Tietokoneen täydellinen tökkäys
|
|
kinnunee
Newbie
|
10. toukokuuta 2012 @ 23:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Tietokoneen kanssa pikku probleemaa. Ajoittain tulee sellainen pysähdys, että kone tilttaa täydellisesti eikä tottele mitään. Ainut keino on sammuttaa koneesta virrat. Yleensä se esiintyy silloin, kun on jokin peli käynnissä ja seikkailen windowsissa. Sen verran tullut tarkkailtua, että mikään osa ei käy kuumana. Tilttaako tässä nyt näyttis? kiintolevy?
Kone on itse kasattu perus pelikone mm. Asrock P67 PRO3, Intel i5 2500k, Club 3D Radeon HD 6950.
Olisko kellään mitään aavistusta?
|
Boss93
Senior Member
10 tuotearviota
|
11. toukokuuta 2012 @ 00:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Ajureita voisit päivittää, jos ei oo vielä päivitettynä
AMD FX-6300 @4,4GHz/Asus M5A99X EVO R2.0/Ram: 10GB DDR3 /Magicool DIY watercooling /Asus GTX650 Direct CU 1GB /Silverstone 500W Strider plus modular /Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio 7.1 SB1040 /Intel 330 120Gb SSD + SG Barracuda 7200.10 250Gb + SG Momentus 5400.6 500Gb + WD 5400RPM 250Gb /Fractal Design ARC XL /Samsung 940BF & Syncmaster TA350 & Eizo Flexscan S1910/Samsung Bluray Combo SATA 12X /Razer Lycosa /Razer Carcharias & Creative Desktop theater 5.1 DTT2500 Digital /Razer Naga /Win 8.1 Pro 64
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
11. toukokuuta 2012 @ 02:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Seikkailet pelin aikana Windowsissa? Millä tavalla? Mikä kovo, mikä virtalähde, mitkä muistit?
Veikkaisin tältä istumalta vikaa kovossa tai muisteissa. Antaako se kone mitään virheilmoituksia? Oletko kokeillut pitkää sammutusta, siis sammutat jumittuneen koneen painamalla parikymmentä sekuntia virtanapista ja käynnistämällä sen jälkeen uudelleen? Näkyykö laitehallissa mitään huutomerkkejä tai X-merkkejä laitteiden kohdalla? Vilkaise, väittääkö kone niiden toimivan oikein.
Onko BIOS ajan tasalla? Palauttaisin tehdasbiosit ulkoiluttamalla emon patteria muutaman minuutin ulkona ja kokeilemalla sitten, miten toimii. Jos paranee, niin sen jälkeen voisit asentaa uusimman BIOSin.
Tarkista tosiaan kaikki ajurit ja Windows-päivitykset ajan tasalle ja suorita chkdsk kovolle. Eheytä kovalevy (ei SSD:tä). Voisit myös järjestää kovalevyn uudelleen ja ajella CCleanerin kaikki manööverit läpi, ellet ole sitä jo tehnyt.
Voisi olla sopiva aika asentaa uudelleen koko Windows.
Ronskisti vaan...
Asus P8P67 Pro Rev 3 <> i7 2600K 4,5GHz <> Vertex3 240/SATA3 <> WD CB 1T 7200/SATA3 <> Zotac GTX 580 Amp! <> 4x4GB G.Skill Ripjaws DDR3 1600 CL9 <> Antec Twelve Hundred <> Antec Kühler H2O 920 <> Antec CP-1000 <> Optiarc DVD <> Dell UltraSharp U2711 2560x1440
PCMark7 5999 <> 3DMark Vantage P28929 <> 3DMark 11 P7525 <> 3DMark06 31955
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. toukokuuta 2012 @ 02:15
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
11. toukokuuta 2012 @ 07:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Robustus:
Samaa mieltä. Edellinen asennus ei ehkä ole ollut täysin puhdas ja/tai windows on alkanut luomaan omia kansioita. Aluksi voisit ajaa CCleanerin läpi ja katsoa paljonko paskaa koneesta poistuu, katso missä kohdissa ne ruksit on esim ettet poista evästeitäsi jos et niin halua tai roskakoria.
Itelläkin tuntuu tää Blue Caviar jotenkin jarruttavan vähän kun firefoxi kaatuilee melkeen joka päivä ja kone käy hitaalla. Varsinkin jos laittaa koneen lepotilaan niin kestää 3 minuuttia sen tulla takaisin sieltä, ruutu on siis täysin musta ja hiiri on siinä ja voi liikuttaa ei auta mitään. En oo tohon perehtyny mutta oon kumminkin hankkimassa SSD:tä niin sitten asennellaa käyttis uusiksi.
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
11. toukokuuta 2012 @ 11:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vipetzki: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Robustus:
Samaa mieltä. Edellinen asennus ei ehkä ole ollut täysin puhdas ja/tai windows on alkanut luomaan omia kansioita. Aluksi voisit ajaa CCleanerin läpi ja katsoa paljonko paskaa koneesta poistuu, katso missä kohdissa ne ruksit on esim ettet poista evästeitäsi jos et niin halua tai roskakoria.
Itelläkin tuntuu tää Blue Caviar jotenkin jarruttavan vähän kun firefoxi kaatuilee melkeen joka päivä ja kone käy hitaalla. Varsinkin jos laittaa koneen lepotilaan niin kestää 3 minuuttia sen tulla takaisin sieltä, ruutu on siis täysin musta ja hiiri on siinä ja voi liikuttaa ei auta mitään. En oo tohon perehtyny mutta oon kumminkin hankkimassa SSD:tä niin sitten asennellaa käyttis uusiksi.
Vaihda Firefox Chromeen. Ne ovat menneet ryssimään koko Firefoxin liian nopealla päivitystahdilla. Chromella nopea tahti ei haittaa, kun on kaikki Googlen voimat takana. Chromeen voi asentaa "sisälle" myös Explorerin sen takia, että jotkut antiikkiset sivut eivät vain toimi kunnolla muutoin. Chromessa voi vaihtaa lennsta Exploreriin, mikä on kieltämättä erikoinen ratkaisu, mutta joudun käyttämään sitä mm. Asuksen ja Nvidian päivityksiä hakiessa. Päivityksen automaattihaku toimii jostain syystä vain Explorerilla, muuten pitää itse syöttää mallit ja muut lomakkeeseen.
Ronskisti vaan...
Asus P8P67 Pro Rev 3 <> i7 2600K 4,5GHz <> Vertex3 240/SATA3 <> WD CB 1T 7200/SATA3 <> Zotac GTX 580 Amp! <> 4x4GB G.Skill Ripjaws DDR3 1600 CL9 <> Antec Twelve Hundred <> Antec Kühler H2O 920 <> Antec CP-1000 <> Optiarc DVD <> Dell UltraSharp U2711 2560x1440
|
kinnunee
Newbie
|
11. toukokuuta 2012 @ 11:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Noniin tarkennetaampas vielä hiukan. Kone on kasattu viime elokuussa ja toiminut moitteetta samanlaisessa käytössä viime kuukautta lukuunottamatta. Eli ongelma esiintyy VAIN JA AINOASTAAN, kun on joku peli päällä (css, bf jne.) ja samaan aikaan selailet internetissä. Toisinaan se tekee sen suoraan selaamisen aikana, toisinaan hetken kuluttua kun olet takaisin mennyt peliin. Eikä se tee läheskään sitä joka kerta vaan satunnaisesti 1-5 kertaa viikossa.(huomioon ottaen että tulee pelattua paljon)
Mitään vikailmoituksia ei ole tule mihinkään. Kone sisältää corsair tx650, samsung spinpoint f3 ja 1x 4gb ddr3 1333mhz.
Ajureita on kehotettu vaihtamaan mutta esimerkiksi tuohon näyttikseen ei suoraan uusia päivityksiä etsimällä löytynyt mitään, mutta kokeilin tuota drivermax nimistä ohjelmaa ja sen mukaan sitten taas löytyykin eli mitähän tässä nyt pitää uskoa? Noh latasinpa kuitenki.
|
Boss93
Senior Member
10 tuotearviota
|
11. toukokuuta 2012 @ 13:49 |
Linkki tähän viestiin
|
En nyt menis varmaks sanomaan, mutta tuo 4Gb muistia tuntuis olevan aika vähän tuollaiseen käyttöön. Itsekin hankin ensin vain 4Gb muistia, mutta parin viikon jälkeen oli pakko hankkia lisää muistia, kun muistinkäyttö oli jatkuvasti ~80% ja kone hidasteli aivan törkeenä. Lisäämällä 2Gb muistia ainakin oma kone parani huomattavasti.
AMD FX-6300 @4,4GHz/Asus M5A99X EVO R2.0/Ram: 10GB DDR3 /Magicool DIY watercooling /Asus GTX650 Direct CU 1GB /Silverstone 500W Strider plus modular /Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio 7.1 SB1040 /Intel 330 120Gb SSD + SG Barracuda 7200.10 250Gb + SG Momentus 5400.6 500Gb + WD 5400RPM 250Gb /Fractal Design ARC XL /Samsung 940BF & Syncmaster TA350 & Eizo Flexscan S1910/Samsung Bluray Combo SATA 12X /Razer Lycosa /Razer Carcharias & Creative Desktop theater 5.1 DTT2500 Digital /Razer Naga /Win 8.1 Pro 64
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
11. toukokuuta 2012 @ 14:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Olen taipuvainen yhtymään Boss93:n mielipiteeseen. Näiden dual channelin muistien kanssa on ollut epäselvyyksiä ja olen itsekin neuvonut asiassa väärin. Dual channelin saa käyttöön vain, jos käyttää kahta tai neljää kampaa. Olen ennen sanonut, että yksi kampa riittää myös, mutta silloin toinen muistikanava jää käyttämättä.. Ostamalla toisen 4 gigan kamman tuplaat sekä muistin määrän että nopeuden. Luulen että tuo toimenpide riittää. Katso emon manuaalista, mitkä slotit pitää täyttää, jotta se toimii oikein.
Muistit ovat niin halpoja, että niissä säästäminen on paitsi järjetöntä myös vahingollista. Kun sulla on peli päällä ja näyttiksen muistipuskurit täynnä, se ottaa lisämuistia RAMilta. Kun sinä lähdet sitten vaikkapa Youtuben HD-videoita kesken kaiken tsiigailemaan, niin sihen se jämähtää. RAMia saa olla jopa 4x4 gigaa, jos on iso yliresoinen näyttö kuten meikäläisellä ja näyttiksellä vain puolitoista gigaa omaa muistia.
Ronskisti vaan...
|
kinnunee
Newbie
|
11. toukokuuta 2012 @ 15:00 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Robustus: Olen taipuvainen yhtymään Boss93:n mielipiteeseen. Näiden dual channelin muistien kanssa on ollut epäselvyyksiä ja olen itsekin neuvonut asiassa väärin. Dual channelin saa käyttöön vain, jos käyttää kahta tai neljää kampaa. Olen ennen sanonut, että yksi kampa riittää myös, mutta silloin toinen muistikanava jää käyttämättä.. Ostamalla toisen 4 gigan kamman tuplaat sekä muistin määrän että nopeuden. Luulen että tuo toimenpide riittää. Katso emon manuaalista, mitkä slotit pitää täyttää, jotta se toimii oikein.
Muistit ovat niin halpoja, että niissä säästäminen on paitsi järjetöntä myös vahingollista. Kun sulla on peli päällä ja näyttiksen muistipuskurit täynnä, se ottaa lisämuistia RAMilta. Kun sinä lähdet sitten vaikkapa Youtuben HD-videoita kesken kaiken tsiigailemaan, niin sihen se jämähtää. RAMia saa olla jopa 4x4 gigaa, jos on iso yliresoinen näyttö kuten meikäläisellä ja näyttiksellä vain puolitoista gigaa omaa muistia.
Kokeillaampa seuraavaksi, kiitokset vinkistä =)
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
11. toukokuuta 2012 @ 15:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Robustus: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vipetzki: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Robustus:
Vaihda Firefox Chromeen. Ne ovat menneet ryssimään koko Firefoxin liian nopealla päivitystahdilla. Chromella nopea tahti ei haittaa, kun on kaikki Googlen voimat takana. Chromeen voi asentaa "sisälle" myös Explorerin sen takia, että jotkut antiikkiset sivut eivät vain toimi kunnolla muutoin. Chromessa voi vaihtaa lennsta Exploreriin, mikä on kieltämättä erikoinen ratkaisu, mutta joudun käyttämään sitä mm. Asuksen ja Nvidian päivityksiä hakiessa. Päivityksen automaattihaku toimii jostain syystä vain Explorerilla, muuten pitää itse syöttää mallit ja muut lomakkeeseen.
Oon monta kertaa meinannut mutkun on firefoxissa kaikki kirjainmerkitkin niin perkele.. Oon kyllä huomannut että viikossa kerran tuli 2 päivitystä firefoxille. Voisi kyllä kokeilla. Saisko noita evästeitä ja historioita ja kirjainmerkkejä siirrettyä firefoxista chromeen? Ei varmaankaan?
|
Mainos
|
  |
|
AfterDawn Addict
|
11. toukokuuta 2012 @ 15:52 |
Linkki tähän viestiin
|
|