User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 18.6.2025 / 22:15
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > ongelma koneen asetuksissa? apua!
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ongelma koneen asetuksissa? APUA!
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Junior Member

1 tuotearvio
_
12. lokakuuta 2011 @ 15:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla on nyt koneessa pari seuraavanlaista ongelmaa/vikaa, jotka alkaa vähitellen ottamaan pattiin: (Sori tää vähän sekava ja pitkähkö selitys :D)

OMGELMA 1:
Olin kellottanut prossua, ja sain sen pysymään vakaana 4,7Ghz:ssä IBT:ssä (max lämmöt tällöin 68 astetta). Ja pelatessa joitain pelejä kuten esimerkiksi Left4Dead2, MW2 ja BFBC2 mitään ongelmia ei ollut. Tähän mennessä mulla ei siis ollut mitään ongelmia, kaikki pelitti niin kuin pitikin.
Viime viikolla, kun latasin BF3 Betan, niin sitä pelattaessa noin 10-15 minuutin päästä koneen ruutu pimeni ja sanoi että no signal. Tähän sain neuvoksi toisella foorumilla että mun prossun kellot eivät olekaan vakaat, ja käskettiin kokeilla vakiokelloilla. Se toimi, muttei aina. Silti kone tarjos mulle välillä mustaa ruutua, kun taas välillä pysty pelaamaan parikin tuntia putkeen ilman mitään onglemia. Sama ongelma ilmenee myös Metro 2033 -pelissä, jonka latasin eilen, eikä pelaamisesta siten tule yhtään mitään.
Näytönohjaimen asetuksiinkaan en ole koskenut, joten siitä en usko ongelmien johtuvan. Myöskään Furmarkilla testatessa ruutu ei mene pimeäksi, ja näyttiksen lämmöt pysyvät 60 asteen pinnassa tuulettimen puhaltaessa vain 50% vauhdilla maksimista.
Kokeilin myös toista näyttöä, josko ongelma olisikin ollut siinä, mutta ei. Sama ongelma toistuu yhä uudelleen, vaikka olen laittanut Emon BIOS-asetukset vakioiksi, eli prossunkin kellot vakioina.
Myöskin kaikki johdot koneen sisällä ovat kiinni, ja ne olen tarkistanut moneen kertaan.
MISTÄ tämä nyt sitten voisi johtua???!? En tiedä, mutta toivoisin että joku teistä voisi antaa mulle joitain neuvoja, millä saisin asian korjatuksi.

ONGELMA 2:
Nyt kun olen laittanut Biosista kaikki asetukset vakioiksi (ennen oli ne 4,7Ghz kellot), tallennan ne ja menen pois Biosista, niin kone käynnistyy ihan tavallisesti niin kuin kuuluukin, mutta raskaita pelejä pelatessa tapahtuu Ongelma 1:ssä mainitut ongelmat, ja joudun käynnistämään koneen uudelleen. Siitä seuraa --> JOS annan koneen käynnistyä itsekseen uudelleen, tulee joko Bluescreen, tai sitten musta ruutu, jonka vasemmassa ylänurkassa vilkkuu valkoinen viiva, tai sitten siellä lukee joku error tai jotain sen tapaista, jolloin joudun käynnistämään koneen jälleen uudestaan virtapainikkeesta painamalla. Tällä kertaa koneen käynnistyessä avaan BIOSin, ja yllätyksekseni asetuksia selaillessa, on prosessorin kellojen kertoimeksi ilmestynyt jostakin tyhjästä se 47, kun taas kaikki muut asetukset ovat vakiot --> Painan taas F9, josta saan vakioasetukset ja sitten F10 joka tallentaa asetukset ja käynnistää koneen uudelleen --> Kone käynnistyy normaalisti.
Sama ongelma tulee myös kun sammutan koneen ihan tavallisesti valitsemalla Start ja Shut down, tai käynnistän uudelleen valitsemalla Start ja Restart. Tällöinkin käy siten että kun seuraavan kerran käynnistän koneen tai annan sen käynnistyä uudelleen ihan itsekseen, saan taas mustaa/sinistä ruutua.
SAAN SIIS KONEEN TOIMIMAAN VAIN JA AINOASTAAN käynnistämällä sen BIOSin kautta ja asettamalla taas uudelleen vakioasetukset, ja niin edelleen!

Joten nyt siis pyydän tai suorastaan anelen apua tämän ongelmani kanssa, ja toivon että jollakin olisi edes joitain aavistuksia syistä joista nämä ongelmat johtuu, tai että joku osaisi ratkaista tän piinaavan ongelman. Ei sillä ettenkö jaksaisi joka kerta käynnistää konetta BIOSin kautta, mutta se alkaa oikeasti vähitellen ottaa pattiin, samoin kuin kesken pelin No signal -tila.

KIITOS KIITOS KIITOS
JP24
Senior Member

3 tuotearviota
_
12. lokakuuta 2011 @ 15:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ekaksi kerrotkos koneen tiedot.
Tokaksi mitä kautta olet kellottanut?
Kolmanneksi mitä blue screeni sanoo?

Sun näyttis voi olla rikki, ummm koita laittaa se kerroin takas vakiolle (se on 40-45 varmaan?) Katso muistit ja ota vaikka emolevyn patteri pois vähäksi aikaa. Siinä mun neuvot näin pikaseen koska koneen tietoja ei ole tiedossa :)

Intel I5 3570k | Corator DS | Asus P8 Z77-V LX2 | Asus GTX 560ti direct Cu2 | Samsung SSD 840 | 8Gt Corsair XMS3 ddr3 | XFX 450w | Hitachi 500Gt HDD | Rosewill Ranger |
Junior Member

1 tuotearvio
_
12. lokakuuta 2011 @ 15:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo täs oli koneen tiedot: Define r3 Black Pearl - Scythe Gentle Typhoon 1450rpm (x2) - HIS HD 6870 IceQ X Turbo - i5-2500k (@ 4,7Ghz) - Noctua NH D-14 - Asrock p67 pro3 - XFX PRO650W Core - 4GB GEIL Value Plus - Samsung F3 1tb - D-Link DWA-547 Rangebooster

BIOSista olen kellotellut, eli en ole millään erillisellä ohjelmalla kokeillut.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 12. lokakuuta 2011 @ 16:01

JP24
Senior Member

3 tuotearviota
_
12. lokakuuta 2011 @ 16:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hex4:
Joo täs oli koneen tiedot: Define r3 Black Pearl - Scythe Gentle Typhoon 1450rpm (x2) - HIS HD 6870 IceQ X Turbo - i5-2500k (@ 4,7Ghz) - Noctua NH D-14 - Asrock p67 pro3 - XFX PRO650W Core - 4GB GEIL Value Plus - Samsung F3 1tb - D-Link DWA-547 Rangebooster
Riippuu millä coolerilla kellotat. Turvaraja 2500k:lle on 70-80 astetta. Koita mennä vaikka laskea kellot 4.0Ghziin ja koittaa sitten Prime95. Jos tulee tileä niin sitten se johtuu sun prossusta. Voisitko kertoa seuraavaksi virhekoodin kun tulee BSOD? Toi taitaa enemmän viittaa sun näyttikseen kun sanoit että tulee no-signal. Varmista että kaikki pcie lisäliittimet on kiinni.

Intel I5 3570k | Corator DS | Asus P8 Z77-V LX2 | Asus GTX 560ti direct Cu2 | Samsung SSD 840 | 8Gt Corsair XMS3 ddr3 | XFX 450w | Hitachi 500Gt HDD | Rosewill Ranger |
Junior Member

1 tuotearvio
_
12. lokakuuta 2011 @ 16:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JP24:
Riippuu millä coolerilla kellotat. Turvaraja 2500k:lle on 70-80 astetta. Koita mennä vaikka laskea kellot 4.0Ghziin ja koittaa sitten Prime95. Jos tulee tileä niin sitten se johtuu sun prossusta. Voisitko kertoa seuraavaksi virhekoodin kun tulee BSOD? Toi taitaa enemmän viittaa sun näyttikseen kun sanoit että tulee no-signal. Varmista että kaikki pcie lisäliittimet on kiinni.
Coolerina toimii Noctuan NH-D14, ja lämmöissä ei tässä tilanteessa ole mitään vikaa, sillä ne pysyvät IBT:ssäkin alle 70 asteessa noilla 4,7Ghz kelloilla. Tässä mun prosessori/emolevy ongelmassa olikin lähinnä kyse siitä, että miksi joudun aina, kun käynnistän koneen, menemään BIOSin kautta ja asettamaan prossun asetukset uudelleen joka ikinen kerta. Eli käy niin, että olen vaikka edelliskerralla laittanut kaikki BIOSin asetukset nollille NOIN, ja käynnistän koneen. Pelailen vähän sitä sun tätä, ja käyn vähän lukemassa verkkolehteä. Sitten päätän lopettaa, ja sammutan koneen. Seuraavana päivänä käynnistän koneeni, mutta se tarjoaa vain jotain virheilmoitusta. Sammutan koneen, käynnistän sen uudelleen ja avaan BIOSin, ja kas kummaa, kone on jostakin syystä laittanut itsekseen taas prosessorin kertoimeksi 47 (eli siis 4,7GHz), kun kaikki muut asetukset ovat asetettu vakiokelloille, jokoa on 3,3GHz. Tästä syystä kone ei siis käynnistynyt. Vaihdan asetukset taas vakioiksi, tallennan ja poistun BIOSista ja kone käynnistyy normaalisti. KYSYMYS KUULUUKIN, että Miksi se laittaa sinne aina sen 47 kertoimeksi, vaikka viime kerralla olen tallentanut ihan eri asetukset (olivat ne sitten ihan mitkä tahansa)...

No kokeilen vaikka ensiksi tuota Emolevyn patterin irroittamista hetkeksi, ja tarkistan kertaalleen että kaikki johdot ovat paikoillaan..

Kiitokset jo tähänastisista vastauksista :D
Junior Member

1 tuotearvio
_
12. lokakuuta 2011 @ 21:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
JES!!

Kiitos! Ongelma Nro. 2 on ratkaistu. Emolevyn patterin pois ottaminen ja takaisin laittaminen auttoi, eli nyt ei tarvitse enää säätää BIOSista asetuksia joka käynnistyskerralla, vaan kaikki toimii niin kuin kuuluu.

Vielä olisi toi eka ongelma ratkaisematta, eli toi raskaampien pelien aikana tapahtuva ruudun pimeneminen ja no signal -''tila''. Voisiko se johtua tosta BF3 Betan yhteydessä julkaistusta näyttiksen Beta ajureista? Tai jostain muusta.

Katsellaan katsellaan... Mutta kiitos jo tuon toisen ongelman ratkaisemisesta!!
JP24
Senior Member

3 tuotearviota
_
13. lokakuuta 2011 @ 07:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
JES!!

Kiitos! Ongelma Nro. 2 on ratkaistu. Emolevyn patterin pois ottaminen ja takaisin laittaminen auttoi, eli nyt ei tarvitse enää säätää BIOSista asetuksia joka käynnistyskerralla, vaan kaikki toimii niin kuin kuuluu.

Vielä olisi toi eka ongelma ratkaisematta, eli toi raskaampien pelien aikana tapahtuva ruudun pimeneminen ja no signal -''tila''. Voisiko se johtua tosta BF3 Betan yhteydessä julkaistusta näyttiksen Beta ajureista? Tai jostain muusta.

Katsellaan katsellaan... Mutta kiitos jo tuon toisen ongelman ratkaisemisesta!!
Kannattaa poistaa ne beta ajurit ja laittaa ne 11.9 ajurit jotka tais olla uusimmat. AMD itse sanoi että ne beta ajurit tuo vain vakautta itse bf3:seen. Jos ongelma jatkuu niin sitten kandee rupee miettimään näytönohjainta jos vaikka siinä olisi vika.

Junior Member

1 tuotearvio
_
13. lokakuuta 2011 @ 09:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Selvä. Laitellaas sitten noi 11.9 ajurit ja kokeillaan tepsiikö. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan näyttiksessä ole vika. Toivotaan toivotaan! xD
AfterDawn Addict

21 tuotearviota
_
13. lokakuuta 2011 @ 09:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Minulle aiheuttivat beta ajurit tuon ilmiön.

890GX Extreme3,Phenom II X6 1055T,Mugen 2,GTX 460 OC,Kotelo R3,HyperX 2x2GB DDR3 1600MHz,Kiintolevy F3 1TB,
Blu-ray,Antec TruePower 550W,BenQ 24LED,Acer V223HQ,Creative Gigaworks T3,Razer Arctosa,Logitech G400,Siberian V2 Blue Edition,G27 Ratti,Asus X5DC läppäri,Samsung 6-sarjan 40,PS3 320Gb,NuForce NE700X,Brother MFC-J6710DW, Nokia Lumia 800, Motorola Razr Maxx, B&W C5 mobile headphones
SirMatt
Junior Member
_
13. lokakuuta 2011 @ 10:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itselläni kyseisen ongelman aiheutti rikkoontunut näytönohjain, mikä nyt on verkkiksessä takuuvaihdossa/korjauksessa. Etsin myös paljon ratkaisua ajureista ja eri komponenttien lämpötiloista. Näyttis kaverin koneeseen kii ja ongelmat siirtyivät hänelle! ----> näyttis takuuseen!

Sirkkelstrand
Junior Member

1 tuotearvio
_
13. lokakuuta 2011 @ 15:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No nyt on sitten asenneltu nuo 11.9 ajurit, ja pystyin pelaamaan Metro 2033 -peliä noin kahden tunnin verran kunnes lopetin, ja ilman mitään ongelmia. Katsotaan nyt jos se tolla selvis. Toivon todella ettei näytönohjaimessa ole vikaa, koska ei huvittaisi lähteä lähettelemään sitä tonne Saksaan takasin kun sieltä sen olen ostanut. Vai mitenkäs nuo takuuasiat ulkomailta tilatessa menee? No kattellaan nyt täs pari päivää että ilmeneekö tota ongelmaa enää.

Kiitokset kaikille!
Junior Member

1 tuotearvio
_
13. lokakuuta 2011 @ 15:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Enkä kyllä myöskään usko että näyttiksessä vika, sillä pyöritin Furmarkkiakin lähes tunnin ajan, eikä lämmöt noussu kun vähän yli 60 asteen, eikä menny ruutu pimeeks tai muuta vastaavaa.
Mainos
_
__

_
JP24
Senior Member

3 tuotearviota
_
13. lokakuuta 2011 @ 15:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Enkä kyllä myöskään usko että näyttiksessä vika, sillä pyöritin Furmarkkiakin lähes tunnin ajan, eikä lämmöt noussu kun vähän yli 60 asteen, eikä menny ruutu pimeeks tai muuta vastaavaa.
Nyt sitten koittelet nostaa taas kelloja jos tarvii lisää tehoa.

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > ongelma koneen asetuksissa? apua!

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy