Apua kiristyshaittaohjelman postamiseksi!
|
|
AfterSunrise
Newbie
|
21. maaliskuuta 2012 @ 00:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Hei!
Mulla ilmaantu koneelle tällainen kiristyshaittaohjelma ja nyt kaipaisin apua ja neuvoja miten saan sen poistettua koneelta. Virus on samantyyppinen, josta tässä linkissä puhutaan: cert.fi/ohjeet/2012/ohje-2012-01.html linkki vie cert.fi:n sivuille.
Eli kun firefoxin aukaisee tulee tommonen muka poliisin viesti, joka väittää koneen olevan lukittu ja vaatii rahaa. Menee hermot tommosten kans nyt se hidastaa konetta niin paljon muutenkin ja estää esim. ohjauspaneelin aukasun.
En ole tietokoneiden kanssa mitenkään erityisen osaava, joten kaikki vinkit on tarpeen, vaikka ne teidän mielestä saattaisi olla itsestäänselvyyksiä.
Tuhannet kiitokset jo etukäteen!
ja edittiä sen verran vielä, että lisään linkin Suomen Poliisin verkkosivuilta, jossa on tietoa viruksesta sekä käyttäjän ottama kuvakaappaus, eli linkki:
poliisi.fi/poliisi/ita-uusimaa/home.nsf/PFBD/7FF2D302EBAEE133C22579BB004C2A53
Senverran vielä lisätietoa, että kun yritin suorittaa ensimmäisen linkin ohjeiden mukaisesti komennon: "Käynnistä-valikko\Ohjelmat\Käynnistys"
niin tuli lukemaan: "Käyttö estetty". Eli yrittääkö virus siis estää sen poistamisen?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. maaliskuuta 2012 @ 01:16
|
LukeWarm
Junior Member
|
21. maaliskuuta 2012 @ 01:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Taustalla pyörivien haittaohjelmien pitäisi näkyä Windowsin tehtävänhallinnasta (ctrl+shift+esc) prosessit välilehden alla. Jos on epäilyttävän nimisiä ohjelmia aktiivisina. joilla ei varsinkaan ole suomenkielistä kuvausta, on syytä epäillä kyseessä olevan juuri tuo virus. Tässä on esimerkki oma lista, ei viruksia näissä, oppinut tuntemaan nuo prosessit kun harva se päivä tsekkailen noita. http://i42.tinypic.com/a5lpl.jpg
|
AfterSunrise
Newbie
|
21. maaliskuuta 2012 @ 11:48 |
Linkki tähän viestiin
|
Noniin nyt onnistuin cert.fi-sivuston linkin ohjeiden avulla poistamaan ko. viruksen käynnistä-valikosta eli siis viruksen ei enää pitäisi käynnistyä itsestään. Ohjeissa kehotettiin vielä poistamaan virus kokonaan tietokoneelta. Tässä kaipaisin nyt apua, linkissä ei nimittäin annettu tarkempia ohjeita tähän.
Suoritin jo Malwarebytes Antimalwarella pikatarkistuksen, mutta se ei löytänyt yhtään virusta. Miten siis poistan sen viruksen manuaalisesti?
|
AfterDawn Addict
|
21. maaliskuuta 2012 @ 12:00 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AfterSunrise: Noniin nyt onnistuin cert.fi-sivuston linkin ohjeiden avulla poistamaan ko. viruksen käynnistä-valikosta eli siis viruksen ei enää pitäisi käynnistyä itsestään. Ohjeissa kehotettiin vielä poistamaan virus kokonaan tietokoneelta. Tässä kaipaisin nyt apua, linkissä ei nimittäin annettu tarkempia ohjeita tähän.
Suoritin jo Malwarebytes Antimalwarella pikatarkistuksen, mutta se ei löytänyt yhtään virusta. Miten siis poistan sen viruksen manuaalisesti?
Pikatarkitus ei välttämättä löydä kaikkia viruksia, vaan sinun pitää tehdä täysi tarkistus Malfarebytes ja muilla mahdollisilla virustarkistus ohjelmilla. ohjelmalla. ( Ennen sitä päivitä virustietokannat)
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. maaliskuuta 2012 @ 12:00
|
AfterSunrise
Newbie
|
21. maaliskuuta 2012 @ 13:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vingeri: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AfterSunrise: Noniin nyt onnistuin cert.fi-sivuston linkin ohjeiden avulla poistamaan ko. viruksen käynnistä-valikosta eli siis viruksen ei enää pitäisi käynnistyä itsestään. Ohjeissa kehotettiin vielä poistamaan virus kokonaan tietokoneelta. Tässä kaipaisin nyt apua, linkissä ei nimittäin annettu tarkempia ohjeita tähän.
Pikatarkitus ei välttämättä löydä kaikkia viruksia, vaan sinun pitää tehdä täysi tarkistus Malfarebytes ja muilla mahdollisilla virustarkistus ohjelmilla. ohjelmalla. ( Ennen sitä päivitä virustietokannat)
No nyt kun päivitin virustunnisteet niin löytyi 1 virus nimeltään Trojan.Downloader.Gen en sitten tiedä onko sama virus, mutta jokatapauksessa poisto ilmeisesti onnistui.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. maaliskuuta 2012 @ 13:22
|
Genetti
Member
|
21. maaliskuuta 2012 @ 18:13 |
Linkki tähän viestiin
|
edit:
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. marraskuuta 2012 @ 07:19
|
4ku
Newbie
|
13. huhtikuuta 2012 @ 14:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Terve, mulla on tuo sama virus tullut ja yritän päästä siitä eroon tuon cert.fi -sivuston ohjeilla. Voisikohan joku kertoa mitä tarkoitetaan tällä kohdalla:
3. Poistetaan haittaohjelmaan osoittava linkki
del *.exe.lnk
Tähden kohdalle ilmeisesti haittaohjelmaan osoittava linkki, mutta mistä sen saan selville?
|
Genetti
Member
|
13. huhtikuuta 2012 @ 14:58 |
Linkki tähän viestiin
|
edit:
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. marraskuuta 2012 @ 07:19
|
asetoni
Newbie
|
7. heinäkuuta 2012 @ 09:37 |
Linkki tähän viestiin
|
testaan miten tämä oikein toimii?
|
asetoni
Newbie
|
7. heinäkuuta 2012 @ 10:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Ihmettele, että miksi täällä ei ole kukaan laittanut selviä ja yksinkertaisia ohjeita tuon sampuran poliisi "virus ohjelman " poistamiseksi. Eli minä varmasti surkein tietokoneissa oleva niin sanottu newbie sitten tulee kertomaan.
Katkaisin ensin tietokoneesta internet yhteyden ottamalla minun nettikapistus laitteeni pois virtalähteestä ja sammutin koneen ja sitten painoin takaisin päälle niin ei enään mennyt suoraan päälle laitettaessa kyseiseen poliisi maksa 100e tai juodut linnaan sivulle ja pystyin menemään vasemmalla olevalle KÄYNNISTÄ valikolle ja painoin siis KÄYNNISTÄ VALIKKOON ja sitten kirjoitin siellä PALAUTA JÄRJESTELMÄTIEDOSTOT JA ASETUKSET PALAUTUSPISTEEKSI (oikeasti löysin vahingossa kyseisen jutun, mutta en tiedä mistä tietotokoneen synkimmistä sieluista sen oikeasti löysin niin helposti pääsette kirjoittamalla tuon sinne hae ohjelmista ja tiedostoista juttuun) Painoin sitten siihen PALAUTA JÄRJESTELMÄTIEDOSTOT JA ASETUKSET PALAUTUSPISTEEKSI ja sieltä painoin sitten SEURAAVA yms. OK kunnes tietokone käynnisti itsensä uudelleen ja palautti tietokoneen aikaan kun vielä ei ollut poliiseja kimpussani Siis poisti turhat ohjelmat ja samalla myös poliisin. Koneeni toimii hyvin ja ihmettelin todella paljon, että miksi kukaan ei kerro täällä miten tuollaiset saa oikeasti poistettua kun minulla ei ainakaan toiminut tuollaiset typerät paina alt4 + muuta roskaa tai mene suunilleen johonkin dos tiedostoosi ja tee siellä kaiken näköistä mitä tuskin kukaan normaali tietokoneen käyttäjä osaisi tehdä puhumattakaan esim. Minusta kun menee heti hermot kun en osaa! Minulle siis tämä juttu toimi ja toivottavasti ymmärsitte ohjeeni ja uudet OHJEET alla.
-Poista internet yhteys tietokoneestasi
-Mene Käynnistä valikkoon (VAsemmalla ala kulmassa oleva windows lipun kuva)
-Kirjoita: Palauta järjestelmätiedostot ja asetukset palautuspisteestä ja paina siihen.
-Painele Seuraava yms. ok tai mitä tietokoneesi pyytää sinua painelemaan kunnes tietokoneesi käynnistää itsensä uudelleen ja poistaa turhia ohjelmia esim. minulta Tuon poliisi jutun ja sitten kytke internet takaisin päälle ja koneesi pitäisi olla kunnossa.
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
7. heinäkuuta 2012 @ 10:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti asetoni: Ihmettele, että miksi täällä ei ole kukaan laittanut selviä ja yksinkertaisia ohjeita tuon sampuran poliisi "virus ohjelman " poistamiseksi. Eli minä varmasti surkein tietokoneissa oleva niin sanottu newbie sitten tulee kertomaan.
plaa..plaa..plaa..
Mutta mutta..palauttaminen aikaisempaan ajankohtaan ei välttämättä poista kyseistä haitta tiedostoa...varmaankin sen takia kukaan ei ole kyseistä "ohjetta" laittanut.
saattaa olla että palautus poistaa ainoastaan esim. kyseisen haitta ohjelman käynnistymis merkinnän rekisteristä.
se olisi melkeen sama asia kuin laittaisi jokaisen haitta ohjelman poisto ohjeeksi et asenna käyttis uudestaan.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. heinäkuuta 2012 @ 10:51
|
asetoni
Newbie
|
7. heinäkuuta 2012 @ 13:17 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Make_72: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti asetoni: Ihmettele, että miksi täällä ei ole kukaan laittanut selviä ja yksinkertaisia ohjeita tuon sampuran poliisi "virus ohjelman " poistamiseksi. Eli minä varmasti surkein tietokoneissa oleva niin sanottu newbie sitten tulee kertomaan.
plaa..plaa..plaa..
Mutta mutta..palauttaminen aikaisempaan ajankohtaan ei välttämättä poista kyseistä haitta tiedostoa...varmaankin sen takia kukaan ei ole kyseistä "ohjetta" laittanut.
saattaa olla että palautus poistaa ainoastaan esim. kyseisen haitta ohjelman käynnistymis merkinnän rekisteristä.
se olisi melkeen sama asia kuin laittaisi jokaisen haitta ohjelman poisto ohjeeksi et asenna käyttis uudestaan.
Minua ei ainakaan haittaa se, että jos minulla on koneella HAITTAOHJELMA, jos siitä ei ole minulle mitään haittaa niin kuin tuosta sampuran poliisi haittaohjelmasta minulle todellakin oli kun en voinut tehdä koneellani silloin yhtään mitään ja tuolla ohjeella minkä tänne laitoin niin sain ainakin koneeni toimimaan normaalisti vaikka sitten se haittaohjelma koneellani vielä olisikin. Pystyn kuitenkin käyttämään konettani niin kuin aina ennenkin ja minun mielestä se on pääasia, että pystyn konettani käyttämään ja vaikka sellainen haittaohjelma minun koneellani vielä olisikin niin minua se ei häiritse kun se ei minun koneen käyttöäni ole mitenkään häirinnyt ja tuolla helpolla toimeenpiteellä mitä itse tein kun muut ohjeet foorumilla on sellaisia mitä en ainakaan itse osaisi koskaan tehdä tai puhumattakaan opetella niin kuin myös luultavasti monet, monet muut koneen käyttäjät. Tuossa minun kertomassa ohjeessa oli ainakin sellaiset ohjeet millä saa koneen toimintaan vaikka sitten se sampuran virus/haittaohjelma koneella vielä olisikin ja jos tarvitsee katsoa netistä ohjeet kyseisen viruksen/haittaohjelman poistoon niin kuin minä jouduin tekemään niin tuskin kauhean kokenut tietokoneen käyttäjä voi on kyseessä niin olisi mukava saada mahdollisimman helpot ohjeet koneen toimintakuntoon saamiseksi (Vaikka ei todellisuudessa kunnossa olisikaan) ja, toivottavasti tuosta ohjeesta on/oli edes yhdelle ihmiselle apua ja tosiaan, jos haluaa niin voi tietenkin yrittää saada haittaohjelman kokonaan pois paremmilla ohjeilla. Minun ohjeeni oli väliaikainen tai sitten niin kuin minulle se lopullinen ohje (pääasia kunhan kone toimii ja pääsee internettiin) ja kyllä sitä voi aina myös myöhemmin tulla katsomaan/harjoittelemaan niitä parempia hieman vaikeampia ohjeita haittaohjelman kokonaiseen poistoon, jos jaksaa koneen kanssa harjoitella. Minulle riittää se, että pystyn konettani eikä sivu mene aina automaattisesti POLIISI sivuille ja todella hankalaa silloin on myös apua netistä edes etsiä kun nettiä ei pysty käyttämään.
Ja kuten sanoin olen niin sanottu newbie (aloittelija) ja varmasti on paljon, paljon parempia neuvoja kuin minun neuvoni poistamaan koko haittaohjelman pysyvästi koneelta, mutta minä en ainakaan sellaisia osaa tehdä, enkä halua/jaksa opetella ja konettani en ala viemään ammattilaisesten käsiin ja maksaa viimeisiä kolikoita kun pystyn poistamaan myös itse todella helpolla ohjeella. kun voin tehdä tuollaisen helpol asian ja koneeni toimii kuin aikaisemmin Ilman poliisi virusta.
Yrittäkää muistaa, että kaikille ei tietokone asiat ole niin helppoja ja yksinkertaisia kuin sellaisille ketkä konetta käyttävät päivittäin ja ainakin minulle tuottaa jo jopa kännykkäni vaikeuksia niin miten ihmeessä voisin osata tehdä koneella sitä, tätä ja vähän myös tuota ja vähän lisää vielä jotain muuta haittaohjelmani poistamiseksi kun luultavasti myös minun helpot ohjeet ovat liian vaikeita monelle internetin käyttäjälle.
Toivottavasti ohjeestani oli edes yhdelle tietokoneen käyttäjälle apua ja tiedän, että kyseinen haittaohjelma on todella rasittava ja haastava poistaa ja toivon, että siinä vielä onnistutte niin kuin minä.
|
Mainos
|
|
|
AfterDawn Addict
8 tuotearviota
|
7. heinäkuuta 2012 @ 22:27 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos saat tehtävienhallinnan auki, niin virus on yhtä kuin poistunut koneesta. Se ei yksinään enää itseään käynnistä vaikka se olisikin vielä tiedostona koneellasi.
|