Minä vanhana sählääjänä onnistuin läiskyttämään vettä ulkoisen kovalevyn päälle mikä tietenkin sai sitä sisäänsä.
Huomasin tunnin päästä että kovalevy oli hävinnyt omasta tietokoneesta, eli hajonnut.
Yllättävää sinänsä...
Kovalevyllä oli noin 25gb ottamiani kuvia vaihtarivuodeltani, sekä kaikki musiikkini.
Onko mitenkään mahdollista saada tuota kovoa korjatuksi? Erityisesti tuo valokuvien menettäminen vituttaa.
Kyseessä siis n. 5 vuotta vanha Buffalo kovalevy, ei sillä että sillä mitään varsinaista merkitystä olisi.
Voihan olla, että itse levy ja sen elektroniikka on vielä kunnossa, mutta ympärillä olevan kotelon elektroniikka (USB-liitäntä, virtalähde, ohjauslogiikka, ...) on hajonnut. Silloin levyn poisto kotelosta ja kiinnittäminen toiseen USB-koteloon tai koneen sisäisiin paikkoihin saattaisi auttaa.
Myös elektroniikan pesu isopropanolilla (IPA) tai jollain muulla sähköä johtamattomalla ja hyvin haihtuvalla aineella saattaa joskus auttaa. IPA vaan lorahtaa läpi pienemmistä aukoista kuin vesi, en tiedä voiko se tunkeutua jopa itse kiintolevyn sisään paineentasausaukosta, jolloin levy lienee kyllä lopullisesti pilalla. Muuta eletroniikkaa sillä pitäisi voida huuhdella turvallisesti.
Jos taas yhtään harkitset jonkun pelastusfirman (kuten Ibas) käyttämistä, on parempi olla tekemättä itse enää mitään.
Jälkikäteen on helppo olla viisas, mutta miksi ihmeessä et ole varmuuskopioinut arvokkaita tiedostojasi? Pitäisihän kaikkien tietää, että mikä tahansa kovo voi koska tahansa hajota korjauskelvottomaksi, ilman veden kaatoakin.
Satuin jotain lukemaan tuolta murosta, että voisi kovolta pelastaa tiedostoja jos pistää pakkaseen ~20 minuutiksi ja sen jälkeen nopeasti takaisin koneeseen kiinni.. Toimintaperiaattesta tosin ei hajuakaan :)
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000: Jälkikäteen on helppo olla viisas, mutta miksi ihmeessä et ole varmuuskopioinut arvokkaita tiedostojasi? Pitäisihän kaikkien tietää, että mikä tahansa kovo voi koska tahansa hajota korjauskelvottomaksi, ilman veden kaatoakin.
Niinhän se on. Täytyy koittaa tota kovon laittoa koneen omiin paikkoihin kiinni.
Lainaus:Satuin jotain lukemaan tuolta murosta, että voisi kovolta pelastaa tiedostoja jos pistää pakkaseen ~20 minuutiksi ja sen jälkeen nopeasti takaisin koneeseen kiinni.. Toimintaperiaattesta tosin ei hajuakaan :)
Jäädytys on kuulemma joskus auttanut mekaanisesti vioittuneisiin kovoihin, siis kun sisällä olevissa liikkuvissa osissa on jotain häikkää. Tuskin tässä tapauksessa.