User Käyttäjä Salasana  

maanantai 27.10.2025 / 16:41
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > näytönohjain -keskustelu > mikä näytönohjain minulle?/ongelmia nvidia gt220:en kanssa.
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Mikä näytönohjain minulle?/Ongelmia NVIDIA GT220:en kanssa.
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Newbie
_
14. joulukuuta 2011 @ 21:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen lopen kyllästynyt siihen kun koitan pelata tiettyjä pelejä, tietokoneeni jäätyy mitä ilmeisemmin näytönohjaimeni takia.
Minulla on NVIDIAN GT220 näytönohjain jonka kanssa muillakin on ollut erilaisia ongelmia joista olen lukenut ulkomaisilta foorumeilta.
Aloittaessani pelaamisen, peli pyörii vähän aikaan ihan ok:sti, grafiikka ehkä hieman tökkien joissain tapauksissa, muttei kuitenkaan pahasti.
Sitten kuitenkin näytönohjaimeni kuumenee noin 110-120C asteeseen ja sen jälkeen kone jäätyy paikoilleen(Näyttö sammuu ja viimeksi soineet äänet jäävät taustalle toistumaan, eikä tietokone vastaanota mitään komentoja).
Eli toisinsanoen kyse on näytönohjaimen ylikuumenisesta ja tuon näytönohjaimen lämpötilan turvarajan ylittymisestä.
Olen lukenut kellottamisesta, joskus jopa yritin sitä, mutta eihän siitä tällä IT-alan osaamisella tullut hevonhelvettiä.

Näytönohjaimen vaihtoa olen jo pidemmän aikaan suunnitellut, ainoana ongelmana on ollut vain se, ettei minulla nuorena henkilönä ja opiskelijana ole budjettia moiseen.
Nyt kuitenkin jo muutaman kerran tuohtuneena on mielestäni kypsä aika ottaa asioista selvää ja aikanani myös hankkia tuo uusi näytönohjain.

Tietokoneeni on Packard Bellin ixtreme-sarjan M5120 pakettikone ja tässä joitain lisätietoja siitä ja sen sisällöstä:
Pari kuvaa

Tuo tuuletin näyttiksen vierellä kun koittanut sillä jäähdyttää näyttistä :DD

Alkeellinen näky, tiedän, tiedän... Ihan meinaa ruvetä hävettää, heh :D

Ja sitten EVERSTIN raporttia

Tietokone:
      Käyttöjärjestelmä                                 Windows 7 Home Premium Home Edition
      Korjauspaketti                                    -
      DirectX                                           4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Emolevy:
      Suoritintyyppi                                    2x , 2300 MHz
      Emolevy                                           ei tietoa
      Piirisarja                                        ei tietoa
      Keskusmuisti                                      6144 MB
      BIOS-tyyppi                                       ei tietoa

Suoritin:
      Suoritintyyppi                                    2x 
      Suoritin                                          AMD Phenom(tm) 9650 Quad-Core Processor
      Revisio                                           00100F23h

CPU:n nopeus:
      Suorittimen kellotaajuus                          2299.25 MHz

CPU-välimuisti:
      L1-koodivälimuisti                                64 kB
      L1-datavälimuisti                                 64 kB
      L2-välimuisti                                     512 kB  (Asynchronous)

Keskusmuistia:
      Yhteensä                                          6143 MB
      Käytössä                                          2128 MB
      Vapaana                                           4014 MB
      Käyttöaste                                        35 %

Heittotiedostot:
      Yhteensä                                          12284 MB
      Käytössä                                          2100 MB
      Vapaana                                           10183 MB
      Käyttöaste                                        17 %

Virtuaalimuisti:
      Yhteensä                                          18427 MB
      Käytössä                                          4229 MB
      Vapaana                                           14198 MB
      Käyttöaste                                        23 %

Physical Address Extension (PAE):
      Käyttöjärjestelmän tukema                         on
      Suorittimen tukema                                on
      aktiivinen                                        on

Näyttö:
      Näyttö                                            LG M2362DP [NoDB]
      Tunnus                                            GSM57E7
      Valmistuspäiväys                                  viikko 1 / 2010
      Sarjanumero                                       200116843009
      Näytön enimmäiskoko                               51 cm x 29 cm (23.1")
      Kuvasuhde                                         16:9
      Vaakataajuus                                      30 - 83 kHz
      Pystytaajuus                                      56 - 75 Hz
      Gamma                                             2.20
      DPMS-tilan tuki                                   ei ole

Siinä vähän EVEREST:iltä raporttia. Ehkä jotain ylimäärästäkin.
Minua kiinnostaisi siis kuulla minun tietokoneeseen sopivia näytönohjainehdotuksia, hinta voisi olla siinä 100 euron kieppeillä. Ainakin alle 200 euroa.
Näytönohjaimen tulisi olla vähintään sen tasoinen, että se pystyy pyörittämään http://www.bethblog.com/2011/09/06/rage-system-requirements/ tuota ja mm. Fallout New Vegas ja Skyrim pelejä moitteettomasti. Tai vähintään hyvin.
Itse olen mm. ajatellut http://www.verkkokauppa.com/fi/product/...DR3-PCI-Express tälläistä.
Onko ihan sopiva minun koneeseen? Jos tarvitsette lisätietoja arvioidaksenne asiaa, niin kysykää pois.
Lisäksi kiinnostaisi tietää, että miksi jokin näytönohjain on sopiva minun koneeseen ja miksi toinen ei?
Lisäksi tahtoisin kysyä tässä samalla, vaikkei kysymykseni kuulukkaan tälle alueelle, että mitkä kaikki asiat vaikuttavat internet yhteyden nopeuteen ja toimivuuteen?
Vaikuttaako esim. Verkkokortti? Kun minulla on sellainenkin ongelma, että pitäisi olla 40mb yhteys, mutta lataukset tulevat korkeintaan 4mb vauhdilla lähteestä riippumatta.
Ja välillä myös käynnistäessäni koneen ei yhteyttä ole lainkaan ja joudun sulkemaan yhteyden ja käynnistämään uudelleen tai pahimmassa tapauksessa buuttaamaan koneen.

Lisäksi kaikki muut vinkit koneen kokoonpanoon liittyen jne ovat enemmän kuin tervetulleita!
Aesma kiittää, kuittaa ja lähettää ensimmäisen viestinsä Afterdawnin foorumille!

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. joulukuuta 2011 @ 21:53

qinqa
Newbie
_
14. joulukuuta 2011 @ 22:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Neuvoja en kyllä tohon voi sanoa, mutta täällä päässä on myös leiponut pää aika pahasti jumiin ton gt220. Sillä voi heittää vaikka vesilintua!
AfterDawn Addict

7 tuotearviota
_
14. joulukuuta 2011 @ 23:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

Asus ROG Zenith II Extreme Alpha//AMD Ryzen 9 3950X 3.5GHz//Corsair 128GB(4x32GB)//PowerColor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate 16GB GDDR6//Corsair 1600W AX1600i.
Newbie
_
15. joulukuuta 2011 @ 00:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti leinmi:
Näyttis ja virtalähde menee samalla vaihtoon
Selvä, kiitos näistä. Vaikuttavat oikein hyvältä, mutta kovin hintavalta!! :E
Kuulisin mieluusti vielä muiden ehdotuksia.
Ja sitten vielä se, että mitenkä noiden asennus nyt tapahtuu?
Onko mitään erikoista lisättävää, muutakun että näyttis koneeseen kiinni ja käynnistys cd-levyn kautta? Ja sama homma virtalähteelle. Ja sitten pitikö nuo vanhat ajurit poistaa ennen uuden näyttiksen asentamista?
Kiitoksia vielä.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 15. joulukuuta 2011 @ 00:51

Coot
Member
_
15. joulukuuta 2011 @ 07:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Puhdista nyt ainakin tuo prosessorin tuuletin... hirveen näkönen.
Moderator

6 tuotearviota
_
15. joulukuuta 2011 @ 08:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Aesma:
Sitten kuitenkin näytönohjaimeni kuumenee noin 110-120C asteeseen ja sen jälkeen kone jäätyy paikoilleen(Näyttö sammuu ja viimeksi soineet äänet jäävät taustalle toistumaan, eikä tietokone vastaanota mitään komentoja).
Eli toisinsanoen kyse on näytönohjaimen ylikuumenisesta ja tuon näytönohjaimen lämpötilan turvarajan ylittymisestä.
Olen lukenut kellottamisesta, joskus jopa yritin sitä, mutta eihän siitä tällä IT-alan osaamisella tullut hevonhelvettiä.
Jos tuosta näyttiksestä vielä toimivan haluaa, niin puhdista jäähdytyssiili, varmista että tuuletin pyörii kunnolla ja jos oikein perusteellinen haluaa olla, niin vaihda lämpötahnatkin.

Kellottaminen ei varmasti tuolla pakettikoneella onnistu. Näyttis kiehuu jo vakiona ja emolevy on mitä todennäköisimmin lukittu.

Minua kiinnostaisi siis kuulla minun tietokoneeseen sopivia näytönohjainehdotuksia, hinta voisi olla siinä 100 euron kieppeillä. Ainakin alle 200 euroa.
Näytönohjaimen tulisi olla vähintään sen tasoinen, että se pystyy pyörittämään http://www.bethblog.com/2011/09/06/rage-system-requirements/ tuota ja mm. Fallout New Vegas ja Skyrim pelejä moitteettomasti. Tai vähintään hyvin.
Itse olen mm. ajatellut http://www.verkkokauppa.com/fi/product/...DR3-PCI-Express tälläistä.
Onko ihan sopiva minun koneeseen? Jos tarvitsette lisätietoja arvioidaksenne asiaa, niin kysykää pois.
Lisäksi kiinnostaisi tietää, että miksi jokin näytönohjain on sopiva minun koneeseen ja miksi toinen ei?
Budjettivaihtoehto on ostaa uusi virtalähde ja HD 6770 tai 6850. Molemmat ovat jo korvillakin nähtävä parannus nykyiseen. Kaikki nykyiset PCIe-näytönohjaimet sopivat koneeseesi teknisesti. Käytännössä kotelon mitat voivat kuitenkin tulla tielle eikä koneeseen kannata ostaa prossua tehokkaampaa näyttistä.

http://www.systemastore.fi/product_info...7753d2d101549e7

Lisäksi tahtoisin kysyä tässä samalla, vaikkei kysymykseni kuulukkaan tälle alueelle, että mitkä kaikki asiat vaikuttavat internet yhteyden nopeuteen ja toimivuuteen?
Vaikuttaako esim. Verkkokortti? Kun minulla on sellainenkin ongelma, että pitäisi olla 40mb yhteys, mutta lataukset tulevat korkeintaan 4mb vauhdilla lähteestä riippumatta.
Ja välillä myös käynnistäessäni koneen ei yhteyttä ole lainkaan ja joudun sulkemaan yhteyden ja käynnistämään uudelleen tai pahimmassa tapauksessa buuttaamaan koneen.

Eka kohta on kunnossa. Laajakaistaliittymät myydään megabitteinä, jotta lukuarvo näyttää suuremmalta. Yhteys kuitenkin näytetään yleensä megatavuina. Tavu koostuu kahdeksasta bitistä ja lisäksi varsinaisen tiedoston lataamisen lisäksi kaistaa kuluu hieman muuhun liikenteeseen, jolloin latausnopeus yleensä on noin kymmenesosa "luvatusta".

Toinen kohta on selvästi ongelma, mutta en osaa siihen mitään syytä sanoa. Verkkokortin ajurit voi kokeilla päivittää emovalmistajan tai Packard Bellin sivuilta.

Krijinaten jräejsyts on ylairovsttetua - mutta välimerkkien, isojen alkukirjaimien ja välilyöntien oikea käyttö lisää halukkuutta vastata viestiin.
Newbie
_
15. joulukuuta 2011 @ 18:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Coot, käskystä!.. Kyllä mä sen kohta..

Axulle suurkiitokset asiallisesta vastauksesta!
Vastasit kaikkiin kysymyksiini joita täältä tässä tapauksessa hainkin.
Nuo ehdotuksesi ovat myöskin oikein, oikein lupaavia.

Tänään löysin perhanan hyvän diagnoosi työkalun nimeltä AIDA64,
tuolla selvisi emolevyn nimi ja muita hyödyllisiä tietoja jossa ei tossa yllä olevassa diagnostiikassa edes tainnut olla.

Tässä emolevyn tietoja:
Lainaus:
Emolevy:
Suoritintyyppi QuadCore AMD Phenom X4 9650, 2300 MHz (11.5 x 200)
Emolevy Packard Bell iXtreme M5120
Piirisarja AMD 740G, AMD K10
Keskusmuisti 6144 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
DIMM1: Samsung M3 78T5663QZ3-CF7 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (6-6-6-18 @ 400 MHz) (5-5-5-15 @ 333 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz)
DIMM2: Samsung M3 78T5663QZ3-CF7 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (6-6-6-18 @ 400 MHz) (5-5-5-15 @ 333 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz)
DIMM3: Samsung M3 78T5663QZ3-CF7 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (6-6-6-18 @ 400 MHz) (5-5-5-15 @ 333 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz)
BIOS-tyyppi AMI (04/13/09)

Vaikuttaako mitenkään asiaan?

Löysin tänään myös luokkalaisestani uusia tietotekniikkaan liittyviä piirteitä, on näiden kanssa jonkun verran häseltänyt ja häneltäkin voin lisätietoa vastedes udella.
Mutta hän juuri sanoi, että tuo emolevy vaikuttaa jotenkin asiaan näytönohjainta valittessa.

Ja vielä sen verran!!
Että kun Axu sanoit, ettei kannata prossua tehokkaampaa näyttistä hankkia, niin ovatko nämä tehot nyt laitteesta huolimatta aina se esim. 2.3ghz, tai 1300mhz jne?
Pahoittelen typeryyttäni ja kiitoksia taas kaikille!
Moderator

6 tuotearviota
_
15. joulukuuta 2011 @ 20:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vaikuttaako mitenkään asiaan?

Ja vielä sen verran!!
Että kun Axu sanoit, ettei kannata prossua tehokkaampaa näyttistä hankkia, niin ovatko nämä tehot nyt laitteesta huolimatta aina se esim. 2.3ghz, tai 1300mhz jne?
Pahoittelen typeryyttäni ja kiitoksia taas kaikille!
Eipä noissa tiedoissa mitään ihmeellistä suuntaan tai toiseen ole. Sen verran voit varmistaa, että emolevyssäsi on PCIe-liitäntä (en kyllä ymmärrä mikä muukaan tuo voisi olla) esim. tuolla AIDA:lla tai CPU-Z:lla.

Prossun ja näyttiksen tehoja ei voi suoraan vertailla millään lukuarvoilla. Tarkoitin, että niiden tulisi olla suhteessa samantehoiset, jottei ns. pullonkaulailmiötä synny puolin tai toisin. Hidas näyttis ja nopea prossu tai toisinpäin on turha hankinta, kun hitaamman mukaan kuitenkin käytännössä pelikäytössä mennään.

Krijinaten jräejsyts on ylairovsttetua - mutta välimerkkien, isojen alkukirjaimien ja välilyöntien oikea käyttö lisää halukkuutta vastata viestiin.
Kake41
Senior Member

2 tuotearviota
_
15. joulukuuta 2011 @ 20:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuo kone on sellaisessa kunnossa, että imuroisin sen heti, tarkasti joka paikan.
Tuota pölyä on näemmä kerääntynyt aika mahtavasti.
Mainos
_
__

_
Newbie
_
16. joulukuuta 2011 @ 23:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Imurointi tehty, lisäksi organisoinut tietokoneen tiedostot ja järjestänyt tietokone pöydän uuteen kuntoon ja kytkenyt näytön myös tv verkkoon ja pleikkarinkin tuonot tänne, pitää vaan hdmi liitäntä käydä hankkii sitä varten :)
Oikea kevät siivous pidetty. Kone toimii nyt paljon kevyemmin. Ofc, mut oli muutenkin aika asentaa winukka uusiks kun alko tulee blue screeniä ja kaikkee muuta kummallista tapahtuu. Kyllä nyt on hyvä tunne ku on saanu siivouksen kuntoon. Arkistoin aika huolellisesti vanhoja tiedostoja :P
Näytönohjainta en ole vielä ennättänyt hankkia.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > näytönohjain -keskustelu > mikä näytönohjain minulle?/ongelmia nvidia gt220:en kanssa.

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy