Minun juuri hajonneessa koneessa oli varmuuskopiointiohjelma ja USB 2 ulkoinen kovalevy, johon oli tarkoitus tehdä ikrementaali- ja kokonais-talletuksia tietyin sekvenssein, kuten hyvä varmuuskopintitoiminta edellyttää. Ulkoinen levy kytkettiin kiinni PC:n porttiin vain talletustilanteessa, jotta PC:n hajotessa se ei polta varmuuskopioita.
Ja tämähän ei toiminut mulla *ruma sana* vertaa. Edellinen backup oli jostain puolen vuoden takaa! Enkä tiedä edes mitä kaikkea se sisältää, kun kopioitava data on niin monessa eri paikassa ilman yhteistä hakemistojuurta ja vielä eri käyttisten alla (dual-boot järjestelmä). Siis backup-ohjelmaan ei ole välttämättä päivitetty kaikkia tarvittavia hakemistoja.
Mä teen äänityksiä ja miksaan omaa musiikkia, kehitän tietokoneohjelmia, valokuvaan ja kirjotan dokumentteja, josta syntyy melkoinen määrä dataa, jota on mahdoton tai vaikea ja työläs korvata jos sen menettää. Olenkin yrittänyt saada myös kotioloihin sopivan varmuuskopiojärjestelmän aikaiseksi aina ensimmäisen kotikoneeni hankinnasta alkaen. Korppu-, CD- ja ulkoinen kovo- backup-systeemit on kokeiltu, mutta mitään niistä en ole saanut oikeasti toimimaan.
Suurin syyllinen olen minä itse, mutta tässä suhteessa en ole onnistunut löytämään sellaista ryhtiliikettä, joka pakottaisi minut säännöllisiin ja tinkimättömiin varmuuskopioiden ottoon. Olen menettänyt uskoni itseeni varmuuskopioihmisenä.
Mitä tarvitsen ja minkä on oltava kohdallaan saadakseni varmuuskopiot töistäni?
Oma pähkäily antaisi seuraavia vastauksia:
- PC:ssä kunkin käyttöjärjestelmän alla ohjelma, joka ottaa automaattisesti varmuuskopiot.
- PC on päällä lähes 24/7, jolloin varmuuskopiointiohjelma käynistyy varmasti jossain vaiheessa
- Sekä inkrementaaliset kopiot päivittäin että kaiken kopiointi harvemmin.
- Varmuuskopiolevyä tulee vaihtaa tietyin välein ja tallettaa vanha joksikin aikaa ennen uudelleenkäyttöä
- Varmuuskopiolevy on sähköisesti isoloitu (ainakin osittain) PC-koneesta, jotta ne (viimeisetkään kopiot) ei tuhoudu PC:n hajotessa
Mielestäni toimivan varmistuksen tärkein asia on että käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään tai ainakin mahdollisimman vähän koska muuten varmistukset jäävät jossain vaiheessa 100% varmasti tekemättä.
Minulla on lähiverkossa verkkolevy johon varmistusohjelma tekee ajastetusti backupit kaikilta koneiltä parin viikon välein.
Tokihan tossa huonolla tuurilla menettää parin viikon tiedostot,mutta itse ei tarvitse puuttua asiaan vaan homma hoituu taustalla.
Yksi vaihtoehto on laittaa koneeseen 2 samanlaista kovalevyä ja asentaa ne RAID 1 tilaan jolloin kummallakin kovalevyllä on identtiset tiedot ja jos toinen levy hajoaa kaikki tiedot on tallella toisella levyllä.
Valtaosa nykyisistä emolevyistä tukee RAIDIA joten homman pitäisi onnistua melkein koneella kuin koneella.
Etuna tässä on se että asennuksen lisäksi tämä ei vaadi käyttäjältä mitään toimia ja varmistus on reaaliaikainen.
Pienenä ongelmana RAIDissa on toki se että levyt ovat koneen sisällä ja jos kone "hajoaa"niin lähinnä kai virtalähde hajotessaan voi grillata levyt, mutta pitäisin tätä kyllä erittäin epätodennäköisenä mahdollisuutena muiden osien hajoamisen ei pitäisi vaikuttaa kovalevyjen sisältöön.
Virtalähteen hajoamis riskin voi tietysti minimoida hankkimalla laadukkaan virtalähteen ja vaihtamalla se uuteen esim. 3-5 vuoden välein.
Oikein varman päälle voi pelata yhdistämällä useampi varmistustapa:
RAID 1 reaaliaikainen kopiointi koneen sisällä.
Verkkolevy lähiverkkoon varmistus ajastettuna.
Pilvipalvelu varmistus ajastettuna tiedostot pysyy tallella vaikka kämppäkin palaisi ;-)
Kone 1:AMD Ryzen 7 1700X / Noctua NH-U12S / 16 GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz / Asus PRIME X370-PRO /MSI Geforce 1080 GTX Gaming / 32" Samsung 2550x1440 + 24" BenQ 1920x1200 / Crucial MX100 512 Mb SSD + Samsung 500GB 850 EVO SSD/ 2TB WDC Caviar Green / NZXT Phantom / Fractal Designs Newton R2 650W / Windows 10 Pro 64 Bit
Kone 2:Amd Phenom II x4 940BE / Scythe Shuriken Rev.B / 4 GB Kingston DDR2 800Mhz / Asus M4A78-EM / AMD RADEON 6450 Silent / Sony 50" Full HD / SB X-Fi Extreme Audio PCI-E / LianLi PC-V352B / Silverstone Strider Plus 500W/ Windows 10 pro 64 Bit
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 15. joulukuuta 2012 @ 08:50
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jms1: Mielestäni toimivan varmistuksen tärkein asia on että käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään tai ainakin mahdollisimman vähän koska muuten varmistukset jäävät jossain vaiheessa 100% varmasti tekemättä.;-)
Noin siinä käy. Mulla vaan on ottanut melkoisesti aikaa itseni kohdalla myöntää tuo. Muut ihmisethän on kyllä vajavaisia:)
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jms1: Minulla on lähiverkossa verkkolevy johon varmistusohjelma tekee ajastetusti backupit kaikilta koneiltä parin viikon välein.
Tokihan tossa huonolla tuurilla menettää parin viikon tiedostot,mutta itse ei tarvitse puuttua asiaan vaan homma hoituu taustalla.
Tuollaista mäkin jo ehdin pähkäillä ja pistin siihen vielä varmuuskerrointa hieman lisää:
HUOM. JÄLKIKÄTEEN, EI TOIMI USBWi-Fi adapteri ulkoisella kovalevyllä: "A USB wireless adapter is basically equivalent to an internal network card, in that it needs to be attached to a PC with drivers installed in order to do anything much."
Varmuuskopiointi pitäs tehdä vähintäin päivittäin, mieluummin alottaa koneen käynnistyessä, tai työrupeamittain, NAS levyille, joissa vähintään 1 tasoinen RAID.
Tämä NAS-kone ei ole ihan puhdas NAS, vaan siinä olisi myös varmuuskopio-ohjelma, joka tekee varmuuskopioita sen ulkoisille kovalevyille jonkin järkevän sekvenssin mukaan, jotka on sähköisesti eristettyjä (Wi-Fi) toisistaan ja NAS-koneesta. Ja kummallakin ulkoisella kovalevyllä oma poweri.
Samalla NAS-kone toimisi myös tavallisena tiedostopalvelimena.
Tää on ehkä hieman overkill kyllä kotikäyttöön. Paitsi sitten kun jotain tapahtuu.
Jos vain yhden PC:n varmuuskopiointi, niin: Huom. Toimiiko tollanen Wi-Fi tikku ulkoisen USB-massamuistin kyljessä? Oiskohan tuollainen 2 ulkoista kovalevyä Wi-Fi tiedonsiirrolla (kuten yo. NAS-koneessa) komeroon pyörimään ja varmuuskopio-ohjelma PC:lle tekemään seuraavaa sekvenssiä automaattisesti:
1. Parillisina viikkoina varmuuskopioita levylle 1. Ensimmäinen varmuuskopio täydellisenä ja seuraavina kuutena päivinä inkrementaalisia kopioita.
2. Parittomina viikkoina varmuuskopioita levylle 2. Ensimmäinen varmuuskopio täydellisenä ja seuraavina kuutena päivinä inkrementaalisia kopioita.
Jos tuossa yhdessä PC:ssä on useampi käyttöjärjestelmä, niin varmuuskopioiden tekemiseen tulee tosin hieman vaikeuskerrointa.
Mun uudessa koneessa tulee olemaan 4 ajoympäristöä (ja eri käyttöjärjestelmillä), jotka eivät näe toistensa massamuisteja pääosin. Niistä vain 1 on tietysti kerrallaan ajossa, joka saatta olla päällä 24/7 useita viikkoja (jos kone on riittävän hiljainen), tai vaan hetken. Päätä tuosta nyt sitten koska tehdään kaiken datan backup ja koska riittää inkrementaalinen ilman ihmisen väliintuloa.
Jos tällä menetelmällä saa automatisoinnin järkeväksi, niin siinä vois olla mun seuraava varmuuskopioratkaisu. Se on kuitenkin vielä halpa toteuttaa, mutta suojaa myös powerin palamiselta.
Tällä saisi lähes tulkoon edellisen viestin varmuuskopiojärjestelmän aikaiseksi:
Tulisiko tuosta toimiva ratkaisu?
Ainakaan investointina ei kovin kallis (laite plus pari uskoista kovalevyä). Tällainen vaan porskuttelemaan komeron ylähyllylle.
Ainoa mikä jää puuttumaan on RAID, mutta sillä ei ole väliäkään kun kysymys ei ole palvelukatkosta (mitä vastaan nämä RAID 1 .. on palvelimissa), vaan siitä, että kotikäyttäjä huomaa korrruptoituneen varmuuskopion heti. Siksi PC:llä pyörivän varmuuskopio-ohjelman tulee tarkastaa tekemänsä tiedostot ja hälyttää jos kirjoitus ei onnistunut.
PS. Kun etsiskelin noista tietoa, niin kyllähän noita "Wireless Data Station" laitteitakin kutsutaan NAS:ksi.
Nyt kun tulis markkinoille vielä 4-6 porttinen, joissa USB 3.0.
Ja vielä parempi köyhän miehen backup olisi:
- Ilmainen varmuuskopio-ohjelma
- Pari johdotonta verkkolevyä, jolloin kovalevyt olisi isoloituja toisistaan ja muusta verkosta