Tuulettimet pyörivät törkeän lujaa, mikä mättää?
|
|
Triumphi
Junior Member
1 tuotearvio
|
3. toukokuuta 2014 @ 18:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Ostin tuossa AMD Phenom II 955 Black edition 3,2ghz prosessorin, Gigabyte MA785GM-US2H -emolevyn ja Kingstonin HyperX -muistit. Lyötyäni nämä kiinni prosessorin tuuletin ja kopan tuuletin pyörittelevät ihan hirveitä lukemia. Idlenä prossun tuuletin huitelee jotain 3200RPM ja kotelon tuuletin 2500RPM. Prosessorin lämpö on siinä 31 - 41 C.
Cooleriksi otin vanhan prosessorin, eli siis Athlon II x2:en vakiocoolerin. Asennus tapahtui ihan oikein ja kone on puhdistettu. BIOS:sta on automaattisella kaikki Smart Fan -asetukset yms.
Kenelläkään mitään ideoita mikä tässä mättää? Mulla tulee ainostaan mieleen että tuo vanha cooleri ei ole tarpeeksi tehokas, ja tuulettimet hyrrää sen vuoksi että lämmöt nousisivat heti jos ne pyörisivät hiljempaa.
Kokeilin myös ottaa tuulettimia pois päältä ja tarkkailla lämpötilaa, kopan tuulettimen kun otti pois ei vaikuttanut mitenkään, mutta prossun tuulettimen pois ottaessani lämmöt nousivat sinne 95C, missä vaiheessa sammutin koneen ja laitoin tuulettimet takaisin kiinni. Ja ihan idlenä tuokin lukema.
Tässä vielä koneen tiedot:
AMD Phenom II 955 Black edition 3,2ghz
Gigabyte MA785GM-US2H
Virtalähde: Chieftec 500w
AMD Radeon HD 6450 1gb ddr3
Kingston Hyper X 2x2gb ddr2
WD Digital 500gb kiintolevy
Jos jollakin on jotain ideoita niin arvostan!
|
BPVest
AfterDawn Addict
|
3. toukokuuta 2014 @ 19:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Triumphi: Cooleriksi otin vanhan prosessorin, eli siis Athlon II x2:en vakiocoolerin. Asennus tapahtui ihan oikein ja kone on puhdistettu. BIOS:sta on automaattisella kaikki Smart Fan -asetukset yms.
Prossun lämmöntuotto kasvaa + sama cooleri = tuuletin pyörii kovempaa. Loogista.
BIOS reset vois auttaa.
Want to get your a** kicked? Wear BritishPetroleumVest and have a trip in Mexico!
Toms Hardware: Näistä syistä niin ikävää kuin se onkin, alle 200 dollarin hintaluokasta ei löydy yhtään suosittelemisen arvoista AMD-prosessoria..
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. toukokuuta 2014 @ 19:30
|
Whatta Heck
AfterDawn Addict
|
3. toukokuuta 2014 @ 20:38 |
Linkki tähän viestiin
|
X4 960T @4.4GHz + Ninja 3 + M5A99X evo r2.0 + G.Skill Ares 2x4GB 1866MHz + Samsung 830 128GB & 500GB hdd + XFX R9 270 DD + Asus DVD/RW + Rosewill BlackHawk + Super Flower 500W + Win 7 + Samsung 23" tv/näyttö + Modailen, siis olen
|
Triumphi
Junior Member
1 tuotearvio
|
3. toukokuuta 2014 @ 21:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Kiitos teille! Tuosta ajattelinkin sen johtuvan, mutta oli pakko varmistaa kun mulla on tapana jättää pieniä yksityiskohtia huomioimatta. Bios reset ei auttanut.
Meinasinkin kysellä cooleri-ehdotuksia, kiitos KariEs! Koppa on tosiaan pienen puoleinen, mutta mittailin tuossa ja kyllä nuo molemmat vaihtoehdot mahtuisivat, taidan tuon Thermalrightin laittaa tilaukseen.
|
Whatta Heck
AfterDawn Addict
|
3. toukokuuta 2014 @ 21:34 |
Linkki tähän viestiin
|
Oleppas hyvä vaan. Itselläni on kokemusta tuosta Freezer 7:sta. Ihan okei pikkucooleri. Plussana vielä erittäin helppo asennus. Cooleri kylläkin sijoittuu emolle siten että se puhaltaa ylöspäin eli kopassa olisi suotavaa olla aukkoa katossa. Jos ei ole niin sitten tuo jo ajattelemasi cooleri on ihan ok. :)
X4 960T @4.4GHz + Ninja 3 + M5A99X evo r2.0 + G.Skill Ares 2x4GB 1866MHz + Samsung 830 128GB & 500GB hdd + XFX R9 270 DD + Asus DVD/RW + Rosewill BlackHawk + Super Flower 500W + Win 7 + Samsung 23" tv/näyttö + Modailen, siis olen
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. toukokuuta 2014 @ 21:37
|
Member
|
3. toukokuuta 2014 @ 21:48 |
Linkki tähän viestiin
|
onko se sun puhaltimen johto 3 vai 4 napainen? 3 napaisella varmaan huutaa lujaa. ja on varmasti se jäähdytin vaan liian pieni sille phenomille.
|
Whatta Heck
AfterDawn Addict
|
3. toukokuuta 2014 @ 22:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos koneella ei ole koko ajan tositoimintaa, esim. vain nettiselausta niin biosista kannattaa laittaa cool´n quiet päälle ja ohjauspaneelin virranhallinta-asetuksista "tasapainoitettu". Prossu käy viileämpänä eikä coolerin tarvitse käydä niin suurilla kierroksilla. Kuormituksessa nostaa kellot normaaliksi ja laskee niitä taas alemmas kun on vähemmän puuhaa.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. toukokuuta 2014 @ 22:21
|
Triumphi
Junior Member
1 tuotearvio
|
7. toukokuuta 2014 @ 20:58 |
Linkki tähän viestiin
|
Kiitos kaikista neuvoista. Uusi cooleri auttoi tilannetta, nyt pyörittää sen 1200RPM idlenä, huomattava parannus siihen 3200RPM hyrräämiseen :) On hiljainen ja lämmöt pysyy kurissa. Koppatuulettimen osalta ei tapahtunut muutosta, pitää sekin vaihtaa. Ehdotuksia otetaan vastaan hyvästä hiljaisesta n. 92x92mm tuulettimesta.
|
Whatta Heck
AfterDawn Addict
|
8. toukokuuta 2014 @ 01:27 |
Linkki tähän viestiin
|
Hmmm. Vähän hankala kokoluokka tuo 92mm. Pitäisi olla hiljainen koska muuten on turhaa vaihtaa nykyistä propelia, siirtää ilmaa kuitenkin jonkin verran eikä saisi tietenkään älyttömiä maksaa. Nooh tuossa yksi vaihtoehto: http://www.jimms.fi/tuote/SWIF2--920
Tuollainen voisi tulla myös vaihtoehdoksi nykyiselle tuulettimelle: http://www.jimms.fi/tuote/FANMATE2
Saisi vaimennettua tuulettimen melua ja tarvittaessa säätää kierroksia taas isommalle. Kesäkin on tulossa ja lämpötilat nousevat asuintiloissa. :)
|
Triumphi
Junior Member
1 tuotearvio
|
8. toukokuuta 2014 @ 13:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Taidanpa kokeilla tilata ensiksi tuon Coolinkin jos vaikka auttaisi! Mukavuudenhaluinen kun olen niin pääsis vähemmällä jos ei tarvitse säädellä itse :)
Pitää koppakin vaihtaa tässä jossakin vaiheessa, tilarajoitukset tulee tosiaan aina vastaan. Coolerinkin kun asensin piti koko kone purkaa kun toista sivua ei saa auki. Tää mun projekti oli alunperin tollanen hobbyhall-pakettikone, alkuperäisiä osia ei ole enää kuin koppa, cd-asema ja kiintolevy.
|
Mainos
|
|
|
Whatta Heck
AfterDawn Addict
|
8. toukokuuta 2014 @ 19:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos koppa vaihtuu tilavampaan niin varmaankin siinä on mahdollista käyttää 120 / 140mm tuulettimia. Mitenkä koppatuuletin on nyt liitetty, emolle vaikos suoraan virtalähteeseen? Jos emolle niin tuollainen http://www.jimms.fi/tuote/ZM-RC56 voisi hieman hiljentää propelia. Näin ollen tulevassa kopassa ei olisi kuitenkaan käyttöä tuolle uudelle tuulettimelle, ainakaan jos puhutaan atx-kokoisesta kopasta. Nämä ovat tällaisia pähkäilykysymyksiä. :)
|