Osaisko joku auttaa toimisiko windows 8 vanhassa läppärissäni?
Acer Travelmate 5720g
15,4" wxga lcd Intel core 2 duo T8300 (2,4ghz, 800mhz fsb, 3mb L2 cache)
ati mobility radeon hd 2600 hypermemory (up to 1280 mb)
3 gb ddr2
160 gb hdd
dvd+/-rw
Latasin jo Windows 8:n päivitysavustajan joka ilmoitti raportissaan tarkistettavia kohtia ja kaksi askarruttaa minua:
-Suojattu käynnistys ei ole yhteensopiva tietokoneen kanssa
Tietokoneen laiteohjelmisto ei tue suojattua käynnistystä, joten et voi käyttää sitä Windows 8:ssa.
-Näytön tarkkuus ei ole yhteensopiva kohdistamistoiminnon kanssa
Jos se on mahdollista, muuta näytön tarkkuudeksi vähintään 1 366 x 768, jotta voit kohdistaa sovelluksia.
Ilman noita kahta kohtaa olisin jo ladannut Vistan tilalle windows 8.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mr.Mister: Latasin jo Windows 8:n päivitysavustajan joka ilmoitti raportissaan tarkistettavia kohtia ja kaksi askarruttaa minua:
-Suojattu käynnistys ei ole yhteensopiva tietokoneen kanssa
Tietokoneen laiteohjelmisto ei tue suojattua käynnistystä, joten et voi käyttää sitä Windows 8:ssa.
-Näytön tarkkuus ei ole yhteensopiva kohdistamistoiminnon kanssa
Jos se on mahdollista, muuta näytön tarkkuudeksi vähintään 1 366 x 768, jotta voit kohdistaa sovelluksia.
En tiedä mikä tuo kohdistamistoiminto on, mutta suojattu käynnistys viittaa siihen että koneessasi on vanhanmallinen BIOS mikä ei tue UEFI Secure Boot:ia, jonka tarkoituksena on estää haitallisten ohjelmien buuttaaminen. Eli ainoastaan luotetut käyttikset kuten Windows 8 jne. pystyvät buuttaamaan kyseisellä koneella.
Win8 kuitenkin toimii tuosta huolimatta, tuo UEFI Secure Boot on aika uusi juttu PC-koneissa. Mulla on se, ja tähän asti siitä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä, esim. jos haluaa asentaa Linuxia jne.