Kysymys prosessorista
|
|
Zeratho
Junior Member
|
21. marraskuuta 2013 @ 17:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Elikkä tuossa lokakuussa hommasin uuden näytönohjaimen, Matrix HD 7970:n.
Mutta mietin vaan että onko nykyinen prossuni liian vaisu tälle kortille, eli kannattaisiko päivittää sekin vai onko mahdollista saada ylikellotettua se sopivaan nopeuteen?
prossu: AMD Phenom II X4 965
emolevy: ASRock 970 Extreme3
Ram-muisti: 8G
virtalähde: 550W
Ongelmia tämän näyttiksen kanssa ei ole. Battlefield 4 pyörii ultra-asetuksillakin melko sujuvasti, FPS vaihtelee 30-50 välillä, mutta mitä olen lukenut ympäri internettiä että aika monella olisi FPS peräti siinä 60 paikkeilla, eli toimiiko tuo mun prossu nyt pullonkaulana?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. marraskuuta 2013 @ 18:01
|
BPVest
AfterDawn Addict
|
21. marraskuuta 2013 @ 18:20 |
Linkki tähän viestiin
|
Kellota prossu jonneki 3,8 GHz:n, pitäis mennä helposti. Kato auttaako mitään.
Want to get your a** kicked? Wear BritishPetroleumVest and have a trip in Mexico!
Toms Hardware: Näistä syistä niin ikävää kuin se onkin, alle 200 dollarin hintaluokasta ei löydy yhtään suosittelemisen arvoista AMD-prosessoria..
|
Zeratho
Junior Member
|
21. marraskuuta 2013 @ 18:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BPVest: Kellota prossu jonneki 3,8 GHz:n, pitäis mennä helposti. Kato auttaako mitään.
Tiedätkö mitään hyviä oppaita tuohon kellottamiseen? Itse kun en ole koskaan kyseistä operaatiota suorittanut enkä haluaisi pistää prossua paskaksikaan. :P
|
BPVest
AfterDawn Addict
|
21. marraskuuta 2013 @ 18:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeratho: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BPVest: Kellota prossu jonneki 3,8 GHz:n, pitäis mennä helposti. Kato auttaako mitään.
Tiedätkö mitään hyviä oppaita tuohon kellottamiseen? Itse kun en ole koskaan kyseistä operaatiota suorittanut enkä haluaisi pistää prossua paskaksikaan. :P
Meet BIOS:n ja CPU Multiplier arvoon 19. Ei välttämättä ees tarvitte nostaa voltteja.
Ellet saa konetta käyntiin ton operaation jäljiltä, resetoi BIOS/CMOS. Tohon ei ton kummempaa pitäis tarvita. Suuremmat kellotukset eri juttu. Tietenki kaikella kellotuksella saattaa koneensa hajottaa.
Want to get your a** kicked? Wear BritishPetroleumVest and have a trip in Mexico!
Toms Hardware: Näistä syistä niin ikävää kuin se onkin, alle 200 dollarin hintaluokasta ei löydy yhtään suosittelemisen arvoista AMD-prosessoria..
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. marraskuuta 2013 @ 18:58
|
Zeratho
Junior Member
|
21. marraskuuta 2013 @ 20:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BPVest: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeratho: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BPVest: Kellota prossu jonneki 3,8 GHz:n, pitäis mennä helposti. Kato auttaako mitään.
Meet BIOS:n ja CPU Multiplier arvoon 19. Ei välttämättä ees tarvitte nostaa voltteja.
Ellet saa konetta käyntiin ton operaation jäljiltä, resetoi BIOS/CMOS. Tohon ei ton kummempaa pitäis tarvita. Suuremmat kellotukset eri juttu. Tietenki kaikella kellotuksella saattaa koneensa hajottaa.
Okei, nostin tuon multiplierin arvoon 19 ja ihan hyvin kone vieläkin pelittää. Se oli biosin oletusarvolla 17 aikaisemmin.
|
BPVest
AfterDawn Addict
|
21. marraskuuta 2013 @ 20:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeratho: Okei, nostin tuon multiplierin arvoon 19 ja ihan hyvin kone vieläkin pelittää. Se oli biosin oletusarvolla 17 aikaisemmin.
Tarkista CPU-Z:lla prossun kellot. Sit katot tuleeko mitään parannusta.
|
Zeratho
Junior Member
|
21. marraskuuta 2013 @ 21:11 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BPVest: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeratho: Okei, nostin tuon multiplierin arvoon 19 ja ihan hyvin kone vieläkin pelittää. Se oli biosin oletusarvolla 17 aikaisemmin.
Tarkista CPU-Z:lla prossun kellot. Sit katot tuleeko mitään parannusta.
Ok, tarkistan sen kohtapuoliin. Äsken testasin PerformanceTest 8.0:lla cpu:ta ja ennen multiplierin nostoa arvoksi tuli 2020, jälkeen päin 2045.
Edit: Okei, tämmöset muutokset näin CPU-Z:lla:
Core Speed muuttui rasituksessa 3392 MHz - 3791 MHz
Multiplier rasituksessa x 11.0 - x 19.0
Lämmöt pysyivät rasituksen aikana kutakuinkin samoina.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. marraskuuta 2013 @ 22:11
|
Zeratho
Junior Member
|
22. marraskuuta 2013 @ 18:17 |
Linkki tähän viestiin
|
Onkohan mun prossun kohdalla käynyt niin että tehtaalla ovat laittaneet oletukseksi liian isot jännitteet? Vaikka nostin prossun taajuuden 225 MHz:iin ja nopeus muuttui 3.4 GHz:stä 3.8 GHz:iin niin oikeastaan mun on vaan pitänyt LASKEA noita jännitteitä, koska prossu on mennyt battlefieldiä pelatessakin reilusti yli 60 asteen. Vai onko mulla vain paska cooleri?
Prossuni maksimilämpötila on 62C ja coolerina mulla on Arctic Cooling Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2.
|
BPVest
AfterDawn Addict
|
22. marraskuuta 2013 @ 18:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Prossun maksimilämmöt on jotain 80 astetta. Toi 62 on markkinointipuppua.
Freezer 7 ei oo mikään kovin iso cooleri, koppatuuletus vaikuttaa kanssa. Voltteja voi laskee, ei haittaa ellei tuu vakaudesta ongelmaa.
Pyöriikö Battlefield paremmin?
|
Whatta Heck
AfterDawn Addict
|
22. marraskuuta 2013 @ 18:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Noh tuo ei varsinaisesti ole kuin vakiopirran korvaaja jolla äänimaailma kyllä hiljenee huomattavasti. Itsellä kakkoskoneessa tuollainen. Mediakäytössä.
Voisi olla paremman coolerin paikka ja kyllä phenomi kelloja kestää (sigu).
Mikäs koppa romppeilla on?
X4 960T @4.4GHz + Ninja 3 + M5A99X evo r2.0 + G.Skill Ares 2x4GB 1866MHz + Samsung 830 128GB & 500GB hdd + XFX R9 270 DD + Asus DVD/RW + Rosewill BlackHawk + Super Flower 500W + Win 7 + Samsung 23" tv/näyttö + Modailen, siis olen
|
Zeratho
Junior Member
|
22. marraskuuta 2013 @ 18:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BPVest: Prossun maksimilämmöt on jotain 80 astetta. Toi 62 on markkinointipuppua.
Freezer 7 ei oo mikään kovin iso cooleri, koppatuuletus vaikuttaa kanssa. Voltteja voi laskee, ei haittaa ellei tuu vakaudesta ongelmaa.
Pyöriikö Battlefield paremmin?
Eli onko turvallista jos prossussa on yli 60 astetta pelatessa?
Tarkistan nuo FPS battlefieldistä, benchmarkeissa tulokset ovat hieman paremmat kuin oletusasetuksilla oli.
Edit: En huomannut FPS:ssä paljonkaan eroa, peli tuntuu myös pyörivän aika lailla samanlaisesti kuin ennenkin. Mutta nyt ainakin prossun lämmöt pysyy alhalla, ennen ne nousi suunnilleen siihen 60C, nyt 53C.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti KariEs: Mikäs koppa romppeilla on?
COOLER MASTER ELITE 430 BLACK
Katossa on 1 lisätuuletin.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. marraskuuta 2013 @ 18:40
|
Whatta Heck
AfterDawn Addict
|
22. marraskuuta 2013 @ 18:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Koppaan fiksumpi tuuletus.
Tuossa tuo looda:
http://metku.net/index.html?path=review...430-black/index
Mittojen puolesta mahtuisi parempikin prossujäähdytin.
Emollasi en kovin revittelisi... virransyötössä on ollut sanottavaa. Kohtuudella kylläkin. Eli +100-200MHz voisi kokeilla lisää mutta ensin cooleri kuntoon ja kopan tuuletus.
X4 960T @4.4GHz + Ninja 3 + M5A99X evo r2.0 + G.Skill Ares 2x4GB 1866MHz + Samsung 830 128GB & 500GB hdd + XFX R9 270 DD + Asus DVD/RW + Rosewill BlackHawk + Super Flower 500W + Win 7 + Samsung 23" tv/näyttö + Modailen, siis olen
|
Zeratho
Junior Member
|
22. marraskuuta 2013 @ 18:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitä kokeilinkin tuossa laittaa prossua 3.9 GHz - 4 GHz nopeuksiin, niin noita varten piti jännitettä jo nostaa sen verran että prossu alkoi käydä rasituksessa aika kuumana, ainakin 65C eli parempi cooleri voisi varmaan olla paikallaan.
Osaatteko suositella mitään?
Kotelossa mulla on tuulettimet edessä, takana ja 1 ylhäällä.
|
Whatta Heck
AfterDawn Addict
|
22. marraskuuta 2013 @ 19:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Jaahas siellä olikin jo koppaan laitettu lisätuuletusta. :D
e. Tähän väliin kysymys että minkämoiset muistipalikat makoilevat emolla... onko kovinkin korkeat? Linkkinä, please.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. marraskuuta 2013 @ 19:08
|
Zeratho
Junior Member
|
22. marraskuuta 2013 @ 19:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti KariEs: Jaahas siellä olikin jo koppaan laitettu lisätuuletusta. :D
e. Tähän väliin kysymys että minkämoiset muistipalikat makoilevat emolla... onko kovinkin korkeat? Linkkinä, please.
Muistia multa löytyy 8Gb.
Edit: tässä linkki: link
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. marraskuuta 2013 @ 19:34
|
Whatta Heck
AfterDawn Addict
|
22. marraskuuta 2013 @ 19:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Elikkäs normit ramit. Ok.
En voi muuta suositella kuin (kokemuksella) Ninja 3:sta.
http://www.jimms.fi/tuote/SCNJ-3100
Muitakin löytyy mutta veikkaan jos samalle viivalle laitetaan niin hinnan suhteen olisi hyvä hankinta. Tässä joillakin on omat suosikkinsa, makunsa kullakin.
Jos tuo koppa tosiaan on noin tilava mitä numerot antavat ymmärtää niin monikin kelpo cooleri mahtuisi koppaan. Tuolla toisessa ketjussa mainittiinkin jo noista. Varmaan luitkin? Kaikki isommat jäähyt ajavat asiansa. Itse olen pähkäillyt oman jäähyn tarpeisiini: Vaikka on push-pull niin 600 rpm on hysss ja tarvittaessa kelloja, ei jää jäähdytyksestä kiinni. Toki tuossa mulla hommattu toinen identtinen propeli kaveriksi.
Useat käyttäjät ovat tyytyväisiä jäähyynsä, olivat sitten mitä merkkiä tahansa. Ne ovat kuitenkin jo sellaisia joilla kelpaa kellotella. Edelleen, makuasia. :)
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. marraskuuta 2013 @ 19:58
|
jartar
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
23. marraskuuta 2013 @ 02:01 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeratho: Onkohan mun prossun kohdalla käynyt niin että tehtaalla ovat laittaneet oletukseksi liian isot jännitteet?
Ei noita prossuja kovin tarkkaan testailla tehtailla. Otetaan kasa prossuja ja laitetaan niihin sellaiset jännitteet että varmasti toimivat. Yksilöstä on sitten loppukäteen kiinni miten kellottuu ja millaisilla jännitteillä toimii.
Tietokone + Chord Hugo + Grado GS2000e = heaven
|
Whatta Heck
AfterDawn Addict
|
23. marraskuuta 2013 @ 05:49 |
Linkki tähän viestiin
|
No tuo on kyllä tosi. Kyllä noissa jonkinlaisia eroja tosiaan on. Jos arpaonni suosii niin saattaa käytettynäkin löytää kelpo yksilön jos esim. Sempronia tai Athlonia päivittelee. Tällöin wanhallakin systeemillä voi saada potkua masiinaan ainakin prossun osalta. Toki masiina on osiensa summa.
e. Hinta kohdillaan.... LOL! Oikea hinta olisi 70-80e. Käytettynä joku 50-60e.
http://www.tietokonekauppa.fi/product/2...GHz+8MBL2+125W/
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. marraskuuta 2013 @ 07:17
|
AfterDawn Addict
18 tuotearviota
|
23. marraskuuta 2013 @ 12:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti KariEs: No tuo on kyllä tosi. Kyllä noissa jonkinlaisia eroja tosiaan on. Jos arpaonni suosii niin saattaa käytettynäkin löytää kelpo yksilön jos esim. Sempronia tai Athlonia päivittelee. Tällöin wanhallakin systeemillä voi saada potkua masiinaan ainakin prossun osalta. Toki masiina on osiensa summa.
e. Hinta kohdillaan.... LOL! Oikea hinta olisi 70-80e. Käytettynä joku 50-60e.
http://www.tietokonekauppa.fi/product/2...GHz+8MBL2+125W/
jimmsin vikat meni 32?/kpl, arvaas kaks kertaa ottiko kuuppaan kun missasin ;(
Manhattan By Night 2: AMD FX-8350@4.6Ghz, Asus 990FX Crosshair V-Z 4x2GB1600hz RAM, Gigabyte Radeon HD6990, Super Flower GGP750W, Corsair H80i Rosewill Armor Evo, Windows 7 Professional 64bit
|
Zeratho
Junior Member
|
23. marraskuuta 2013 @ 15:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Olen nyt tällaiseksi ylikellottanut prossuni:
225 MHz ~ 3825 MHz (alunperin oli 200 MHz ~ 3400 MHz)
CPU Voltage 1.3750V (volttimäärää mun piti itse asiassa nyt alentaa kuten edellisissä posteissa olen sanonut)
Nyt ajan parhaillaan prime95-ohjelmalla ja katson miten ylös lämpötilat nousee, tällä hetkellä vakiintunut tuohon 60C-61C paikkeille mutta ajan vielä puoli tuntia ja katson jos nousee vielä.
Sanokaas millaiset lämpötilat kannattaisi olla?
Ja näin off-topicina onko kukaan vielä testannut uusinta Assassin's Creediä Radeon HD 7970:llä? Pelihän suosii GeForcen kortteja, mutta mulla kun on Radeon, niin pelissä on saatanallisen pienet FPS-lukemat, maksimiasetuksilla keskiarvo on 22 FPS.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. marraskuuta 2013 @ 15:55
|
RatCon
AfterDawn Addict
|
23. marraskuuta 2013 @ 15:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeratho:
70 asteta on yleensä ollu normaalin, ja korkean väliraja. Jos sulla kieppuu lämmöt 65-70 astetta niin ei hätäpäivää.
|
Zeratho
Junior Member
|
23. marraskuuta 2013 @ 15:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RatCon: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeratho:
70 asteta on yleensä ollu normaalin, ja korkean väliraja. Jos sulla kieppuu lämmöt 65-70 astetta niin ei hätäpäivää.
Entäs kuinka korkea tuo lämpö kannattaisi olla pelatessa?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. marraskuuta 2013 @ 16:19
|
jartar
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
23. marraskuuta 2013 @ 17:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeratho:
Entäs kuinka korkea tuo lämpö kannattaisi olla pelatessa?
Sama raja, kuin mitä RatCon tuossa juuri sanoi. Kun lämmöt on alle 70 astetta niin kaikki on hyvin.
Tietokone + Chord Hugo + Grado GS2000e = heaven
|
Zeratho
Junior Member
|
24. marraskuuta 2013 @ 20:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti KariEs: Elikkäs normit ramit. Ok.
Mitä lämpötahnaa tämän coolerin kanssa kannattaa käyttää? Kelpaako Arctic Cooling MX-4 lämpötahna?
Yritin tässä ylikellottaa näytönohjaintakin ja senkään kellottaminen ei tuntunut vaikuttavan missään. Pitääkö tuota prossua nostaa yli 4 GHz:iin että lähtisi näytönohjaimesta enemmän tehoja irti, vai pitäisikö suosiolla vaan uudempi prossu hankkia? (Siinä tapauksessahan pitäisi myös uusi emolevy hankkia)
|
Mainos
|
  |
|
AfterDawn Addict
18 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2013 @ 20:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeratho: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti KariEs: Elikkäs normit ramit. Ok.
Mitä lämpötahnaa tämän coolerin kanssa kannattaa käyttää? Kelpaako Arctic Cooling MX-4 lämpötahna?
Yritin tässä ylikellottaa näytönohjaintakin ja senkään kellottaminen ei tuntunut vaikuttavan missään. Pitääkö tuota prossua nostaa yli 4 GHz:iin että lähtisi näytönohjaimesta enemmän tehoja irti, vai pitäisikö suosiolla vaan uudempi prossu hankkia? (Siinä tapauksessahan pitäisi myös uusi emolevy hankkia)
emoa ei tarvitse uusia, tuohon emoon käy uusimamt FX prossut mitä luultavimmin
FX6300 prossua vaan katselemaan tuossa tapauksessa
Manhattan By Night 2: AMD FX-8350@4.6Ghz, Asus 990FX Crosshair V-Z 4x2GB1600hz RAM, Gigabyte Radeon HD6990, Super Flower GGP750W, Corsair H80i Rosewill Armor Evo, Windows 7 Professional 64bit
|