Olen hankkimassa uutta (ja ihan omaa!) tietokonetta, mutta ongelmaksi on tullut hankinko kannettavan vai pöytäkoneen. En ole myöskään vielä varma, hommaanko PC:n vai Macin. Olen kyllä tällä hetkellä kallistumassa aika paljon Macin puolelle.
Tarkoituksena olisi hankkia kestävä ja hinta-laatusuhteeltaan hyvä kone, jota ei tarvitsisi paljoa säätää tai korjailla. Konetta käytän animen ja elokuvien katseluun, musiikin kuunteluun, netissä surffailuun, kuvien järkkäilyyn ja sellaisiin perusjuttuihin. Koneella pelaan hyvin harvoin muuta kuin Stepmaniaa ja Simsiä. Budjetti pyörii siinä 1500 euron kieppeillä. Varaa olisi 2000 euroon astikin, mutta mielelläni en käyttäisi noin paljoa. Laadusta olen kyllä valmis maksamaan enemmän.
Kannettavissa minua vaan häiritsee tuo näytön pienuus. Animea kuitenkin kulutan paljon ja isolta näytöltä on mukavampi katsoa sekä animea että leffoja. Vanhassakin koneessa on 23'' laajakuvanäyttö, joten siihen on tullut totuttua. Ongelma tietty korjaantuisi sillä, että hommaisin erillisen näytön (tällainen käynyt mielessä: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=12004) mutta yhteishinta tuntuu kyllä suolaiselta... Onko teidän mielestä järkevää hommatta kannettava erillisellä näytöllä vai hommaanko saman tien pöytäkoneen? Liikuteltavuus on tietty plussaa, mutta ei välttämättömyys. Kaverit (peruskoneenkäyttäjiä) ovat sanoneet läppäreitä kömpelöiksi ja hitaiksi verrattuina pöytäkoneisiin. Riippuu tietysti, mitä koneita verrataan keskenään, mutta onko erot yleisesti kuinka merkittäviä? Vaikka noissa mun esimerkkikoneissa? Muuten kun olen kavereilta kysynyt, kannataisiko hankkia kannettava vai pöytäkone, niin vastaukset ovat menneet aikalailla tasan. Minullehan se kone tietty tulee ja riippuu minun tarpeistani, millainen kone on paras mahdollinen, mutta olen itse ihan pihalla, että mikä kone kannattaisi hankkia. Sen takia ajattelin kysyä asiaa itseäni viisaamilta. Tätä vääntöä läppärin ja pöydän välillä on käyty kuitenkin kohta jo vuoden päivät ja tarkoitus olisi ostaa se kone ennen opiskelujen alkamista.
Nuo mun alustavat hankinnat ovat kaikki Applea (kuten näkyy) mutta PC:n puolestakin voi tottakai puhua, jos jollekin tulee mielestään tarkoituksiini sopivampi kone mieleen. Macin olen ajatellut sen takia hankkia, koska ne ovat kuulemma laadukkaita ja kestäviä. Ja en voi kieltää, etteikö ne olisi pirun hienon näköisiä. Kaverilla olen saanut Maccia kokeilla ja minusta se on oikein mukava ja helppo käyttää. Mutta tosiaan, en ole PC:täkään sulkenut pois.