Kone hidastui!
|
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 16:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Elikkäs koneeni hidastui aika huomattavasti tässä n. kuukausi sitten eikä ratkaisua ole vieläkään kunnolla löytynyt.
Olen poistanut TEMP-kansion, ajanut Ccleanerin, scannannut koneen Malwarebytes' Anti-malwarella, eheyttänyt levyn ja poistanut javan väliaikaistiedostot muttei vika ole lähtenyt.
Tässä 2 päivää sitten huomasin, että kone hidastuu jos veljeni on toisella koneella youtubessa samaan aikaan. Tämä ei siis ole ennen haitannut yhtään ja vaikka hän ei olisikaan samaanaikaan koneella, niin tämä kone on kuitenkin vähän hitaampi kuin ennen.
Tietokoneeni tietoja:
Käyttöjärjestelmä:
Microsoft Windows Xp Professional
(5.1, koontiversio 2600)
Näyttis: NVIDIA GeForce 7600 GS
(muistiarvio 256.0 MB)
Prossu: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.40GHz
Keskusmuisti: 3072MB RAM
WLAN-yhteys.
-Phimi
|
Member
3 tuotearviota
|
23. joulukuuta 2009 @ 19:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Puhutko nyt selaimen vai käyttiksen hitaudesta?
ZB
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 19:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zaceee: Puhutko nyt selaimen vai käyttiksen hitaudesta?
Sekäettä. Kun avaan koneen niin mese,skype yms. avautuu hitaammin kuin ennen.. sama pätee kun käyttää selaintakin.
|
Member
3 tuotearviota
|
23. joulukuuta 2009 @ 19:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Kuinka vanha kone on kyseessä? Voi johtua luonnollisistakin syistä. Käyttis polttaa ittensä jumiin muutaman aktiivisen käyttövuoden jälkeen, jolloin se pitääkin sitten formatoida. Fyysistä muistiakin sulla on sen verran etten jaksaisi uskoa sen olevan siitä kiinni. Onko sulla minkä verran kovalevyillä vapaata? MBAM on niin hyvä ohjelma etten ensimmäisenä jaksais matoon uskoa.
ZB
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 20:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zaceee: Kuinka vanha kone on kyseessä? Voi johtua luonnollisistakin syistä. Käyttis polttaa ittensä jumiin muutaman aktiivisen käyttövuoden jälkeen, jolloin se pitääkin sitten formatoida. Fyysistä muistiakin sulla on sen verran etten jaksaisi uskoa sen olevan siitä kiinni. Onko sulla minkä verran kovalevyillä vapaata? MBAM on niin hyvä ohjelma etten ensimmäisenä jaksais matoon uskoa.
Koneen vanhuudesta en oikeastaan tiedä kun ostin huuto.netistä tämän :S
Vapaata tilaa on 280Gt
|
Member
3 tuotearviota
|
23. joulukuuta 2009 @ 20:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Noniin :) kyllä se sitten sitä ikääntymistä on :) Onko sulla paljon siellä jotain sellasta, mitä ei saa asennettua uudelleen? Esim. elokuvia, ladattuja pelejä. Vaihtoehtoisesti paras ratkaisu olis saada ne ulkoiselle kovalevylle ja formatoida kone, jonka jälkeen se olin kuin uusi. ( Asentaa käyttöjärjestelmä uudelleen )
ZB
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 20:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zaceee: Noniin :) kyllä se sitten sitä ikääntymistä on :) Onko sulla paljon siellä jotain sellasta, mitä ei saa asennettua uudelleen? Esim. elokuvia, ladattuja pelejä. Vaihtoehtoisesti paras ratkaisu olis saada ne ulkoiselle kovalevylle ja formatoida kone, jonka jälkeen se olin kuin uusi. ( Asentaa käyttöjärjestelmä uudelleen )
Ei oo ainakaan elokuvia eikä pelejä
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 20:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Jotku kans sano että pitäis asentaa Bubuntu ydin 8.04 sport ku Windows ohjelmisto särkynyt. Mitäs se tarkottaa?
|
Member
3 tuotearviota
|
23. joulukuuta 2009 @ 20:38 |
Linkki tähän viestiin
|
No miten on? Kiinnostaisko koneen täysi putsaus? Sillä päästäisiin ainakin eroon noista hitaushaitoista. Kone sen jälkeen niin nopea, kun siitä vaan uuteen aikaan on irronnut.
ZB
|
Member
3 tuotearviota
|
23. joulukuuta 2009 @ 20:42 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Phimi: Jotku kans sano että pitäis asentaa Bubuntu ydin 8.04 sport ku Windows ohjelmisto särkynyt. Mitäs se tarkottaa?
Sulle ollaan varmaan vaan kuittailtu että pitäis vaihtaa toiseen käyttöjärjestelmään (Ubuntu)
''Kun windows ohjelmisto on särkynyt''
Eli juuri sitä kun sanoin että on ikä tehny tehtävänsä hitauden suhteen.. : )
Itse kuitenkin suosittelisin tossa xp:ssä pysymään ja itse asentaisin sen uudelleen, varsinkaan jos koneessa ei sen ihmeepiä tärkeitä tietoja ole. MUTTA jos siellä on, ne voi siirtää C asemalle ja jättää sen putsaamatta järjestelmää uudelleen asentaessa.
ZB
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 20:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Osaisinko mää itse asentaa sen windows xp:n uudestaan vai tarvisiko siihen jonkun joka on perehtynyt näihin asennuksiin paremmin? Mulla on tuossa tuo Windows Xp Sp1 levy ja senhän voi vissiin päivittää sit Sp3?
|
Member
3 tuotearviota
|
23. joulukuuta 2009 @ 21:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Phimi: Osaisinko mää itse asentaa sen windows xp:n uudestaan vai tarvisiko siihen jonkun joka on perehtynyt näihin asennuksiin paremmin? Mulla on tuossa tuo Windows Xp Sp1 levy ja senhän voi vissiin päivittää sit Sp3?
Kyllä osaat :) ei ole sen kummosempi juttu ollenkaan. Siinä vaiheessa vaan kun se kysyy että alustetaanko C asema, niit laitat ei, mutta jos haluut koko koneen puhtaaks ni kyllä antaa palaa vaan.. : ) otat vaan kaikki supertärkeet talteen mitä ei netistä takas myöhemmin saa.
Kyllä sen päivittäminen SP3:een onnistuu. Siinä on kyllä sitten jonkin verran niite .NET frameworkin asennuksia sun muita sumplimisia, muttei mitään sellasta hankalaa. Osaan itsekkin auttaa noissa. : )
ZB
|
apek
Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 21:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Käyttöjärjestelmän asentaminen on helppoa ja varmasti osaat sen itse tehdä. Asennusmedia (cd) koneeseen ja käynnistä kone uudestaan. Jos BIOSista on säädetty ensisijainen käynnistysmedia CD-asemaksi, niin asennusohjelma käynnistyy. Ruutuun saattaa tulla teksti, että pitää painaa jotain näppäintä käynnistääksesi cd:ltä. Paina tällöin mitä tahansa näppäintä.
Mikäli asennusohjelma ei käynnisty, niin kysy sitten neuvoja lisää. Silloin pitää BIOSista muuttaa bootti järjestystä.
Mikäli koneellasi ei ole mitään elintärkeätä tietoa mitä haluat säilyttää, niin suoritat asennusohjelmalla täydellisen asennuksen, joka alustaa koko kiintolevyn.
Asennusohjelma alustaa ensin kiintolevyn ja käynnistää koneen uudestaan, jonka jälkeen aukeaa Windows XP:n asennus. Asennus on selkeästi opastettu, eikä siinä tarvitse syöttää itse kuin aikavyöhyke, näppäinasettelu ja käyttäjätunnus.
Windows XP Sp1:n voi päivittää Sp3:een Windows Updaten kautta.
Jos sinulla on suomenkielinen XP:n asennusmedia, niin silloin ainakin on helppoa. Jos on englanninkielinen, niin sitten vaatii vähän kielitaitoa, muttei paljoa.
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 21:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zaceee: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Phimi: Osaisinko mää itse asentaa sen windows xp:n uudestaan vai tarvisiko siihen jonkun joka on perehtynyt näihin asennuksiin paremmin? Mulla on tuossa tuo Windows Xp Sp1 levy ja senhän voi vissiin päivittää sit Sp3?
Kyllä osaat :) ei ole sen kummosempi juttu ollenkaan. Siinä vaiheessa vaan kun se kysyy että alustetaanko C asema, niit laitat ei, mutta jos haluut koko koneen puhtaaks ni kyllä antaa palaa vaan.. : ) otat vaan kaikki supertärkeet talteen mitä ei netistä takas myöhemmin saa.
Kyllä sen päivittäminen SP3:een onnistuu. Siinä on kyllä sitten jonkin verran niite .NET frameworkin asennuksia sun muita sumplimisia, muttei mitään sellasta hankalaa. Osaan itsekkin auttaa noissa. : )
Tarviiko siihen uudelleenasentamisessa mitään erillisiä asennuslevyjä tms. ?
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 21:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apek: Jos BIOSista on säädetty ensisijainen käynnistysmedia CD-asemaksi, niin asennusohjelma käynnistyy. Ruutuun saattaa tulla teksti, että pitää painaa jotain näppäintä käynnistääksesi cd:ltä. Paina tällöin mitä tahansa näppäintä.
Mikäli asennusohjelma ei käynnisty, niin kysy sitten neuvoja lisää. Silloin pitää BIOSista muuttaa bootti järjestystä.
Mistä tietää onko BIOSista säädetty ensisijainen käynnistysmedia CD-asemaksi?
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 21:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Ja voiko asennuksen aikana käynnistää selaimen?
|
apek
Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 21:34 |
Linkki tähän viestiin
|
BIOSiin pääsee kun koneen käynnistymisen yhteydessä (ennen kuin käyttöjärjestelmä alkaa latautumaan) painaa jotakin näppäintä. Mitä näppäintä pitää painaa, riippuu siitä mikä on emolevyn valmistaja. Usein näppäin on f8, f12, tai delete. Oikea näppäin pitäisi näkyä näytöllä kun koneen käynnistää.
Tyyliin "press f12 to start system setup" tjs.
Biosista sitten jostakin kohdasta löytyy tämä bootti järjestys. Jos ensimmäisenä ei ole CD-asema, niin sen voit siihen vaihtaa. Toiseen kohtaan on hyvä laittaa sitten koneesi kiintolevy.
Lainaus: Tarviiko siihen uudelleenasentamisessa mitään erillisiä asennuslevyjä tms. ?
Mikäli sinulla on XP:n asennusmedia, eli CD, niin sillä voit asentaa uudestaan käyttöjärjestelmän. Aikaisemmin kerroit, että sinulla on Windows Xp Sp1 levy. Se käy kyllä.
Tarvitset tietenkin asennukseen tuoteavaimen. Tuoteavain löytyy useinmiten joko tietokoneen kotelosta, tai asennus levyn kotelosta.
http://www.microsoft.com/howtotell/windo...&displaylang=fi
Mikäli sinulla on jokin tuolla sivulla kohdassa 2 esitellyistä tarroista, niin sinulla on lisenssi tuotteeseen. Tarrasta löytyy myös se itse avain, eli 25 merkkinen numeroita ja kirjaimia sisältävä sarja.
Asennuksen aikana ei voi käynnistää selainta.
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 21:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apek: BIOSiin pääsee kun koneen käynnistymisen yhteydessä (ennen kuin käyttöjärjestelmä alkaa latautumaan) painaa jotakin näppäintä. Mitä näppäintä pitää painaa, riippuu siitä mikä on emolevyn valmistaja. Usein näppäin on f8, f12, tai delete. Oikea näppäin pitäisi näkyä näytöllä kun koneen käynnistää.
Tyyliin "press f12 to start system setup" tjs.
Pitääkö tämä siis suorittaa vasta sen jälkeen, kun sen CD:n on laittanut sinne vai ennen sitä?
|
apek
Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 21:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Voit muuttaa boottijärjestyksen joko ilman CD:tä, tai sen kanssa. Kunhan painat vain oikeata näppäintä koneen käynnistyksen yhteydessä, niin se menee BIOSsiin. Voit tietenkin kokeilla käynnistyykö asennusohjelma ilman asetusten muokkaamista. Jos käynnistyy, niin sinulla on jo ensisijaiseksi käynnistysmediaksi valittu CD-asema.
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 21:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Mulla on tässä koneella jotain Hardware Doctor, Microsoft Visual C++ - tyylisiä ohjelmia, onko ne jotain tärkeitä?
|
apek
Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 21:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Eivät ole tärkeitä. Jos jokin ohjelma niitä tarvitsee, niin se osaa myös ne asentaa. Onko sinulla muuten koneen mukana (jos paketti kone), tai emolevyn (jos itse ostettu osat ja kasattu) mukana tullutta ajuri CD:tä tallessa? Siitä levyltä löytyisi sitten emolevylle tärkeät ajurit, eli piirisarja, äänikortti, internet yms.
Jos levyä ei ole tallessa, niin tarvittavat ajurit löytää toki netistäkin. Ne tosin kannattaa ladata ennen uudelleen asennusta. Etenkin ethernet (netti) ajuri, jos jostain syystä netti ei toimikkaan ilman itse asennettua ajuria.
Mikä emolevy koneessasi on? Etsitään tarvittavat ajurit ja voit ottaa ne talteen vaikka muistitikulle, tai vaikka polttaa CD:lle.
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 22:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apek: Eivät ole tärkeitä. Jos jokin ohjelma niitä tarvitsee, niin se osaa myös ne asentaa. Onko sinulla muuten koneen mukana (jos paketti kone), tai emolevyn (jos itse ostettu osat ja kasattu) mukana tullutta ajuri CD:tä tallessa? Siitä levyltä löytyisi sitten emolevylle tärkeät ajurit, eli piirisarja, äänikortti, internet yms.
Jos levyä ei ole tallessa, niin tarvittavat ajurit löytää toki netistäkin. Ne tosin kannattaa ladata ennen uudelleen asennusta. Etenkin ethernet (netti) ajuri, jos jostain syystä netti ei toimikkaan ilman itse asennettua ajuria.
Mikä emolevy koneessasi on? Etsitään tarvittavat ajurit ja voit ottaa ne talteen vaikka muistitikulle, tai vaikka polttaa CD:lle.
Abit IC7(-G)
|
Member
3 tuotearviota
|
23. joulukuuta 2009 @ 22:13 |
Linkki tähän viestiin
|
apek
Eikö olisi vähintäänkin kohteliasta antaa avunantajan viedä neuvot loppuun asti? Noh, nyt kun tälleen joulun alla stolasit, niin voit hoitaa loppuun asti. Hyvät joulut, hoitakaa homma kotiin :)
ZB
|
Phimi
Junior Member
|
23. joulukuuta 2009 @ 22:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Mulla on tässä jotain levyjä, en tiedä tosin liittyykö mitenkään asennuksiin.
Abit Motherboard
User's Manual
Drivers
Acrobat Reader 5.0
Hardware Doctor
Asus VGA Driver
3D Mark06
|
Mainos
|
|
|
Moderator
5 tuotearviota
|
23. joulukuuta 2009 @ 22:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zaceee: apek
Eikö olisi vähintäänkin kohteliasta antaa avunantajan viedä neuvot loppuun asti? Noh, nyt kun tälleen joulun alla stolasit, niin voit hoitaa loppuun asti. Hyvät joulut, hoitakaa homma kotiin :)
Oletko itsekäs, zaceee?
Täällä käsittääkseni kaikkien neuvot ovat tervetulleita.
Toivottavasti niin säilyy jatkossakin.
Keskustelualueen säännöt - Myyntialueen säännöt
Otsikon tulee kuvata tarkasti ja selkeästi ongelmaasi.
Tehdessäsi kysymystä, älä tee sitä itsellesi, vaan AD:n lukijoille. Mahdollisimman selkesti ongelmaan liittyvä kuvaus ja kaikki siihen liittyvät osat ja asiat kannattaa ilmoittaa myös. Selkeä hyvin ymmärrettävä kysymys tuo selkeitä ratkaisuehdotuksia ongelmaan.
|