tyhme kysymys prossusta&tahnasta
|
|
Newbie
|
23. syyskuuta 2011 @ 02:42 |
Linkki tähän viestiin
|
Elikkä kun prossu on ollu jäähdyttimestänsä (kellottamaton i5-2500k+intelin vakiocooleri) irrotettuna viikon päivät, tarvitseeko väliin lykkiä jotakin tahnoja tai muita ainehia, kun heidät jälleen yhdistää ja koneen käyntiin hurauttaa?
|
polku
Member
|
23. syyskuuta 2011 @ 02:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Melkeen sanoisinko välttämätöntä puhdistaa molemmat osapuolet ja laittaa levitellä uudet tahnat väliin. Toki menee kaiketi vanhoillakin tahnoilla, mutta lämmöt saattaa olla normaalia korkeammat. Vakio coolerin joukossakin tuommonen tuubi tullu mukana jos oot ite kasannu.
Mutta jollei sulla ole tahnatuubia itellä nii kannattaa kysäistä tietokoneita kasaavilta putiikeilta tiskin takaa...vakio coolerin kun asentaa niin siitä jää yleensä puolet tuubiin :) Mutta kaupitellaanhan noita uusissa paketeissakin jos jotakin tahnaa...vaan ovat hävyttömän kalliita.
|
RatCon
AfterDawn Addict
|
23. syyskuuta 2011 @ 04:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti polku: Vakio coolerin joukossakin tuommonen tuubi tullu mukana jos oot ite kasannu.
Ittellä muistikuva että tahnat ois valmiina prossun pohjassa ?
Noo, oli miten oli niin joko hankkii uudet tahnat tai kerralla paremman Coolerin. Tahnoja nyt saa parista eurosta vitoseen, hirveesti kalliimpia ei kannata hommata. Ne 10 euron tahnat ei oikeen oo hintansa arvoisia.
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
23. syyskuuta 2011 @ 20:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Tässä tahnojen parhaimmistoa hinta/laatu suhteeltaan. Testien kärkipäässä ovat olleet nämä kaikki.
Zalman stg2
MX-2 4g (suosittelen tätä)...
...tai osta sitten kerralla enemmän. Minulla itsellä on tällainen, määrän puolesta kestää roiskia vaikka aurinkovoiteeksi kuumilla keleillä. Oikeastaan paras hinta/laatu.
MX-2 30g
Tätä ei kestä lotrata emolevylle (hopeatahna) ja täytyy odottaa jonkin aikaa ennen kuin paras jäähdytys saavutetaan. Muuten aivan parhaiden joukossa
AS 5
Noctuan tahna myös parhaiden joukossa testeissä, tuubissa ei kuitenkaan tahnaa tuhlattavaksi asti.
"Jos se ei ole rikki, korjaan sitä kunnes se on"

|
RatCon
AfterDawn Addict
|
23. syyskuuta 2011 @ 20:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Itse suosittelisin siltikin tätä:
http://www.tietokonekauppa.fi/?koodi=10490
Omassa käytössä ollut pitkään, yhdestä tuubista riittää reippaasti useille koneille. Oonko nyt 4 vai 5 prossua tolla tuubilla pistäny ja tavaraa vieläkin säiliössä hyvin. Tossa on mielestäni se paras hinta-/laatusuhde.
|
Senior Member
32 tuotearviota
|
23. syyskuuta 2011 @ 20:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RatCon: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti polku: Vakio coolerin joukossakin tuommonen tuubi tullu mukana jos oot ite kasannu.
Ittellä muistikuva että tahnat ois valmiina prossun pohjassa ?
Noo, oli miten oli niin joko hankkii uudet tahnat tai kerralla paremman Coolerin. Tahnoja nyt saa parista eurosta vitoseen, hirveesti kalliimpia ei kannata hommata. Ne 10 euron tahnat ei oikeen oo hintansa arvoisia.
Intelillä vakiona coolerissa, kyllä ne on vaihdettava kun coolerin otat pois jos olet sitä käyttänyt vaan vaikka 1 vrkn.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti DjZorlag: ...tai osta sitten kerralla enemmän. Minulla itsellä on tällainen, määrän puolesta kestää roiskia vaikka aurinkovoiteeksi kuumilla keleillä. Oikeastaan paras hinta/laatu. MX-2 30g
Toi on mielestän ihan kelpotahnaa ainakin prosulle, nyt olis seuraavana kokeilu vuorossa MX-4.
|
Newbie
|
2. lokakuuta 2011 @ 16:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RatCon: Itse suosittelisin siltikin tätä:
Omassa käytössä ollut pitkään, yhdestä tuubista riittää reippaasti useille koneille. Oonko nyt 4 vai 5 prossua tolla tuubilla pistäny ja tavaraa vieläkin säiliössä hyvin. Tossa on mielestäni se paras hinta-/laatusuhde.
Unohtui kiittää kaikkia vuolaasta avustanne. Ilman teitä olisin varmaan vain iskenyt prossun ja jäähdyttimen takaisin yhteen ilman uusia tahnoja.
Tilasin tuota Nexuksen 30% hopeatahnaa, kun Nettimania-niminen pulju kauppasi pikkutuubia eurolla. Parin päivän päästä tuli vastaus, että tuotetta ei ole varastossa (vaikka sivustolla varastossa vielä tuolloinkin kerrottiin olevan 18 tahnatuubia), joten menin paikalliseen elektroniikkakauppaan ja ostin sieltä ihan peruspiitahnaa. Prossun lämmöt pysyny alle 40 asteessa koko ajan, joten hyvin on ainakin tähän asti pärjätty.
edit: prossun lämmöt 35-40 astetta ASRock extreme tuning utilityn mukaan, mutta biosista tarkastellessa 65-70 astetta - kumpaan on luottaminen?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. lokakuuta 2011 @ 18:01
|
BPVest
AfterDawn Addict
|
2. lokakuuta 2011 @ 20:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pullava: edit: prossun lämmöt 35-40 astetta ASRock extreme tuning utilityn mukaan, mutta biosista tarkastellessa 65-70 astetta - kumpaan on luottaminen?
Kato Coretempillä lämmöt.
Want to get your a** kicked? Wear BritishPetroleumVest and have a trip in Mexico!
Toms Hardware: Näistä syistä niin ikävää kuin se onkin, alle 200 dollarin hintaluokasta ei löydy yhtään suosittelemisen arvoista AMD-prosessoria..
|
Senior Member
23 tuotearviota
|
2. lokakuuta 2011 @ 20:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Täältä myös äänet sekä Arctic Coolingin MX-2:lle että Noctuan NT-H1:lle. Molempia saa alle 10:nen euron, ja molemmista myös riittää useampaankin asennukseen.
Itseltäni aiheeseen liittyvä kysymys..
Onkos kellään tietoa että kuinka kauan tuollainen piitahna tuubi säilyy? Ja missä sitä kannattaisi säilyttää. Tämäkin voi olla hieman "tyhmä" kysymys, mutta ihan mielenkiinnosta tiedustelisin :)
Fractal Design Arc Midi + 4x140mm + 1x120mm Arctic Cooling, ASRock Extreme4 970, Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz + Phanteks PH-TC14PE, 8GB DDR III @ 1600MHz, Palit GTX 570, Seagate 500GB + 1TB HDD, Samsung DVD-RW, Corsair HX620W.
Netti: DNA 4G @ Sierra Wireless
|
Newbie
|
2. lokakuuta 2011 @ 23:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BPVest: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pullava: edit: prossun lämmöt 35-40 astetta ASRock extreme tuning utilityn mukaan, mutta biosista tarkastellessa 65-70 astetta - kumpaan on luottaminen?
Kato Coretempillä lämmöt.
Kiitos jälleen. Coretemp kertoi huojentavia uutisia.
|
jartar
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
3. lokakuuta 2011 @ 00:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti power_age:
Intelillä vakiona coolerissa, kyllä ne on vaihdettava kun coolerin otat pois jos olet sitä käyttänyt vaan vaikka 1 vrkn.
Minkä ihmeen takia? Jos tahnaa sopivasti prossussa tai jäähyssä niin takaisin kiinni vaan. Kymmeniä kertoja laitettu jäähy kiinni samoilla tahnoilla eikä koskaan ole ollut ongelmia...
Itse lähtisin suosittelemaan tahnan vaihtoa vasta sitten kun vaihdetaan prossuun uusi jäähy. Järjen käyttö on kuitenkin sallittua ja jos tahna on niin pahasti kovettunut että ei kunnolla tartu enää kiinni niin sitten tahnat vaihtoon...
Tietokone + Chord Hugo + Grado GS2000e = heaven
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. lokakuuta 2011 @ 00:39
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
3. lokakuuta 2011 @ 14:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti power_age:
Minkä ihmeen takia? Jos tahnaa sopivasti prossussa tai jäähyssä niin takaisin kiinni vaan. Kymmeniä kertoja laitettu jäähy kiinni samoilla tahnoilla eikä koskaan ole ollut ongelmia...
Itse lähtisin suosittelemaan tahnan vaihtoa vasta sitten kun vaihdetaan prossuun uusi jäähy. Järjen käyttö on kuitenkin sallittua ja jos tahna on niin pahasti kovettunut että ei kunnolla tartu enää kiinni niin sitten tahnat vaihtoon...
Ilmakuplia tulee väistämättä kun cooleri irroitetaan ja laitetaan takaisin, mutta se vaikutus onkin sitten eri asia. Ainahan ne kuplat pari astetta vaikuttaa, mutta jos muutamalla asteella ei tunnu olevan merkitystä niin mitäpä niitä uusia tahnoja laittamaan. Itse kuitenkin vaihdan tahnat joka coolerin irrotuksen yhteydessä niin eipähän tarvi sitten myöhemmin valitella prossun lämpöjä.
"Jos se ei ole rikki, korjaan sitä kunnes se on"

|
AfterDawn Addict
|
3. lokakuuta 2011 @ 15:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RatCon: Itse suosittelisin siltikin tätä:
Jep.Samaa tököttiä olen itsekkin käyttänyt.
On riittoisaa ja laadukasta,eikä maksa maltaita.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. lokakuuta 2011 @ 15:08
|
Senior Member
32 tuotearviota
|
3. lokakuuta 2011 @ 18:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar: Minkä ihmeen takia? Jos tahnaa sopivasti prossussa tai jäähyssä niin takaisin kiinni vaan. Kymmeniä kertoja laitettu jäähy kiinni samoilla tahnoilla eikä koskaan ole ollut ongelmia...
Sanoit että järjenkäyttö on sallittua no vaikka sitä mulle ole kovinkaan paljoa suotu, olen ainakin sen vähän mitä näiden kanssa olen touhuillut.
Olen tullut siihen tulokseen ettei se vanhan tahnan kanssa pelleileminen ole vaivan arvoista, on se semmoista kliisteriä muutama päivän jälkeen kun jää joksikin aikaa auki kun on ilman kanssa kosketuksissa.
Tietty sitä voi siististi koittaa jollain kemikaalilla pehmenellä ja tasoittaa, en kyllä viitsi sen sotkun kanssa tosiaan pelleilä ellei ole ihan pakko.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti DjZorlag: Ilmakuplia tulee väistämättä kun cooleri irroitetaan ja laitetaan takaisin, mutta se vaikutus onkin sitten eri asia. Ainahan ne kuplat pari astetta vaikuttaa, mutta jos muutamalla asteella ei tunnu olevan merkitystä niin mitäpä niitä uusia tahnoja laittamaan. Itse kuitenkin vaihdan tahnat joka coolerin irrotuksen yhteydessä niin eipähän tarvi sitten myöhemmin valitella prossun lämpöjä.
Samaa mieltä.
|
jartar
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
3. lokakuuta 2011 @ 22:48 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti power_age: Olen tullut siihen tulokseen ettei se vanhan tahnan kanssa pelleileminen ole vaivan arvoista, on se semmoista kliisteriä muutama päivän jälkeen kun jää joksikin aikaa auki kun on ilman kanssa kosketuksissa.
Tietty sitä voi siististi koittaa jollain kemikaalilla pehmenellä ja tasoittaa, en kyllä viitsi sen sotkun kanssa tosiaan pelleilä ellei ole ihan pakko.
Sen ei todellakaan tarvitse olla mitää erityisen notkeaa että se leviää tasaisesti prossun ja siilen väliin. Joku tahnan pehmentäminen lähentelee jo typeryyttä.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti DjZorlag:
Ilmakuplia tulee väistämättä kun cooleri irroitetaan ja laitetaan takaisin, mutta se vaikutus onkin sitten eri asia. Ainahan ne kuplat pari astetta vaikuttaa, mutta jos muutamalla asteella ei tunnu olevan merkitystä niin mitäpä niitä uusia tahnoja laittamaan. Itse kuitenkin vaihdan tahnat joka coolerin irrotuksen yhteydessä niin eipähän tarvi sitten myöhemmin valitella prossun lämpöjä.
Vaikea uskoa väitettäsi jos tahna jotenkuten notkeaa. Jäähy ja prossessori on sellaisessa puristuksessa että kyllä sieltä ilmakuplat puristuu pois. En itse lähtisi väittämään että tuollaisia eroja tulee sillä omassa käytössä eroja en ole huomannut. Lisäksi jos vaihdat tahnat ja laitat sitä liian vähän tai liikaa niin lämmöt voi nousta paljon korkeammiksi. Hopeatahnalla lutratessa parhaimmillaan hajotat vehkeet. Operaatioon menee rahaa ja tilanne voi mennä huonommaksi. Muutaman asteen erot ovat täysin merkityksettömiä paitsi maksimikelloja metsästäville. En siis neuvoisi tahnan vaihtoon ellei sille todellakin ole tarvetta.
|
Member
8 tuotearviota
|
4. lokakuuta 2011 @ 00:26 |
Linkki tähän viestiin
|
ASROCK 990FX EXTREME9 AM3+, AMD FX-4350 4,2GH [AM3+], Thermalright HR-02 Macho, Asus NVIDIA GeForce GTX 760 2GB, XFX 550W Core Edition, Kingston HyperX 3X2GB, DDR3 1600MHz, Asus DRW-24B3ST, Western Digital 1TB, Western Digital 500GB, Buffalo 1t usb, Define R3 Black Pearl, Windows 8 pro 64-Bit, BENQ 24" G2420HD, Logitech G500, Logitech G110.
|
RatCon
AfterDawn Addict
|
4. lokakuuta 2011 @ 01:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kevyt123: Minä olen käyttänyt tuommoista tahnaa:
http://www.jimms.fi/tuoteinfo/ZM-STG1?pid=1317676921248
Kannastaisko minun tilata tuommoista tahnaa vai vaihtaa johonkin toiseen?
Itse käyttänyt tota näytönohjaimille, ihan pätevää kamaa tuo on. Jos se rupeaa olemaan vanhaa (siis useita vuosia lojunut kaapissa) ja rupeaa kuivumaan niin kandee hommata uutta. Tässä on oma suosikki, erittäin hyvä hinta/-laatusuhde ja yhdellä tämmöisellä saa tahnat about kymmeneen eri koneeseen ellei enemmänkin. Sisältää myös enemmän hopeaa mitä normaalit hopeatahnat joissa on 10% hopeapitoisuus. Tässä on taasen 30%
|
Member
8 tuotearviota
|
4. lokakuuta 2011 @ 02:29 |
Linkki tähän viestiin
|
Tarkoitin että kannattaako minun tilata tuota samaa tahnaa vai pitäisikö minun tilata jotakin toista?
ASROCK 990FX EXTREME9 AM3+, AMD FX-4350 4,2GH [AM3+], Thermalright HR-02 Macho, Asus NVIDIA GeForce GTX 760 2GB, XFX 550W Core Edition, Kingston HyperX 3X2GB, DDR3 1600MHz, Asus DRW-24B3ST, Western Digital 1TB, Western Digital 500GB, Buffalo 1t usb, Define R3 Black Pearl, Windows 8 pro 64-Bit, BENQ 24" G2420HD, Logitech G500, Logitech G110.
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
4. lokakuuta 2011 @ 03:34 |
Linkki tähän viestiin
|
Kun tässä tahnassa ollaan jo näin pitkällä, niin tilaapa tosiaan Pullava kunnon cooleri samantien. Scythe Mugen 3 esimerkiksi ei paljon maksa, hiljaisehko ja luotettava jäähy.
Ronskisti vaan...
Asus P8P67 Pro Rev 3 <> i7 2600K 4,5GHz <> Vertex3 240/SATA3 <> WD CB 1T 7200/SATA3 <> Zotac GTX 580 Amp! <> 4x4GB G.Skill Ripjaws DDR3 1600 CL9 <> Antec Twelve Hundred <> Antec Kühler H2O 920 <> Antec CP-1000 <> Optiarc DVD <> Dell UltraSharp U2711 2560x1440
PCMark7 5999 <> 3DMark Vantage P28929 <> 3DMark 11 P7525 <> 3DMark06 31955
|
RatCon
AfterDawn Addict
|
4. lokakuuta 2011 @ 05:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kevyt123: Tarkoitin että kannattaako minun tilata tuota samaa tahnaa vai pitäisikö minun tilata jotakin toista?
Itte menisin tuolla Nexuksen tahnalla, jos tilanne on se ettei mitään tahnaa löydy.
|
Senior Member
32 tuotearviota
|
4. lokakuuta 2011 @ 17:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti power_age: Olen tullut siihen tulokseen ettei se vanhan tahnan kanssa pelleileminen ole vaivan arvoista, on se semmoista kliisteriä muutama päivän jälkeen kun jää joksikin aikaa auki kun on ilman kanssa kosketuksissa.
Sen ei todellakaan tarvitse olla mitää erityisen notkeaa että se leviää tasaisesti prossun ja siilen väliin. Joku tahnan pehmentäminen lähentelee jo typeryyttä.
Niin kun jo sanoin järjestä ja sen käytöstä joka tarkoittaa typeryytäkin, vaikka sitä järkeä ei mulle ole kovinkaan paljoa suotu, jotai muuta olen kyllä ehtinyt tekeen visiin enemmämkin kun näiden t.koneiden kanssa roplaamista, kuitenkin aina löytyy joku joka on enemmän tehnyt niitä muitakin roplaamisia.
Juuri niin sellainen on pelleilyä tahnan pehmentäminen kuin mielestän vanhan tahnankanssa pelaaminen, melkein sama kun vaihtais esim. vetarienkumit jotka hahoomis pisteessä tms. ja heittäis vanhat vaseliinit takas jne.... selkiskö.
Yleensä vain ns. hätätapauksissa toimitaan noin, jos on pakko saada homma toimiin eikä ole uutta tai homma muutenkin just leviis hetkenä minä hyvänsä mut on mentävä laitteella/teilla eteenpäin minkä pääsee, just silloin käytetävillä joku tuon tyypinen vahtoehto, se joko levii ennen kun uusi tulee tai sitten kestää siihen asti että on uusi vaihtaa tilalle, jos kestää vaihto käy usein helpommin uuteen.
Mulle on loppujen aivan sama jos vaikka haluaa laittaa tätä prossun ja coolerin väliin, kestääpä ainakin lämpöä sen ovat näemmä huommanneet autopuolellakin. http://www.martelius.com/index.php?modu...duct=CHE785-200
|
AfterDawn Addict
|
4. lokakuuta 2011 @ 19:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Yleensä käytetään piitahnaa ja hopeatahnaa.
Onko kukaan käyttänyt kuparitahnaa prossun ja coolerin välissä
tai näytönohjaimem coolerissa.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. lokakuuta 2011 @ 19:10
|
jartar
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
5. lokakuuta 2011 @ 00:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti power_age:
Juuri niin sellainen on pelleilyä tahnan pehmentäminen kuin mielestän vanhan tahnankanssa pelaaminen, melkein sama kun vaihtais esim. vetarienkumit jotka hahoomis pisteessä tms. ja heittäis vanhat vaseliinit takas jne.... selkiskö.
Yleensä vain ns. hätätapauksissa toimitaan noin, jos on pakko saada homma toimiin eikä ole uutta tai homma muutenkin just leviis hetkenä minä hyvänsä mut on mentävä laitteella/teilla eteenpäin minkä pääsee, just silloin käytetävillä joku tuon tyypinen vahtoehto, se joko levii ennen kun uusi tulee tai sitten kestää siihen asti että on uusi vaihtaa tilalle, jos kestää vaihto käy usein helpommin uuteen.
Ei ole ollenkaan sama asia. Uusi tahna ei ole välttämättä yhtään parempi kuin vanha. Vanha voi olla jopa parempi ellei asiansa osaava laita uutta tahnaa. Prossu ei hajoa vanhan tahnan kanssa eikä vanha tahna ole kulutustuote mikä pitää uusia tietyn väliajoin.
Kysyjän tilanteeseen en voi enää vaikuttaa mutta seuraavilla kerroilla ehkä kannattaisi neuvoa että asenna siili ja testaa miten lämmöt pysyy kurissa. Ei mene näin rahat hukkaan.
|
Newbie
|
7. lokakuuta 2011 @ 09:17 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Robustus: Kun tässä tahnassa ollaan jo näin pitkällä, niin tilaapa tosiaan Pullava kunnon cooleri samantien. Scythe Mugen 3 esimerkiksi ei paljon maksa, hiljaisehko ja luotettava jäähy.
Juu, sitten myöhemmin. Toistaiseksi en aio kellottaa ja tuo intelin vakiocooleri riittää ihan hyvin. :)
Tuota Nexuksen 30% hopeatahnaa saa muuten parhaimmillaan alle eurolla/tuubi:
http://shop.microsail.fi/thermal-paste.html
Tosin alin mahdollinen tilaussumma tuolta on 30?...
|
Mainos
|
  |
|
Voltaren
Senior Member
|
11. lokakuuta 2011 @ 03:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Itse olen parhaaseen tulokseen päässyt vanhalla kunnon arctic silver 5:dellä.
Sitä voin suositella.
|