Elikkäs on tälläinen ongelma että en saa portteja auki kunnolla tästä Elisan Kotiboksista.
Olen tuolta oma.saunalahti.fi sivuilta koittanut saada portteja auki, mutta olen saanut vain yhden ja tämä on oman websivuni portti (80).
Tarkoituksena olisi saada auki portit 6112-6119 ("TCP and UDP out and in") ja 80. 80:n sain auki, mutta kun koitan mennä omalle websivulleni käyttämällä ip:täni, päädyn vain boksin asetus sivulle josta voin valita onko boksi DHCP vai Bridged, on siinä muitakin vaihtoehtoja. Muut kyllä pääsevät ip osoitteellani sivuilleni ongelmitta eikä laitteen asetuksiin.
Edellisessä laajakaistassani minun ei tarvinut säätää näitä portteja ollenkaan, kaikki toimi aina ongelmitta mutta nyt kun tuli tämä elisa, ei ole ollut muuta kuin ongelmia.
Itse tuolla oma.saunalahti.fi sivuilla asetukset ovat varsin suppeat, jotaikin kohtia WLAN:ille ja sitten 5 paikkaa josta voi laittaa portteja auki (katso kuva: http://i28.tinypic.com/8y94y0.png ).
Osaisiko joku kertoa miten saisi mahdollisesti helposti ja vaivatta nämä portit auki, taikka sitten kaikki portit auki ihan defaultilla (tai jotain vastaavaa).
Onpas todellakin suppeat ja tietenkään ei löydy oikein kunnon dokumentaatiota. Voisit kokeilla laittaa siihen portti kohtaan 6112:6119, jos se suostuisi sillä tavalla ohjaamaan kys. port rangen, vaan voi kyllä olla ettei onnistu kuin yksittäin..
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jannejt: Onpas todellakin suppeat ja tietenkään ei löydy oikein kunnon dokumentaatiota. Voisit kokeilla laittaa siihen portti kohtaan 6112:6119, jos se suostuisi sillä tavalla ohjaamaan kys. port rangen, vaan voi kyllä olla ettei onnistu kuin yksittäin..
No jos sen NAT on noin rajoittunut niin sitten lienee ainoaksi tavaksi asettaa laite siltaavaan modeen jos mahdollista (reitittävä = routing = NAT päällä, porttiohjauksia tarvitaan.. tietokoneilla on sisäverkon ip 192.168.1.*** tms.) ja siltaava mode = bridging tarkoittaa että jokainen tietokone saa ip osoitteen suoraan elisalta (ja portit ovat auki suoraan tietokoneelle, välissä vain tietokoneen palomuuri johon on helppo tehdä poikkeussäännöt porteille), tällöin on hyvä varmistaa että tietokoneessa on asianmukainen palomuurisuojaus.
Eli menet modeemin asetuksiin ja sieltä vaihdat ADSL / DHCP
-> ADSL / Bridged IP (ja samasta paikasta voi myöhemmin saada sisäverkon ja NAT:n takaisin päälle jos tarvetta)
Vaihdoin Bridged IP ja nyt kaikki portit meni kiinni ja lukkoon, en saa niitä auki edes saunalahden sivuilta (DHCP muodossa sain pari porttia jotenkuten auki).
Vai pitäisikö vielä jotain muuttaa taikka asettaa jotta saisin portit auki boksin puolelta (ja sitten voisin palomuurilla avata niitä tarpeeni mukaan)?
EDIT: Ongelma korjattu! Pistin boksin pois päältä n. 15 minsaksi ja nyt portit ovat avoimia. Kiitoksia avusta.