User Käyttäjä Salasana  
   
torstai 30.1.2025 / 05:34
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > kaikki muut keskusteluaiheet > mmorpg-yksityispalvelimet: laillisuus
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
MMORPG-yksityispalvelimet: laillisuus
  Siirry:
 
Kirjoittaja Viesti
Liviski
Newbie
_
8. tammikuuta 2013 @ 18:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Moikka moi.

Olen miettinyt seuraavaa:
Mikäli laittaisin pystyyn palvelimen, joka pyörittäisi ns. "serveriemulaattoria", joka matkisi vaikkapa World of Warcraftin palvelimia ja sallisi trafiikin ko. pelin clientin ja palvelimen välillä, millaisiin lakiongelmiin voisin törmätä?

Hypoteettisen suunnitelmani mukaan tahtoisin luoda World of Warcraft -palvelimen, joka sallisi samanlaisen pelikokemuksen kuin retail-palvelimet vuonna 2008 pelin ensimmäisen lisäosan aikaan.
Pelin kehittäjän palvelimilla tätä vuoden 2008 sisältöä ei enää ole, joten joutuisin itse scriptaamaan ison osan pelin eventeistä (siksi sana emulaattori, näitä tosin löytyy puolivalmiina).

Jos loisin projektille verkkosivut ja sallisin ihmisten pelata palvelimella ilmaiseksi käyttäen vanhaa, vuoden 2008 WOW-clientiä, olisiko pelkoa minkäänlaisista syytteistä? Entä jos en myöskään hyväksyisi lahjoituksia projektia varten, ja tekisin serverin säännöissä selväksi, että vain Blizzardilta ostetut clientit saavat yhdistää palvelimelleni?

Anteeksi sekava viesti, mutta tällaista nyt kuitenkin. Kiitoskia, mikäli joku vaivautuu vastaamaan; en ole tästä aihealueestakaan ihan varma.
Member
_
9. tammikuuta 2013 @ 01:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Entä jos en myöskään hyväksyisi lahjoituksia projektia varten, ja tekisin serverin säännöissä selväksi, että vain Blizzardilta ostetut clientit saavat yhdistää palvelimelleni?
Millä pystyt valvomaan clienttien alkuperää?
Nämä niinkutsutut "private-serverit" ovat kaiken järjen mukaan laittomia, sillä loukkaat jo Blizzardin tekijäoikeuksia scriptaamalla itse heidän tuotteitaan.

i5-4670K @ 3.4GHz | 8G Crucial Ballistix Sport 1600 | Gigabyte Z87X-D3H | 256GB SanDisk Ultra Plus | 1TB Caviar Blue | Scythe Mugen 4 | SF Golden Green Pro 600w | BitFenix Ghost
Liviski
Newbie
_
9. tammikuuta 2013 @ 06:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jiipson:
Lainaus:
Entä jos en myöskään hyväksyisi lahjoituksia projektia varten, ja tekisin serverin säännöissä selväksi, että vain Blizzardilta ostetut clientit saavat yhdistää palvelimelleni?
Millä pystyt valvomaan clienttien alkuperää?
Nämä niinkutsutut "private-serverit" ovat kaiken järjen mukaan laittomia, sillä loukkaat jo Blizzardin tekijäoikeuksia scriptaamalla itse heidän tuotteitaan.
Toki tiedostan tietyn tekijänoikeuksien vastaisuuden, mutta mietin, mistä niiden rikkojaa tällaisessa tapauksessa oikeasti voitaisiinkaan Suomen sisällä syyttää.

Voisi kuvitella esimerkiksi, että sillä, ettei sitä sisältöä, jota palvelimelleni scriptaisin, ole enää saatavissa Blizzardin omilla palvelimilla, olisi jossakin määrin lieventävä vaikutus siihen, miten oikeus voisi tätä asiaa katsoa.

Samoin se, ettei tällaisen palvelun pitäjä voisi mitenkään tehdä voittoa palvelulla, jota varten ei oteta edes lahjoituksia, varmastikin vaikuttaisi asian laitaan ainakin jotenkin, vai kuinka?

Clienttien alkuperää ei tietenkään ole mahdollista selvittää, mutta ainakin tällä tehtäisiin selväksi, millaista periaatetta palvelu edustaisi. Eli ettei toivomus olisi niinkään kilpailla Blizzardin kanssa kuin säilyttää heidän pelistään tietty aikakausi.


Toisaalta mietin myös, josko tällaisen palvelun vastaisia säännöksiä voisi kiertää esimerkiksi pyörittämällä palvelinta ulkomailta käsin.
Member
_
9. tammikuuta 2013 @ 09:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Toki tiedostan tietyn tekijänoikeuksien vastaisuuden, mutta mietin, mistä niiden rikkojaa tällaisessa tapauksessa oikeasti voitaisiinkaan Suomen sisällä syyttää.

Tekijänoikeuslain rikkomisesta? Varastamisesta? Tai jotain sinnepäin.

Lainaus:
olisi jossakin määrin lieventävä vaikutus siihen, miten oikeus voisi tätä asiaa katsoa.

On sitä sisältöä saatavilla tai ei, ne on silti Blizzardin copyrightilla.

Lainaus:
Samoin se, ettei tällaisen palvelun pitäjä voisi mitenkään tehdä voittoa palvelulla, jota varten ei oteta edes lahjoituksia, varmastikin vaikuttaisi asian laitaan ainakin jotenkin, vai kuinka?

Oletko ottanut huomioon esimerkiksi verkkosivujen mainokset, vote-pointit ym? Kaikki tulot eivät tuollaisissa tilanteissa tule lahjoituksista. Ja siinä kohtaa jos servereistäsi tulee suosittuja, ja jotkin käyttäjät ovat valmiita antamaan lahjoituksia, on kiusaus varmastikkin suuri.

Lainaus:
Clienttien alkuperää ei tietenkään ole mahdollista selvittää, mutta ainakin tällä tehtäisiin selväksi, millaista periaatetta palvelu edustaisi

En ole lakia lukenut, mutta sellaisen kuvan olen saannut ettei näitä asioita periaatteella ja hyvällä tahdolla katsota läpi sormien.

Lainaus:
Eli ettei toivomus olisi niinkään kilpailla Blizzardin kanssa kuin säilyttää heidän pelistään tietty aikakausi.

Jokainen private-serverillä pelaava käyttäjä on -1 maksava asiakas blizzardille


Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että älä lähde yrittämään, ellet ole täysin varma mitä teet. Jos homma paisuukin suuremmaksi, onko sinulla varaa laajentaa servereitäsi? Jos saat suureahkon vakiopelaaja-joukon valmiina tukemaan sinua lahjoituksin, ja joudut taloudellisiin ongelmiin itse niin vieläkö sanoisit ei lahjoituksille?

Lainaus:
Our ultimate goal is to create the best games in the world, and that means we need to protect our games and safeguard our players? experiences with them. Server emulators that use Blizzard?s IP facilitate piracy and offer unauthorized, inconsistent gaming experiences that can damage Blizzard?s reputation and goodwill with players. We take these types of threats very seriously and will continue to take every available measure to protect our rights globally.
- Blizzard


Tässäkin vielä vähän pureskeltavaa: http://www.gamepolitics.com/2010/08/18/...rs#.UO0am2_ZapA

i5-4670K @ 3.4GHz | 8G Crucial Ballistix Sport 1600 | Gigabyte Z87X-D3H | 256GB SanDisk Ultra Plus | 1TB Caviar Blue | Scythe Mugen 4 | SF Golden Green Pro 600w | BitFenix Ghost

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. tammikuuta 2013 @ 09:29

Mainos
_
__
 
_
Liviski
Newbie
_
9. tammikuuta 2013 @ 17:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jiipson:
Lainaus:
Toki tiedostan tietyn tekijänoikeuksien vastaisuuden, mutta mietin, mistä niiden rikkojaa tällaisessa tapauksessa oikeasti voitaisiinkaan Suomen sisällä syyttää.

Tekijänoikeuslain rikkomisesta? Varastamisesta? Tai jotain sinnepäin.

Voisin kuvitella, että mikäli tällaisessa tapauksessa jonkinlaisia oikeustoimia tavaramerkin omistajan puolelta tulisi, ne liittyisivät nimenomaan tekijänoikeuksiin, jos palvelusta ei ole veloitettu tai sitä varten ei ole hyväksytty lahjoituksia. Eikä vote pointienkaan käyttö ole pakollista.
Toisaalta en ole mahdollisen syytteen eksaktista muodosta aivan varma, ja siksi tämän langan teinkin.
Lainaus:

Lainaus:
olisi jossakin määrin lieventävä vaikutus siihen, miten oikeus voisi tätä asiaa katsoa.

On sitä sisältöä saatavilla tai ei, ne on silti Blizzardin copyrightilla.

Se on totta, mutta toisaalta on harkittava myös, miten Blizzard itse suhtautuu tällaisiin "legacy-palvelimiin". Mikäli kaupallista hyötyä ei tuoteta, Blizzardin kiinnostus ei välttämättä edes herää, mutta toisaalta myös haastaminen oikeudessa voisi olla tällä nojalla vaikeampaa.
Lainaus:

Lainaus:
Samoin se, ettei tällaisen palvelun pitäjä voisi mitenkään tehdä voittoa palvelulla, jota varten ei oteta edes lahjoituksia, varmastikin vaikuttaisi asian laitaan ainakin jotenkin, vai kuinka?

Oletko ottanut huomioon esimerkiksi verkkosivujen mainokset, vote-pointit ym? Kaikki tulot eivät tuollaisissa tilanteissa tule lahjoituksista. Ja siinä kohtaa jos servereistäsi tulee suosittuja, ja jotkin käyttäjät ovat valmiita antamaan lahjoituksia, on kiusaus varmastikkin suuri.

Kyllä olen, joskin korostan, että tilanne on hypoteettinen. Esimerkissäni kuitenkaan verkkosivuilla ei näytettäisi mainoksia, eikä palvelin myöskään käyttäisi votepointeja tms. mainostukseensa, vaan keräisi uusia käyttäjiä niin sanotun puskaradion kautta ja pitämällä serverin erikoisena siten, että se pyrkisi aina pitämään pelikokemuksen mahdollisimman retail-tyyppisenä kustomoidumman pelikokemuksen sijaan.
Lainaus:

Lainaus:
Clienttien alkuperää ei tietenkään ole mahdollista selvittää, mutta ainakin tällä tehtäisiin selväksi, millaista periaatetta palvelu edustaisi

En ole lakia lukenut, mutta sellaisen kuvan olen saannut ettei näitä asioita periaatteella ja hyvällä tahdolla katsota läpi sormien.

Lienet oikeassa, mutta toisaalta palaan jälleen siihen, miten tällaisen mainitseminen saattaisi nostaa tavaramerkin omistajan kynnystä viedä asia oikeuteen tai puuttua siihen muillakaan tavoin.
Lainaus:

Lainaus:
Eli ettei toivomus olisi niinkään kilpailla Blizzardin kanssa kuin säilyttää heidän pelistään tietty aikakausi.

Jokainen private-serverillä pelaava käyttäjä on -1 maksava asiakas blizzardille

Tämä ei itse asiassa ole totta. Legacy-servereillä, jotka matkivat jotakin pelin mennyttä aikakautta, pelaavat henkilöt usein joko pelaavat myös retail-versiota saman aikaisesti tai eivät pelaisi pelin nykyistä versiota mistään hinnasta, mutta tahtovat nostalgisesti kokea aiemmin pelaamansa version uudelleen. Tämän voin sanoa kokemuksesta, ja koska olen itsekin isommalla tuttavaporukalla moista harrastanut.
Lainaus:

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että älä lähde yrittämään, ellet ole täysin varma mitä teet. Jos homma paisuukin suuremmaksi, onko sinulla varaa laajentaa servereitäsi? Jos saat suureahkon vakiopelaaja-joukon valmiina tukemaan sinua lahjoituksin, ja joudut taloudellisiin ongelmiin itse niin vieläkö sanoisit ei lahjoituksille?

Lainaus:
Our ultimate goal is to create the best games in the world, and that means we need to protect our games and safeguard our players? experiences with them. Server emulators that use Blizzard?s IP facilitate piracy and offer unauthorized, inconsistent gaming experiences that can damage Blizzard?s reputation and goodwill with players. We take these types of threats very seriously and will continue to take every available measure to protect our rights globally.
- Blizzard


Tässäkin vielä vähän pureskeltavaa: [link]


Yksityispalvelimien maailman tunnen kyllä varsin hyvin, useamman vuoden kokemuksella (vaikken julkista palvelinta pyörittänyt olekaan). Tiedän, mille on kysyntää, ja uskon, että osaisin ennakoida trafiikin määrän suhteellisen hyvällä menestyksellä. Kiitos kuitenkin vastailustasi. Toden totta, tahdon tässä vain saada paremman kuvan mahdollisista riskeistä ja riskitilanteiden toteutuessa tarvittavista toimenpiteistä.
Tuosta esimerkkitapauksestasi, Blizzard tosiaan on haastanut joitankin palvelimenpitäjiä isoista rahasummista oikeuteen, mutta käsittääkseni kaikissa tapauksissa palvelimen ylläpitäjä on käärinyt jollakin tavalla voittoja tästä. Mikäli löytyisi todisteita siitä, että myös non-profit-palvelimia olisi haastettu, olisi niistä mukava lukea.
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > kaikki muut keskusteluaiheet > mmorpg-yksityispalvelimet: laillisuus
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy