eli siis olen joulun paikkeilla asentamassa ensimmäistä vesijäähdytystäni tietokoneeseen ja haluaisin tietää missä järjestyksessä vesi kannattaa kierrättää parhaan jäähdytystehon saavuttamiseksi.
1. esim. säiliö -> pumppu -> lauhdutin -> prossu -> näyttis......,
2. säiliö -> pumppu -> prossu -> näyttis ->lauhdutin......,
tai voiko veden kierrättää Y-liittimellä samaan aikaan prossulle ja näyttikselle.
olisi kiva jos joku teistä kokeneemmista voisi hieman opastaa minut alkuun.
olen lukenut jo melko paljon foorumeilta ja katsellut kuvia mutta kun näytä ratkaisuja on näyttänyt olevan melko paljon.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti munkki666: entäs kun olen törmännyt kanssa asiaan että pitäisikö tuulettimet laittaa puhaltamaan ilmaa syyläriin vaiko imemään ilmaa siitä?
Puhaltaminen on yleensä koettu tehokkaammaksi, mutta riippuen mimmoset lämpökuormat on kyseessä vaikutus voi olla aika pieni.
Lisäks riippuu tietty että mihin suuntaan haluat ilman menevän, jos lauhduttimesi on kiinni kotelossa.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti munkki666: entäs kun olen törmännyt kanssa asiaan että pitäisikö tuulettimet laittaa puhaltamaan ilmaa syyläriin vaiko imemään ilmaa siitä?
Puhaltaminen on yleensä koettu tehokkaammaksi, mutta riippuen mimmoset lämpökuormat on kyseessä vaikutus voi olla aika pieni.
Lisäks riippuu tietty että mihin suuntaan haluat ilman menevän, jos lauhduttimesi on kiinni kotelossa.
Tässä olen eri mieltä. Nimenomaan syyläreiden kanssa imeminen on tuottanut parempia tuloksia. Noin 1cm rako tuulettimen ja kennon väliin tuottaa parhaan tuloksen. Silloin ei tule sitä turbelenssia niin paljoa. Raot kennon ja tuulettimien välissä kuitenkin kannattaa tukkia.
Itse olen aina pistänyt säiliö->pumppu->jäähdytin->prossu->näyttis. Silloin prossu saa varmasti sitä viileintä vettä, jota on mahdollista saada eli esimerkiksi pumppu ei ole sitä nestettä yhtään lämmittänyt. Varmasti vain marginaalinen ero, mutta ero se on sekin... ;)
Y-liittimen käyttöä en suosittele. Vesi pyrkii menemään sieltä, mistä sen on helpoin mennä. Jos blokki X on kuristavampi kuin blokki Y, niin vesi menee pääasiassa X:n kautta ja siten Y.n läpi kulkeva vesimäärä saattaa olla liiankin pieni.