jo siirtelin eilen paniikissa noita kuvia ja videoita tonne Lacielle, ettei edes vahingossa ole nyt täällä käyttiksen puolella. Muutenkin ärsyttää, kun ohjelmat, pelit ja kaikki kuvat ym on samalla asemalla. Tuntuu et pää hajoo kun kahlaa konetta läpi =D
MikroMake
AfterDawn Addict
_
17. elokuuta 2012 @ 14:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Rotary84:
Eilen ihan huvikseni latailin pitkästä aikaa Astra32:n kun oli ideana tutkia noita kolmea Sata II levyä, joiden kamoja olen järjestellyt uutta myllyä varten.

Eksyin vahingossa välilehdelle, missä näkyi kovojen lämmöt. En edes tennyt että tällainen tieto noista saadaan ulos ilman erillisiä antureita tms jos ihan totta puhutaan.

Noiden lämmöt huiteli tuolla 48 tienoilla ja hetken noita arvoja katseltuani, alkoi Astra huutamaan kahden levyn kohdalla "over heating" ja yksi levy jäi makailemaan siihen 48 asteen korville.

Onko sulla mahdollisuus parantaa kotelon tuuletusta?

Tässä vertailun vuoksi lämpötilat yhdestä koneestani joka on ollut nyt käynnissä noin 9 tuntia (kotelona Antec 300):

http://i49.tinypic.com/20726f4.png

Intel Haswell i7-4770K & Noctua NH-U14S
Asus Z87-A & Asus Strix GTX 970
Fractal Design Define R4 & Seasonic 660W P-660 (XP²)
Samsung 256GB 840 Pro SSD & Western Digital 1TB Caviar Black
Junior Member
_
17. elokuuta 2012 @ 14:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MikroMake:

Onko sulla mahdollisuus parantaa kotelon tuuletusta?

Tässä vertailun vuoksi lämpötilat yhdestä koneestani joka on ollut nyt käynnissä noin 9 tuntia (kotelona Antec 300):

http://i49.tinypic.com/20726f4.png
Ei tähän nykyiseen koteloon käytännössä mitenkään. Mulla saattaa pyörii mylly sen 20 tuntia helposti tääl yhtä soittoa =D

Noi muut parametrit lukuunottamatta emon lämpöjä, on about samassa mulla. Prosessoria houtaa Antecin 920 neste, joten se puoli on kunnossa. Siirrän sen tohon uuteen kokoonpanoon ihan varmasti. Mietin vaan että kannattasiko nyt samalla sit järkkää esim piirisarjalle nesteet kun kerran on aloitettu. Mul tosiaan on up timea ihan mielettömästi, vaikka oon ihan kotikäyttäjä...torrentit...musat...kaikki rullaa
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
17. elokuuta 2012 @ 14:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

Ei tähän nykyiseen koteloon käytännössä mitenkään. Mulla saattaa pyörii mylly sen 20 tuntia helposti tääl yhtä soittoa =D

Noi muut parametrit lukuunottamatta emon lämpöjä, on about samassa mulla. Prosessoria houtaa Antecin 920 neste, joten se puoli on kunnossa. Siirrän sen tohon uuteen kokoonpanoon ihan varmasti. Mietin vaan että kannattasiko nyt samalla sit järkkää esim piirisarjalle nesteet kun kerran on aloitettu. Mul tosiaan on up timea ihan mielettömästi, vaikka oon ihan kotikäyttäjä...torrentit...musat...kaikki rullaa

Sillä ei ole mitään merkitystä lämpöihin, että onko kone päällä 5 minuuttia vai 8 viikkoa. Jos huoneen lämpö ja rasitus pysyy samana niin lämmöt ei muutu. Piirisarjalle on turha laittaa vesiä. Lähinnä kiinnittäisin huomiota kovojen asennukseen (riittävä ilmatila) ja jos oikein tukalat paikat tulee niin koppa auki. Loogista on että huoneen lämpö vaikuttaa paljon koneen lämpöön. Ei siis kannata huolestua jos kesällä kone käy hieman kuumempana.

Tietokone + Chord Hugo + Grado GS2000e = heaven
Junior Member
_
17. elokuuta 2012 @ 14:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:

Sillä ei ole mitään merkitystä lämpöihin, että onko kone päällä 5 minuuttia vai 8 viikkoa. Jos huoneen lämpö ja rasitus pysyy samana niin lämmöt ei muutu. Piirisarjalle on turha laittaa vesiä. Lähinnä kiinnittäisin huomiota kovojen asennukseen (riittävä ilmatila) ja jos oikein tukalat paikat tulee niin koppa auki. Loogista on että huoneen lämpö vaikuttaa paljon koneen lämpöön. Ei siis kannata huolestua jos kesällä kone käy hieman kuumempana.
Okei. Mulla on tää vanha rakkine levällää kyl, koska noi on aikaa hottii kamaa noi lätyt tuolla. Eiköhän toi parane nyt kun saadaan uus kotelo ja lähä tuulettimia..jos vaan toi mun uus poweri jaksaa kaiken =D
Mainos
_
__

_
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
17. elokuuta 2012 @ 14:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

Okei. Mulla on tää vanha rakkine levällää kyl, koska noi on aikaa hottii kamaa noi lätyt tuolla. Eiköhän toi parane nyt kun saadaan uus kotelo ja lähä tuulettimia..jos vaan toi mun uus poweri jaksaa kaiken =D

Hyvin jaksaa poweria ja varmasti saa kovojen lämmötkin alemmaksi. Vielä sen verran kovon lämmöistä, että riippuen merkistä ja mallista niin lämpötilaerot voivat olla huimat eri kovalevyjen välillä. Ei siis voi summassa verrata eri kovojen lämpöjä toisiinsa.

Tietokone + Chord Hugo + Grado GS2000e = heaven
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kovalevyjen lämmöt korkealla, vai onko?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy