Olen nyt parinpäivän ajan ihmetellyt seuraavaa ongelmaa omassa tietokoneessani. Minun tietokoneeni nimittäin menee "Sleep-modeen" eli nukkumaan melko randomisti aina silloin, kun esimerkiksi pelaan jotain tietokoneellani tai lopetan pelaamisen. Sillä näyttäisi olevan melkkoinen oma tahto. Tämä tapahtuu usein epäsäännöllisin ajoin jopa 5 minuutin pelaamisen jälkeen tai 40 minuutin pelaamisen jälkeen tai jotain siltä väliltä. En ole vähään aikaan onnistunut pelaamaan yli tunnin verran..
Kun irrotin akun onnistuin tekemään normaaleja asioita pelaamisen ja muun ohella liki 4 tuntia, kunnes se teki sen taas..
Kun menin tarkistamaan Windows logista Systemin huomasin siellä 2. Epäilyttävää logia.
Ensimmäinen:
The Windows Image Acquisition (WIA) service entered the paused state.
Source: Service Control Manager Eventlog Provider
Event ID: 7036
Toinen joka tapahtuu aina kaksi sekuntia tämän jälkeen:
The system is entering sleep.
Source: Kernel-Power
Event ID: 42
Olen etsinyt googlella samantyyppisiä ongelmia ja niitä näyttäisi olevan useita erilaisia, mutta vastaukset niistä puuttui yllättäen. Kokeilen nyt hakuammunnalla onneani täällä, jos jollakin olisi vaikka ideoita.
Ja ne perusideat olen tietysti käynny läpi, eli Power Planit, milloin tietokone menee nukkumaan: Ei ikinä jne. Vika silti jatkuu ja jatkuu. Mikäli tähän ei löydy jotain järkevää selvitystä, niin pakko kai viedä huoltoon. Vaikka epäilen, että hekään eivät ymmärrä juuri ongelman ydintä sen enempää kuin minäkään.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti somebodyy: Tuli ensin mieleen; Onko windowsissa näppäinyhdistelmää, minkä painamisen jälkeen kone menee Sleep modeen?
Seuraa lämpöjä speedfanilla. Jos kone vaikka ylikuumenee ja "suojelee" itseään sammumalla...(?)
Tuttu läppäri, itsellä sen "isoveli".
Lukemat näyttivät, että maksimissaan lämpö olisi ollut 85 astetta ja minimissään 58 astetta tunnin seurailun aikana. Aika korkeat näyttää siis olevan...
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Shananium:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti somebodyy: Tuli ensin mieleen; Onko windowsissa näppäinyhdistelmää, minkä painamisen jälkeen kone menee Sleep modeen?
Seuraa lämpöjä speedfanilla. Jos kone vaikka ylikuumenee ja "suojelee" itseään sammumalla...(?)
Tuttu läppäri, itsellä sen "isoveli".
Lukemat näyttivät, että maksimissaan lämpö olisi ollut 85 astetta ja minimissään 58 astetta tunnin seurailun aikana. Aika korkeat näyttää siis olevan...
Joo, melko korkeilta näyttävät. Minulla peruslämmöt ovat siellä 40 asteen tienoilla jos koneella ei tee mitään, mutta pelatessa lämmöt nousevat 71-72 asteeseeen, jolloin tuuletin menee täysille ja kone jäähtyy takaisin 60C tienoille. Mutta tämä on hieman isompi (17 tuuman näyttö). Näille läppäreillehän on sellaisia tuuletus -alustoja, se varmaankin laskisi lämpöjä, sillä luulen tuon sleepmoden johtuvan liian korkeista lämmöistä.
Jooh, täytyy hieman imuroida ja puhallella tuota tuuletusaukkoa ja katsoa mitä käy. Tuo alustakaan ei kuulostanut pahalta vaihtoehdolta, ainoa vaan, että mistä sellaisen voisi hankkia ja mikä olisi sopiva juuri tähän kannettavamalliin.