Mitä tarvitsen?
|
|
wildlion
Junior Member
|
1. syyskuuta 2009 @ 17:27 |
Linkki tähän viestiin
|
F-securen lisenssini on pian loppumassa ja se ohjelma onkin hidastanut ja rasittaa läppäriäni niin paljon,että haluaisin muutenkin vaihtaa johonkin kevyempiin ilmaisohjelmiin, jotka silti ovat luotettavia-
ongelmani on etten tiedä mitä kaikkia eri tyyppisiä ohjelmia tarvitsen?
Käsittääkseni on olemassa kaikenmaailman viruksia, troijalaisia, matoja yms. ja vakoiluohjelmia kaappaajia.
Tarvitseeko hankkia erikseen ohjelmat kaikille ja mistä löydän niitä ja meneekö F-securen vanhetessa palomuurikin pois jne.?
Mistä ihmeestä tiedän mitä ja mistä etsiä tilalle, että läppärin tietoturva on nettikäytössä kuitenkin riittävä?
Osaisko joku kertoa selkeästi "koko suojasysteemin" mistä osista " tietoturva -palapeli" koostuu mitä ja mistä etsiä?
Keskusteluista jotain välillä selkiää, mutta siru sieltä toinen täältä ei oiken anna kokonaiskuvaa tietoturvasta.
Mulla on Windows Vista ja office2007 (ja muitakin ohjelmia) ja selaimina internet explorer, googlen chrome ja mozilla firefox, mut operaakin vois kait kokeilla jossain vaiheessa...?
SuperAntispyware, Malwarebytes' Anti-Malware ja Spybot search&Destroy ovat jo työpöydällä ja päivittelen ja ajan niitä vuorotellen,mutten oikein tiedä minkä turvaamiseen ne riittää ja mitä tarvitsisin lisää kun F-secure poistuu "pelistä"?
|
Juro74
Junior Member
4 tuotearviota
|
1. syyskuuta 2009 @ 17:56 |
Linkki tähän viestiin
|
|
heikki75
Senior Member
|
1. syyskuuta 2009 @ 19:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Kun F-Securen lisenssi loppuu niin poista sen asennus ja tarkista ohjauspaneelista että Windowsin oma palomuuri on käytössä.
Kaikki suosituimmat virustorjuntaohjelmat tunnistavat nykyisin kaikkia haittaohjelmia, esim vakoiluohjelmia (spyware) ja mainosohjelmia (adware), joten riittää kun koneessa on virustorjuntaohjelma ja esim Windowsin oma palomuuriohjelma.
Jos päivittäin ilmestyvä mainos ei häiritse niin asenna ilmainen Avira Antivir Personal. Jos et pidä mainoksista niin asenna ilmainen Avast Home Edition (lataa suomenkielinen versio, pitää rekisteröidä uudelleen 14 kuukauden välein). Mikään virustorjuntaohjelma ei tunnista kaikkia haittaohjelmia, joten turvallisinta on kun lataat tiedostot vain luotettavilta nettisivuilta.
IE ja muut selaimet ovat turvallisia, mutta vain jos selaimen ja selaimen lisäosien turvapäivitykset (esim Java SE Runtime Environment (JRE), Adobe Flash Player ja Adobe Reader) ovat ajantasalla ja käyttäjä osaa selainta käyttää turvallisesti. Turvapäivitykset ovat erittäin tärkeitä koska rikolliset eivät voi hyödyntää käyttöjärjestelmän tai jonkun ohjelman tunnettua turva-aukkoa, jos olet asentanut turvapäivitykset.
SuperAntiSpyware ja Malwarebytes' Anti-Malware ovat haittaohjelmien poisto-ohjelmia joten niitä ei välttämättä tarvita (jos et päästä haittaohjelmia koneelle), mutta voit niillä tarkistaa varmuuden vuoksi tietokoneen pari kertaa kuukaudessa.
Tietoturvan kannalta tärkein tekijä on aina tietokoneen käyttäjä, joten älä lataa piraattiohjelmia (esim Pirate Bay -sivuston Windows-ohjelmia), äläkä usko nettisivujen ilmoituksiin joissa pyydetään lataamaan ja asentamaan joku tiedosto, esim:
Vistassa on käyttäjätilien valvonta (UAC). Jos jokin ohjelma tarvitsee korkeampia oikeuksia, niin ilmestyy lupakysely ohjelman ajamiseksi, jolloin käyttäjä antaa luvan vain luotettavalle ohjelmalle. Käyttäjätilien valvonta vähentää haittaohjelmien riskiä, sillä haittaohjelmat eivät pääse suorittamaan koodiaan ilman lupaa. Mutta tästä ei ole mitään hyötyä jos käyttäjä asentaa tiedoston jota luulee turvalliseksi, koska tällöin käyttäjä yleensä antaa luvan myös käyttäjätilien valvonnan lupakyselylle. Älä poista käytöstä Vistan käyttäjätilien valvontaa, jos sitä osaa käyttää niin se lisää tuntuvasti tietokoneen tietoturvaa.
|
wildlion
Junior Member
|
2. syyskuuta 2009 @ 12:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Hei
Kiitos! Jotain sentään alkoi jo mullekin valkenemaan ja tosta artikkelistakin oli tosi paljon apua:) Käsittääkseni siis esim. Avira ja Comodo ois kait mulle ok.
Windowsin palomuuri käsittääkseni mulla onkin toiminnassa...
Mut vielä jäi pari juttua askarruttamaan:
Luin,että Avast päästäis läpi vaix mitä viruksia ja Avira ois parempi, mut sieltä kuulemma paljon mainoksia pukkaa halusin tai en, joten onx tietoa tukkiiko ne mainokset sit koko läppärini taas? Onko teillä mielipidettä näistä? Paras turva ajaa mulla kyl edelle!
Lisäksi luin lyhyen kommentin jostain "PANDASTA"- tietääkö joku että MIKÄHÄN SE OIKEIN ON ja mihin se liittyy?
Microsoftiltakin on artikkelin mukaan tulossa ilmainen vuoden lopulla: Microsoft securtiy Essentials
eli ksysyisin jos hankin ilmaisen Comodon voinko halutessani vaihtaa sen myöhemmin Microsoftiin kun se ilmestyy?
(paitsi etten sit tietty,jos se on huonompi...)
Vielä Heikki75:lta kysyisin sun jutusta lisää :
tarkoititko sitä, kun mulle tulee sellaisia Java ja Abobe:n "automaattisia päivityksiä" välillä, et ne kun on aina asentanut OK, ni silloin ovat ajan tasalla? Lataan aina kaikki sellaset, jotka musta on tulleet alusta lähtien luotettavasta lähteestä.
Noi antamasi "väärät" on pelottavia, mut kai ne täytyy vain "haistaa"...ei mulle oo tainnu juuri tähän asti tullakaan noita ONNEXI, mut kyl mua aina hirvittää ja mietin, kun mitä tahansa päivityksiä tulee, mut jos vaikuttaa epäselvältä, kilautan kaverille ja kysyn tulix sille sama ja onx asentanu & tulix ongelmia/ei...?
Olen muutenkin aika varovainen käyttäjä - luulisin. En ehdi paljoo surffailla muuta kuin mitä hoidan ihan oikeita asioita ja tunnettuja postimyyntejä tms. ja lähinnä matkoihin liittyviä eri maiden tietosivuja niissäkin on omat riskinsä tietty.
Lähinnä ongelmia meinaa tupata toisten sähköpostiosoitteista alkaa pukkaamaan mainoksia epäilyttäviä "kutsuja" liittyä Facebookiin tms.milloin mihinkin ja Yahoo tuntuu olevan joissain maissa suosittu, mut koko Yahoo tuntuu oikein olevan täynnä mainosroskaa ja epämääräisten hörhöjen "luvattu maa" oikea painajainen!- itse en k.o. osoitetta huolis!
Olen koittanu pitää kovasti "jöötä" tuttavilleni, etten halua multa kysymättä mitään mainoksia enkä ihme kuvia ja epämääräisiä esim. Facebookissa levitettyjä juttuja-(tai muitakaan juttuja mitä on löytäneet ties mistä) itselleni jaeltavan ja jaan e-mail -osoitettani ylipäätään melko kitsaasti. Meses hyväksyn vain jotain muuta kautta tutustuttuani (yleensä ens livenä tapaamiltani henkilöiltä toistaiseksi) vain itse erikseen sopimani kontaktit.En anna missään ohjelmissa kenenkään "etsiä" tai jaella yhteystietojani jos sen suinkin voin estää ja jos ei voi,sit mietin useaan kertaan haluanko sekaantua k.o.sivustoon sitten lainkaan!
Nyt tosin tekis mieli tutustua Facebookiin, kun siel olis kuulemma joku tosi kivalta kuulostava "farmi missä vois virtuaalisesti viljellä ja hoitaa eläimiä" ,mut olen kuullu niin paljon tietoturvauhkia Facebookista, etten oo uskaltanu ees tutustua koko sivustoon vielä!
En tiedä ees tarkemmin (muuta kuin mitä TV-uutisis on mainittu jotain siel olevan häikkää), et mikä se PirateBay oikein on?!...joten en oo TIETÄÄKSENI käynytkään sillä sivustolla,enkä kait siis lataile sieltä kai mitään...enkä aiokaan. Koetan aina vältellä sellaisia sivustoja "kuin ruttoa" jos suinkin voin, joista uutisoidaan jotain uhkia sikäli kuin niistä kuulen!
AINA NETIS MIETIN MINNE MENNÄ -MINNE EI mitä avata mitä ei.
Eix nää oo sentään aika järkeviä toimia? Kaverin mielestä menen välillä liiallisuuksiinkin, mut kun en oo asiantuntija-käyttäjätasoa niin parempi liikaa kuin olla varomaton-eix niin?
|
Member
8 tuotearviota
|
2. syyskuuta 2009 @ 13:55 |
Linkki tähän viestiin
|
|
heikki75
Senior Member
|
2. syyskuuta 2009 @ 20:29 |
Linkki tähän viestiin
|
Kaikki virustorjuntaohjelmat päästävät läpi koneelle uusia haittaohjelmia joita ne eivät tunnista. Avira tunnistaa vähän enemmän haittaohjelmia kuin Avast mutta tällä ei ole käytännön merkitystä. Estät näiden uusien (joita virustorjuntaohjelma ei tunnista) asentumisen koneelle parhaiten kun pidät koneesi päivitykset ajantasalla ja lataat ohjelmat vain luotettavilta sivuilta. Virustorjuntaohjelma ei siis ole tärkein tietoturvassa, vaan se on koneen käyttäjä.
En ole kokeillut Aviran uusinta ilmaisversiota mutta luultavasti se mainostaa maksullista Aviraa vain kerran päivässä. Kokeile ekana Aviraa, jolloin näet häiritseekö sinua mainosikkunat.
Comodossa on palomuuri ja huono virustorjuntaohjelma. Jos et halua käyttää Windowsin omaa palomuuria niin voit kokeilla Comodoa, mutta muista sen asennuksessa ruksia pois virustorjuntaohjelma ja muut turhat lisukkeet joita ei tarvita. Comodossa on myös defense+ (hips-suoja) mutta sen saa asetuksista poistettua jos sen kyselyt ärsyttävät.
Tietoturvan kannalta olisi parempi jos käytössä olisi ns. rautapalomuuri (esim ADSL-modeemissa oleva palomuuri), koska tietokoneeseen asentunut haittaohjelma voi estää tietokoneessa olevan palomuuriohjelman toiminnan. Rautapalomuureissa on myös NAT osoitemuunnos, jolloin kotiverkon tietokoneiden IP-osoitteet ei näy ulospäin internettiin.
Pandan virustorjuntaohjelma on vastaava maksullinen torjuntapaketti kuin esim F-Securella on.
Microsoft Security Essentials on vastaavanlainen virustorjuntaohjelma kuin ilmaiset Avira ja Avast. Kun siitä ilmestyy lopullinen versio niin sitten nähdään kannattaako sitä asentaa eli tunnistaako se haittaohjelmia yhtä hyvin kuin Avira ja Avast.
Jos sinulla on esim Javan ja Aboben automaattiset päivitykset toiminnassa niin silloin kyseiset ohjelmat päivittyvät automaattisesti. Jos asennat jonkun palomuuriohjelman ja palomuurin kyselyssä kysytään lupaa jonkun ohjelman päivitysohjelmalle nettiin, niin se on hyväksyttävä tai muuten kyseisen ohjelman automaattinen päivitys ei toimi.
PirateBay on sivusto josta saa ladattua esim uutuus elokuvia (joiden lataaminen on Suomessa laitonta). Suosittu sivusto ja sen tietävät myös rikolliset jotka levittävät haittaohjelmia piraattiohjelmien mukana. Olen käyttänyt Windowsia yli 10 vuotta ja ainoastaan kerran on haittaohjelma asentunut koneelleni ja se tuli piraattiohjelman mukana.
Lopuksi vielä CCleaner ohjelmasta joka on ainoa siivousohjelma joka kannattaa asentaa.
CCleaner ei ole haittaohjelmien poisto-ohjelma mutta sillä saa siivottua kovalevyltä pois tiedostot joita ei enää tarvita. Ohjelmalla saat tyhjennettyä esim väliaikaiset internet-tiedostot, evästeet, roskakorin ja tilapäistiedostot (temp-kansion). CCleaner ohjelmalla saa myös siivottua Windowsin rekisterin turhista rekisterimerkinnöistä. Yleensä riittää kerran kuukaudessa tehtävä siivous. Ohjelma tarkistaa automaattisesti uudet CCleaner-päivitykset.
CCleaner ohjelman asennuksessa (katso kuva) poista ruksi kohdasta "Asenna CCleaner Yahoo!-työkalupalkki".
Käynnistä CCleaner ja valitse seuraavat kohdat:
- "Puhdistaja" > "Aja CCleaner"
- "Rekisteri" > "Etsi rekisterin virheitä" > "Korjaa valitut rekisterin virheet"
|
wildlion
Junior Member
|
4. syyskuuta 2009 @ 10:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Mikä on tämä "hips suoja" siis mihin sitä tarvittaisiin ja tuleeko siitä paljon kyselyitä? : ...on myös defense+ (hips-suoja) mutta sen saa asetuksista poistettua jos sen kyselyt ärsyttävät.
Mikä on mainitsemanne "rautamuuri" ja tarvitaanko sitä mokkulaliittymässä Windowsin palomuurin lisäksi?
Mietin tota Comodo vai Windows-palomuuri kumpi on mielestänne parempi vai onko se vain ns. makuasia?
|
wildlion
Junior Member
|
4. syyskuuta 2009 @ 10:58 |
Linkki tähän viestiin
|
Huomasin myös tällainen on olemassa onko teillä mielipidettä tästä?
Nää termit ei ole mulle ennestään tuttuja, mutta mikä tarkoitus tuolla SpywareBlasterilla on kun nää termit ei ole mulle tuttuja luin kyllä vinkkisi mukaiselta sivulta mutten silti tajunnut -onko se jokin parempi versio virustorjuntaohjelmasta vai mikä se on -voiko sen siis asentaa virustorjunnan lisäksi?
CC-Cleaner mulla onkin jo ahkerassa käytössä ja päivittelen sitä jatkuvasti.
|
wildlion
Junior Member
|
4. syyskuuta 2009 @ 11:01 |
Linkki tähän viestiin
|
Huomasin myös tällainen on olemassa onko teillä mielipidettä tästä? :
Palomuurit uusimmat
4.9.2009ZoneAlarm v8.0.298.000
|
Mainos
|
|
|
heikki75
Senior Member
|
27. syyskuuta 2009 @ 02:15 |
Linkki tähän viestiin
|
(vanhoihin kysymyksiin vastauksia)
Ilmainen ZoneAlarm on tavallinen palomuuriohjelma (tulevan ja lähtevän liikenteen tarkkailu). Oli muutama vuosi sitten suosituin ilmainen palomuuri (Windowsin oman palomuurin jälkeen).
Hips-suoja (esim Comodon defense+) on parempi kuin perinteinen virustorjuntaohjelma koska sillä saa (kokenut käyttäjä) estettyä sellaisenkin haittaohjelman asentumisen jota virustorjuntaohjelma ei tunnista. Mutta ei hips-suojastakaan ole mitään hyötyä jos käyttäjä asentaa haittaohjelman sisältävän tiedoston jota luulee turvalliseksi, koska tällöinhän peruskäyttäjä klikkailee esim Comodon kaikkiin kysymyksiin OK ja haittaohjelma pääsee asentumaan.
SpywareBlaster on muuten hyvä ohjelma mutta päivittyy vain pari kertaa kuussa (vaikka pitäisi päivittyä päivittäin) ja ilmaisversio pitää muistaa päivittää manuaalisesti. Ohjelman voi asentaa (ei vie koneen tehoja) mutta ei mitenkään estä käyttäjää pääsemästä selaimella uusille haittasivuille.
Minulla on käytössä WinPatrol ohjelma jolla saa estettyä (ja jälleen vain kokenut käyttäjä) jonkun haittaohjelman asentumisen Windowsin rekisteriin käynnistyväksi koneen uudelleen käynnistämisen jälkeen.
|