User Käyttäjä Salasana  
   
keskiviikko 12.3.2025 / 09:12
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > tutkimus: sähköauton ostajista 80% ostaa sähköauton jatkossakin; loput vaihtoivat takaisin bensaan, hyvästä syystä
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Tutkimus: Sähköauton ostajista 80% ostaa sähköauton jatkossakin; loput vaihtoivat takaisin bensaan, hyvästä syystä
  Siirry:
 
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:

Tutkimus: Sähköauton ostajista 80% ostaa sähköauton jatkossakin; loput vaihtoivat takaisin bensaan, hyvästä syystä

uutinen julkaistu: 6 toukokuuta, 2021

Kaliforniassa on kuljettu samalla tiellä kuin Norjassa eli autojen sähköistyminen on siellä ollut trendi jo pidemmän aikaa kuin muualla maailmassa. Siksipä Kaliforniasta löytyy myös jo kuluttajia, jotka ovat ehtineet omistaa jo toisenkin auton ensimmäisen sähköautonsa hankkimisen jälkeen. Nyt tutkittiin sitä, pysyivätkö sähköautoon vaihtaneet sähköautojen parissa seuraavankin auton myötä. ... [ lue koko uutinen ]

Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Kirjoittaja Viesti
Senior Member
_
7. toukokuuta 2021 @ 06:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jenkeissä yhtenä syynä lienee luokaton sähköverkko joka on kehitysmaatasoa. Kotitalouksissa 1-vaiheisia pistorasioita on kyllä 16 ampeerisia mutta jännitteen ollessa 110-120VAC teho on rajallinen. Samasta syystä pesukoneet ja kuivausrummut joudutaan lähes poikkeuksetta kytkemään 2-vaiheisiksi. 3-vaihesähköä on harvassa talossa saatavilla
arivesa
Senior Member
_
8. toukokuuta 2021 @ 01:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
Jenkeissä yhtenä syynä lienee luokaton sähköverkko joka on kehitysmaatasoa. Kotitalouksissa 1-vaiheisia pistorasioita on kyllä 16 ampeerisia mutta jännitteen ollessa 110-120VAC teho on rajallinen. Samasta syystä pesukoneet ja kuivausrummut joudutaan lähes poikkeuksetta kytkemään 2-vaiheisiksi. 3-vaihesähköä on harvassa talossa saatavilla
Ei tuo kovasti Suomesta poikkea. Vain sähkölämmiteisissä OK taloissa lie 400V liittymä. Kerrostalojen lämpötolpissa on tarjolla 1-vaihe 10 tai 16A 1-vaihe rajatusti, ja katulamppuparkkeeraajille ei sitäkään. Lisää saa tietty rahalla, mutta yleensä kulu on todella iso. Tuskin kukaan voi saada tontilleen 100 Kw teholla tasavirtaa, mitä pikalaturit edellyttää.
Tämä lie yllättänyt osan ostajista, jotka luulivat että "sähkö tulee töpselistä" kuten muutenkin. Ehkä Teslapokat on valveutuneempia (ja varakkaampia), koska heidän asiakasuskollisuus on omaa luokkaansa.
Senior Member
_
8. toukokuuta 2021 @ 14:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
Jenkeissä yhtenä syynä lienee luokaton sähköverkko joka on kehitysmaatasoa. Kotitalouksissa 1-vaiheisia pistorasioita on kyllä 16 ampeerisia mutta jännitteen ollessa 110-120VAC teho on rajallinen. Samasta syystä pesukoneet ja kuivausrummut joudutaan lähes poikkeuksetta kytkemään 2-vaiheisiksi. 3-vaihesähköä on harvassa talossa saatavilla
Ei tuo kovasti Suomesta poikkea. Vain sähkölämmiteisissä OK taloissa lie 400V liittymä. Kerrostalojen lämpötolpissa on tarjolla 1-vaihe 10 tai 16A 1-vaihe rajatusti, ja katulamppuparkkeeraajille ei sitäkään. Lisää saa tietty rahalla, mutta yleensä kulu on todella iso. Tuskin kukaan voi saada tontilleen 100 Kw teholla tasavirtaa, mitä pikalaturit edellyttää.
Tämä lie yllättänyt osan ostajista, jotka luulivat että "sähkö tulee töpselistä" kuten muutenkin. Ehkä Teslapokat on valveutuneempia (ja varakkaampia), koska heidän asiakasuskollisuus on omaa luokkaansa.
No kyllä mun mielestä ero on ihan helvetillinen kun eurooppalaisesta pistorasiasta saa tuplasti tehoa ulos verrattuna jenkkien vastaavaan. Poikkeaa siis oikeasti paljon

Kaikissa suomalaisissa kiinteistöissä on 400VAC syöttö. Jenkeissä kotitalouksien 3-vaihesyöttö on 220-240VAC. TasaJÄNNITETTÄ ei tuoda mihinkään suoraan sillä jännitehäviöiden vuoksi sen siirto on hankalaa. Virtaa ei siirretä. Virta syntyy kuormituksessa

Edit :Henkilökohtainen mielipiteeni on että Tesla (auto) on kupla. Oma (tosin suppea) kokemukseni jenkkiautoista on että ne ovat täysin paskoja. Testien mukaan joita olen lukenut, Tesla lukeutuu samaan sarjaan. Koripaneelit eivät istu kunnolla, kummallisia suunnittelun kukkasia jne..

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. toukokuuta 2021 @ 18:29

arivesa
Senior Member
_
8. toukokuuta 2021 @ 23:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
Jenkeissä yhtenä syynä lienee luokaton sähköverkko joka on kehitysmaatasoa. Kotitalouksissa 1-vaiheisia pistorasioita on kyllä 16 ampeerisia mutta jännitteen ollessa 110-120VAC teho on rajallinen. Samasta syystä pesukoneet ja kuivausrummut joudutaan lähes poikkeuksetta kytkemään 2-vaiheisiksi. 3-vaihesähköä on harvassa talossa saatavilla
Ei tuo kovasti Suomesta poikkea. Vain sähkölämmiteisissä OK taloissa lie 400V liittymä. Kerrostalojen lämpötolpissa on tarjolla 1-vaihe 10 tai 16A 1-vaihe rajatusti, ja katulamppuparkkeeraajille ei sitäkään. Lisää saa tietty rahalla, mutta yleensä kulu on todella iso. Tuskin kukaan voi saada tontilleen 100 Kw teholla tasavirtaa, mitä pikalaturit edellyttää.
Tämä lie yllättänyt osan ostajista, jotka luulivat että "sähkö tulee töpselistä" kuten muutenkin. Ehkä Teslapokat on valveutuneempia (ja varakkaampia), koska heidän asiakasuskollisuus on omaa luokkaansa.
No kyllä mun mielestä ero on ihan helvetillinen kun eurooppalaisesta pistorasiasta saa tuplasti tehoa ulos verrattuna jenkkien vastaavaan. Poikkeaa siis oikeasti paljon

Kaikissa suomalaisissa kiinteistöissä on 400VAC syöttö. Jenkeissä kotitalouksien 3-vaihesyöttö on 220-240VAC. TasaJÄNNITETTÄ ei tuoda mihinkään suoraan sillä jännitehäviöiden vuoksi sen siirto on hankalaa. Virtaa ei siirretä. Virta syntyy kuormituksessa

Edit :Henkilökohtainen mielipiteeni on että Tesla (auto) on kupla. Oma (tosin suppea) kokemukseni jenkkiautoista on että ne ovat täysin paskoja. Testien mukaan joita olen lukenut, Tesla lukeutuu samaan sarjaan. Koripaneelit eivät istu kunnolla, kummallisia suunnittelun kukkasia jne..
Outo väite. Pitkänmatkan sähkönsiirrossa, esim. merikaapelit, ollaan siirtymässä tasavirtaan, juuri häviöiden vähentämiseksi. Naputa hakukoneeseen HVDC transmission.

Taloyhtiöissä on tietty 3-vaihelitäntä, mutta ei osakkailla saati tolpissa. Sama on tarjolla jenkeissä, ei Freedom Towerin hissit toimi 110v 1-vaiheisella, tuo on maaseutujen ilmajohtoja varten.

Teslaa, tyhjästä aloittanutta, on mollattu osin oudoin perustein. US- consumer reports laskee vain moitteiden määrää. Yksilöityinä on iso osa ollut tasoa: löysin maalista hiuksen. Eittämättä paras, ja ilmeisesti eniten myytykin sähköauto, überhaupt. Selittänee myös miksi Berliinin tehtaan käyttöönottoa viivästetään minkä voivat, "lupaprosesseilla".
Senior Member
_
9. toukokuuta 2021 @ 10:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyseessähän on fakta, ei väite. Nykyisissä siirtoverkoissa käytetään vaihtosähköä jolloin jännite voidaan häviöiden minimoimiseksi nostaa muuntajilla eristeiden sallimaan maksimiin. DC-verkossa muuntaja ei toimi.Muuntajat voidaan korvata tehoelektroniikalla DC siirtoverkon luomiseksi mutta sellaista ei nyt ole.

En tiedä miten sä nyt hissitkin tähän saat sekoitettua, mutta nykyaikaisia hissejä ajetaan taajusmuuttajilla. Jis rullaat taaksepäin, kerroin että jenkkien sähköverkko on kehitysmaa tasoa ja kotitalouksien pistorasioista saa puolet vähemmän tehoa ulos kuin meikäläisistä koska P=U*I.

Teslasta kerroin henkilökihtaisen mielipiteeni, en minkään tutkimuslaitoksen.

E:typo korjattu

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. toukokuuta 2021 @ 05:34

arivesa
Senior Member
_
11. toukokuuta 2021 @ 00:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
Kyseessähän on fakta, ei väite. Nykyisissä siirtoverkoissa käytetään vaihtosähköä jolloin jännite voidaan häviöiden minimoimiseksi nostaa muuntajilla eristeiden sallimaan maksimiin. DC-verkossa muuntaja ei toimi.Muuntajat voidaan korvata tehoelektroniikalla DC siirtoverkon luomiseksi mutta sellaista ei nyt ole.

En tiedä miten sä nyt hissitkin tähän saat sekoitettua, mutta nykyaikaisia hissejä ajetaan taajusmuuttajilla. Jis rullaat taaksepäin, kerroin että jenkkien sähköverkko on kehitysmaa tasoa ja kotitalouksien pistorasioista saa puolet vähemmän tehoa ulos kuin meikäläisistä koska P=U*I.

Teslasta kerroin henkilökihtaisen mielipiteeni, en minkään tutkimuslaitoksen.

E:typo korjattu
Lue häviöistä alta (wikiwandista).Jenkkien kotitalouksia on monenlaisia, kuten täälläkin. Ja: Hissit toimii 400V 3-vaiheisella, ei 110V 1 phasella, sama kuinka virtaa sitten käytössä pilkotaan.

Yleistä
Suurjännitetasavirtakaapeleita on erityisesti Euroopassa ja Kiinassa. Suurjännitetasavirtakaapeleilla uusiutuvan energian osuuden kasvattaminen sähköntuotannossa helpottuu, koska vesivoimaa voidaan siirtää pidempiä etäisyyksiä vähäisin häviöin, ylimääräistä energiaa voidaan pumpata vesivoimaloiden patoaltaisiin ja tuulivoiman sekä aurinkoenergian vaihtelevuus vähenevät, kun sähköä tuotetaan ja siirretään laajemmalta alueelta, jolloin paikalliset sääilmiöt eivät vaikuta sähköntuotantoon yhtä paljon. Kiinassa ja Brasiliassa suurjännitetasavirtakaapeleita käytetään vesivoiman siirtämiseen kulutusalueille. Suurjännitetasavirtakaapelit tasaavat sähkön saatavuutta ja suurjännitetasavirtakaapelit ovat sen vuoksi vaihtoehto energian varastoinnille. Lisäksi vesivoimalla tuotetun sähkön laajempi hyödyntäminen ja ylimääräisen energian varastoiminen vesivoimaloiden patoaltaisiin lisäävät energiavarmuutta. Euroopassa on suunnitelmissa yhdistää Islannin ja Irlannin sähköverkot Isoon-Britanniaan. Tällöin uusiutuvan energian kehittäminen Islannissa ja Irlannissa mahdollistuvat ja Isossa-Britanniassa uusiutuvan energian osuus sähkönkulutuksesta kasvaa. Norjan vesivoimaa voidaan hyödyntää Isossa-Britanniassa ja Manner-Euroopassa suurjännitetasavirtakaapeleiden avulla. Saharan aavikolla tuotettua aurinkoenergiaa sekä Länsi-Afrikan tuulivoimaa saatetaan tulevaisuudessa siirtää Eurooppaan suurjännitetasavirtakaapelein.[1][2] Esimerkiksi 15 prosenttia Euroopan sähkönkulutuksesta voitaisiin kattaa Saharassa tuotetulla aurinkoenergialla.[3]

UHVDC
ABB:n mukaan UHVDC-linja voidaan rakentaa 3000 kilometrin pituiseksi ja linjan sähkönsiirtokapasiteetti on 50 prosenttia korkeampi.[11] Vuonna 2017 Intiassa on päätetty rakentaa yli 1800 kilometrin pituinen UHVDC-linja.[12]
Senior Member
_
11. toukokuuta 2021 @ 09:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mä en oikein tiedä miksi mä edes vastaan sulle. Saan kinata samanlaisten jäärien kanssa töissä ihan tarpeeksi.

En tarvitse mitään Wikiä sillä olen saanut sähköalan koulutukseni jo reilut 30 vuotta sitten.

Aloitetaan noista hisseistä ja jenkkien sähköverkosta, joka muuten on mulle ihan henkilökohtaisellakin tasolla tuttu.

Lainaus:
Hissit toimii 400V 3-vaiheisella, ei 110V 1 phasella
Olet oikeassa. Useimmiten hissit toimivat 3-vaihemoottorilla. Ei kuitenkaan välttämättä. Jenkeissä ei kuitenkaan ole 400V:n jännitettä. 3-vaiheisena löytyy ainakin 3PH 230VAC, 3PH 460, 3PH 575, mutta ei 400V:a. Kuten aiemmin sanoin, jenkkilä on sähköverkon suhteen kehitysmaa. Nuo edellämainitutkin jännitteen poikkeavat hieman eri alueilla. Ja nyt HUOM. DC-jännitteessä ei ole tietenkään vaiheistusta (vaihekulmaa)

Lainaus:
110V 1 phasella, sama kuinka virtaa sitten käytössä pilkotaan.
Virtaa ei pilkota. Taajuusmuuttaja "pilkkoo" nimensä mukaisesti taajuutta. AC-moottorin pyörimisnopeutta säädetään muuttamalla taajuutta (sekä jännitettä samassa suhteessa (u/f ratio)). Pyörimisnopeuden määrää kuitenkin vain taajuus, ja nyt taas HUOM! DC-jännitteellähän ei ole taajuutta.

Lainaus:
Suurjännitetasavirtakaapelit tasaavat sähkön saatavuutta ja suurjännitetasavirtakaapelit ovat sen vuoksi vaihtoehto energian varastoinnille. Lisäksi vesivoimalla tuotetun sähkön laajempi hyödyntäminen ja ylimääräisen energian varastoiminen vesivoimaloiden patoaltaisiin lisäävät energiavarmuutta
Tämä on ihan täyttä totta, mutta et näemmä ymmärrä miksi. Tasajännitettä voidaan varastoida akkuihin. Vaihtojännitettä ei voi varastoida akkuihin. Nämä ovat erittäin hyödyllisiä autinko-, vesi-, ja tuulivoiman yhteydessä joissa sähköntuotto ei ole tasaista. Noista verkoista saatu DC-sähkö kuitenkin vaihtosuunnataan ja tahdistetaan AC-verkkoon koska: Sähkönsiirron runkoverkot ovat AC-verkkoja ja kaikki kuluttajatuotteet toimivat vaihtosähköllä. Jos kotitalouksiin tuotaisiin DC-jännite auton latausta varten, ainoa vaihtoehto on rakentaa DC-jännitteelle rinnakkainen verkko AC-Verkon rinnalle. Tämä ei tule tapahtumaan.


Kuule, sä voit väitellä tästä aiheesta vaikka maailman tappiin asti, mutta tässä aiheessa väittelet väärän henkilön kanssa. Hyvä puoli tuossa tietenkin olisi että saisit jonkinlaisen ymmärryksen sähköstä. Jutellaanko seuraavaksi erilaisista muuntajakytkennöistä tai vaikka lisää taajuusmuuttajista. Mistä haluat jäärätä seuraavaksi?
arivesa
Senior Member
_
12. toukokuuta 2021 @ 23:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jätit kertomatta miten suurjännite tasavirtasiirto ei toimisi,kun esim ABB ja muut alan yritykset kertoo muuta? Aurinkopaneeleiden tuottama tasavirta,ladattaessa puskuriakkuihin,olisi älytöntä muuttaa siirron ajaksi vaihtovirraksi.

Teslan ympäri maailman,ja Saksassa esim.Ionityn(pika)lataustolpat, työntää pistokkeesta tasavirtaa 150 KW teholla sähköautoon,jos auto siihen kelpaa. Tasasuuntaus vasta autossa hukkaa energiaa lisälämmöksi autossa, joka latauksessa on turha ja vaarallinenkin sivutuote.

Minua kiinnostaa tosiasiat,ei mielipiteet saati "kuka voitti väittelyn"?
Tai uskoi niin.
Mainos
_
__
 
_
Senior Member
_
13. toukokuuta 2021 @ 08:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Sä käännät asiat ihan ylösalaisin. En ole väittänyt että se ei toimisi varsinkin kun sellaisia kuitenkin on, mutta ei kuluttajille.

Kerroin että kotitalouksiin ei jaeta suoraa DC-sähköä koska sellaista verkkoa jolla tuo onnsitusi ei ole.

Kerroin että Usassa sähköverkko on kehitysmaatasoa.

Kerroin että Usassa yksi ongelma lienee se että pistorasiasta saa puolet vähemmän tehoa ulos kuin eurooppalaisista vastaavista.

Rullailepa ihan alkuun ja lue ajatuksella mistä oli puhe. Olen todella iloinen että sinua alkaa vihdoin kiinnostamaan tosiasiat ja looetat huuhaasi "virran pilkkomisista" ynnä muusta paskasta
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > tutkimus: sähköauton ostajista 80% ostaa sähköauton jatkossakin; loput vaihtoivat takaisin bensaan, hyvästä syystä
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy