User Käyttäjä Salasana  

lauantai 11.1.2025 / 09:51
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > virukset ja haittaohjelmat > windows pruukaa buuttaamaan. virus?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Windows pruukaa buuttaamaan. Virus?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Zhinarkos
Newbie
_
29. elokuuta 2010 @ 19:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen käyttänyt viruksentorjuntaohjelmana F-Securea jo melko pitkään. Jokin aika sitten F-Secure ilmoitti viruksesta, ja että virus on poistettu. En valitettavasti huomannut tarkkaan mistä oli kyse.

Noh, käynnistimpä koneeni sitten seuraavana päivänä. Huomasin, että ohjelmia(ja ilmeisesti ajureita myös) jäi käynnistymättä. Näihin ohjelmiin lukeutui myös F-Secure. Kun menin manuaalisesti kansioiden kautta käynnistämään ohjelmaa, se aukesi normaalisti, kuin olisi päällä. Yritin tehdä virusskannauksen, mutta ohjelma vain jumitti. Asensin sittemmin muutaman pelin ja ohjelman, jotka vaativat internet yhteyttä. Mikään ohjelmista ei käynnistynyt. Tiedän, että tämä on F-Securen syytä. F-Secure haluaa luvan ohjelman yhdistämiseen internettiin. Mutta vaikka lisäsin ohjelmat poikkeuslistaan ei asiaan tullut muutosta

Sitten tarkastelin tehtävienhallinnan kautta prosesseja. Kuten jo aiemmin mainittu, prosesseja oli(ainakin mielestäni viime katsomaani nähden)vähemmän kuin pitäisi. Lisäksi koneesta oli suuri määrä muistia varattu, n. 2,5Gt. Käynnissä oli päällisiltään katsottuna vain Google Chrome ja Foobar2000(musiikintoisto-ohjelma). En usko, että nämä prosessit vievät niin paljon muistia.

Ongelma oli ja pysyi stabiilina. Samat kummat ongelmat prosessien muistinvarauksessa ja käynnistyksessä tulivat joka käynnistyksessä esille. Lisäksi aiemmin kuvailemani ongelma F-Securesta oli alkanut siinä määrin hankaloittaa työskentelyä, että päätin poistaa. Katkaisin netin, pistin windowsin oman palomuurin päälle ja latasin Avast!:in ilmaiseversion. Hommat alkoi heti luistamaan paremmin. Avast! löysi viiruksia, poisti ne(yhtä lukuunottamatta, siitä tuonnompana) ja pystyin taas käyttämään nettipohjaisia ohjelmia. Koneessa oli kuitenkin selvä ongelma. Parina käynnistyskertana Windows ilmoitti käynnistyksessä olevan virheen ja käynnisti käynnistyksenkorjauksen.

Eilen, kun olin ladannut DriverMax nimisen ohjelman, ja täten päättänyt päivittää jokaikisen laitteen ajurit minkä kone sisälsi, tuli uusi, paljon pahemi ongelma. Creative X-Fi XtremeGamer äänikortti oli päivitettävissä ohjelman mukaan. Ohjelma latasi ajurin ja minä asensin sen. Sitten tuli uudelleenkäynnistyksen vuoro. Käynnistettyäni uudelleen, kirjauduttuani sisään, huomasin, että Explorer ei käynnistynyt ollenkaan. Näyttöön tuli vain kirjastokansiot(kuvat, musiikki, videot etc.) mustalle pohjalle. Kansioita pystyi selamaan, koko koneen kansioita siis. Myös ohjelmat käynnistyivät ja netti toimi. Otinpa sitten tehtävienhallinnan kautta explorerin päälle komennolla. Woula! Kaikki näytti taas samanlaiselta kuin kaksi päivää sitten.

Nyt kone näyttää tuon tuostakin virhe ilmoitusta, jossa Windows ilmoittaa kohdanneensa peruuttamattoman virheen ja käynnistyvänsä uudelleen. Kone pelaa joko normaalisti(tai niin normaalisti kuin kyseisessä tilanteessa se pelaa) tai sitten se kaatuu hetken kuluttua peruuttamattomasta virheestä. Olen ajanut avast!:in useampaan kertaan, poistanut virukset, mutta ei. Olen laittanut Windowsin levykkeen sisään, ja kokeillut Windowsin muistiongelmien korjaamista, palautuspisteitä(kaukauisn toimiva palautuspiste vie vain kolmen päivän päähän, jolloin minulla oli jo ohjelmien kanssa ongelmia. Käynnistyksen korjaus ei tuo ongelmaan mitään uutta. Olen ajanut Spybotin, Ashampoon, käyttänyt Windowsin malware palvelua(ei haitallisia ohjelmia oli tulos) ja palauttanut kaikki mahdolliset laitteiden ajurit takaisin vanhoihin ajureihin laitehallinnan kautta.

Käytän siis Windows 7 32bit Home Premiumia. Minulla on vain päivityspaketti, joten en omista Windowsin kokonaista asennusta(en sitten tiedä kuinka paljon se vaikuttaa).

The Dawn of Eternity the northern nobility revoke the revival of revolt
Zhinarkos
Newbie
_
29. elokuuta 2010 @ 19:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ja tosiaan ohjelma joka tulee virustarkastuksessa aina esille on on ajuri sanxnqg.sys system32/drivers kansiossa. avast! valittaa että laite ei ehkä toimi oikein

TemeM
Junior Member

1 tuotearvio
_
1. syyskuuta 2010 @ 23:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kokeles tota ohjelmaa, jos sais jotai pois, itelläni on aina auttanu
http://www.malwarebytes.org/
Zhinarkos
Newbie
_
2. syyskuuta 2010 @ 22:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ohjelma korjasi jotain. Kone ei kuitenkaan korjannut ohjain ongelmaa. Windowsin tiedostoja oli lopullisesti vioittunut. Asensin käyttöjärjestelmäni uudelleen. Kaikki vaikuttaa nyt toimivan.

Kiitos kuitenkin avusta.

Ketjun voi sulkea.

1pertti
AfterDawn Addict
_
3. syyskuuta 2010 @ 00:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ajuriongelmasta vielä: Et kertonut, millainen kone on kyseessä. Pakettikoneessa on yleensä valmistajan muokkaaman ajurit, joiden päivitys on ladattava koneen valmistajan sivuilta. DriverMax hakee esim. ajuripäivitykset ilmeisesti kortin valmistajan sivuilta ja silloin ajurit eivät välttämättä toimi pakettikoneessa.
Mainos
_
__

_
Zhinarkos
Newbie
_
6. syyskuuta 2010 @ 22:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 1pertti:
Ajuriongelmasta vielä: Et kertonut, millainen kone on kyseessä. Pakettikoneessa on yleensä valmistajan muokkaaman ajurit, joiden päivitys on ladattava koneen valmistajan sivuilta. DriverMax hakee esim. ajuripäivitykset ilmeisesti kortin valmistajan sivuilta ja silloin ajurit eivät välttämättä toimi pakettikoneessa.
Joo, kiitoksia huomiosta. Vaikka osaan yleensä hankkia uudet oikeat ajurit itse, ajattelin tällä kertaa helpottaa uraakkaani. Mutta asialle ei kai voi muuta tehdä. En kyllä vastaisuudessa enää kokeile moista

Tee se itse, on aika vahva motto kaikkeen tietokoneeseen liittyvää.

Kone on tilattu mikromafian sivuilta, ja on konepakettilaskurilla ostettu

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. syyskuuta 2010 @ 22:15

afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > virukset ja haittaohjelmat > windows pruukaa buuttaamaan. virus?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy