Elikkä tilasin uuden elokuvan jouluksi, mutta kotiteatterin soitin ei toista levyä. Alussa soitin tunnistaa että sisään laitetaan blu-ray levy, mutta sitten näytössä ei näy mitään ja soitin "runksuttaa" niin kuin ei löytäisi koko levyltä mitään. Olen kokeillut kuudella blu-ray levyllä ja tulos on sama. DVD-levyn soitin toistaa ongelmitta. Laitepäivitys on tehty. Mitähän seuraavaksi on edessä?
Joku varmaan korjaa pikaisesti, jos olen aivan väärässä, mutta eikös blu-ray -soitin käytä sinistä laseria vain BR-levyille ja DVD:t toistetaan toisella eli punaisella laserilla? Jos blu-ray -levyt lakkaavat toimimasta, vaikka DVD:t edelleen näkyvät, viittaa tuo vikaan sinisessä laserissa tai sen linssissä.
Ei se toistanut noita muitakaan bd levyjä. Kyseessä on kyllä totaalinen sunnuntaipäivän tekele mikäli on hajonnut tuo lukulaseri, sillä soittimella on katsottu tasan YKSI blu-ray leffa ja siitäkin on aikaa pari vuotta.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti duunari81: Ei se toistanut noita muitakaan bd levyjä. Kyseessä on kyllä totaalinen sunnuntaipäivän tekele mikäli on hajonnut tuo lukulaseri, sillä soittimella on katsottu tasan YKSI blu-ray leffa ja siitäkin on aikaa pari vuotta.
Voisi yrittää virhevastuuseen vedota. Jos sillä on yleensä jotain levyjä kuunneltu tai katseltu (CD tai DVD), niin ne kaikki käyttävät sitä samaa laaseria millä ne BD-levytkin toistetaan ja se kuluu siinäkin käytössä. Joskus se kuluu jopa paljon nopeammin CD- ja DVD-levyjä toistamalla kuin pelkkiä BD-levyjä toistettaessa.
Itse jos tuota lähtee korjaamaan, niin pitäisi ensin selvittää mikä on sen BD-aseman lukupään mallikoodi ja sen perusteella etsiä vastaavaa tilalle. Mahdollista on myös että lähtee toimimaan pelkästään lukupäästä löytyvää säädettävää vastusta säätämällä. BD-aseman lukupäässä niitä pitäisi olla kolme kappaletta, yksi CD-levyille, yksi DVD-levyille ja yksi BD-levyille.