Juuh, olen tässä jo jonkin aikaa seuraillut tätä laillisuuskeskustelua.
Itse pohdiskelen asiaa useinkin. Nythän on niin, että meillä on Rikoslain 49 luvussa säännelty tekijänoikeusrikoksesta. Säännös menee näin:
(lähde:finlex.fi)
"Joka ansiotarkoituksessa tekijänoikeuslain (404/61) säännösten vastaisesti ja siten, että teko on omiaan aiheuttamaan huomattavaa haittaa tai vahinkoa loukatun oikeuden haltijalle, loukkaa toisen oikeutta
1) kirjalliseen tai taiteelliseen teokseen,
2) kirjallisen tai taiteellisen teoksen esitykseen,
3) äänilevyyn tai muuhun laitteeseen, jolle on tallennettu ääntä,
4) filmiin tai muuhun laitteeseen, jolle on tallennettu liikkuvaa kuvaa,
5) radio- tai televisiolähetykseen,
6) luetteloon, taulukkoon, ohjelmaan tai muuhun sellaiseen tekijänoikeuslaissa tarkoitettuun työhön, jossa on yhdisteltynä suuri määrä tietoja, taikka
7) valokuvaan,
on tuomittava tekijänoikeusrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi...."
Tämän rikoslain säännöksen substanssi siis määritellään tekijänoikeuslain mukaan. Tekijänoikeuslain mukaan tekijänoikeuden sisältö taas määritellään siten, että se pitää sisällään oikeuden "valmistaa teoksesta kappaleita ja saattaa se yleisön saataviin". TekijänoikeusL:n mukaan teos saatetaan yleisön saataviin, kun sitä levitetään yleisön keskuuteen.
Näin ollen näyttäisi aika selvältä, että tekijänoikeudellisesti suojattujen teosten levittäminen p2p-ohjelmilla olisi laitonta. Luulisin, että ko. levittämistapa on nimenomaan yleisön keskuuteen levittämistä.
Mikä on sitten hubin pitäjän vastuu? Vaikea kysymys. Voisin ajatella hubin pitäjän rikosoikeudellisen vastuun olevan aivan sama kuin jakajankin. Se, että hubin pitäjä rajoittaa vastuunsa mainissa, on mielestäni merkityksetöntä, kun toiminta de facto on kuitenkin juuri sitä (hubin pitäjäkin sen varmasti tietää), mistä halutaan irtisanoutua. Sisällöllisesti hubin pitäjän rooli muistuttaa mielestäni avunantoa.
En voi ainakaan itse kuvitella, että verkosta lataaminen voisi olla laitonta. Lähinnä se, että joku lataa sinulta voi olla laitonta(vrt. "saattaa yleisön saataviin..."). Elikkä jos on vaikka joku vippi-systeemi, niin vaikea kuvitella rikosoikeudellista vastuuta olevan.
Kokonaan eri kysymys on sitten se, miten viranomaiset voivat valvoa käyttäjiä. Tähän vaikuttaa perustuslaissa suojattu yksityisyyden ja luottamuksellisen viestin suoja sekä yleisesti poliisihallinnon resurssit. P2P-käyttäjiä on suomessakin aivan hillittömästi, joten ainakin minun hlökohtaisesti on vaikea uskoa, että homma ihan vähään aikaan kaatuisi ja päitä rupeaisi menemään pölkylle.
Ok, tässä tätä pyörittelyä nyt sitten...
Quod scripsi, scripsi
|