User Käyttäjä Salasana  
   
sunnuntai 19.5.2024 / 07:34
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > näytönohjain -keskustelu > 2560x1440 reso ja näyttiksen muisti
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
2560x1440 reso ja näyttiksen muisti
  Siirry:
 
Kirjoittaja Viesti
owla
Junior Member
_
20. maaliskuuta 2014 @ 14:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli hankittu 27" näytö (2560x1440) tällähetkellä 96Hz, myös 120Hz mahdollinen. Tällähetkellä näyttis HD 6850 1GB ja työpöytäkäytössä pelittää. En kummemmin pelejä kokeillutkaan, koska käsittääkseni suuremmat näyttötilat vaatii enemmän muistia. Tarkoitus jatkossa käyttää vielä toista vanhempaa näyttöä rinnalla pivot-tilassa. (1680x1050)

Tuo muistin määrä just arveluttaa uuden näyttiksen hankinnassa. GTX 760 2GB sais alle 200? murotarjouksesta ja olen antanut itseni ymmärtää, ettei 256bit muistiväylällä juuri enempää kuin 2GB ole käyttöä?? Nuilla halpis R7 240 4GB ym. ei siis olisi hyötyä?

Oisko toi Radeon R9 280X 3GB halvin vaihtoehto 384 bitisistä ? (260?) [b]HD 7950 3GB[/b] taitaa olla poistunut myynnistä.
Senior Member
_
20. maaliskuuta 2014 @ 14:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eipä tuo gtx 760 kyykkää missään tuolla resolla.

https://www.google.fi/search?q=GTX+760+...9QEwAA#imgdii=_

Käyttöjärjestelmä: Windows 7 Pro 64-bit, Emolevy: Asus M5A99X EVO R2.0, Näytönohjain: GTX 780 DirectCU II, Prosessori: Amd FX-8350 x8 4 GHz, Cooleri: Scythe Katana 4, Keskusmuisti: Crucial 16 GB ddr3 1600 MHz, Kovalevy: 2TB Seagate Barracuda + Kingston 120GB SSDNow V300, Kotelo: Fractal Design Define R4 Arctic White 3, Virtalähde: XFX 550W Core Edition, Äänijärjestelmä: Yamaha NS-210 5.0 Kaiutinsarja+Yamaha NS-SW210 Advanced YST II Subwoofer+Onkyo TX-NR515 Viritinvahvistin, Näytöt: Asus MX279 27" x3, Hiiri: Roccat Savu + Roccat Siru, Näppäimistö: Logitech K200
Staff Member

32 tuotearviota
_
20. maaliskuuta 2014 @ 19:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
koska käsittääkseni suuremmat näyttötilat vaatii enemmän muistia

Kyllä, mutta varsinaisten frame buffer -vaatimusten kohdalla erot ovat aika pieniä nykyään, jos niitä vertaa näytönohjaimen kokoinaismuistimäärään. esim. yksi 1920x1080-resoluution 32 bit -värisyvyyden kuva vie noin 8 megatavua muistia kun taas 2560x1440-resoluutiolla vastaava vaatimus on noin 15 megatavua. Kolminkertaisellakin puskuroinnilla puhutaan vain muutamasta kymmenestä megatavusta.

Lainaus:
olen antanut itseni ymmärtää, ettei 256bit muistiväylällä juuri enempää kuin 2GB ole käyttöä?

Tuo muistiväylän bittisyys rajaa vain tuota tiedonsiirtonopeutta muistin ja näytönohjainpiirin välillä. esim. Geforce 770:ssa on kanssa 256 bit muistiväylä, mutta sitä saa 4 gigatavun muistilla.

Harvat pelit tosin hyötyvät vielä suuresta näytönohjaimen muistimäärästä, mutta esim. Cudaminerilla mainatessa muistista on hyötyä.
http://alienbabeltech.com/main/gtx-770-4gb-vs-2gb-tested/3/

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 20. maaliskuuta 2014 @ 19:41

owla
Junior Member
_
22. maaliskuuta 2014 @ 23:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Toinen kyssäri liittys tohon Hz- määrään. Jos mulle oli sanottu 10 v sitte, että tulen ylikellottamaan myös näyttöä, olisin väittänyt aprillipilaksi. (vai oliko sellanen?)

Eli miten se nyt sitte parantaa pelikokemusta ja mitä hyötyä on esim. 96-->120HZ. Kasvattaako tämä miten näyttöohjaimen rasitusta, muistintarvetta?

Entä toi toisen näytön lisääminen?
Mainos
_
__
 
_
Staff Member

32 tuotearviota
_
23. maaliskuuta 2014 @ 11:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Eli miten se nyt sitte parantaa pelikokemusta ja mitä hyötyä on esim. 96-->120HZ. Kasvattaako tämä miten näyttöohjaimen rasitusta, muistintarvetta?

Jos tarkoitus on pelailla V-sync päällä 120 FPS -ruudunpäivitysnopeudella niin silloin tarvitsee suorittimen ja näytönohjaimen piirin puolelta lisää laskentatehoa (tai sitten pelistä laskee kuvanlaatuasetuksia).

Hyöty riippuu pelistä. Nopeatempoisissa räiskintäpeleissä liike on huomattavasti tarkempaa korkeammalla FPS:llä ja samalla myös näytön bluraus vähenee. Jossain peleissä myös peli on itsessään helpompi tietyillä FPS-lukemalla, koska pelimoottorin rajoitusten myötä pelaaja voi ampua tarkemmin, ottaa vähemmän pudotusvahinkoa jne.
http://us.hardware.info/reviews/4592/3/...-prefer-120-hz!
http://www.blurbusters.com/faq/60vs120vslb/
http://wiki.modsrepository.com/index.ph..._A_Study_on_FPS

Lainaus:
Entä toi toisen näytön lisääminen?

Jos molemmilla näytöillä on tarkoitus näyttää saman pelin kuvaa niin sitten resoluutio tuplaantuu pelissä (oletus että näytöt ovat samalla resoluutiolla). Tämä vaatii näytönohjaimelta sekä enemmän muistia että laskentatehoa, mutta yleensä se laskentateho on se rajoittava tekijä useamman näytön kohdalla.
http://otavafiles.fi/plaza/s/f/editor/i...21370107381.png
vs
http://otavafiles.fi/plaza/s/f/editor/i...21445642537.png

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. maaliskuuta 2014 @ 11:15

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > näytönohjain -keskustelu > 2560x1440 reso ja näyttiksen muisti
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2024 AfterDawn Oy