Sähköautokannan kasvaessa vauhdilla Suomessakin, on usein pohdittava sitä, missä autoa voisi oikein ladata. Looginen vastaus olisi tietysti käytännössä kaikista Suomen kiinteistöistä löytyvät lämmitystolpat.
Lämmitystolppien käyttöön sähköautojen latauksessa liittyy kenties enemmän urbaania legendaa kuin myyttiseen Ristoon, joka vetää huvijahtiaan trailerilla Hangosta Ivaloon neljä kertaa ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nakon: Kannattaa tutustua esim. TUKES:in ohjestukseen aiheesta ennen kuin levittää virheellistä tietoa, vaikkaa onkin proffan kirjoittama.
Tukes ja Motiva kumpikin varoittavat vain viallisista rasioista, jotka voivat ylikuumentua pitkän käytön aikana. Sinänsä auton lataus ei eroa mitenkään sisätilan lämmittimen ja lohkolämmittimen käytöstä, paitsi kestoltaan.
Jos sähkötyöt on tehty kunnolla, rasia ehjä ja sähkötyöt kestävät 16A, voi autoa ladata aivan huoletta.
Omassa taloyhtiössä suoraan kielettiin kyseinen homma, vaikka lämpö -ja autotalli paikat on maksullisia. "jos väärinkäytöksiä ilmenee asukas menettää auto/tallipaikan ja joutuu korvausvastuuseen kaikista aiheutuneista kuluista." sen tarkempaa syytä ei ole mainittu.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti D00mer: Omassa taloyhtiössä suoraan kielettiin kyseinen homma, vaikka lämpö -ja autotalli paikat on maksullisia. "jos väärinkäytöksiä ilmenee asukas menettää auto/tallipaikan ja joutuu korvausvastuuseen kaikista aiheutuneista kuluista." sen tarkempaa syytä ei ole mainittu.
Niin saako tuolla kuitenkin käyttää sisälämppäriä? Usein sisälämppärin käyttö on kielletty sen vuoksi että tolppien pääsulakkeet eivät kestä jos joka ikinen auto parkkipaikalla laitetaan yhtä aikaa lämmitykseen.
Tolppien mitoitushan tulisi tehdä juurikin sillä olettamalla, että kaikki autot kyseisellä paikalla pystytään lämmittämään yhtä aikaa vaikka näin ei monestikkaan ole.
Kaveri taannoin (muista syistä) näytti, miten tolpan kellon voi pysäyttää, tunkemalla hammastikun kiekon kehän rakoon. Mutta: useiden tolppien vikavirtasuoja (ennen fuse) ei siedä yli 10A jatkuvaa virranottoa. Ja naapurit lie isoin riesa: ne äkkää kyllä keskikesällä tolppaan kytketyn, etenkin jos autossa lukee PHEV tai vastaavaa. Kysyin asiata HELEN:iltä, vastasivat että "ei käy", pitää upgreidata tolpat ja saada hallituksen suostumus. Yrittää voi tietty mitävaan.