Drone-lennättämiseen tarvitaan kohta ajokortti ? Tentti tulossa ensi vuonna
|
|
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:
uutinen julkaistu: 2 heinäkuuta, 2019
Ensi vuoden kesästä alkaen miehittämättömien koptereiden eli niin sanottujen droonien lennättämisestä ilman kurssitusta tulee laitonta, kertoo Yle Uutiset. Tähän asti droneilla lentämistä on säädöstelty lähinnä lentokorkeuden kautta.
Drone-lentelyn uudet säädökset tulevat voimaan 1. heinäkuuta 2020. Tuon jälkeen lentäjän tulee suorittaa verkkokurssi sekä tentti. Pakollisen koulutuksen ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
|
karijaloviina
Newbie
|
3. heinäkuuta 2019 @ 08:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Drone-toimijoiden = yritykset, tmi kuvaajat jne, EI normaali harrastajat.
Voisiko tätä klikkihuoraamista taas vähän rajoittaa. Koko uutinenkin kirjoitettu vähän harhaanjohtavasti.
|
pkaksp
Moderator
|
3. heinäkuuta 2019 @ 12:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti karijaloviina: Drone-toimijoiden = yritykset, tmi kuvaajat jne, EI normaali harrastajat.
Voisiko tätä klikkihuoraamista taas vähän rajoittaa. Koko uutinenkin kirjoitettu vähän harhaanjohtavasti.
Lainaus YLE:n sivulta:
"Droonien lennättäminen muuttuu 1. heinäkuuta 2020 nykyistä säädellymmäksi. Uuden EU-asetuksen mukaan jokaisen lennättäjän on muun muassa suoritettava ilmailuun liittyvä verkkokurssi ja -tentti.
? Tämä koskee uusia ja vanhoja harrastajia. Samalla kaikkien toimijoiden tulee rekisteröityä. Tämä on omiaan lisäämään turvallisuutta siitä näkökulmasta, että meillä on suora väylä tiedottaa turvallisuuteen liittyvistä asioista kaikille harrastajille.
Kaikilta vaadittava verkkotentti suoritetaan Traficomin verkkopalvelussa. Tentin maksuista päätetään liikenne- ja viestintäministeriössä myöhemmin."
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. heinäkuuta 2019 @ 12:57
|
Senior Member
|
3. heinäkuuta 2019 @ 15:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Mikähän lasketaan droneksi? Jos ostan pojalle radio-ohjattavan helikopterin clas ohlsonilta kolmella kympillä niin tarvitaanko siihen ensi kesänä ajokortti?
|
karijaloviina
Newbie
|
3. heinäkuuta 2019 @ 15:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Mikähän lasketaan droneksi? Jos ostan pojalle radio-ohjattavan helikopterin clas ohlsonilta kolmella kympillä niin tarvitaanko siihen ensi kesänä ajokortti?
Eiköhän tässä tarkoiteta miehittämätöntä ilma-alusta, eli dronea jota käytetään ammattikäytössä. Laitteet voivat silti olla samoja kuin "kotikäytössä". Koko uutinen on epäselvää klikkihakua.
|
Senior Member
|
3. heinäkuuta 2019 @ 18:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti karijaloviina: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Mikähän lasketaan droneksi? Jos ostan pojalle radio-ohjattavan helikopterin clas ohlsonilta kolmella kympillä niin tarvitaanko siihen ensi kesänä ajokortti?
Eiköhän tässä tarkoiteta miehittämätöntä ilma-alusta, eli dronea jota käytetään ammattikäytössä. Laitteet voivat silti olla samoja kuin "kotikäytössä". Koko uutinen on epäselvää klikkihakua.
Niin, sitä olisinkin kysynyt seuraavaksi. Kuka määrittelee mikä on "ammattikäytössä käytettävä drone". Eduskunta, liikenneministeri vai joku muu vai tuleeko tästä jälleen sellainen laki jonka täytäntöönpanoa ei voida millään tavalla valvoa. Tuota "klikkiotsikko" kommenttiasi en oikein ymmärtänyt. Sehän kuitenkin perustuu faktaan.
|
karijaloviina
Newbie
|
3. heinäkuuta 2019 @ 18:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti karijaloviina: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Mikähän lasketaan droneksi? Jos ostan pojalle radio-ohjattavan helikopterin clas ohlsonilta kolmella kympillä niin tarvitaanko siihen ensi kesänä ajokortti?
Eiköhän tässä tarkoiteta miehittämätöntä ilma-alusta, eli dronea jota käytetään ammattikäytössä. Laitteet voivat silti olla samoja kuin "kotikäytössä". Koko uutinen on epäselvää klikkihakua.
Niin, sitä olisinkin kysynyt seuraavaksi. Kuka määrittelee mikä on "ammattikäytössä käytettävä drone". Eduskunta, liikenneministeri vai joku muu vai tuleeko tästä jälleen sellainen laki jonka täytäntöönpanoa ei voida millään tavalla valvoa. Tuota "klikkiotsikko" kommenttiasi en oikein ymmärtänyt. Sehän kuitenkin perustuu faktaan.
Se muuttuu siinä vaiheessa kun se rekisteröi Traficomille. Oma vehje on ostettu ennenkuin olen sillä olen rahaa vastaan mitään tehnyt, sitten kun tuli keikkoja niin rekisteröin laitteen ja siitä tuli silloin miehittämätön ilma-alus. Trafin logiikka tämä.
|
pkaksp
Moderator
|
3. heinäkuuta 2019 @ 19:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Eiköhän tässä ole taka-ajatuksena se, että kun nuo harrastajamäärät ovat kasvaneet ja kasvavat jatkuvasti niin saadaan jonkunlainen tolkku niiden lennättämiseen. Varmasti juurikin harrastekäytössä olevat dronet ovat näitä suurimpia vaaran aiheuttajia, kun ei ymmärretä kuinka se voi olla haitallista tai vaarallista muulle ilmailuliikenteelle.
Uutisen mukaan siis niin ammattikäytössä kuin myös harrastekäytössä olevat dronet tarvitsevat jatkossa jonkin sortin luvat ja kurssin.
Se että millä määritetään tuo mikä laite sen tarvii ja mikä ei, niin veikkaan määrittyvän laitteen lentokorkeudella. Eli jos se clas ohlsonin muutaman kympin kopteri kykenee lentämään tietyllä korkeudella niin se tarvii asianmukaisen kurssin/luvan mikä nyt sitten onkaan.
|
Ezzy77
Newbie
|
7. heinäkuuta 2019 @ 01:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Näissä rekistöinneissä on kansainvälisesti yleensä jonkinlainen minimipaino eli alta 250 gramman lennokit (esim. lelut ja pienimmät racing/freestyle drone) ovat saaneet olla rauhassa.
Pässeimmät maat, kuten Uusi-Seelanti, ovat välillä tiukentaneet rajoituksiaan joka leluihin ja jopa narun päässä lennätettäviä, koska eivät vaan suostu kuuntelemaan harrastekerhojen palautteita.
|
Mainos
|
  |
|
Member
1 tuotearvio
|
9. heinäkuuta 2019 @ 11:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Todella sairaanloista byrokratiaa EU:lta josta jo olen vuosia varoitellut ja kehottanut varmistamaan ettei missään tapauksessa mitään tällaista pääsisi tapahtumaan.
Laitetaanko lapsetkin "dronekouluun" ja maksamaan siitä?
Ja vieläpä jossain keskellä korpea jossa ei ole kentään joka voisi loukkaantua jos pikkulinnun painoinen drone sattuisi tipahtamaan!
Joku tolkku olisi oltava että tällainen byrokratia olisi rajoitettu todellakin vain suurimpiin laitteisiin ja ammattimaisemmin toimiviin.
Lisäksi tällainen byrokratiasirkus ei todellakaan estä tahallista ilkivaltaa tai rikollisuutta mitenkään. Eli esim. lentokentillä ja niiden ympäristössä tarvitaan muitakin toimia laittomien lennätysten torjuntaan.
"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"
|