|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Voiko emolevyni tai liitokseni hajottaa uudet virtalähteet?
|
|
PSUprob
Newbie
|
10. syyskuuta 2010 @ 11:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Hei, MuroBBS:n alueella olen jo tätä asiaa tiedustellut ja ajattelin, josko täältäkin löytyisi kokeneempia ja viisaampia tämän asian tiimoilta, kuin mitä itse olen...
Vajaa vuosi sitten kasasin koneen emo: P5Q deluxe ja prosessorina q9550. Otin tähän kokoonpanoon vanhan virtalähteeni (HEC 480W), jolla olen hyvin pärjännyt ihan viime päiviin asti. Viikko sitten alkoi oireet, kun kone ei alkuun meinannut lähteä käyntiin (virtaa kyllä tuli emolevylle, kun ledit palavat) vaan koneen käynnistäminen vaati noin 50-100 kertaa virtanapin painamista. Biosista kirjasin näitä jännitelukemia, jos ne jotain paljastaisivat (CPU: 1,216V ; 3,3V:3,296V ; 5V:5,160V ; 12V:11,872-11,928V).
Testasin toisella, pienempitehoisella virtalähteellä, että olisiko vika juuri vanhassa virtalähteessä (joku jännite liian alhainen??) ja sainkin koneen käyntiin toisella virtalähteellä heti ensipainalluksella. Tässä virtalähteessä ei vaan ollut tarvittavia liittimiä näytönohjaimeeni, joten suuntasin kauppaan.
Verkkokaupasta mukaan tarttui Cooler master GX750W virtalähde (hyllystä ei suurta valikoimaa löytynyt). Asensin sen koneeseeni ja kaikki toimi sinä iltana hienosti (kone oli päällä noin 5 tuntia). Seuraavana päivänä kun olin käynnistämässä konetta, niin naps ja sulake menee kämpästä. Testasin uudestaan ja taas sama juttu. Kokeilin vielä pelkkää virtalähdettä irti emosta ja sehän sen sulakkeen vei.
Verkkokaupasta kävin takuuseen hakemaan uuden samanmoisen, kun ajattelin että olin jonkun maanantaikappaleen saanut. Asensin uuden virtalähteen samalla tavalla kuin edellisen ja tälle kävi heti kuten edelliselle. Oikosulku ja kämpän sulake meni.
Virtalähteet menivät siis sököksi jo siinä vaiheessa kun käänsin jatkojohdon kytkimen päälle, eli kun emolle pitäisi mennä virta, mutta konetta en vielä kerinnyt napista käynnistämään.
Ainoa eroavaisuus vanhan ja näiden uusien virtalähteiden välillä on se, että vanhan kytkennässä käytin 4 pinnistä EATX 12V liitosta ja uudemmilla käytin 8 pinnistä liitosta. Vanhassa virtalähteestä ei löytynyt kuin tuo 4 pin liitin ja uudemmista löytyi 8 pinninen jaettuna kahteen 4 pin liittimeen.
Uutta asennettaessa katsoin toista 4 pin liitintä, että se sopii siihen kohtaan, missä vanha oli ollut vain kiinni ja toisen 4 pin liittimen kiinnitin jäljellä oleviin reikiin. Irroittaessa huomasin, että emolevyn muovinen naarasosa ei ole täysin vastaava virtalähteen urosliittimen kanssa! toinen 4 pin liitin vastasi täysin emon vastaavaa (se kohta, missä vanha virtalähde oli liitettynä), mutta toisen 4 pin liittimen kohdalla emolevyn muoviosassa oli näitä neliökohtia pyöristettyjen lisäksi, mutta virtalähteen liittimessä oli pelkästään näitä pyöristettyjä urososia. (kun googlasin niin muutama muukin on tähän törmännyt, mutta heillä kaikki oli pelittänyt ok, kun olivat käyttäneet kaikkia 8 pinniä)
Onko tämä liitäntä käräyttänyt molemmat virtalähteeni vai voiko kyse olla jostain muusta?
Olisiko kone toiminut ekalla uudella virtalähteellä sitä 5 tuntia, jos tuo liitäntä olisi ollut väärä?
Asensin koneeseeni takaisin vanhan virtalähteen ja kaikki toimii kuten ennen, eli kunhan vaan saan koneen käyntiin niin kaikki toimii ok. (Nyt en ole enää rasittanut konetta vanhalla virtalähteelläni, kun sain vinkin, että saattaa tehdä hallaa koneelle). Ajattelin nyt tilata vielä uuden virtalähteen, mutta eri merkkisen ja asentaa tämän emolevyyni vain tuolla 4 pin liittimellä. Vai onko odotettavissa jälleen uusi epäonnistuminen ja vioitettu virtalähde?
Emolevyllä on vielä takuuta jäljellä, joten voisihan sitä vielä mennä häiritsemään verkkokaupan väkeä, mutta kolmatta virtalähdettä tai rahoja he eivät varmasti minulle enää mukisematta anna.
Kaikki kokemukset ja vinkit tulevat tarpeen.
|
Kajtu
Senior Member
1 tuotearvio
|
10. syyskuuta 2010 @ 11:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Nuo GX sarjan virtalähteet ovat pommeja. ja onhan mahdollisuutena että kämpästäs on menossa sulakeboxi rikki, tai että ei anna tarpeeksi virtaa sun koneelle talos, mulla oli vanhalla kämpällä tämmöinen ongelma, että talosta hävisi virrat kun kytkin koneen päälle.
mutta se ei voi olla ongelmana koska itselläsi on toiminut ennenkin, minulla se vaan oli ongelmana liian paljon rasitusta sulakkeelle talon muista laitteista. lol
www.youtube.com/user/StriatusGaming
FX-6100@4,2ghz ilmalla, 8gb ddr3 1600mhz, Zotac GTX480 amp!@860mhz/1ghz(mem)1.07v, ja Flower Power 750w
|
PSUprob
Newbie
|
10. syyskuuta 2010 @ 12:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kajtu: Nuo GX sarjan virtalähteet ovat pommeja. ja onhan mahdollisuutena että kämpästäs on menossa sulakeboxi rikki, tai että ei anna tarpeeksi virtaa sun koneelle talos, mulla oli vanhalla kämpällä tämmöinen ongelma, että talosta hävisi virrat kun kytkin koneen päälle.
mutta se ei voi olla ongelmana koska itselläsi on toiminut ennenkin, minulla se vaan oli ongelmana liian paljon rasitusta sulakkeelle talon muista laitteista. lol
Tack
Kerrostalossa asun ja onneks sulakeboxissa on vaan kytkimiä, niin ei näissä kokeiluissa aina tarvi uutta vaihtaa vaan voi vaan kytkimen kääntää :)
Kokeilin kyllä toista pistokettakin, kun ajattelin että samaa sulaketta rasitetaan liikaa, mut eipä nää temput auttanu. Toki näitä juttuja kokeilin vasta kun virtalähde oli rikkunu.
---
Onko kukaan törmännyt tuollaiseen "liitinongelmaan" mitä kuvailin, eli EATX 12V liittimestä ei käy kuin 4 pin emolevyyn ja ne toiset 4 pin ei täysin vastaakkaan vaikka ne saakin yhdistettyä (pyöristetty menee neliömäiseen)? Emolevyn ohjekirjassa kyllä suositellaan käytettävän kaikkia 8 pinniä liitoksessa, mutta onko tästä käytännön hyötyä, jos en aio kellottamista harrastaa?
|
BforeDusk
AfterDawn Addict
|
11. syyskuuta 2010 @ 12:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Osu silmiin ettei 'anna tarpeeksi virtaa sun koneelle talos'
Itellä stereoissa vinyylilevysoitin soitti kuin pumpulin läpi (c.kasettidekki ja cd-dekki OK). Vika johtui jatkojohdosta, joka ei antanut tarpeeksi sähköä läpi. Jatkojohto vaihtoon ja rupes vinyylit soimaan.
Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
|
Mainos
|
  |
|
maltti
Junior Member
|
11. syyskuuta 2010 @ 12:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PSUprob: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kajtu: Nuo GX sarjan virtalähteet ovat pommeja. ja onhan mahdollisuutena että kämpästäs on menossa sulakeboxi rikki, tai että ei anna tarpeeksi virtaa sun koneelle talos, mulla oli vanhalla kämpällä tämmöinen ongelma, että talosta hävisi virrat kun kytkin koneen päälle.
Tack
Kerrostalossa asun ja onneks sulakeboxissa on vaan kytkimiä, niin ei näissä kokeiluissa aina tarvi uutta vaihtaa vaan voi vaan kytkimen kääntää :)
Kokeilin kyllä toista pistokettakin, kun ajattelin että samaa sulaketta rasitetaan liikaa, mut eipä nää temput auttanu. Toki näitä juttuja kokeilin vasta kun virtalähde oli rikkunu.
---
Onko kukaan törmännyt tuollaiseen "liitinongelmaan" mitä kuvailin, eli EATX 12V liittimestä ei käy kuin 4 pin emolevyyn ja ne toiset 4 pin ei täysin vastaakkaan vaikka ne saakin yhdistettyä (pyöristetty menee neliömäiseen)? Emolevyn ohjekirjassa kyllä suositellaan käytettävän kaikkia 8 pinniä liitoksessa, mutta onko tästä käytännön hyötyä, jos en aio kellottamista harrastaa?
Virta lähteen asentaminen väärin siten että huoneisto keskuksen sulake laukeaa ei tunnu oikein uskottavalta se otta vaan pari appeeriatietenkin jos saman sulakkeen takana on kodin kaikki vehkeet. Todennäköisesti virtalähde on jonkin laisessa oikosulussa.
|
|