User Käyttäjä Salasana  

lauantai 21.12.2024 / 20:51
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > aterm ja ääkköset
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
aterm ja ääkköset
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Newbie
_
12. tammikuuta 2005 @ 05:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen jo muutaman päivän koittanut saada atermiä näyttämään ääkköset oikein, onnistumatta. Distrona SuSE ja wm:nä Fluxbox, mutta sillä ei kaiketi pitäisi olla isommin väliä?

Eli jos käännän atermin -enable-kanji:lla, näkyvät ääkköset kanjeina, muulloin kahtena merkkinä. LANG on en_US.UTF-8, mutta olen kokeillut myös ilman utfää..

Kaikenlainen apu olisi oikein arvostettua. Otan myös ehdotuksia vastaan vaihtoehtoisesta termistä, joka mielellään tukisi pseudo-läpinäkyvyyttä (syy miksi atermia käytän :P)

Kiitokset jo etukäteen..
Guruttaja
Member
_
12. tammikuuta 2005 @ 06:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Gentoossa asetetaan /etc/rc.conf tiedostoon rivit

KEYMAP="fi-latin1 euro2"
CONSOLEFONT="lat9-16"

ja sitten /etc/env.d/00locale tiedostoon rivit

LANG=C
LC_CTYPE=fi_FI@euro
LC_PAPER=fi_FI@euro
LESSCHARSET=latin1
SUPPORTED=en_US:en:fi_FI@euro:fi_FI:fi
SYSFONT=lat0-16
SYSFONTACM=iso15

sekä /etc/X11/xorg.conf tiedostoon

Option "XkbLayout" "fi"

Näillä ainakin gentoo taipuu, toivottavasti auttaa myös suseen.

Em. lisäksi teen fluxboxin startupissa käskyllä

setxkblayout xxxxxxxx

näppäimistön layoutin asettamisen erikseen. Tämän voi tehdä myös xfreen/xorgin configuraatio tiedostoon /etc/X11/xorg.conf (xfree.conf?)- tiedän.

Minulla on siis Gentoo, jossa wm Fluxbox :) ja terminaalina Eterm. Itse tykkään Etermistä kun siinä on helposti muokattavaa silmäkarkkia ja hyvä toiminnallisuus, mutta ei kait eterm:in ja aterm:in välillä mahdottomia eroja ole.

EDIT: typoja

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 12. tammikuuta 2005 @ 06:26

Newbie
_
13. tammikuuta 2005 @ 14:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Suurkiitokset avusta. Sain ohjeillasi ETermin toimimaan kohtalaisen hyvin, joskaan sitä en alunperinkään kovasti halunnut käyttää, koska se on kohtalaisen bloatti terminaaliksi. atermin kanssa en itse ainakaan saanut ääkkösiä toimimaan..

Löysin kuitenkin myömemmin urxvt:n, joka sopi tarkoituksiini erittäin hyvin (näin vinkiksi :P)
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > aterm ja ääkköset

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2024 AfterDawn Oy