User Käyttäjä Salasana  

maanantai 20.1.2025 / 11:07
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > kotiteatteri > kotiteatterin äänentoisto > mitä kuuluu stereolähetyksessä 5.1 järjestelmän takakaiuttimista?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Mitä kuuluu stereolähetyksessä 5.1 järjestelmän takakaiuttimista?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
jolap
Junior Member
_
4. marraskuuta 2012 @ 15:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen (myöhäsyntyisesti) tutustumassa 5.1 systeemin saloihin (käytettynä hankitun Sony STR DE 515 -vahvistimen avulla), ja muutaman elokuvanpätkän toistamisen jälkeen on todettava, että kyllä se toimii. Enimmäkseen laitteistoa tulee kuitenkin käytettyä (klassisen) musiikin kuunteluun, ja siinä yhteydessä olen havainnut, että stereoäänestäkin laite osaa lähettää takakaiuttimiin (surround mode = L HALL tai S HALL) jotain, joka lisää "tilantuntua". Keskikaiuttimesta ei tuolloin kuulu mitään ja etukaiuttimien ääni on korvin kuultuna sama kuin surround off -asennossa.

Mikähän signaali takaiuttimista kuuluu? Onko se etukaiuttimien signaalien erotus kuten muinaisessa Tapio M. Köykän ortoperspektassa?
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
4. marraskuuta 2012 @ 18:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jolap:
Olen (myöhäsyntyisesti) tutustumassa 5.1 systeemin saloihin (käytettynä hankitun Sony STR DE 515 -vahvistimen avulla), ja muutaman elokuvanpätkän toistamisen jälkeen on todettava, että kyllä se toimii. Enimmäkseen laitteistoa tulee kuitenkin käytettyä (klassisen) musiikin kuunteluun, ja siinä yhteydessä olen havainnut, että stereoäänestäkin laite osaa lähettää takakaiuttimiin (surround mode = L HALL tai S HALL) jotain, joka lisää "tilantuntua". Keskikaiuttimesta ei tuolloin kuulu mitään ja etukaiuttimien ääni on korvin kuultuna sama kuin surround off -asennossa.

Mikähän signaali takaiuttimista kuuluu? Onko se etukaiuttimien signaalien erotus kuten muinaisessa Tapio M. Köykän ortoperspektassa?
Jos niitä "pilaustiloja" tyyliin vessa käyttää, niin silloin ei enää ole stereosta kyse. Stereo on tasan tarkkaan kaksi- (2) kanavainen, ei siihen enää mitään takakaiuttimia sovi sotkea.
Jos kuitenkin niitä käyttää, takakanavista kuulua ääni on sen vahvistimen piirien luomaa "valistunutta arvausta", eli ihan keinotekoista ääntä, kaikua tms.

Ortoperspekta on sitten vähän eri juttu ja paljon vanhempaa perua, eikä sitä ole oikein 70-luvun jälkeen käytetty, silloinkin se tuppasi olemaan vain Saloran hommia. Siinähän keskeltä toistetaan monoa tai kahden kanvan summaa ja laidoilta erotusta, eli keinotekoista oikeastaan sekin.

Oikeassa monikanavatoistossa jokainen kanava on erikseen tallennettu, eikä mikään piiri sitä keinotekoisesti muodosta eikä lisäile ääneen kaikuja tms.

Kuuntele rauhassa vaan stereo kahdesta kaiuttimesta, ei se ääni siitä yhtään parane vessaefektejä lisäämällä...

T: Vesku

Täydellisen tietämättömyyden antamalla 100% varmuudella
jolap
Junior Member
_
4. marraskuuta 2012 @ 21:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olin aikoinaan ortoperspektan ja Tapio M. Köykän kannattaja ja ihailija, ja siksi asia minua kiinnostaa. Ja muistelen, että Harman Kardon käytti (Matti Otalan aikoina) ainakin yhdessä vahvistimessaan jonkin tyyppistä sovellutusta Köykän ajatuksista.

Kiitän tästä vessaperusteisesta lausunnosta, mutta toivoisin, että asiasta löytyisi jotain oikeaakin tietoa.
wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
4. marraskuuta 2012 @ 22:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pelkäänpä, ettei kukaan Suomenmaassa voi varmaksi tietää, miten juuri Sony ja miten juuri tuon mallinen vahvari ääntä käsittelee, mutta varmastikin kanavien vaihe-eroa sinä myös haistellaan, kun tuota surround-ääntä generoidaan. Luultavasti pohjana on myös ihan oikeissa tiloissa tehty mallinnus äänen viiveistä yms. tilan vaikutuksista.
Mutta koska surroundia ei äänen tallennusvaiheessa ole huomioitu, ei laite sitä käsittääkseni mitenkään voi luonnollisesti "palauttaa", joten olen vps358:n kanssa samoilla linjoilla, että noilla efekteillä pelkästään pilaa musiikin luonnollisuuden. Ehkä johonkin urheiluohjelmaan joku stadion-tila voi luoda oikeasti läsnäolon tuntua.
AfterDawn Addict

14 tuotearviota
_
5. marraskuuta 2012 @ 07:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mitä noita virtuaali surround tiloja on itse tullut kokeiltua muutamilla vahvistimilla niin aina ne yhtä kamalia on olleet.

En suosittele.

Define R4 / Asus Z87-A / i5-4670k / Crucial 2x4gb / GTX660 / RX-5300 / 2x F3 1TB / Crucial M4 / Eizo FS2333 / Mionix Naos 7000 / Sidewinder X4 / STR-DH520 + Cambridge Audio Minx Min 10 x5 + Boston Soundware XS Sub / Corsair Vengeance 1500 / Superlux HD330 & HD681B / G27 / PS3 / X360S
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
5. marraskuuta 2012 @ 11:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olin aikoinaan ortoperspektan ja Tapio M. Köykän kannattaja ja ihailija, ja siksi asia minua kiinnostaa. Ja muistelen, että Harman Kardon käytti (Matti Otalan aikoina) ainakin yhdessä vahvistimessaan jonkin tyyppistä sovellutusta Köykän ajatuksista.

Kiitän tästä vessaperusteisesta lausunnosta, mutta toivoisin, että asiasta löytyisi jotain oikeaakin tietoa.
link
Kuukkelikin (Google) on keksitty
Ei millään pahalla....

Täydellisen tietämättömyyden antamalla 100% varmuudella
jolap
Junior Member
_
7. marraskuuta 2012 @ 17:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vps358:

link
Ei millään pahalla....

jolap
Junior Member
_
7. marraskuuta 2012 @ 17:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vps358:

link
Ei millään pahalla....

Joopa. Tuli vaan mieleen, että täältä löytyisi joku asian tuntija.
http://www.kolumbus.fi/epap/voimaradio/cv2.html
AfterDawn Addict

14 tuotearviota
_
8. marraskuuta 2012 @ 18:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Suoraan sanottuna aika vanhaa tietoa, juuri tuollaistahan nuo nykyvahvistimet yrittävät luoda virtuaalisurround sun muilla tiloillaan, mutta käytännössä ne yleensä tekevät vain äänestä suttuisemman eivätkä todellakaan toimi aidon surroundin tavoin. Ja joo, ensimmäisen viestisi kysymykseen, kyllä se takakaiuttimista kuuluva ääni taitaa yleensä näissä tiloissa olla hieman samaa kuin etukaiuttimien, vaimennettuna jne.. vain.

Jättäisin nämä tilat kaikesta huolimatta omaan arvoonsa, hifistinä en niitä pysty ymmärtämään.

Define R4 / Asus Z87-A / i5-4670k / Crucial 2x4gb / GTX660 / RX-5300 / 2x F3 1TB / Crucial M4 / Eizo FS2333 / Mionix Naos 7000 / Sidewinder X4 / STR-DH520 + Cambridge Audio Minx Min 10 x5 + Boston Soundware XS Sub / Corsair Vengeance 1500 / Superlux HD330 & HD681B / G27 / PS3 / X360S
Mainos
_
__

_
jolap
Junior Member
_
8. marraskuuta 2012 @ 19:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niin se "taitaa olla".
afterdawn.com > keskustelu > kotiteatteri > kotiteatterin äänentoisto > mitä kuuluu stereolähetyksessä 5.1 järjestelmän takakaiuttimista?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy