User Käyttäjä Salasana  

perjantai 25.7.2025 / 00:58
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kovalevyn osiointi suorituskykyä ajatellen.
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kovalevyn osiointi suorituskykyä ajatellen.
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Junior Member
_
17. heinäkuuta 2009 @ 12:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Moro,

Olen osioinut tähän asti kovalevyn aina kahteen osaan, toiseen tulee käyttöjärjestelmä/softat/pelit ja toiseen muu törky (musiikki, leffat).

Olisiko suorituskyvyn kannalta järkevämpää osioida esimerkiksi niin, että tekee 3 osiota:
C: Windows + ohjelmat
D: Pelit
E: Muu shitti

Tällöinhän Windows osio pysyisi suhteellisen pienenä ja "tehokkaana"? Voiko siitä tulla pelien kannalta ongelmia, että pelit on asennettu eri osiolle kuin käyttöjärjestelmä?

Miguel Täystuho...
Member

3 tuotearviota
_
17. heinäkuuta 2009 @ 19:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse olen tämän osiointi-asian käsittänyt niin, että wintoosa asennetaan eri osiolle vain sen takia, että siihen toisella latauksia ja muuta "kyseenalaista" stuffia sisältävällä osiolla olevat mahdolliset virukset niin äkkiä pure?

Eikä tämmöinen osiointi ainakaan oman logiikan perusteella nopeuta, koska sinulla on silti vain yksi fyysinen levy, jonka nopeutta rajoittaa sen luku- ja kirjoitusnopeudet. Eli samaa tietyn nopeuksista väylää pitkin tulee silti tieto peleistä ja windowssista vaikka olisivatkin eri osioilla samalla levyllä.

Täysin eri asia onkin sitten käyttiksen ja muun stuffin erotteleminen erillisille kovoille. Tällöin käyttis voi ruksuttaa toisella levyllä, käyttäen sen koko väylää (sanotaan vaikka 100Mt/s), ja pelit + muu stuffi toisella (sekin 100Mt/s). Näin tietoa voi siirtyä emolle ja sitäkautta prossulle ja näyttikselle yhteensä 200Mt/s

Taasen jos käytetään vain yhtä levyä, molemmille riittää vain 50Mt/s nopeutta, riippumatta siitä ovatko ne eri- vai vaiko samalla osiolla

(viisaammat saavat korjata jos olen väärässä?)

AMD Athlon 6400+, Leadtek 8800GT(oc), 4Gt ddr2 800mhz, ASUS M2N-E SLI, Modecom 500W <- :D
Junior Member
_
18. heinäkuuta 2009 @ 13:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo, kyllähän tuo järkevältä kuulostaa. Itselläni tuli vielä mieleen, että eikö kovalevyltä "haku" ole vielä oma asiansa johon kuluu aikaa, luvun ja kirjoittamisen lisäksi?

Tarkoitan, että jos kovalevy on suuri ja tiedostot pirstoutuneita, niin eikö tällöin tietyn tiedoston haku ole hitaampaa vaikka sen tiedoston lukunopeus pysyisikin vakiona huolimatta levyn koosta?

Minulla ei kyllä ole parempaa tietoa, miten kovalevyltä haku on suunniteltu. Mutta jos se tapahtuu niin, että levyn "lukupää" kulkee ensin alusta alkaen, kunnes löytää halutun tiedoston ja sen jälkeen lukee sen tiedoston, niin tällöinhän pieni ja kompakti kovalevy suoriutuu tästä nopeammin?

Vähän hankalasti selitetty, mutta koittakaa kestää

Miguel Täystuho...
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kovalevyn osiointi suorituskykyä ajatellen.

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy