User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 22.12.2024 / 15:25
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > ubuntu (desktop) v11.04 (natty narwhal) julkaistu
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ubuntu (Desktop) v11.04 (Natty Narwhal) julkaistu
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Sivu:<123>
juyli
Senior Member
_
12. toukokuuta 2011 @ 20:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BforeDusk:

sudo mount /dev/sda3 /mnt/myroot
mount: mount point /mnt/myroot does not exist
ubuntu@ubuntu:~$
Mitähän tuohon myroot tilalle pitäisi laittaa?
??? Luepa, miten osioita liitetään. Palataan sitten jälleen näihin ongelmiisi. Ohjeet olet saanut, mutta ... Josko joskus lukisit ko. ohjeita, ja toimisit saamiesi ohjeiden mukaan - käyttäen hieman omia hankkimiasi tietoja.
http://linux.fi/wiki/Mount

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 12. toukokuuta 2011 @ 21:02

Vea
Member
_
12. toukokuuta 2011 @ 21:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Mitähän tuohon myroot tilalle pitäisi laittaa?

Jätä se pois.

ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount /dev/sda3 /mnt
Sakarias
Suspended due to non-functional email address
_
12. toukokuuta 2011 @ 21:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vielä kerran - blkid näyttäisi ne tiedot levyistä. Ja komentosi on väärin kirjoitettu. Et taida tietää mitä mount --bind tekee? Esim /proc kansio liitetään chroot ympäristön alle samoin /dev, jotta kerneli saa tarvitsemansa informaation. Mutta nyt en muista olisiko /sys myös tarpeen. Laitenimet tässä helpompia. Tee ensin kansio mkdir /mnt/ubuntu ja liitä siihen mount /dev/sda3 /mnt/ubuntu. cd /mnt/ubuntu vielä. Sitten jatkat liittämällä kernelin tarvitsemat hakemistot mount -t proc none /mnt/ubuntu/proc , mount --rbind /dev /mnt/ubuntu/dev ..... ja lopuksi chroot /mnt/ubuntu /bin/bash

En ole Ubuntun käyttäjä, mutta yleensä idea on tuo. Ja kuten sanoin joissain systeemeissä chroot ei toimi. Ubuntun sudo on minulle vieras. Itse käytän aina 'su -' sudo vastaa 'su' mikä on hieman eri asia. Oikea root terminaali voisi olla parempi eli kaiketi 'sudo su -'. '-' on tärkeä merkki. Se voi muuttaa käskyn luonnetta oleellisesti.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
13. toukokuuta 2011 @ 09:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Unohtakaa aiempi.
Älkää vaan sanoko 'Kai sä tajuat mitä ‐‐ tilalle syötetään.'
($ sudo mount ‐‐bind /dev /media/xx..xx/dev)

Näin kyllä muualta että siihen tulee --bind.
Kone jolla postasin edellisen, jostain merkistökoodauksesta johtuen näytti mun Terminal-tiedoston ja myös ton ohjesivun netissä, noiden -- 2kpl näkytmäätömiä merkkejä, neliöt. Rupesin epäilemään, että olen sillen "kirjoittanut" komennot väärin. EI, komennot ihan esimerkin mukaisesti ja tulostaa terminaaliin saman kuin sudo mount --help. Eikä 4 komento sitten toimi.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti juyli:
??? Luepa, miten osioita liitetään. Palataan sitten jälleen näihin ongelmiisi. Ohjeet olet saanut, mutta ... Josko joskus lukisit ko. ohjeita, ja toimisit saamiesi ohjeiden mukaan
Tänne ei ole pakko vastata.
Mä toimin just saamani ohjeen mukaisesti, sen minkä Sakarias antoi linkkinä.
Jos sun ohjeet on että 'lue tarpeeksi infoa', avustamatta yhtään mistä sitä tietoa voisi löytää. Ja virheetöntä tietoa. Niin mieti onko vaivan arvoista kirjoittaa tänne.
Ellet sitten trollaile tai muuten vaan ole nälvimässä, kun joku ei osaa sitä mitä sinä.
Kiitos siitä että nyt laitoit linux-wiki linkin.
Vea tuossa lyhyesti opasti, mitä siinä tehdään. Lyhyt kysymys, lyhyt vastaus.
Sakarias tuossa taas neuvoo lisää. Täyty tutkia paremmin tolla tapaa.
Kiva olisi ollut selventää lause: 'Ja komentosi on väärin kirjoitettu'. Mikä komento? Miten väärin?. Koska just sen yhden linkin esimerkkien mukaisesti kirjoitin ne komennot.
ctlr+L kansionäkymissä (Step-3) mä se mun sda3 kovon UUID:n kopsasin, ja vaihdoin esimerkkiin.

Paikka jossa mä tota ubuntu konetta sörkin, ei ole netti mahdollisuutta. Siksi tää on hitaanpuoleista testailua.

Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
Vea
Member
_
13. toukokuuta 2011 @ 13:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling%20GRUB%202

Kokeilin tuota ohjetta Ubuntu 11.04-live-levyllä. Käynnistin päätteen ja komensin ensin
Lainaus:
sudo su
, sitten
Lainaus:
mount /dev/sda1 /mnt
ja vielä
Lainaus:
grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
Verkkoyhteyttä ei ollut. Uudelleenasennus onnistui
Lainaus:
Installation finished, No errors reported.
Lisäys: Minulla siis oli "sudo su"-komennon avulla päätteessä rootin oikeudet.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 13. toukokuuta 2011 @ 13:27

BforeDusk
AfterDawn Addict
_
14. toukokuuta 2011 @ 12:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei mulla ole mitään ongelmaa tai epäselvyytä saada root oikeuksia ubuntussa.
Ei mulla ole mitään epäselvyyttä asentaa grubia uusiksi jyräten nykyinen winukan mbr.
grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
MUTTA kun mä en halua jyrätä winukan mbr:ää.
Mä haluaisin että winukan bootloader, joka nyt linux.bin tiedoston avulla löytää mun ubuntu osion sda3, että se ubuntu käynnistyisi suoraan.
Mä saan sen käyntiin root=, kernel, initrd ja boot komentojen avulla.

Lainaus:
Vielä kerran - blkid näyttäisi ne tiedot levyistä.

Levyosioiden UUID:t selviävät komennolla blkid

Yhä tuloste blkid kertoisi omaa karua kertomaansa.

blkid komento antaa hyödyllisen listan koneessa olevista levyistä.
Ettekö te osaa yhtään yksityiskohtaisemmin opastaa?
blkid ei tulosta yhtään mitään.
helpin avulla kun tutkailin komentoa keksin että -U uuid lisäämällä se kertoo jotain.
Kyllä mä ton uuid:n olen selvittänyt kansionäkymässä klikaten ubunto osio = mountaa sen, ja sitten Ctrl+L.
blkid sitten kertoo mulle että kyseinen osion on /dev/sda3.
Mutta tuohan mulla on ollut jo pitään tiedossa.
Sen juurenhan mun ilmeisesti pitäisi saada joku "mbr". Että se ubuntu jatkaisi latautumistaan siitä, kun winukan bootloader ohjaa käynnistyksen sinne.

Tässä malliksi Terminallin sisältö ton blki komennon kanssa.
Lainaus:
ubuntu@ubuntu:~$ blkid
ubuntu@ubuntu:~$ blkid --help
blkid: invalid option -- '-'
blkid from util-linux-ng 2.17.2 (libblkid 2.17.0, 22-Mar-2010)
Usage:
blkid -L <label> | -U <uuid>
blkid [-c <file>] [-ghlLv] [-o format] [-s <tag>]
[-t <token>] [-w <file>] [dev ...]
blkid -p [-O <offset>] [-S <size>] [-o format] <dev> [dev ...]
Options:
-c <file> cache file (default: /etc/blkid.tab, /dev/null = none)
-h print this usage message and exit
-g garbage collect the blkid cache
-o <format> output format; can be one of:
value, device, list, udev or full; (default: full)
-s <tag> show specified tag(s) (default show all tags)
-t <token> find device with a specific token (NAME=value pair)
-l lookup the the first device with arguments specified by -t
-L <label> convert LABEL to device name
-U <uuid> convert UUID to device name
-v print version and exit
-w <file> write cache to different file (/dev/null = no write)
<dev> specify device(s) to probe (default: all devices)
Low-level probing options:
-p switch to low-level mode (bypass cache)
-S <bytes> overwrite device size
-O <bytes> probe at the given offset
-u <list> filter by "usage" (e.g. -u filesystem,raid)
ubuntu@ubuntu:~$ blkid -U /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
ubuntu@ubuntu:~$ blkid -U cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
/dev/sda3

Kaipaatteko te jotain spesifimpää tulostusta ton blkid komennon avulla?
Millä parametrillä komennan?

Sori kun sen ubuntu koneen lähistöllä ei ole nettiyhteyttä, niin on vielä kokeilematta toi Sakariaksen viimeisin neuvo. Kun viime kerralla ei sattunut olemaan usb-tikku matkassa, niin ei ollut ohjetta näkyville siirettävissä.

- Zz Topelius -
Sakarias
_
14. toukokuuta 2011 @ 14:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Rootin oikeuksissa tuntuu olevan epäselvyyttä. blkid tarvitsee tietysti rootin oikeudet. Miksi et sitten komenna grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda3??? Tai pistä sitä (mbr) vaikka tikulle, josta se voisi olla helpompi kopsia ja mahdollisuus, että sekotat koko sda3 levyn pienenee. dd on vaarallinen komento.

Tykkään vastailla yleisesti - enkä vain jakelukohtaisesti. Ubuntun sudo ym. viritelmät eivät ole yleisessä käytössä. Minusta on parempi, että root käyttäjä hallitsee systeemiä ja normikäyttäjä vain omaa hakemistoaan ja sen lisäksi tarpeen mukaan joitain ulkoisia medioita. Oikeassa systeemissä blkid, su, sudo, mount ym. ovat käyttäjän ulottumattomissa. Itsellä tulee bash: blkid: komentoa ei löydy. Siitä mitkä komennot saavat olla käyttäjän ulottuvilla johtanee pitkään väittelyyn. Käyttäjä oikeuksissa Windows maailmassa on menty tiukempaan suuntaan ja Linux maailmassa löysempään esim Ubuntu.
Senior Member

13 tuotearviota
_
14. toukokuuta 2011 @ 22:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla ois kysymys että saako tähän uuteen asennettua Spotifyn? Mulla on kyllä premium maksettuna. Ja ainakin 10.04 toimi ihan hyvin. Poistin tuon aikasemman, kun piti saada seiska väliaikasesti tilalle. Nyt taas ubuntu käytössä ja vähän sormi suussa. Kun menivät uusimaan.... Elikkä kysymykseen takas, kertokaa helpot ja selkeät ohjeet että kuinka Spotify toimii tässä?

juyli
Senior Member
_
15. toukokuuta 2011 @ 18:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bodomed:
Mulla ois kysymys että saako tähän uuteen asennettua Spotifyn?

Viestisi on offtopic (olisi ollut aiheellista tehdä siitä oma ketjunsa), mutta tässä pari linkkiä aiheeseen:
http://linux.fi/wiki/Spotify
ja Wine+Spotify (jos ei käytä maksullisia palveluja):
http://linux.fi/wiki/Wine/Spotify

Spotify.com ei virallisesti tue Linux:ia, mutta joitakin sovellutuksia on tarjolla:
http://www.spotify.com/fi/download/other/
http://www.spotify.com/fi/download/previews/

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 15. toukokuuta 2011 @ 18:16

BforeDusk
AfterDawn Addict
_
21. toukokuuta 2011 @ 13:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Et taida tietää mitä mount --bind tekee?

Ubuntun sudo on minulle vieras. Itse käytän aina 'su -' sudo vastaa 'su' mikä on hieman eri asia. Oikea root terminaali voisi olla parempi eli kaiketi 'sudo su -'. '-' on tärkeä merkki. Se voi muuttaa käskyn luonnetta oleellisesti.
One can also mount an already visible directory tree elsewhere:
mount --bind olddir newdir
Eli liittää jotain toiseen paikkaan.

Terminaalista kopsattua kokeilua. Promptit on lihavoitu, helpottaa hahmotusta.

ubuntu@ubuntu:~$ su
Password:
su: Authentication failure
ubuntu@ubuntu:~$ su
Password:
su: Authentication failure

Mikä on rootin salasana live-ubuntussa? Ei ole tyhjä (pelkkä Enter). Ei ole ubuntu.
No Terminaalin Help > About sanoo GNOME Terminal 2.32.0

ubuntu@ubuntu:~$ sudo gnome
sudo: gnome: command not found
Searh for files auttaa, että gnome-terminal on ohjelman nimi.
ubuntu@ubuntu:~$ sudo gnome-terminal

Käynnistyy uusi Terminaali kysymättä rootin salasanaa (sudo ei kysy). Prompti kertoo että nyt olen root.
Taitaa olla että sudolla nuo mount ?bind komennot ei toimi. Vaikka Sakariaksen neuvoma How to chroot Ubuntu using Live CD to fix GRUB rescue prompt.htm sivu niin opastaa.

RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows - Community Ubuntu Documentation.htm (Recovery using Microsoft Windows and Its Bootloader)ohje kertoo
Open a root terminal (For non-Ubuntu live CDs type su the terminal. For Ubuntu based distros run
sudo -i
Enter root passwords as necessary.
Ei kysy rootin vaan tilin salasanaa.
Malliksi suomi-ubuntu

asiakas@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~$ su
Salasana:
su: Tunnistautumisvirhe
asiakas@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~$ sudo -i
[sudo] password for asiakas:
root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~# grub
'grub' ei ole tällä hetkellä asennettuna. Voit asentaa sen kirjoittamalla:
apt-get install grub

Poistuuko Grub2 jos poistan paketin grub-pc? Poistanko myös grub-common:in? Asentuuko sitten vanha grub?

----------------------

root@ubuntu:~# mount
aufs on / type aufs (rw)
none on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
/dev/sr0 on /cdrom type iso9660 (ro,noatime)
/dev/loop0 on /rofs type squashfs (ro,noatime)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/ubuntu/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=ubuntu)
/dev/sdb1 on /media/0AAD-5956 type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks,uid=999,gid=999,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,flush)
/dev/sda3 on /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c type ext4 (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks)

Tikku ja sda3 on mountattu Nautilus kansionäkymässä (tikku automatik, kun laittaa usb:hen)

root@ubuntu:~# grub-install /dev/sda3
/usr/sbin/grub-probe: error: cannot find a device for /boot/grub (is /dev mounted?).

Väittää ettei sda3 ole mountattu.
mount --help ohjeella löytyi -U (A device can be given by name, say /dev/hda1 or /dev/cdrom, or by label, using -L label or by uuid, using -U uuid .)

root@ubuntu:~# mount -U cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
mount: /dev/sda3 already mounted or /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c busy
mount: according to mtab, /dev/sda3 is already mounted on /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c

No nyt kertoo että on jo mountattu. uuid:n mä näen kasnsionäkymässä ctrl-L.

Sovelletaan uuid:tä ohjeeseen (How to chroot Ubuntu using Live CD to fix GRUB rescue prompt Black God.htm)
Tällä kertaa grub-install sentään tekee jotain.
root@ubuntu:~# mount --bind /dev /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c/dev
root@ubuntu:~# mount --bind /proc /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c/proc
root@ubuntu:~# mount --bind /sys /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c/sys
root@ubuntu:~# chroot /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
root@ubuntu:/# grub-install /dev/sda3
/usr/sbin/grub-setup: warn: Attempting to install GRUB to a partition instead of the MBR. This is a BAD idea..
/usr/sbin/grub-setup: warn: Embedding is not possible. GRUB can only be installed in this setup by using blocklists. However, blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged..
/usr/sbin/grub-setup: error: if you really want blocklists, use --force.
Blocklists? No kokeillaan --force
root@ubuntu:/# grub-install --force /dev/sda3
/usr/sbin/grub-setup: warn: Attempting to install GRUB to a partition instead of the MBR. This is a BAD idea..
/usr/sbin/grub-setup: warn: Embedding is not possible. GRUB can only be installed in this setup by using blocklists. However, blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged..
Installation finished. No error reported.
root@ubuntu:/#

Saa nähdä mitä käy.
Ei auttanut. Ei muuttanut mitään.

-------------------------

c: juuressa oleva linux.bin tiedosto ja boot.inissä vika rivi c:\linux.bin="Linux" (ohjeesta Making Windows Load GRUB (and then Linux))
Käynnistyy jotain sda3 kovosta. promptina on >grub

Minimal BASH-like terminal editor....
Siihen soveltaen Ubuntu Grub2.html sivun Using CLI to Boot ohjetta
root=(hd0,2)
kernel /vmlinuz root=/dev/sda3 ro
initrd /initrd.img

Käynnistää suomi-ubuntun kovolta.
(sda3 juuressa on symbooliset linkit vmlinuz ja initrd.img, /boot kansiossa oleviin vastaaviin tiedostoihin, -2.6.35-24-generic)

Tuo >grub prompti käynnistyminen voi johtua, kun Puppy Linux cd:llä (siinä ei ole grub2:sta), onnistuin saamaan Terminaalinn samaisen promptin. Sitten kokeilin sillä asentaa grubin sda3:een.

--------------

Rupes risoon nää ohjeet ei toimi, Grub2 sotkee, tai sille ei ole ohjetta asentaa osioon sda3. Poistin grub-pc:n, asensin vanhan grubin. No ei käynnistynyt hetkeen ubuntu ollenkaan. Taas Puppylla asentaen grub sda3:een. Entinen tilanne takaisin.
Mä kokeilin jossain vaiheessa Sakariaksen neuvoa 'Tee ensin kansio mkdir /mnt/ubuntu ja liitä siihen mount /dev/sda3 jne.'. ei auttanut.
Tai teki sen, että sda3 osioon kun boottasi (valiten Linux, boot.ini), niin sanoi 'NTLDR puuttu'. XP käynnistyi ihan ok.

mount --help sanoo: One can also mount an already visible directory tree elsewhere:
mount --bind olddir newdir
Mulle on vähän hämärää, miksi mun pitää mountata se kovo, johon haluan grubin menevän, mountata se live linuxin kansioon?
Eipä mitään, aatelin kokeilla uudestaan Making Windows Load GRUB (and then Linux) ohjetta, kun se Grub2 on poistettu. (ja roottina, kyllä)
mkdir /tmp/windows
mount /dev/sda3 /tmp/windows
ls /dev |grep hd (Ei mitään ruudulle, eli kyllä, mun asemat on sd)
dd if=/dev/sda2 of=/tmp/windows/linux.bin bs=512 count=1
Ja sitten siirtäen linux.bin c: juureen.
Ububtu live cd ei antanut irroittaa osiota sda3. Panin rebootaten kuitenkin koneen. Lopputulos oli mielenkiintoinen. Nyt koneen bootti ilmoitti suoraan 'NTLDR puuttuu'. XP:n Korjauskonsolilla ei onnistunut mitään. Kun tutkin Puppylla GPartedilla kovoa, niin sda1 (c: asema) alkuun oli ilmestynyt 1MB osiomaton alue.
Ubuntun paska siis sotki mun kovon osiot ihan kummaksi.
Ei auttanut muu kuin poistaa sda1, luoda uusiksi ja asentaa xp uudestaan.
Kumma osiomaton alue kummitteli c: ja d: (sda1/sda2) välissä. Siirsin d:tä (todella hidas toimenpide) ja se osiomaton on sda2 ja sda3 välissä
Sitten taas dd-komenolla linux.bin c: juureen ja boot.ini:in c:\linux.bin="Linux". Taas boottaa >grub-promptiin se Linux valinta.

---------------

Osiot on kaikki Primary. Johtuuko jotenkin siitä, ettei sda3 osioon ohjautuva boottaus löydä suoraan /boot/grub/menu.lst tiedostoa?
Koska jos vaihdan sda3 osion lipukksi 'boot', niin se ubuntu käynnistyy suoraan. Ongelmitta.
Lainaus:
Rootin oikeuksissa tuntuu olevan epäselvyyttä. blkid tarvitsee tietysti rootin oikeudet. Miksi et sitten komenna grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda3??? Tai pistä sitä (mbr) vaikka tikulle, josta se voisi olla helpompi kopsia ja mahdollisuus, että sekotat koko sda3 levyn pienenee. dd on vaarallinen komento.

Tykkään vastailla yleisesti - enkä vain jakelukohtaisesti. Ubuntun sudo ym. viritelmät eivät ole yleisessä käytössä. Minusta on parempi, että root käyttäjä hallitsee systeemiä ja normikäyttäjä vain omaa hakemistoaan ja sen lisäksi tarpeen mukaan joitain ulkoisia medioita. Oikeassa systeemissä blkid, su, sudo, mount ym. ovat käyttäjän ulottumattomissa. Itsellä tulee bash: blkid: komentoa ei löydy. Siitä mitkä komennot saavat olla käyttäjän ulottuvilla johtanee pitkään väittelyyn. Käyttäjä oikeuksissa Windows maailmassa on menty tiukempaan suuntaan ja Linux maailmassa löysempään esim Ubuntu.
On se kiva, kun vasta nyt kerrot, että blkid tarvitsee root oikeudet, että se listaa ruudulle sitä mitä kaipaat.
On se niin upeeta, kun annetaan linkkiä ohjeisiin, siellä neuvotaan sudo kometo, että ne sitten ei tee mitään järkevää.
sudo mount --bind tapauksessa tulee sama kuin mount --help komennolla. blkid sentään listaa jotain muuta kuin --help version.
Ja hei, jos mä rajoitetulla tilillä saan kansionäkymässä (Nautilus ubuntussa) mountattua minkä vaan osion, niin miten siitä voi päätellä, että terminaalissa mount komento vaatii root oikeudet?
Ei mulla rootin oikeukissa ole epäselvyyttä. En mä tämmöstä perse meininkiä ymmärrä, ettei komento osaa sanoa 'Käyttö estetty' tai 'Ei ole oikeuksia'. vaan listaa jotain huuhaata.
Kyllähän lähtökohtaisesti kaikilla on linuxissa tiedostoihin lukuoikeus, kirjoitus ja suoritus on estetty. Koska mitä haittaa on, jos rajoitettu tili tutkii järjestelmän sisältöä? Winukasta olen yhden vastaavan hölmöyden löytänyt. Tuplaklikaten kelloa Tehtäväpalkissa. Kyllähän rajoitetun tilin pitäisi saada se kalenteri näkyviin, katsoakseen mikä viikon päivä oli helmikuun 7., tai mikä pvm. oli jouluaattoa seuraava keskiviikko. (Oikeesti mitään muuta järkevää ei sillä kalenterilla tee.) Vasta OK painikkeessa pitäisi tulla 'Tarvitaan järjestelmänvalvojan oikeudet', ettei asiaton sörki kelloa tai päiväystä koneeseen vääräksi.
Enhän mä live-ubuntulla päässy muokkaamaan menu.lst tiedostoa. En edes vaivautunut muuttamaan rootina (sudo -i) oikeuksia tiedostoon, vaan kirjoitin sudo gedit, jolla tekstieditori käynnistyi root oikeuksin, ja raahasin kansionäkymästä menu.lst:n muokattavaksi.

Mitä mä hyödyn, jos mä laitan mbr:n tikulle? Ja miten? Puppystä olen löytänyt mahdollisuuden asntaa se diskettiin, ei tikkuun.
Ja meinaatko, että siirtämällä sitten joku diskettiin mennyt, ja mahdollisesti näkyvä mbr-tiedosto, siirrettynä sda3 kovoon, saa sen bootin toimimaan?
Eihän kovon mbr ole normikeinoin missään näkyvissä. Sitä voi sopivalla ohjelmalla muokata.
Kyse olisi saada grub bootti lukemaan sda3 osion /boot/grubmenu.lst tiedosto, kun winukan bootloader (mbr+boot.ini) ohjaa linux valinnan sda3:een.

- Zz Topelius -

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. toukokuuta 2011 @ 13:34

Sakarias
_
21. toukokuuta 2011 @ 16:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olipas pitkä kysymys vai oliko tuo vastaukseksi tarkoitettu?

mkdir /tmp/windows
dd if=/dev/sda2 of=/tmp/windows/linux.bin bs=512 count=1

Mitäs tässä on yritetty tehdä...dd on vaarallinen komento.
Sillä 'sotkee' helposti jos ei tiedä mitä tekee.

Itse vierastan ajatusta useammasta primääripartiosta.
Toki niin voi tehdä ja käynnistyslippua muuttamalla
voi vaihtaa käynnistyvän systeemin.

Itse olen kirjoitellut vuosia komentoja konsoliin, että
en aina muista kertoa itselle päivänselviä asioita, kuten
mikä komento tarvitsee root-oikeudet. Ja en pidä Ubuntun
sudo systeemistä..

Systeemiä ei ylläpidetä niin että kopsataan jostain
komentoja ja liitetään konsoliin ja sitten katsotaan
mitä ne tekee... ja vieläpä usein root oikeuksilla.
Linux komennot ovat tehokkaita. Ei siinä montaa kirjainta
tarvita jos koko systeemiin haluaa poistaa levyltä.
Jätän kotitehtäväksi...enkä kirjoita sitä tähän :)

Jos root-oikeuksien, komentojen, laitenimien ym
ymmärtämisessä on ongelmia niin menee vaikeaksi.

Jos aloittaisit alusta.

asenna XP
sitten ubuntu
eli teet loogiset osiot root, (home,) swap
ja grub asentuu normaalisti sda juureen.

sitten kun sulla on normaali dual-boot
systeemi muuttelet sitä.

mbr:n voit kopioda sda:lta talteen vaikka
dd:llä. Esim fat tikulle jota XP osaa lukea.
Mutta älä kirjoita dd:llä ntfs levylle, jos et
ole ihan varma, että se onnistuu.

Sitten XP:llä boot.ini:in c:\linux.bin="Linux" ja
kopsaat linux.bin filun paikalleen.

XP:n fixmbr kirjoittaa mbr:n uusiksi.

ja sitten XP käynnistää Linux systeemin.

Jos jotain menee vikaan on tikulla
tallessa alkuper mbr, jonka voi palauttaa
helposti.

Jo laitenimi sda3 saa minut näkemään punaista,
jos ei ole hyvää syytä sen olemassaoloon.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
23. toukokuuta 2011 @ 10:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei ollut kysymys, vaan selostus mitä on kokeiltu. ----- erottaa eri sessioita.

Kysymys live-ubuntun salasanasta ei ole tärkee, koska se liittyi siihen "kuulumattomaan" su-komentoon. sudo -i ajaa saman asian. Ja itse keksin kiertotien tota ennen sudo "terminaali".
Grub2:n poisto ja pelkän grubin asennus selvisis myös.

Epäselvät kysymykset ovat:
Osiot on kaikki Primary. Johtuuko jotenkin siitä, ettei sda3 osioon ohjautuva boottaus löydä suoraan /boot/grub/menu.lst tiedostoa?
Mulle on vähän hämärää, miksi mun pitää mountata se kovo, johon haluan grubin menevän, mountata se live linuxin kansioon?
Ei niin tärkee kysymys, koska ko. ohje sotkee näköjään kovalevyn osiot. Mutta voishan tonkin syyn selittää.
(Lopussa oli tietenkin sarja kysymyksiä: Mitä mä hyödyn, jos mä laitan mbr:n tikulle? Ja miten? Puppystä olen löytänyt mahdollisuuden asentaa se diskettiin, ei tikkuun.
Ja meinaatko, että siirtämällä sitten joku diskettiin mennyt, ja mahdollisesti näkyvä mbr-tiedosto, siirrettynä sda3 kovoon, saa sen bootin toimimaan?)
Lainaus:
Mitäs tässä on yritetty tehdä...dd on vaarallinen komento.
Sillä 'sotkee' helposti jos ei tiedä mitä tekee.

mbr:n voit kopioda sda:lta talteen vaikka
dd:llä. Esim fat tikulle jota XP osaa lukea.
Mites toi dd nyt ei sitten olekkaan vaarallinen komento?
Lainaus:
mkdir /tmp/windows
dd if=/dev/sda3 of=/tmp/windows/linux.bin bs=512 count=1
Näetkös, live linuxiin =ram muistiin) luodaan /tmp/windows, sitten mountataan sda3 sen alle. Tarkistetaan onko kovo hd vai sd ja lopulta kopsataan se "mbr" kansioon /tmp/windows.Josta sen sitten saa siirrettyä c: asemaan.
En vaan ymmärrä miten tossa dd kopiointi muuttuu sda3 asemasta sillä että se mountataan live-linux kansioon?

Lainaus:
Jos aloittaisit alusta.

asenna XP
sitten ubuntu

Mikä tässä on vaikeeta ymmärtää, mä tiedän miten helposti syntyy winukka/linux dual-boot. Jos sitä haluaisin, niin toi ubuntu lähtis koneelta lopullisesti. On se sen verta resurssisyöppö tolle koneelle.
Ajattele asiaa näiltä kanteilta.
Kone ei ole nettiyhteyden läheelläkään => kaikkien nyt ubuntussa olevan ohjelman asentaminen on hankalaa, ellei mahdotonta.
Ubuntu pitäisi saada käyntiin winukan bootloaderilla (koska semmoisen ohjeen löysin), jotta sieltä ubuntusta voi nyyppä kaivella esiin sinne sun tänne tallettamansa asiat. Ja nyyppä osaa poistaa winukan Levynhallinalla ubuntun, jolloin winukan bootti jää. Ja nyyppä osaa poistaa XP:ssä boot.ini:in c:\linux.bin="Linux" ja linux.bin filun.

Ja sitten taas mitä olen yrittäyt ja mitä on kone tehnyt.

Live ubuntu tai käsikomennoin kovosta käynnistetty ubuntu => terminaaliin grub, tai siinä bootissa sda3:n alussa on suoraan >grub prompti. Kirjoittamalla, tulee seuraavaa:
grub> find /boot/grub/stage1
(hd0,2)

grub> root (hd0,2)

grub> setup (hd0,2)
Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0,2)"... failed (this is not fatal)
Running "install /boot/grub/stage1 (hd0,2) /boot/grub/stage2 p /boot/grub/menu
.lst "... succeeded
Done.

grub> quit

Mitä mahdollisesti voi sanoa tosta ettei embedded onnistu?
Kertooko jotain, miksei bootissa löydä menu.lst:tä? (sda3 boot-lipullahan se ubuntu käynnistyy ok.)

---------------

Sitten tulee pitkähköä listausta.

Lainaus:

Mites muuten tosta blkid:stä rootina on apua? Noi uuid:t mä olen selvittänyt toisin keinoin.

asiakas@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~$ blkid
/dev/sda1: UUID="BE6C86706C8622EF" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: LABEL="Data" UUID="6C14FD0314FCD0D6" TYPE="ntfs"
/dev/sda3: UUID="cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c" TYPE="ext4"
/dev/sda4: UUID="fed9592c-dd2b-4466-a00f-84eff62f74d8" TYPE="ext4"

Näytteeksi live-ubuntu. (Ekalla kerralla ei tallettanut tekstiä tiedostoon.)

ubuntu@ubuntu:~$ blkid
ubuntu@ubuntu:~$ sudo -i
root@ubuntu:~# blkid
/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/sda1: UUID="BE6C86706C8622EF" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: LABEL="Data" UUID="6C14FD0314FCD0D6" TYPE="ntfs"
/dev/sda3: UUID="cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c" TYPE="ext4"
/dev/sda4: UUID="fed9592c-dd2b-4466-a00f-84eff62f74d8" TYPE="ext4"
/dev/ramzswap0: TYPE="swap"
/dev/sdb1: SEC_TYPE="msdos" UUID="0AAD-5956" TYPE="vfat"

-------------------------------

asiakas@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~$ sudo -i
[sudo] password for asiakas:
root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~# grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda3
Probing devices to guess BIOS drives. This may take a long time.
The file /mnt/boot/grub/stage2 not read correctly.

Ja mikähän ongelma tässä on.

root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~# cd ..
root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/# ls
bin dev home lib media proc selinux tmp vmlinuz
boot etc initrd.img linux.bin mnt root srv usr vmlinuz.old
cdrom grub initrd.img.old lost+found opt sbin sys var
root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/# cd mnt
root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt# ls boot
root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt# cd boot
root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt/boot# ls grub
root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt/boot# cd grub
root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt/boot/grub# ls
default e2fs_stage1_5 jfs_stage1_5 reiserfs_stage1_5 stage2
device.map fat_stage1_5 minix_stage1_5 stage1 xfs_stage1_5
root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt/boot/grub#
Tiedosto ainakin löytyy, mut joku ongelma oli grub-install komennolla.

------------------------------------
Loppuun näytteeksi live-ubuntun meininkiä. Ekalla kerralla ei tallettanut tekstiä tiedostoon. Tää ei oo mikään tärkee juttu, vaan näyte.

root@ubuntu:~# mount /dev/sda3
mount: can't find /dev/sda3 in /etc/fstab or /etc/mtab

Väliin kansionäkymässä mountaten ja ctrl-L lukien uuid

root@ubuntu:~# mount -U cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
mount: /dev/sda3 already mounted or /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c busy
mount: according to mtab, /dev/sda3 is already mounted on /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
root@ubuntu:~# mount /dev/sda3
Vekkulia, mount komento osaa kertoa että osio on jo liitetty, mutta ei osaa mountata sitä suosiolla.
root@ubuntu:~# grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda3
/usr/sbin/grub-probe: error: cannot find a device for /mnt/boot/grub (is /dev mounted?).
Ja taas sama, onko osio mountattu?
root@ubuntu:~# cd ..
root@ubuntu:/# ls
bin cdrom etc initrd.img media opt rofs sbin srv tmp var
boot dev home lib mnt proc root selinux sys usr vmlinuz
root@ubuntu:/# cd mnt
root@ubuntu:/mnt# ls boot
root@ubuntu:/mnt# cd boot
root@ubuntu:/mnt/boot# ls grub
Ekalla kerralla sanoi tässä, että ei ole kansiota tai tiedostoa nimeltä grub. Kuitenki ls sen näytti.
root@ubuntu:/mnt/boot# cd grub
root@ubuntu:/mnt/boot/grub# ls
915resolution.mod gcry_serpent.mod parttool.mod
acpi.mod gcry_sha1.mod password.mod
affs.mod gcry_sha256.mod password_pbkdf2.mod
afs_be.mod gcry_sha512.mod pbkdf2.mod
afs.mod gcry_tiger.mod pci.mod
aout.mod gcry_twofish.mod play.mod
ata.mod gcry_whirlpool.mod png.mod
ata_pthru.mod gettext.mod probe.mod
at_keyboard.mod gfxmenu.mod pxeboot.img
befs_be.mod gfxterm.mod pxecmd.mod
befs.mod gptsync.mod pxe.mod
biosdisk.mod grldr.img raid5rec.mod
bitmap.mod gzio.mod raid6rec.mod
bitmap_scale.mod halt.mod raid.mod
blocklist.mod handler.lst read.mod
boot.img hashsum.mod reboot.mod
boot.mod hdparm.mod regexp.mod
bsd.mod hello.mod reiserfs.mod
bufio.mod help.mod relocator.mod
cat.mod hexdump.mod scsi.mod
cdboot.img hfs.mod search_fs_file.mod
chain.mod hfsplus.mod search_fs_uuid.mod
cmostest.mod iorw.mod search_label.mod
cmp.mod iso9660.mod search.mod
command.lst jfs.mod serial.mod
configfile.mod jpeg.mod setjmp.mod
cpio.mod kernel.img setpci.mod
cpuid.mod keystatus.mod sfs.mod
crc.mod linux16.mod sleep.mod
crypto.lst linux.mod tar.mod
crypto.mod lnxboot.img terminal.lst
cs5536.mod loadenv.mod terminal.mod
datehook.mod locale terminfo.mod
date.mod loopback.mod test.mod
datetime.mod lsmmap.mod tga.mod
diskboot.img ls.mod trig.mod
dm_nv.mod lspci.mod true.mod
drivemap.mod lvm.mod udf.mod
echo.mod mdraid.mod ufs1.mod
efiemu32.o memdisk.mod ufs2.mod
efiemu64.o memrw.mod uhci.mod
efiemu.mod minicmd.mod usb_keyboard.mod
elf.mod minix.mod usb.mod
example_functional_test.mod mmap.mod usbms.mod
ext2.mod moddep.lst usbtest.mod
extcmd.mod msdospart.mod vbeinfo.mod
fat.mod multiboot2.mod vbe.mod
font.mod multiboot.mod vbetest.mod
fshelp.mod nilfs2.mod vga.mod
fs.lst normal.mod vga_text.mod
functional_test.mod ntfscomp.mod video_bochs.mod
gcry_arcfour.mod ntfs.mod video_cirrus.mod
gcry_blowfish.mod ohci.mod video_fb.mod
gcry_camellia.mod part_acorn.mod video.lst
gcry_cast5.mod part_amiga.mod video.mod
gcry_crc.mod part_apple.mod videotest.mod
gcry_des.mod part_bsd.mod xfs.mod
gcry_md4.mod part_gpt.mod xnu.mod
gcry_md5.mod partmap.lst xnu_uuid.mod
gcry_rfc2268.mod part_msdos.mod zfsinfo.mod
gcry_rijndael.mod part_sun.mod zfs.mod
gcry_rmd160.mod part_sunpc.mod
gcry_seed.mod parttool.lst
root@ubuntu:/mnt/boot/grub#

Miten tällä live ubuntulla mitään tekee, mitä noi netin ohjeet neuvoo. Kun ei edes sda3 osiota ole muka olemassakaan? Ohjeet neuvoo käynnistämään live-ubuntulla.

- Zz Topelius -

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. toukokuuta 2011 @ 11:17

Sakarias
_
23. toukokuuta 2011 @ 16:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Levyjen liitämisessä on näköjään epäselvyyttä. mount /dev/sda3 on virheellinen komento. mount /mnt/ubuntu toimii vain jos fstab tiedostossa on määritelty rivi esim /dev/sda3 /mnt/ubuntu ext4. Mutta fstab-tiedossa määritettyt levyt liitetään bootissa... eli jos halutaan liittää sda3 kansioon /mnt/ubuntu täytyy ensin tarkistaa onko se jo liitetty...jos on - umount /dev/sda3 purkaa liitoksen ja sitten mount /dev/sda3 /mnt/ubuntu liitää sen. Nyt levylle /mnt/ubuntu pääsee kirjoittamaan - riippuen kansion oikeuksista. Lisäksi mount komennolla voidaan liittää levykuvia loop laitteen avulla, salattuja ja pakattujakin levyjä hyvinkin erilaisilla tiedostojärjestelmillä ja oikeuksilla (luku,kirj,suoritus..).

Eli mount osaa paljon sellaista mitä XP:ssä et saa tehtyä.

Fat tikulle kirjoittamisen etuna on että sekä Linux että XP osaavat ko tiedostojärjestelmän. XP:n ntfs ei ole tuettuna kaikissa Linux-jakeluissa enkä itse ole ikinä kirjoittanut ntfs levylle Linuxilla.

jossain edellä oli dd if=/dev/sda2 of=/tmp/windows/linux.bin bs=512 count=1
tuossa kopioidaan levyn sda2 (joka on XP ntfs datalevy?) alusta 512 tavua tiedostoon linux.bin varmaankin käynnissä olevan linuxin tmp kansion alle - joka usein siivotaan bootin yhteydessä ja usein muutenkin. Ei järkeä tuossa. Parempi tunkea vaikka tikulle jota XP osaa lukea. Eikä tuossa ole mbr:n dataa. Tulee ainakin levyn sda2 osiotaulu talteen - mistä voi olla hyötyä.

dd mahdollistaa laitteelle kirjoittamisen/lukemisen vaikka siinä ei ole tiedostojärjestelmää tai osiotaulua. Ja laitteen ei tarvitse olla liitettynä.
Kansion pitää olla liitettynä. Esim /mnt/ubuntu. Tuolla voi kopioida helposti
kokonaisen levyn osioineen tai mokan sattuessa tuhota isonkin levy systeemin :)
XP:ssä vastaavan komennon toteuttaminen hankalahkoa.

Ja edelleen. Yksi primääri osio piisaa. Loput levyt loogiselle osiolle. Jos ei syytä tehdä muuten. Kuten esim kannettavissa on boottaava 'palautuslevy' tai tulee tarve esim asentaa BSD joka tykkää primaaristä levystä. Määritelmä mahdollistaa max 4 primaaria. Mutta vain yksi boot levy yleensä tarpeen.

Jos teet normaalin asennuksen. Voit aina kopsata mbr:n talteen ja kirjoittaa sen päälle XP:n käynnistävän mbr:n. Jos siirtelet levyjä, muutat boottilevyä jne. on vaikea pysyä perassä. Varsinkin kun et viitsi opetella edes parin komennon syntaksia tai merkitystä.
Levyjä liitetään systeemiin yleensä siksi, että niiltä voi lukea/kirjoittaa. Historia on tuonut siihenkin useampia tapoja - mutta ohjeissä käytetään mount komentoa. Ei udev/hal/ivman demonien tekemiä automaatisia liitoksia kryptisillä UUID arvoilla.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
24. toukokuuta 2011 @ 10:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Onko mitään vinkkiä millä sen nykyisen ubuntun saisi jatkamaan boottia sda3:sta, johon winukka ja linux.bin osaa ohjata?
Koska promptina on >grub ja tabulaattori osaa täydentää sda3:n juuressa olevat vmlinuz ja initrd.img, niin bootti ei nökötä missään winukan ntfs osiossa.
Miksi bootti ei löydä tai lue menu.lst tiedostoa?

linuxin käydessä (prompti lihavoituna)
Lainaus:
grub> find /boot/grub/stage1
(hd0,2)
grub> root (hd0,2)
grub> setup (hd0,2)
Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
Running "install /boot/grub/stage1 (hd0,2) /boot/grub/stage2 p /boot/grub/menu
.lst "... succeeded
Done.
grub> quit

Mitä mahdollisesti voi sanoa tosta ettei embedded onnistu?
Kertooko jotain, miksei bootissa löydä menu.lst:tä? (sda3 boot-lipullahan se ubuntu käynnistyy ok.)

En tarvi mitään neuvoja 'Jos asentaisit kaiken uudestaan'.
Onko neuvoja millä saa nykyisen osio systeemin toimimaan, sen ubuntun boottaamaan?

p.s.
Tähän voi vastata, jos vastaa edellisiin.
Lainaus:
jos halutaan liittää sda3 kansioon /mnt/ubuntu täytyy ensin tarkistaa onko se jo liitetty...jos on - umount /dev/sda3 purkaa liitoksen ja sitten mount /dev/sda3 /mnt/ubuntu liitää sen

Siis mount/dev/sda3 komentoko ei toimi, jos ei ensin ole osio liitetty ja sitten umount komennolla irroitettu?
Kansionäkymässä tuplaklikkaus sen osion mulla liittää. No miksi mä sen jälkeen haluaisin umount ja mount samaiselle osiolle? Vai eikö se muka olekkaan kansionäkymässä liitetty se osio? Vaikka mount/dev/sda3 sanoo että osio on jo liitetty?

- Zz Topelius -
Sakarias
_
24. toukokuuta 2011 @ 15:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mitäs grub promtissa "configfile /boot/grub/menu.lst" Auttaako?
onko device.map oikein?

Koska sinulla /boot ei ole omalla osiolla, niin menu.lst voisi olla
kernel (hd0,2)/boot/vmlinuz-... root=/dev/sda3 ro
initrd (hd0,2)/boot/initrd.img-...

noin kerneli löytyy varmasti - täydentänet nimet oikeiksi.

Kyllä noin pitäisi mennä oikein..
Lainaus:
Running "install /boot/grub/stage1 (hd0,2) /boot/grub/stage2 p /boot/grub/menu.lst "... succeeded
Kyllä tuossa menu.lst luetaan..

mikäs nyt on se linux.bin sisältö? Päivititkö tuon jälkeen?

Jos olet saanut XP:n lataajan käynnistämään grubin ja saat sen jälkeen ubuntun käyntiin kaikki on liki kunnossa.

Jos sinulla olisi boot osio jossa grub, voisi vaikka vaihtaa Linux jakelua ja käynnistysjärjestelysi säilyisi...(tosin pienellä säätämisellä). Ei grubbia tarvitse montaa kertaa asentaa. Yksi riittää käynnistämään kaikki Linux systeemit.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
26. toukokuuta 2011 @ 11:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sakarias:
Mitäs grub promtissa "configfile /boot/grub/menu.lst" Auttaako?
onko device.map oikein?
Yksi rivi
(hd0) /dev/sda

Koska sinulla /boot ei ole omalla osiolla, niin menu.lst voisi olla
kernel (hd0,2)/boot/vmlinuz-... root=/dev/sda3 ro
initrd (hd0,2)/boot/initrd.img-...

noin kerneli löytyy varmasti - täydentänet nimet oikeiksi.

Kyllä noin pitäisi mennä oikein..?
Suunnillen noin se on ollutkin.

# Linux bootable partition config begins
title Linux (on /dev/sda3)
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.35-24-generic root=/dev/sda3 ro vga=normal
# Linux bootable partition config ends
# Linux bootable initrd config begins
title Linux initrd /mnt/sda3/boot/initrd.img-2.6.35-24-generic (on /dev/sda3)
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.35-24-generic root=/dev/sda3 ramdisk_size=25263 root=/dev/ram0 rw
initrd /mnt/sda3/boot/initrd.img-2.6.35-24-generic
# Linux bootable initrd config ends

Jälkimmäinen antaa Error 15: File not found
Ilmeisesti /mnt/sda3/boot/initrd.img-2.6.35-24-generic takia. /mnt/ alta löytyy vain /boot/grub/ jossa 10 tiedostoa.
device.map, 3 riviä = (fd0) /dev/fd0, (hd0) /dev/sda, (hd1) /dev/sdb.
/mnt/boot/grub/grub/device.map = (fd0) /dev/fd0, (hd0) /dev/sda
/boot/grub/device.map = ((hd0) /dev/sda

mikäs nyt on se linux.bin sisältö? Päivititkö tuon jälkeen?
On päivitetty moneen kertaan. Myös kovosta käynnistetystä.
Jotenkin vaan aiemmin, ja eteenkin Live Puppy tai Live ubuntu ei ole kopsannut oikeenlaista. (Alkuun ja enite nolen Puppylla sitä tehnyt, koska se käynnistyy huomattavastinopemmain kuin live-ubuntu. Ja Puppyssä ei ole muita tilejä kuin root. Joten su/sudo häikästä ei ole kiinni.)
Nyt suostui tekemään (kovo-ubuntu) ja boottaa niinku pitää. Voihan se olla että tää ubuntun ritsa tolla dd-komennolla tekee 'Mä kusetan ja kopsaan tiedoston, mutten kopsaa toimivaa.', jos ei olekkaan root siinä terminaalissa.

Jos sinulla olisi boot osio jossa grub, voisi vaikka vaihtaa Linux jakelua ja käynnistysjärjestelysi säilyisi...(tosin pienellä säätämisellä). Ei grubbia tarvitse montaa kertaa asentaa. Yksi riittää käynnistämään kaikki Linux systeemit.
Jos et tarkoita todella omaa osiota boot.
/boot/grub on ollut koko ajan. ubuntu 10.10:n (Grub2:n) jäljiltä 206 tiedostoa. menu.lst ilmestyi Puppy-linuxin grubin asennuksen myötä.
Juuri tuota 'voisi vaikka vaihtaa Linux jakelua ja käynnistysjärjestelysi säilyisi' linux ideaa olen tässä hakenut. Että sen linxin voi siirtää toiseen kovoon/osioon ja silti sen pitäisi toimia. On vaan pikkasen enemmän tässä joutunut säätämään.
No lisänä mä tässä toteutin winukan bootloderilla dual-boottia.

Terminaalista rootina käynnistetty kansionäkymä, Nautilus, ei näe osioita, joita ei ole liitetty. asiakas tili ne näkee ja saa klikaten siinä liitettyä. (Sitten näkyy rootina käynnistetyssä Nautiluksessakin.)
Olisiko syynä puute fstab tai mstab tiedostossa?

fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0
/dev/sda3 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=c3ca8ece-b344-47de-9c45-903587910321 none swap sw 0 0

Pitääkö lisätä muutkin osiot /dev/sda* riveinä?
Ja onko toi pass=1 jotenkin suhteessa, että sda3 on se mistä ubuntu käynnistyy? Siis muihin 0
(/dev/sda2 / ntfs errors=remount-ro 0 0) ?
Pitääkö swap myös lisätä? Joka nyt on taas looginen asema (sda5) jatko-osiossa (sda4)?

/etc/mtab
/dev/sda3 / ext4 rw,errors=remount-ro,commit=0 0 0
proc /proc proc rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
none /sys sysfs rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
none /sys/fs/fuse/connections fusectl rw 0 0
none /sys/kernel/debug debugfs rw 0 0
none /sys/kernel/security securityfs rw 0 0
devtmpfs /dev devtmpfs rw,mode=0755 0 0
none /dev/pts devpts rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620 0 0
none /dev/shm tmpfs rw,nosuid,nodev 0 0
none /var/run tmpfs rw,nosuid,mode=0755 0 0
none /var/lock tmpfs rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
binfmt_misc /proc/sys/fs/binfmt_misc binfmt_misc rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
gvfs-fuse-daemon /home/asiakas/.gvfs fuse.gvfs-fuse-daemon rw,nosuid,nodev,user=asiakas 0 0
/dev/sdb1 /media/0AAD-5956 vfat rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,flush 0 0

Johtuuko jotenkin tosta, että vain asiakas tilillä (Nautilus kansionäkymässä) näkyy kaikki osiot ja tikku. Vaikkei ole liitetty.
Ja muuten rootina terminaalissa mount /dev/sda2 ei liitä osiota, mitään.

Nyt siis winukan kautta (mbr ja boot.ini) se ubuntu boottaa, mutta roottina on puutetta. Sitä vois koittaa vielä korjata.

p.s.
En yhtään ihmettele että käytät mieluumiin su kuin sudo.
Ubuntun rotiskossa kun vaan tuo su on korvattu heidän versiollaan sudosta. Joka meinaa ettei rootiksi pääse ollenkaan. (Live-ubuntussa su kysyi salasanaa, jota en keksinyt. su = switch user, eli kysyy sen salasanan, joksi halutaan tulla, root.)
Tätä on selitetty tässä linkissä
(kts. kohtaa 'Let me comment on a few other related issues. Ubuntu has purposely crippled the ability to log in as root, ...')

- Zz Topelius -

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. toukokuuta 2011 @ 12:53

Sakarias
_
26. toukokuuta 2011 @ 19:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
En nyt taas tajua kaikkea...

title Linux initrd /mnt/sda3/boot/initrd.img-2.6.35-24-generic (on /dev/sda3)
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.35-24-generic root=/dev/sda3 ramdisk_size=25263 root=/dev/ram0 rw
initrd /mnt/sda3/boot/initrd.img-2.6.35-24-generic
# Linux bootable initrd config ends 

"/mnt/sda3" on ainakin väärin

Jos poistat kaiken ylimääräisen tuosta menu.lst
Suunnilleen tälläiseksi..

[code]default 0
timeout 15

title Linux
kernel (hd0,2)/boot/vmlinuz-2.6.35-24-generic real_root=/dev/sda3 ramdisk_size=25263 root=/dev/ram0 rw
initrd (hd0,2)/boot/initrd.img-2.6.35-24-generic

[/code]
En nyt muista mitä Ubuntussa täytyy pistää kernelin parametreiksi. Mutta yleensä noin menee initrd:n kanssa. Itselläni on itse käännetty kerneli ja ei initrdtä. Grub omassa osiossa. Kun ostin SDD levyn kopsasin koko systeemin sinne (cp -a). Korjasin fstab ja menu.lst (grub.conf). Koska grub osioon eikä mbr:ään koskettu ei mitään muuta tarvittu. No toki formatointi järkevälle tiedostosysteemille. Jälkeenpäin yksi teranen levy lisää. Ainoa muutos fstab korjaus. Pienimmillään piisaa rivi esim kernel (hd0,0)/vmlinuz root=/dev sdc10 ro. Jos kääntää kernelin niin, että se sisältää käynnistyksessä tarvittavat osat, niin initrd.tä ei tarvita. Nopeuttaa starttia..

Nykykoneissa joissa on paljon muistia swap melko turha. Nopeutta haluaville hieman nopeuttaa esim /tmp ja vastaavien liittäminen ramdiskille. Jos on iso swap ja huonosti käyttäytyvä ohjelma niin kestää vaan kauemmin,että se saa muistin täyteen. Eli viallisten prosessien huomaaminen vaikeutuu.

Eli linux systeemin siirtäminen on oikeasti helppoa. Kunhan ei koske käynnistyslataajaan. Käyttää sellaista tiedostojärjestelmää, joka on äännetty kerneliin mukaan edes modulina (silloin tarvitaan initrd).

Vanha kunnon grub ei käy jos iso levy tai joku eksoottinen tiedostojärjestelmä. Jos edes kerneli ja grub on ext osiolla, niin silloin loput systeemistä voi olla hyvinkin erikoisessa tiedostojärjestelmässä. Ja uuden 2T levyn ostaneet saavat miettiä hetken jos aikovat saada siltä Linuxin käyntiin. XP ei onnistu.

edit 'code koodi' ei anna oikeanlaista tulosta?? Ei jaksa korjata enää

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. toukokuuta 2011 @ 19:16

BforeDusk
AfterDawn Addict
_
27. toukokuuta 2011 @ 12:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Puppy live linux ton menu.lst:n on luonnut. Kysyi lisätäänkö initrd mukaan. Se on jotenkin sekoillut ton initrd /mnt/sda3/boot/initrd.img-2.6.35-24-generic
Ubuntu käynnistyy ilman tota initrd riviä, pelkkä kernel riittää (edeltävä linux valinta).

Nyt on pieni puute, että root ei näe Nautiluksessa osioita joita ei ole mountattu.
Edellisessä viestissä on fstab ja mtab sisällöt.

Pitääkö fstab:iin lisätä /dev/sda3 / ext4 errors=remount-ro 0 1
tyyliset rivit muille osioille?
Ja pitääkö swap olla siellä myös, että se tulee käyttöön? Vai lataako ubuntu se aina kunse kovosta löytää? (Puppy linux ainakin tekee niin.)
(Täytyy tarkistaa onko swap:in uuid toi mitä se joskus oli.)

(Linux.fi-fstab neuvoi tuon vikan 1:n
Viimeisenä rivillä on luku 0, 1 tai 2, joka kertoo tarkistetaanko tiedostojärjestelmä odottamattoman sammutuksen (esimerkiksi kaatumisen) jälkeen. Eli liity siihen että sda3 on osio jossa ubuntu lepää.)

Tai mihin ja mitä lisäämällä mtab rupeaisi näyttämään että user=root
gvfs-fuse-daemon /home/asiakas/.gvfs fuse.gvfs-fuse-daemon rw,nosuid,nodev,user=asiakas 0 0

linux.fi
/etc/mtab
Järjestelmään liitetyt tiedostojärjestelmät. Mtabia ei ole tarkoitus muokata käsin, vaan sen sisältö päivittyy dynaamisesti.

Miksi rajallinen tili asiakas näkee ja kykenee liittämään osioita Nautilus tiedostonhallinalla, mutta ei rootina käynnistetty Nautilus? (Joka sentään saa kirjoitusoikeudet tiedostoihin, mitä asiakas ei saa muuttaa. Esim. menu.lst)

Ja muuten rootina terminaalissa mount /dev/sda2 ei liitä osiota, mitään.
Johtuuko siitä, että fstab:ssa on vain/dev/sda3?
Mistä asiakas tili sitten "pieraisee" kaikki osiot näkyviin Nautilukseen?

Kyllä ubuntu on syvältä kun siinä on estetty rootina oleminen. sudo tekee komentoja vaan sinnepäin.
sudo:lla saa kuitenkin käyntiin asioita, joilla voi tuhota koko käyttiksen, tietämättä rootin salasanaa. 'Onko järkee vai ei...'

- Zz Topelius -

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. toukokuuta 2011 @ 13:07

Sakarias
_
27. toukokuuta 2011 @ 16:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
mount /dev/sda2 ei liitä osiota koska liitospiste puuttuu. Levyt liitetään kansion /mnt tai nykymuodin mukaan /media alle. Oikein on vaikka mount /dev/sda2 /mnt/levy. Kansio levy on tietty tehtävä ennen liitosta.

Ne levyt jotka halutaan liitettäväksi bootissa on lisättävä /etc/fstab tiedostoon. Myös swap, proc, (shm , tmpfs)

Nautilusta tai muitakaan X:n ohjelmia ei kannata ajaa roottina. Ubuntua en tunne enkä Puppua. Voit huviksesi katsoa ympäristömuuttujat (env) - onko jotain eroa normi tai root käyttäjällä. Itse kirjoitan aina 'su -' Silloin on oikea root käyttäjä, jolla on hieman erilainen path ja home kansiona /root. Kansiot /sbin, /user/sbin ym joissa systeemikomennot sijaitsevat ovat vain root käyttäjän polussa ja eivät näy muille käyttäjille. su ja sudo komennoilla saa rootin oikeudet, mutta kotihakemisto ei muutu, joka on minusta huono. Parempi on että logit ym asetukset tallentuu /root kansioon. su ja su - ovat siis hieman eri asia. Nykyaikaiset työpöydät käyttävät udev, dbus, hal (väistyvä) demoneita ja saavat niiltä tiedon USB ym laitteista. Tieto laitteista ei kulkeudu sudo:n alla oleville käyttäjille välttämättä oikein. Konsolissa toimii mainiosti mc. Asenna se ja käytä Nautiluksen korvikkeena.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
28. toukokuuta 2011 @ 12:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kertaus on opintojen (=lue kysymysten) äiti.
Miksi rajallinen tili asiakas näkee ja kykenee liittämään osioita Nautilus tiedostonhallinalla, mutta ei rootina käynnistetty Nautilus? (Joka sentään saa kirjoitusoikeudet tiedostoihin, mitä asiakas ei saa muuttaa. Esim. menu.lst)

Lainaus:
mount /dev/sda2 ei liitä osiota koska liitospiste puuttuu.
Opettele tässä sitten linuxin käyttöä, kun tolla tapaa se on suurimassa osassa nettisivuja sanottu.
Linux ohjeiden vakava puute on se, että asiat selitetään puolittain. Asenteella: 'Kai sä nyt tarvittavat jutut tiedät itekkin, ettei tässä ohjeessa kaikkea tarvi selittää.'
Johtuuko tuo vajaa ohje siitä, että se toimii, jos nuo osiot on määritelty fstabissa?
Vai ainako pitää mount:ssa myös osion (/dev/sda*) lisäksi olla mihin kohtaan liitetään (/mnt tai /media)?

Lainaus:
Ne levyt jotka halutaan liitettäväksi bootissa on lisättävä /etc/fstab tiedostoon. Myös swap, proc, (shm , tmpfs)
Eli fstab liittää bootissa kaikkien saataville, näkyville? Vaikkapa hakkerin tiirailtavaksi.
Eli haluanko joka bootissa ronklata xp:n osiota (sda1, sda2)? Vai mountaanko ne erikseen, tarvittaessa?
Mutta kun asentaja tili ei saa oikeuksia muokata niiden osioiden tiedostoja. Ja rootin Nautilus ei näytä niitä osiota. Tämän asian haluaisin korjata, rootille näkyviin Nautilukseen osiot, joita ei ole liitetty.

Lainaus:
Itse kirjoitan aina 'su -' Silloin on oikea root käyttäjä
Oletko huomannut aiemmista, että ubuntussa ei su komentoa ole? Sen korvaa tämä typerä sudo viritelmä.

Lainaus:
Konsolissa toimii mainiosti mc. Asenna se ja käytä Nautiluksen korvikkeena.
Joo, mä tiedän, asentamalla parempaa päsee ongelmista eroon. Valitsen kyllä paremman distron, sitten kun jotain lähden asentelemaan.
Oppimismielessä mä tätä ubuntua tutkin nyt. Kun se on suosituin/käytetyin distro. On "laaja tuki" (no ohjeet on sitten mitä on, laajuus ei takaa että toimii.) Mutta sillä perusteellahan Microsoft on paras käyttis, eikö?

- Zz Topelius -

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. toukokuuta 2011 @ 12:20

Sakarias
_
28. toukokuuta 2011 @ 15:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
su löytyy Ubuntusta. 'sudo su -' toiminee.

Lue man mount ja fstab dokumentointia. Linuxissa on laajahko käyttöoikeuksien hallinta. On ryhmä ja käyttäjäkohtaisia asetuksia. Esim noauto optio fstab tiedostossa ei liitä levyä automaattisesti. Silloin mount /dev/sda2 toimii ilman liitospistettä, jos liitospiste löytyy fstab tiedostosta.

Suosittelen käyttämään edes puoli tuntia mount komennon opetteluun. Jollei ole mitään ymmärrystä siitä miten levyliitokset toimii on käyttö hieman hankalaa. Ei Ubuntussa vikaa ole. Se ei vaan toimi niinkuin Windows tai Puppu. Vaikka osaan ajaa autoa en heti lähtisi ajalemaan isolla HD pyörällä. Vähän pitäisi miettiä ensin miten se toimii vaikka ihan laillisesti saisin moisen selkään hypätä. Sama kuorma-auton kanssa kun viime kerrasta on melkein 20v. Tyhmäähän se olisi liikenteessä keskellä kaupunkia miettiä miten tää toimii...

Kyllä niissä komennoissa ihan selvä logiikka on. Unix kehittäjät vähän laiskoja kuten ihmiset yleensä, joten komennot usein aika lyhkäsiä kuten dd, rm, cp, ls, cat, less, mc, su, wget, git, hg, ... ja niistä voi muodostaa myös 'lauseita' esim mkdir /mnt/ubuntu && mount /dev/sda3/ /mnt/ubuntu tuossa jälkimmäinen komento suoritetaan vain jos ensimmäinen onnistui. Komennoilla on syntaksin lisäksi myös oma semantiikkansa jota kyllä alat ymmärtämään kun hieman muutat asennetta.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
1. kesäkuuta 2011 @ 10:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Miksi rajallinen tili asiakas näkee ja kykenee liittämään osioita Nautilus tiedostonhallinalla, mutta ei rootina käynnistetty Nautilus?
Missä tiedostossa nuo roottia "suuremmat oikeudet" on määritelty?

- Zz Topelius -
juyli
Senior Member
_
1. kesäkuuta 2011 @ 11:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli fstab liittää bootissa kaikkien saataville, näkyville? Vaikkapa hakkerin tiirailtavaksi.?
Lue, mitä sisältävät tiedot

man mount 

tai man fstab.
Hieman asiaa valaisee http://linux.fi/wiki/Fstab

/etc/fstab tiedostossa voidaan täysin määritellä, miten osiot liitetään automaattisesti (- ja millaisin oikeuksin). Määreitä on siis lukuisia.
Jokos jo viimein lukisit annettuja linkkejä/tietoja asioista, esittämättä vain tietämättömyytesi osioittavia mielipiteitä.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
1. kesäkuuta 2011 @ 16:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
fstab
Lainaus:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0
/dev/sda3 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=c3ca8ece-b344-47de-9c45-903587910321 none swap sw 0 0

En ymmärrä, tietämätön kun olen, miten man mount tai man fstab opettaa selvittämään, että rootina käynnistetty Nautilus ei näe osiota, vain ubuntu osio näkyy. Tai sitten näkyy kun rajoitettu tili asiakas on ne vaikkapa Nautiluksella liittänyt.
Pitäisi saada rootille Nautilus toimaan kokonaan. Ilman terminaalin mount osio käyttöä.

Miksi rajallinen tili asiakas näkee ja kykenee liittämään osioita Nautilus tiedostonhallinalla, mutta ei rootina käynnistetty Nautilus?
Osaako joku vastata tähän?

- Zz Topelius -
Mainos
_
__

_
Sakarias
_
1. kesäkuuta 2011 @ 18:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Missä tiedostossa nuo roottia "suuremmat oikeudet" on määritelty?
Vastasin tuohon jo...Työpöydän 'automount' tekee tuon käyttäjälle automaattisesti. Ja kyllä se tekee rootille jos kirjauttuu roottina sisälle. Nautilusta en ole käyttänyt aikoihin, mutta jos Nautiluksen käynnistää sudo alla niin silloin ei ole työpöydän käyttäjä. Tuon automountin saa toki pois jos haluaa. Sotkee usein esimerkiksi poltto-ohjelmaa käytettäessä.

Sivu:<123>
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > ubuntu (desktop) v11.04 (natty narwhal) julkaistu

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2024 AfterDawn Oy