Eli siis olen tässä kellotellut prosessoriani ja käyttänyt näitä ohjelmia joilla näkee koneen tiedot; Everest, CPU-Z, CPUID HWmonitor, CoreTemp. Kuitenkaan, yksikään ei vaikuttaisi näyttävän oikein.
Bios ilmoittaa lämpötilaksi 36-38 ja kaikki näistä ohjelmista n. 10 astetta vähemmän, parin asteen heitoilla. Toiseksi kun nostin Coren voltit 1.4, jokainen näistä ohjelmista näyttää sen 1.3:na.
Kellot on nostettu 2,6GHz -> 3,25GHz ja lämmöt ei noidern ohjelmien mukaan olen alkuperäisestä noussut kuin pari astetta. Uskaltaako näihin softiin ollenkaan luottaa?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jeva: Eli siis olen tässä kellotellut prosessoriani ja käyttänyt näitä ohjelmia joilla näkee koneen tiedot; Everest, CPU-Z, CPUID HWmonitor, CoreTemp. Kuitenkaan, yksikään ei vaikuttaisi näyttävän oikein.
Bios ilmoittaa lämpötilaksi 36-38 ja kaikki näistä ohjelmista n. 10 astetta vähemmän, parin asteen heitoilla. Toiseksi kun nostin Coren voltit 1.4, jokainen näistä ohjelmista näyttää sen 1.3:na.
Kellot on nostettu 2,6GHz -> 3,25GHz ja lämmöt ei noidern ohjelmien mukaan olen alkuperäisestä noussut kuin pari astetta. Uskaltaako näihin softiin ollenkaan luottaa?
Kun laitat volttia 1.4 ja ohjelmat näyttää 1,3 niin se on ihan normaalia. Sitä kutsutaan vDroopiksi.
Yleensä BIOS:n antamaan lukemaan voi luottaa paremmin, sillä emolevyn valmistaja tietää tarkalleen millä algoritmilla sensorin antama lukema muutetaan asteiksi. Toisaalta BIOS:n antama lukema voi olla yläkanttiin jotta emolevyn suojaus mekanismit reagoivat liian korkeisiin lämpötiloihin aggressiivisesti. Aina kannattaa kaikki lämpötila lukemat, mitä ei ole mitattu erillisellä ja tarkalla lämpötila anturilla, vain suuntaa antavina. Varsinkin lämpötila arvot jotka on alle 10 astetta suuremmat kuin huoneenlämpötila ei todennäköisesti ole oikein.
Lämpötilat eivät myöskään nouse lineaarisesti kellotaajuuden ja/tai jännitteen mukana, pari astetta kuullostaa oikealta varsinkin idlenä, täydessä käytössä eroa on varmasti huomattavasti enemmän.
Jännitetasot eivät myöskään ole tarkkoja. Asetetuilla jännitetasoilla on aina jokin marginaali jonka sisällä arvo on. Kunhan jännite on lähempänä 1.4:ää kuin 1.3:a niin kaikki on ok.
Vielä sellaine offtopic kysymys.
Kun kellottelen ja nostan tuota väylää, jolloin myös muistien kellotaajuus muuttuu, niin kuinka paljon 800mhz Kingstonin perus muisteja uskaltaa kellottaa? parhaillaan toimivat 833MHz taajuudella vakaasti. Uskaltaako vielä nostaa ja mitä muuta voi hajota jos muistit pettävät?