Viime aikoina on ollut outoja sattumia, joka on saanut epäilemään, josko tähän koneelle on hakkeroiduttu. Viimeistään epäilykset heräsivät pari päivää sitten mIRC:iä käyttäessäni. Olin normaalisti kirjoittamassa tekstikenttään lausetta ja ennen kuin olin kerennyt painaa enteriä ja lähettää kysymystä kanavalle, yksi samalla kanavalla olleista vastasi siihen kirjoitusvaiheessa olleeseen tekstinpätkääni (ilmeisesti vahingossa, ei kai tajunnut etten ollut vielä lähettänyt viestiäni). En koskaan sitten edes lähettänyt sitä. Tämä tyyppi meni omituiseksi ja alkoi höpisemään ympäripyöreitä, vaikutti mielestäni että yritti peitellä tietävänsä mitä olin kirjoittamassa. Joten joko tämä kaveri osaa lukea ajatuksia tai sitten on kyse epäilemästäni.
Mitä teen? Onko muuta mahdollisuutta poistaa tunkeutuja ja pääsynsä käsiksi tietokoneeseeni kuin formatointi? Mitään ohjelmaa, jolla saan selvitettyä a) mahdollinen murtautuja, b) missä päin konetta mahdollinen haittaohjelma on, c) poistaa ohjelma ja tunkeutuja? Voiko hakkeri käyttää konettani ilman varsinaista itseni tietämättäni lataamaa tiedostoa, jonka avulla tyyppi olisi päässyt käsiksi koneeseeni? Jos, niin mitä tehdä?
Kuulostaa tosiaan epäilyttävältä. Toisaalta Norton (Internet Security?) tarjoaa koneelle hyvän suojan, kun asetukset ovat kunnossa. Tässä tilanteessa kannattaa kuitenkim tehdä Nortonilla täysi tarkistus. Lataa lisäksi Malwarebytes Anti-Malware, valitse kokonaan ilmainen versio, älä ilmaista kokeilujaksoa, ja asenna se. Päivitä MBAM ja tee silläkin täysi tarkastus. Jos jotakin epäilyttävää löytyy poista ne ja tee uusintatarkastus nähdäksesi, että poisto varmasti onnistui. Jos mitään epäilyttävää ei löytynyt, voit olla hieman huojentuneemmalla mielellä, mutta kannattaa tosiaan seurata tarkkaan, esiintyykö vielä jotakin epäilyttävää.
Huom. Norton saattaa raportoida Tracking Cookie -löydöistä. Kyse ei ole varsinaisesta uhasta, vaan ns. seurantaevästeistä, jolla evästeen asettaja voi seurailla tietokoneen käyttätapojasi eli käyntejäsi joillakin sivustoilla. Mistään kirjoittamasi tekstin urkkimisesta tms. ei silloin ole kyse.
Etenkin tällähetkellä laita tuo ensimmäinen kohta ja halutessasi "heuristinen suojaus" kohtaan "aqqressiivinen" (Vain tarkistuksen ajaksi, muutoin "automaattinen").
Tämän jälkeen päivitä Nortonin virustunnisteet ja laita täysi tarkistus päälle.
Kiitoksia vinkeistä!
Ajoin tosiaan Vingerin neuvojen mukaisesti Nortonin, ei löytänyt mitään. Ei myöskään 1pertin suosittelema Malwarebytes. Hämää kyllä edelleen, en pidä yhtään ajatuksesta, että tuntematon ihminen stalkkaa mua. Onko vielä muita keinoja tehdä asialle jotain?
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
-ACER NITRO 5 AN517-52-57AN 17,3", Win-10 Home, 64bit, Firefox-92.0=päivittää aina uusimman.
-Microsoft Lumia 435 Win-10 päivittänyt aina itsensä ja toimii...
käytätkö salaamatonta wlania? nykyään kuka vain voi leikkiä "hakkeria" kun löytyy esim. android puhelimille oman verkon testaukseen tehtyjä ohjelmia mitkä mahdollistaa MITM hyökkäyksen yms. millä näkee kaiken mitä tapahtuu tietyllä koneella.