Näin autovalmistajat aikovat lopettaa bensa- ja dieselautojen valmistuksen - aikajana
|
|
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:
uutinen julkaistu: 26 syyskuuta, 2023
Useampi autovalmistaja on jo kertonut aikataulustaan, jolla ne aikovat lopettaa kokonaan polttomoottoriautojen valmistuksen. Kokosimme yhteen listan tiedossa olevista päätöksistä kunkin autovalmistajan osalta.
Volvo, vuonna 2030
Volvo oli yksi ensimmäisistä autovalmistajista, joka kertoi polttomoottoriautojen valmistuksen lopetuksesta. Tämä tarkoittaa myös lataushybridien valmistuksen ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
|
AfterDawn Addict
20 tuotearviota
|
22. helmikuuta 2021 @ 18:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Volvolla on tietysti taustalla kiinalainen omistaja, jolla varmasti riittää rahaa sähköautoteknologian kehittämiseen, mutta on silti kunnianhimoinen tavoite 2030. En yhtään ihmettelisi, jos joskus paria vuotta ennen toimari joutuisi häntä koipien välissä myöntämään että ei onnistukaan.
|
samik83
Junior Member
|
22. helmikuuta 2021 @ 21:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teme565: Volvolla on tietysti taustalla kiinalainen omistaja, jolla varmasti riittää rahaa sähköautoteknologian kehittämiseen, mutta on silti kunnianhimoinen tavoite 2030. En yhtään ihmettelisi, jos joskus paria vuotta ennen toimari joutuisi häntä koipien välissä myöntämään että ei onnistukaan.
Samaa ajattelin.
Varmaan näillä kavereilla on parempaa sisäpiirintietoa akkuteknologian kehityksestä, mutta jos uutisointi antaa yhtään osviittaa, niin ihan heti ei ole tulossa mitään uutta ja mullistavvaa korvaajaa Lithium akuille. Kehittyyhän ne vuosi vuodelta aina vähän, mutta polttomoottorin korvaajaksi pitäisi akkujen kapasitetti ainakin tuplata.
Vaikka itsessä jonkin verran viherpiipertäjää onkin, niin silti vit**ta kuinka ministerit runnoo läpi lakia, jotka käytännössä päättävät milloin akkutekniikka on valmista massoille ja voidaan heivata polttomoottorit.
|
arivesa
Senior Member
|
3. maaliskuuta 2021 @ 23:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Sähköauto on hyvä idea, mutta sähkön saanti katuparkkeeraajille tökkii,ja sähkön puhtauskin on osin kyseenalaista vielä pitkään. Korpitaipaleelle pysähtymistä parempi idea on mukana kulkeva genu. Toistaiseksi nuo ovat olleet polttomoottoreita, mutta ne voi korvata vihreän vedyn kennoilla.
Sähköauto range extenderillä on tulevaisuuden ratkaisu. Extender voi olla vedyn lisäksi myös joku muu, esim miniydinvoimala joskus tulevaisuudessa.
Niitä on käytetty jo vuosikymmeniä satelliittien voimanlähteinä. Yli 44v matkannut Voyager2 lähettää edelleen dataa, joten "range" ei ole ongelma.
|
Moderator
1 tuotearvio
|
15. maaliskuuta 2021 @ 14:01 |
Linkki tähän viestiin
|
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Atomic_battery
?Atomipattereissa? ongelmana on huono hyötysuhde, säteilyn suojausongelmat ja tehon riittämättömyys verrattuna akkukennoihin. Satelliiteissa jatkuva vuosisatoja kestävä tasainen sähkövirta on kätevä, hinta ei ole ongelma ja avaruuteen saa kätevästi hukattua ylimääräisen lämpöenergian.
Suurin osa maapallon väestöstä ajaa autollaan hidasta lyhyttä kaupunkiajoa, siihen sähköauto on oiva peli.
|
arivesa
Senior Member
|
24. maaliskuuta 2021 @ 00:09 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti oberhauser: On mahdollista että 2025 jälkeen on useita autonvalmistajia jotka tekevät uusia polttomoottoriautoja myyntiin, mutta täysin toinen kysymys kuinka moni kuluttaja on valmis sijoittamaan kovalla työllä ansaittuja euroja uuteen autoon jonka:
I) jälleenmyyntiarvo tulee laskemaan vielä voimakkaammin kuin koskaan ennen (kaupunkien lisätessä rajoituksia näille)
II) vaikutus henkilön omaan brändiin voi olla jopa negatiivinen (olet se henkilö, joka osti saastuttavan auton vaikka olisi ollut rahaa ostaa samantyyppinen sähköauto)
III) kun markkinoilla on tuhansia lähes uusia polttomoottoriautoja, joista edeltävä omistaja yrittää pyristellä eroon vielä kun voi.
IV) Akkuteknologian hinta per Kwh on jo alle 100$ ja lasku jatkuu kun investoinnit kasvaa alalla. Tämä merkitsee että kuilu sähköauton ja polttomoottirauton välillä kasvaa entisestään.
Tämä kommentti koskee ensisijaisesti kaupunkiympäristöjä. Suomen maaseudulla on varmasti vielä parikymmentä vuotta markkinat polttomoottorilla toimiville hyötyajoneuvoille.
Katsoin juuri "likaista vihreää"- alkuisen ohjelman akkujen tuotanto- ongelmista. Siinä tuskin tulee mikään muuttumaan, jättiakku on jättiongelma materiaalien ja kierrätyksen osalta. Samoin 100KW tasvirta-pikalatauspisteet, ne ei synny halvalla eikä vähin päästöin. Vety, nimittäin ylijäämäenergiasta vettä hajoittamalla tehty "vihreä vety",on järkevämpi sähkölähde pieniakkuisille autoille. Ja ainoa raskaalle liikenteelle sekä lentokoneille.
|
Mainos
|
  |
|
arivesa
Senior Member
|
24. maaliskuuta 2021 @ 00:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Porschen pomo juuri ilmoitti,että ikonista 911 mallia ei tulla koskaan täyssähköistämään,muut kyllä. Polttomoottori on on tuotteen sielu,sanoi.
|