|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Uusi pöytäkone
|
|
fandokan
Junior Member
|
30. joulukuuta 2013 @ 17:42 |
Linkki tähän viestiin
|
Budjetti: 500?
Tarvitsetko kasauksen?: En, kasaan itse
Sisältyykö käyttöjärjestelmä budjettiin?: Ei
Käyttötarkoitus: Kevyt pelaaminen lienee vaativin käyttö. Netti & video
Aiotko kellottaa?: En
Mitä on jo valmiina?: -
Optinen asema(DVD/Bluray/ei tarvi): Bluray
Koneen koko(ATX/mATX/mITX): ATX/mATX
Muuta huomioitavaa:
- Tilaan mielelläni suomesta (en pakolla tosin). Verkkokauppa.com on tuttu, mutta muutkin luotettavat käy.
Ja vapaamuotoisempi selvitys ja ajatuksia osista:
Läppäri sanoi sopimuksensa irti ja nyt kannettaviin kyllästyneenä aion palata pöytämalliin. Joskus muinoin (2000-luvun alkupuolella) tuli itse kasailtua ja vaihdeltua osia, eli 100% keltanokka en ole, vaikka paljon on taatusti muuttunutkin/unohtunut. Ajattelin, että kasailen siis itse. Tällä hetkellä talous ei anna myöden mihinkään totaaliseen tykkikoneeseen, eikä sellaiseen ole kyllä tarvettakaan. Raskainta mitä koneella tulee tehtyä on satunnainen pelaaminen, mutta mitään grafiikkasyöppöpelejä (räiskinnät jne) en harrasta, pikemminkin laskentatehoa(?) vaativia (Football Manager, Europa Universalis..) -tyyppisiä pelejä. Varsinainen pelaaminen tapahtuu pleikkarilla jatkossakin. Olen aina arvostanut eniten muistin määrää (onkohan nykyisinkin yhtä tärkeää?) ja riittävää prossua. Kaiken kaikkiaan kestävyys ja mahdollisesti myös ekologiset valinnat olisi niitä ykkösjuttuja jos komponenttien kanssa voi tehdä.
Mutta itse asiaan. Tarkoituksena on ensi hätään panostaa vain keskusyksikköön ja ostaa näyttö parin kuukauden päästä. TV saa luvan ajaa näytön roolia siihen saakka. Kaipaisin mielipiteitä suunnitelmastani ja siihen liittyvistä mahdollisista ongelmista. :) Tuosta AMD / Intel touhusta en oikein enää ole kärryillä. Ymmärtääkseni Intel pesee AMD:llä lattiaa, mutta hintatietoiselle peruskäyttööön voisi AMD:n prossut riittää mainiosti? Mitä prossuun tulee, niin katselin joitain satasen neliytimisiä AMD:itä (AMD A8 5600K 3,6 ghz FM2 / AMD FX-4300 3,8ghz AM3+), jotka voisin teoriassa mahduttaa budjettiin, jos tuo valitsemani on täysi susi. Näytönohjain taasen voi olla mun käyttöön liiankin ?hyvä? vaikkei taida mikään peliohjain ollakaan. Jos joku edullisempi tarjoaa tarpeilleni paremman hyöty-laatusuhteen niin saa vinkata. HDMI on toki ihan ehdoton. Alla oleva hahmotelmani pyörisi juuri viiden huntin kieppeillä eli voisi olla tehtävissä. Mitään kolmen sadan euron prossuja on siis turha alkaa suosittelemaan.
KOTELO: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/...n-virtalahdetta 64.90e
VIRTALÄHDE: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/...-ATX-virtalahde 66.90e
EMOLEVY: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/...AM3-ATX-emolevy 66.90e
PROSESSORI: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/...-FM2-kantaan-bo 64.90e
NÄYTÖNOHJAIN: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/...DR3-PCI-Express 96.90e
MUISTI: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/...10-muistimoduli 79.90e
KIINTOLEVY: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/...A-III-6-Gb-s-ko 62.90e
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. joulukuuta 2013 @ 17:43
|
BPVest
AfterDawn Addict
|
30. joulukuuta 2013 @ 17:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Want to get your a** kicked? Wear BritishPetroleumVest and have a trip in Mexico!
Toms Hardware: Näistä syistä niin ikävää kuin se onkin, alle 200 dollarin hintaluokasta ei löydy yhtään suosittelemisen arvoista AMD-prosessoria..
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. joulukuuta 2013 @ 17:56
|
fandokan
Junior Member
|
30. joulukuuta 2013 @ 19:58 |
Linkki tähän viestiin
|
Kiitos vastauksesta. Jimm's lienee siis kaiketi parempi paikka ostaa osia nykyisin? Olisin ehkä hitusen ollut kiinnostunut perusteluista joidenkin komponenttien osalta, esim. jäin pohtimaan tuuletin asiaa? Eikö prosessoreissa tule tuuletinta mukana, onko ne huonoja vai mikä virka? Onko "erikois"muistikammoilla peruskäyttäjälle iloa? Prossu vaikuttaa ihan fiksulta, jos ymmärsin oikein niin tuolla perusnäyttiksellä pitäisi tavallisessa käytössä pärjätä... Mä sain ainakin ajatuksen tasolla kiksejä ehdottamastani kotelosta, koska siinä oli pestävät suotimet. Lemmikkitaloudessa elävänä panostaisin hyvinkin mielelläni myös tuohon koteloon. Pölyä on niin maan perkuleen paljon ja elektroniikka tykkää kyttyrää. Tajusin juuri, etten edes tarvitse Bluraytä, vaan ihan reeveeree-asemalla pärjään. Mikä lie aivopieru sekin ollut.
|
BPVest
AfterDawn Addict
|
30. joulukuuta 2013 @ 20:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti fandokan: Kiitos vastauksesta. Jimm's lienee siis kaiketi parempi paikka ostaa osia nykyisin? Olisin ehkä hitusen ollut kiinnostunut perusteluista joidenkin komponenttien osalta, esim. jäin pohtimaan tuuletin asiaa? Eikö prosessoreissa tule tuuletinta mukana, onko ne huonoja vai mikä virka? Onko "erikois"muistikammoilla peruskäyttäjälle iloa? Prossu vaikuttaa ihan fiksulta, jos ymmärsin oikein niin tuolla perusnäyttiksellä pitäisi tavallisessa käytössä pärjätä... Mä sain ainakin ajatuksen tasolla kiksejä ehdottamastani kotelosta, koska siinä oli pestävät suotimet. Lemmikkitaloudessa elävänä panostaisin hyvinkin mielelläni myös tuohon koteloon. Pölyä on niin maan perkuleen paljon ja elektroniikka tykkää kyttyrää. Tajusin juuri, etten edes tarvitse Bluraytä, vaan ihan reeveeree-asemalla pärjään. Mikä lie aivopieru sekin ollut.
Jimmsin valikoima hakkaa Vk.com:n vastaavan satanolla.
Prossujen vakiojäähy on OK jos kestät melua.
Erikoismuistikammoilla ei tee mitään, noi on sikahalvat muihin nähden, sen takia ne.
Tolla näyttiksellä pelaakin, peruskäyttö sujuu mainiosti.
Tossa mun kopassaki on pölysuodatin edessä. Toi Antec 300 oli tolla hinnalla OK joskus 3 vuotta takaperin. Nykysin vanhentunu ja ylihinnoteltu. Hommaa paineilmapullo valmiiks. Ei se pölysuodatinkaan pidä pölyjä kokonaan poissa.
DVD http://www.jimms.fi/tuote/90DD0190-B10000
Want to get your a** kicked? Wear BritishPetroleumVest and have a trip in Mexico!
Toms Hardware: Näistä syistä niin ikävää kuin se onkin, alle 200 dollarin hintaluokasta ei löydy yhtään suosittelemisen arvoista AMD-prosessoria..
|
AfterDawn Addict
|
30. joulukuuta 2013 @ 21:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Asus P8Z68-V pro # 2600k @4,8Ghz # Noctua D14 # Gtx 780 Windforce # 8Gb G.Skill # SSD samsung 256Gb/2Tb Raid1 # Corsair AX 750w # HaF X # Dell UltraSharp U2711 + G15 + R.A.T.7
Raspberry Pi / AMD E-350 SilverStone Sugo / i5 2500K @4,5Ghz Fractal Design 1000
HPI Baja 5b SS // FG Evo 4 - Kallista lystiä...
|
fandokan
Junior Member
|
30. joulukuuta 2013 @ 23:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Ookoo. Selkis. Toi minikotelo on ihan makeen näkönen ja vaikuttaa ominaisuudetkin hyviltä. hmms hmms. Vääntäkee nyt rautalangasta, että idea tuossa SSD:ssä on? Lyödäänkö siihen käyttis vai mitä? Hinta on melko suolanen kokoon nähden, eli oisko sitten järkevää olla kaikelle "sälälle" joku perusmalli säilytyksiin? Itse kun tajuan lähinnä sen verran, että "peruskovoissa" on niitä pyörimisnopeuksia (7200rpm jne) jotka voi vaikuttaa enimmäkseen latausaikoihin..kai :) Tuoko on sitten vaan yksinkertaisesti rutosti nopeampi? Muodostuuko normi kovosta pullonkaula jo peruskäytössä vai tuleeko ongelmia vasta kun pelailee jotain raskaampia pelejä?
|
AfterDawn Addict
|
30. joulukuuta 2013 @ 23:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Nettiselaimen käynistyminen on esimerkiksi hidasta vain ja ainoastaan kovosta johtuen ja samalla myös nopeuttaa Windowssia huomattavasti toimimaan. Nykyiset mekaaniset kovalevyt ovat siis pullonkaula nykyisille osille ja SSD levyllä saavutetaan järkyttävän suuri ero niihin. SSD suurin ero verrattuna kovoon ovat reilusti pienemmät hakuajat ja reippaasti nopeammat kirjoitus/luku nopeudet pienillä tiedostoilla.
Käytännössä tuolle 120GB kovolle lyödään käyttöjärjestelmä ja perus ohjelmat, jolloin siihen jää viellä tilaa ~60GB. Kerran kun käytät konetta SSD levyllä, niin ei siitä enään vanhaan voi siirtyä.
Asus P8Z68-V pro # 2600k @4,8Ghz # Noctua D14 # Gtx 780 Windforce # 8Gb G.Skill # SSD samsung 256Gb/2Tb Raid1 # Corsair AX 750w # HaF X # Dell UltraSharp U2711 + G15 + R.A.T.7
Raspberry Pi / AMD E-350 SilverStone Sugo / i5 2500K @4,5Ghz Fractal Design 1000
HPI Baja 5b SS // FG Evo 4 - Kallista lystiä...
|
fandokan
Junior Member
|
2. tammikuuta 2014 @ 16:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Kiitokset vastauksista. Olisin tällä hetkellä päätymässä seuraavanlaiseen kokoopanoon:
Muutama kyssäri ja kommentti paketista.. Mahtuuko kaikki tarvittavat koteloon? Vaihdoin siis BPVestin originaaliehdotukseen muutaman komponentin, esim. juuri tuon kotelon. Muisteja vielä arvon. Mun käsittääkseni tuo emolevy ei tue tuota tarjouksessa olevaa muistia (2400mhz) - mihinkään ylikellotuspuuhiin ei olisi periaatteessa kauheesti kiinnostusta ruveta. Samoihin hintoihin saisi 1333mhz muistia, mutta olen vähän epätietoinen siitä, että miten paljon muistin nopeus normaalikäytössä vaikuttaa, esim. kannattaako maksaa 1600mhz hieman enemmän? Ajattelin päätyä suosituksista tuohon SSD kovoon ja lyödä siihen käyttiksen ja tärkeimmät - multa löytyy 500giganen peruskovo joka saa alkuun toimia tiedostojen säilytyspaikkana.
|
Mainos
|
|
|
BPVest
AfterDawn Addict
|
2. tammikuuta 2014 @ 16:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti fandokan: Kiitokset vastauksista. Olisin tällä hetkellä päätymässä seuraavanlaiseen kokoopanoon:
http://i361.photobucket.com/albums/oo59...zps32eded5c.jpg
Muutama kyssäri ja kommentti paketista.. Mahtuuko kaikki tarvittavat koteloon? Vaihdoin siis BPVestin originaaliehdotukseen muutaman komponentin, esim. juuri tuon kotelon. Muisteja vielä arvon. Mun käsittääkseni tuo emolevy ei tue tuota tarjouksessa olevaa muistia (2400mhz) - mihinkään ylikellotuspuuhiin ei olisi periaatteessa kauheesti kiinnostusta ruveta. Samoihin hintoihin saisi 1333mhz muistia, mutta olen vähän epätietoinen siitä, että miten paljon muistin nopeus normaalikäytössä vaikuttaa, esim. kannattaako maksaa 1600mhz hieman enemmän? Ajattelin päätyä suosituksista tuohon SSD kovoon ja lyödä siihen käyttiksen ja tärkeimmät - multa löytyy 500giganen peruskovo joka saa alkuun toimia tiedostojen säilytyspaikkana.
Kaikki mahtuu koppaan, toi koppa tukee 160 milliä korkeita coolereita, ota toi mikä on mun ekassa paketissa. Parempi ku Freezer 7.
Toi 2400 muisti on halvempaa ku mikään 1866 muisti Jimmsillä, joten se. 1333 muisti on antiikkia ja hidastaa pelejä rankasti. 1600 hidastaa kanssa. Noi muistit on paras valinta.
Toi SSD on hyvä ja 500 gigaselle menee muut tiedot.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. tammikuuta 2014 @ 16:40
|
|