User Käyttäjä Salasana  

torstai 30.1.2025 / 03:19
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > mac -keskustelu > ulkoinen kovalevy ja sen suuruus! (macille)
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ulkoinen kovalevy ja sen suuruus! (Macille)
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
ellenbook
Newbie
_
13. marraskuuta 2010 @ 19:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Moips! Olen hankkimassa ulkoista kovalevyä iMacilleni.
Olen ajatellut ostaa tuon > http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kiintolevyt/IOMEGA1TB/iomega-1000-gb-ulkoinen-kiintolevy
Onko 1000gb paljon ? En oikeen tiedä noista muistin suuruksista tms, mutta haluaisin mahdollisimman suurimuistisen ulkoisen kovalevyn.

Kone kohta 6v vanha ja huomaa ku alkaa vähän hidastuu ku niin paljon -kuva, -musiikki yms tiedostoja ja haluisin siks siirtää ne kovalevylle. Toimiiko ne macin kanssa ihan samanlailla ku PC:n eli kaikki käy yhtä hyvin macille kuin pc:lle?

Ja olen todennäköisesti myös hankkimassa macbookin myöhemmin kun luovun tästä koneesta niin onnistuuko kovalevyn liittäminen kokonaan uuteen koneeseen ilman että ne tiedostot katoo tai jotain?

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaaan ! :)
jkstone
Suspended permanently
_
14. marraskuuta 2010 @ 10:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hyvin onnistuu tuolla, ja kokokin on ok, suorastaan valtava siihen nähden, että sulla on 6-v. vanha kone.

Kovo pitää formatoida ennen käyttöä, mutta siihen löydät hyvät ohjeet paketista.

r65
Member
_
14. marraskuuta 2010 @ 20:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ellenbook:
Olen ajatellut ostaa tuon > http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kiintolevyt/IOMEGA1TB/iomega-1000-gb-ulkoinen-kiintolevy
Onko 1000gb paljon ? En oikeen tiedä noista muistin suuruksista tms, mutta haluaisin mahdollisimman suurimuistisen ulkoisen kovalevyn.

Kone kohta 6v vanha ja huomaa ku alkaa vähän hidastuu ku niin paljon -kuva, -musiikki yms tiedostoja ja haluisin siks siirtää ne kovalevylle. Toimiiko ne macin kanssa ihan samanlailla ku PC:n eli kaikki käy yhtä hyvin macille kuin pc:lle?

Ja olen todennäköisesti myös hankkimassa macbookin myöhemmin kun luovun tästä koneesta niin onnistuuko kovalevyn liittäminen kokonaan uuteen koneeseen ilman että ne tiedostot katoo tai jotain?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ellenbook:

Toi (ja useimmat yleensä) käy heittämällä.
Noiden ulkoisten levyjen tiedostomuoto on yleensä FAT32, jolloin se toimii suoraan WIN- ja Mac-koneissa.
Jos käyttösi on pelkästään Mac-pohjaista ja ajattelit käsitellä/tallentaa isoja, yli 4GB video- tai muita tiedostoja, tuo FAT32 ei toimi, koska siinä on 4 GB:n kohdalla raja.

Tällöin levy täytyy formatoida joko NTFS- tai OSX-laajennetu -modeen.

NTFS:n tuki Macin käyttiksessä on hiukka heikoilla, luku onnistuu ok, mutta kirjoitusta varten täytyy joko ladata 3 osapuolen softanpätkä tai koittaa terminaalilla rukata OSX:n sisukaluja, jotta tuo kirjoitustuki saadaan päälle ja sekään ei kuulemma ole hirmuisesti hyvin toimiva juttu.

OSX-laajennettu taas ei toimi Win-koneiden kanssa ilman ulkopuolisen softan asentamista Win-koneeseen, koska Win ei lue ko. tiedostojärjestelmää.

Linux-puolen rajoitteista/toimivuuksista en sano mitään...

Että näillä rajoituksilla....

r

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. marraskuuta 2010 @ 20:40

Mainos
_
__

_
jkstone
Suspended permanently
_
14. marraskuuta 2010 @ 20:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Noiden ulkoiseten levyjen tiedostomuoto on FAT32, jolloin se toimii suoraan WIN- ja Mac-koneissa.
Väärin.

Tuo on NTFS-muodossa, joten se pitää alustaa.

afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > mac -keskustelu > ulkoinen kovalevy ja sen suuruus! (macille)

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy