User Käyttäjä Salasana  

maanantai 10.11.2025 / 12:45
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > kone ei sammu
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kone ei sammu
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Sivu:12>
SKene
Junior Member
_
6. tammikuuta 2010 @ 15:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
(En ollut ihan varma mihin osioon tämän pistän)

(Käyttiksenä on Vista Home Premium)
Eilen aamulla kouluun lähtiessä pistin koneen lepotilaan, kun tulin takaisin kotiin, kone oli sammunut. Isäni oli ilmeisesti vahingossa hipaissut hiirtä tai näppäimistöä ja kone oli käynnistynyt, mutta hän sanoi että oli valinnut uudestaan lepotilan. Kun sitten käynnistin koneen, se vaati minua joko ottamaan BIOSin oletusasetukset käyttöön tai määrittämään ne itse. Määritin ne sitten itse, ne olivat näköjään resetoituneet. Kaikki muu oli kuitenkin normaalisti ja hyvin, kunnes sitten illalla kun sammutin koneen, se käynnistyi uudestaan. Luulin että olin vahingossa vain bootannut koneen, mutta muutaman kokeilukerran jälkeen sama toistui. Kone sammuu, muutaman sekunnin kuluttua se käynnistyy uudestaan itse. Uskoisin että BIOSissa on joku kohta väärin, mutta itse en kyllä sitä löydä.
Kimb0
Newbie
_
6. tammikuuta 2010 @ 16:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jostain luin että XP:n kanssa jos on ollut ongelmia sammuttamisen kanssa niin suositeltiin että kannattaa kokeilla sammutuskomentoa.
Joten voi olla että toimii Vistassakin, tosin aika jännä tuo BIOS juttu..

Eli:
Alhaalta vasemmalta paina nappia jossa Windowsin logo ( XP:ssä lukee käynnistä siinä ).
Seuraavaksi etsit luettelosta napin suorita ( jos ei löydy, kokeile Ctrl ja Alt nappien välissä oleva windows nappi mikälie + R ).
Sitten kirjoitat sinne cmd ja kun olet komentorivillä, niin kirjoita Shutdown -s

Tuskin toimii, mutta suosittelen kokeilemaan.
tukis
Suspended due to non-functional email address
_
6. tammikuuta 2010 @ 16:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
BIOS:n Power asetuksista laita Disableksi kaikki kohdat, joissa määritellään saako jokin käynnistää koneen (Wake ...).

Oletko kokeillut ladata BIOS:iin Default asetukset.

Samoin laitehallinnasta voit määrätä esim. verkkokortille saako se herättää koneen lepotilasta. Voit kirjoittaa hakukenttää suoraan laitehallinta tai Device manager kielestä riippien. devmgmt.msc toimii kaikilla kielillä. Klikkaamalla hiiren oikealla Tietokone kuvaketta ja valitsemalla Hallitse/Manage pääsee myös vasemmalta valitsemalla.
Moderator

5 tuotearviota
_
6. tammikuuta 2010 @ 16:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jostain syystä näppis tai hiiri saattaa herättää koneen. Näiden laitteiden herätystoiminto voidaan poistaa laitehallinnasta ko. laitteiden kohdalta "Salli tämän laitteen havahduttaa tietokone" Ruksi pois niin ei herätä.

Keskustelualueen säännöt - Myyntialueen säännöt
Otsikon tulee kuvata tarkasti ja selkeästi ongelmaasi.
Tehdessäsi kysymystä, älä tee sitä itsellesi, vaan AD:n lukijoille. Mahdollisimman selkesti ongelmaan liittyvä kuvaus ja kaikki siihen liittyvät osat ja asiat kannattaa ilmoittaa myös. Selkeä hyvin ymmärrettävä kysymys tuo selkeitä ratkaisuehdotuksia ongelmaan.
SKene
Junior Member
_
6. tammikuuta 2010 @ 18:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Verkkokortti ei saa herättää konetta, olen ladannut BIOSin oletukset parikin kertaa, BIOSissa Powerissa ainoa kohta joka edes on Enabled on ACPI APIC Support ja hiiri eikä näppis ei enää voi herättää konetta. Silti kone vain käynnistyy uudestaan.
Kimb0
Newbie
_
6. tammikuuta 2010 @ 18:17 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Noh, skannaa ainaski kone jollakin virustentorjuntaohjelmalla, ei sitä koskaan tiedä vaikka sattumalta olis tuossa yhteydessä semmonen.
tukis
_
6. tammikuuta 2010 @ 18:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vistassahan käynnistysvalikon sammutusnappi ei oletuksena sammuta konetta kokonaan.
http://windows.microsoft.com/fi-FI/windo...sked-questions#

Sammuuko kone, jos valitset "sammutusvalikosta" sammutuksen.

Jos silloin sammuu, niin korjaa tilanne laitehallinnasta
http://neko.1g.fi/ohje/Windows_7-vinkit/virranhallinta.html

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. tammikuuta 2010 @ 18:46

SKene
Junior Member
_
6. tammikuuta 2010 @ 19:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
satun tietämään että sammutusnappi vie vaan koneen virransäästötilaan, olen aina käyttänytkin sammutusvalikosta sammutusta.
Kirjoitin komentoriville tuon powercfg /devicequery wake_armed ja se ei antanut mitään tietoja, eli mikään laite ei voi herättää konetta

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. tammikuuta 2010 @ 19:21

tukis
_
6. tammikuuta 2010 @ 19:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
satun tietämään että sammutusnappi vie vaan koneen virransäästötilaan, olen aina käyttänytkin sammutusvalikosta sammutusta.
Itse olinkin jo tuon unohtanut, kun olen jo aikaa seiskaa käyttänyt. Seiskassa se sammuttaa. http://windows.microsoft.com/fi-FI/windo...mputer-properly

Joo, siis käytät valikosta sammutusta. silloin Windowsin asetukset eivätkä haittaohjelmatkaat pitäisi vaikuttaa, jollei haittaohjelma ole muuttanut Windowsin sammutusta.

Kokeilitko:
shutdown.exe -s -t 0

Tuo biosin ilmoitus, mistä kerroit, pistää epäilemään biosin asetuksia.

Tuli vielä mieleen sfc /scannow komennolla voisi tarkistaa systeemitiedostoja (mm. shutdown.exe?)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. tammikuuta 2010 @ 21:53

SKene
Junior Member
_
6. tammikuuta 2010 @ 21:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tarkistin koneen läpi virusohjelmalla ja kahdella spyware ohjelmalla. Puhdas on, eli eipä pitäisi mitenkään vaikuttaa. Biosin asetukset ovat omasta mielestä ihan kunnossa, voipi tietenkin olla että siellä on joku pikkujuttu jota en ole huomannut. Jotenkin kyllä tuntuu siltä että tästä kuuluu Vistaa syyttää, se on joka kerta ollut tämän koneen ongelmien takana. Täytyypä kokeilla tuota komentoa illemmalla.
SKene
Junior Member
_
7. tammikuuta 2010 @ 07:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tukis:

Kokeilitko:

Tuo biosin ilmoitus, mistä kerroit, pistää epäilemään biosin asetuksia.

Tuli vielä mieleen sfc /scannow komennolla voisi tarkistaa systeemitiedostoja (mm. shutdown.exe?)

tarkistin systeemitiedostot ja kertoi että kaikki toimi niin kuin kuuluukin, ja tuo shutdown.exe -s -t 0 ei toiminut, käynnistyi taas uudestaan parin sekunnin kuluttua.
Kokeilin myös lepotilaan pistämistä, kone boottasi itsensä parin sekunnin kuluttua, samalla tavalla kuin sammutuksessa.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. tammikuuta 2010 @ 07:16

Moderator

5 tuotearviota
_
7. tammikuuta 2010 @ 08:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SKene:

tarkistin systeemitiedostot ja kertoi että kaikki toimi niin kuin kuuluukin, ja tuo shutdown.exe -s -t 0 ei toiminut, käynnistyi taas uudestaan parin sekunnin kuluttua.
Kokeilin myös lepotilaan pistämistä, kone boottasi itsensä parin sekunnin kuluttua, samalla tavalla kuin sammutuksessa.
Edelleenkin, oletko laitehallinnasta tarkistanut hiiren, näppäimistön ja verkkokortin virranhallintaominaisuuksista, ettei sinne ole jäänyt ruksia havahduttaa kone?

Aikaisemmin kerroit biossista, mutta laitehallinta taitaa pystyä tekemään sen kuitenkin, mikäli siellä on ruksattu ko. kohta.

Itselläni oli tuo sama ongelma, joka loppui siihen kun poistin havahduttamisruksit.

Tehdessäsi kysymystä, älä tee sitä itsellesi, vaan AD:n lukijoille. Mahdollisimman selkesti ongelmaan liittyvä kuvaus ja kaikki siihen liittyvät osat ja asiat kannattaa ilmoittaa myös. Selkeä hyvin ymmärrettävä kysymys tuo selkeitä ratkaisuehdotuksia ongelmaan.
SKene
Junior Member
_
7. tammikuuta 2010 @ 14:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti "SKene":
Verkkokortti ei saa herättää konetta, ... ... ja hiiri eikä näppis ei enää voi herättää konetta.

Moderator

5 tuotearviota
_
7. tammikuuta 2010 @ 14:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Verkkokortti ei saa herättää konetta, ... ... ja hiiri eikä näppis ei enää voi herättää konetta.

Vastaa nyt kuitenkin, onko laitehallinnasta ne kytketty pois.
Sitä et ole maininnut vielä, olet koko ajan puhunut vaan biossista.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. tammikuuta 2010 @ 14:38

SKene
Junior Member
_
7. tammikuuta 2010 @ 16:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti IlmoPJ:

Vastaa nyt kuitenkin, onko laitehallinnasta ne kytketty pois.
Sitä et ole maininnut vielä, olet koko ajan puhunut vaan biossista.
biosista olen koko ajan puhunut koska ei tätä ongelmaa ennen ole ollut vaikka aika varmasti ne rastit ovat siellä olleet, mutta olen ottanut ne pois laitehallinnasta
tukis
_
7. tammikuuta 2010 @ 16:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Entä jos Live-Linuxin sammuttaa, niin jääkö sammuksiin?

Biosin voisi resetoida (Clear) ainakin pöytäkoneesta (jumpperi-nollaus tai patteri irti). Sitten ladata Default asetukset.
Läppäristäkin voi löytyä patteri purkamatta koko konetta.

Biosissa voi löytyä myös asetus mitä tehdään jos virrat katkeaa yllättäin. Siihen voisi laittaa että jää sammuksiin.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. tammikuuta 2010 @ 16:12

SKene
Junior Member
_
7. tammikuuta 2010 @ 19:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuota biosin asetusta tarkistin ja testailin jo ensimmäisten kokeilujen joukossa, ei vaikuttanut mitenkään (varsinkin kun se on jo asetettu jäämään sammuksiin). Eipä kyllä tullut mieleen tuota jumpperinollausta. Pitääpä kokeilla jossain vaiheessa
zormy
Newbie
_
10. tammikuuta 2010 @ 16:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulla on myös kyseinen ongelma. Olen kokeillut kaikki, mitä tässä viestiketjussa on neuvottu ja vika ei ole korjaantunut vieläkään. Tämä ongelma on ollut minulla kohta vajaan vuoden. BIOS on laitettu default asetuksille, power kohta tarkastettu. Systeemitiedot ja laitehallinnat on kokeiltu, eikä ole auttanut. Haluaisinkin kysyä, auttaisiko koneen formatointi mitenkää asiaan?
tukis
_
10. tammikuuta 2010 @ 16:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zormy:
Minulla on myös kyseinen ongelma. Olen kokeillut kaikki, mitä tässä viestiketjussa on neuvottu ja vika ei ole korjaantunut vieläkään. Tämä ongelma on ollut minulla kohta vajaan vuoden. BIOS on laitettu default asetuksille, power kohta tarkastettu. Systeemitiedot ja laitehallinnat on kokeiltu, eikä ole auttanut. Haluaisinkin kysyä, auttaisiko koneen formatointi mitenkää asiaan?
Olet siis kokeillut myös Live Linux -levyä? Jollei se pysy silläkään sammuksissa, niin uudelleen asennus ei auta.

Voisi tarkistaa myös tämän kohdan
http://support.microsoft.com/?kbid=320299
Sama Vistassa (eng)
http://pcsupport.about.com/od/windowsvista/ht/arestartvista.htm

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. tammikuuta 2010 @ 16:38

zormy
Newbie
_
10. tammikuuta 2010 @ 18:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olet siis kokeillut myös Live Linux -levyä? Jollei se pysy silläkään sammuksissa, niin uudelleen asennus ei auta.

Voisi tarkistaa myös tämän kohdan
http://support.microsoft.com/?kbid=320299
Sama Vistassa (eng)
http://pcsupport.about.com/od/windowsvista/ht/arestartvista.htm

Live-linux levya en ole vielä kokeillut eli pitääpä kokeilla. Mutta mikä tämä Live Linux-levy sitten on?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. tammikuuta 2010 @ 18:45

tukis
_
10. tammikuuta 2010 @ 18:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Live-linux levya en ole vielä kokeillut eli pitääpä kokeilla. Mutta mikä tämä Live Linux-levy sitten on?
Esimerkiksi Ubuntu-Linuxin asennuslevyn (ainakin nykyiset useimmat versiot) aloitusvalikossa on kokeiluvaihtoehto, joka ei tee muutoksia koneeseen, vaan käyttis käynnistyy puhtaasti cd/dvd -levyltä. On myös LIVE-käyttöön suunniteltuja levyjä, joissa voi olla myös asennumahdollisuus (Puppy, Knoppix jne.).

http://www.mbnet.fi/nettijatkot/2003/03/linux/
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Live-CD

Ideana oli se, että myös livelinux levyllä on sammutusvalikossa sammutus- ja uudelleenkäynnistysvaihtoehdot.
zormy
Newbie
_
3. helmikuuta 2010 @ 20:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Okei, elikkäs nyt on kokeiltu live linuxia ja biosin resettausta ja kumpikaan ei auttanut. Voiko vika olla virtalähteessä? Tai onko muita vinkkejä miten tämän saa korjattua?
tukis
_
3. helmikuuta 2010 @ 20:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Okei, elikkäs nyt on kokeiltu live linuxia ja biosin resettausta ja kumpikaan ei auttanut.

Eikö pysynyt sammuneena Live Linuxistakaan sammutettuna?
Tarkoitus oli vain testata, ei korjata Livellä.
zormy
Newbie
_
3. helmikuuta 2010 @ 22:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Okei, elikkäs nyt on kokeiltu live linuxia ja biosin resettausta ja kumpikaan ei auttanut.

Ei sammunu. Tosin mietin vaan, että mitä sitten kun se ei silläkään pysy kiinni.
Mainos
_
__

_
tukis
_
3. helmikuuta 2010 @ 22:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:

Ei sammunu. Tosin mietin vaan, että mitä sitten kun se ei silläkään pysy kiinni.
Sitten vika ei ole Windowsissa vaan raudassa. Emolevy tai virtalähde (kuten mainitsitkin) voisi olla syynä.

Sivu:12>
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > kone ei sammu

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy