Ykskaks kone ei tunnista (ei näy BIOS:ssa eikä Windows XP:n puolellakaan) noin vuoden ikäistä, aiemmin ihan moitteettomasti toimivaa, sisäistä, 500gb NTFS-formaatissa olevaa SATA kovoa. Koneessa on tämän lisäksi kiinni 2 IDE kovalevyä. Kovalevy on Maxtorin DiamondMax 22 mallia # STM3500320AS. Emolevy on Asuksen P5Q.
Tähän mennessä olen yrittänyt BIOS asetusten palauttamista, SATA-kaapelin vaihtoa sekä kovalevyn kiinnittämistä kaverin koneeseen. Kovalevy ei pidä minkäänlaista ylimääräistä ääntä ja se tuntuu ottavan virtaa vastaan normaalisti (lämpenee ainakin).
Olen jo harkinnut kovon käyttämistä tuollaisessa tietojen palautuksiin ja kiintolevyjen korjauksiin erikoistuvissa putiikeissa, mutta niiden hintataulukot vähän hirvittävät. Soitin ja kyselin jo siptune.fi väeltä mielipidettä asiaan, ja heille tulee raja vastaan tuossa kohdassa jossa BIOS ei tunnista laitetta, eli tarvittaisiin labraolosuhteita kovalevyn avaamiseen.
Eipä BIOSsista löydy tuollaista kohtaa minulla, kaverillakin oli entuudestaan 2 SATA kovoa koneessaan kiinni. Kokeilin vielä liittää kovalevyn kiinni usb-porttiin adapterilla tuloksetta. Palikassa oleva usb ledi kyllä syttyy, SATA ledi taasen ei. Kovo kyllä ottaa tuolloinkin virtaa ihan normaalintuntuisesti, eikä päästä mitään ylimääräisiä ääniä.
Taitaa olla pakko viedä mokoma ainakin diagnosoitavaksi vaikka sitten maksaisikin.
Minulla on juuri sama kiintolevy ja sama ongelma. Eli Maxtor diamondmax 22 STM3500320AS. Muutama päivä sitten kone ei vain löytänyt koko levyä. Biosissakaan ei näy kovoa. Googletin asiaa, ja ilmeisesti kyseessä on kiintolevyn firmwaressa oleva bugi: http://forums.seagate.com/stx/board/mess...scending&page=1
Foorumien viesteistä sain kuvan, ettei Seagatella (vastaa nykyään myös Maxtorin levyistä) ole kauheasti halua ottaa asiasta vastuuta (eli siis palauttaa käyttäjän tietoja seonneelta levyltä).