Gigantin takuut
|
|
markoris
Suspended due to non-functional email address
|
7. huhtikuuta 2005 @ 11:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Ostin gigantista philips dvd-rw 5kk käytön jälkeen ei suostunet enään kirjoittamaan, vein takaisin ja parin päivän päästä soittivat että levy kelkassa näkyi pölyä joten philips ei ota edes vastaan sellaisia laitteita joten takuu ei korvaa. kotona aukaisin kelkan itse ja kyllä siinä muutamia pöly haivenia näkyi kun oikein läheltä katsoi. Kannattaa siis miettiä mitä ostaa ja mistä ostaa.
Otin yhteyttä tampereen kuluttajasuoja-asiamieheen "naiseen" se meni gigantin puolelle asiassa ja voivotteli vaan sitä miten sinne on pölyä päässyt. Ja pisti vian minun omaan piikkiin.
|
jpekkam
Suspended due to non-functional email address
|
7. huhtikuuta 2005 @ 11:23 |
Linkki tähän viestiin
|
No ompas outoa toimintaa! Pitäis siellä kärsiä vähän ollakki pölyä ilman ongelmia.
|
ktorni
Member
1 tuotearvio
|
7. huhtikuuta 2005 @ 12:14 |
Linkki tähän viestiin
|
On tosiaan outoa. Laitteenhan pitäisi olla ollut käyttämättömänä muoveissa, että olisi täysin pölytön. Kyllä se on takuuseen saatava, vaikka sitten suoraan Philipsin kanssa hoitaen.
|
markoris
Suspended due to non-functional email address
|
7. huhtikuuta 2005 @ 12:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuskinpa se phillipsin kanssa hoituu, gigantissa sanottiin että se phillipsin käytäntö takuu asioissa.
|
toope
Senior Member
6 tuotearviota
|
7. huhtikuuta 2005 @ 12:26 |
Linkki tähän viestiin
|
No johan on törkeetä.Ton periaatteen mukaan takuu ei korvaa mitään kodin elektroniikkaa.Telkkari hajoaa sisällä on pölyä ei mene takuuseen aivan järjetöntä.No mitä tästä opimme älä osta philipsiä.
|
ktorni
Member
1 tuotearvio
|
7. huhtikuuta 2005 @ 12:34 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos laite ei toimi, eikä siihen ole kaadettu mitään ylimääräisiä aineita, tungettu vääriä esineitä sisään eikä tarjottu ylimääräistä sähköhoitoa ja takuu on voimassa, niin eiköhän se Gigantti ole sen velvollinen myyjänä hoitamaan, vaikka Philips ei hoitaisikaan (jota en usko).
|
Moderator
|
7. huhtikuuta 2005 @ 12:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Aika oudolta kuulostaa, kuten myös kuluttaja-asiamiehen (naisen) vastaus? Kuitti mukaan ja asemaa vaihtamaan. Kyllä Gigantin tuo kuuluu vaihtaa...philips/gigantti boikotti pystyyn.
|
markoris
Suspended due to non-functional email address
|
7. huhtikuuta 2005 @ 13:18 |
Linkki tähän viestiin
|
gigantti ei ottanut vastaan, ilmoitti jos lähettävät phillipsille ja laitteesta löytyy pölyä, joudun itse maksamaan n.20E tarkastuksesta + lähetys ja muut kulut. Kuluttaja-asianaisella ei tuntunut olevan mitään käsitystä sähkölaitteista.
|
jersi
Member
|
7. huhtikuuta 2005 @ 13:19 |
Linkki tähän viestiin
|
giganttisa on hidas ja ala-arvoinen palvelu.itse henk.koht.ostan tavarani muualta.
|
ktorni
Member
1 tuotearvio
|
7. huhtikuuta 2005 @ 13:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Ei Gigantti eikä Philips voi toimia noin, jos laitetta ei ole käytetty väärin. Takuu on takuu, oli siellä pölyä tai ei (ja aivan varmasti on, koska kyseessä on sähkölaite, jota ei ole suljettu ilmatiiviisti). Sinun ei auta kuin ottaa härkää sarvista ja yrittää hoitaa asia sen kuluttaja-asiamiehen kanssa siten, että hänkin ymmärtäisi asian oikean tilan.
|
juhpyl
Member
|
8. huhtikuuta 2005 @ 07:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Kuluttajalla on myös mahdollisuus suoraan valittaa kulutajansuojalautakuntaan. Lomakkeita saa eri kaupungien kuluttajanasiamiehen toimistoista. Kuluttajalle valitaminen kuluttajansuojalautakuntaan on täysin ilmaista. Päasiassa käsittely on kirjallista ja kummatkin osapuolet saavat esittää omia näkemyksiään asiassa. Kuluttajavalituslautakunnan päätös ei ole osapuolia sitova eikä täytäntöönpanokelpoinen vaan lautakunta antaa päätöksen, jota yleensä elinkeinoharjoittajat noudattavat. Ne elinkeinonharjoittajat, jotka eivät kuluttajansuojalautakunnan päätöksiä noudata joutuvat ns. mustalle listalle. Aivan viime aikaina on oikeuskäytännössä sekä myös kuluttajaviranomaiset ottaneet sen kannan, että jos takuuaika on mennyt juuri umpeen niin kuluttajille korvataan laiteviat niinkuin laitteella olisi vielä takuuaika voimassa, tämä erityisesti silloin kun takuuaika on suhteellisen lyhyt tavaralla ja sen olisi pitänyt kestää kauemmin kuin juuri takuuajan. Kaikki laitevalmistajat eivät kuitenkaan noudata tätä menettelyä. Pääsääntönä on, että takuuaikana korjataan kaikki laiteviat tai annetaan uusi laite kuluttajalle. Poikkeus tästä muodostaa ne tapaukset, jolloin katsotaan, että kuluttaja on käyttänyt laitettaan huolimattomasti tai tehnyt jotain muutoksia, jotka on kielletty takuuehdoissa. Yleensä laiteen takuuehdoissa näkee mitä korvataan ja mitä ei ja jollei takuuehtoja ole niin silloin noudatetaan yleisiä sääntöjä eli kaikki ne viat laitteessa korjataan takuuaikana, jotka eivät ole johtuneet kuluttajan huolimattomasta käytöstä tai käyttöohjeiden vastaisesta toiminnasta (laitemuutokset) ynnä muusta sellaisesta.
|
vervex
Member
|
8. huhtikuuta 2005 @ 09:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Voithan vetästä siitä ne pölyt imurilla ja viedä sitten sinne takaisin. =D
|
Ekhnaton
Junior Member
|
8. huhtikuuta 2005 @ 16:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Otin yhteyttä tampereen kuluttajasuoja-asiamieheen "naiseen" se meni gigantin puolelle asiassa ja voivotteli vaan sitä miten sinne on pölyä päässyt. Ja pisti vian minun omaan piikkiin.
Siis mitä?? Onko tämä nyt jokin trolli vai? Jos tällaista on todella tapahtunut, niin johan on kummallista. Kuka hemmetti siellä Tampereella oikein pelleilee kuluttaja-asiamiehenä?
Ei muuta kuin kuluttajavalituslautakuntaan kirjelmää tekemään!
|
markoris
Suspended due to non-functional email address
|
8. huhtikuuta 2005 @ 21:01 |
Linkki tähän viestiin
|
Ei ole mikään trolli. Yritin selittää että kaikki sähkölaitteet kerää pölyä, mutta ei oikein mennyt läpi. selitti vaan ettei siellä saa olla pölyä.
|
Junior Member
|
8. huhtikuuta 2005 @ 22:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Kannattaa kuitenkin ottaa vielä yhteyttä suoraan Philipsiin. Jos haluat vielä korvauksia matka/puhelinkuluistasi niin sekin on mahdollista, koska takuuhuollon ei tule maksaa kuluttajalle mitään.
Kannattaa myös ottaa yhteyttä johonkin toiseen kuluttaja-asiamieheen. Epäilen vahvasti tämän kuluttaja-asianaisen pätevyyttä.
Toivottavasti et jätä asiaa kesken.
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
8. huhtikuuta 2005 @ 22:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Älä ihmeessä luovuta noin vähällä, vaan, kuten edellä sanottu, soittele uudelleen kuluttaja-asiamiehelle, Gigantissa jollekin johtopuolen tyypille ja/tai suoraan Philipsille. Ja kerro, että olet aktiivisesti kertomassa lopputuloksesta suomalaisella laajasti luetulla keskustelupalstalla.
Sitäkin voisi kysyä, millä Philips aikoo todistaa, ettei pöly ole joutunut koneeseen esim. jo tehtaalla (kai ne sen voisi jollain lopputarkastus- tai pölytön tila-väitteellä kumota)?
Kuluttajavalituslautakunnan käsittely taitaa tällä hetkellä kestää n. 1,5 vuotta, joten se tie on aika hidas. Hyvällä säkällä voisit tietysti saada sitten jo Blue-Ray-soittimen tilalle:-)
Jos nyt kuluttajansuojalailla mitään virkaa on ja mikäli kertomasi on koko totuus, en voi uskoa ettetkö voittaisi juttua käriksessä ihan heittämällä. Tampereella on monia lakiasiaintoimistoja, joista voit kysyä kiinnostusta ja hintaa hoitaa homma. Yleensä vastapuoli joutuu korvaamaan kulusi kokonaan, kun voitat jutun.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. huhtikuuta 2005 @ 04:35
|
vervex
Member
|
9. huhtikuuta 2005 @ 08:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuskin tuossa mihinkään oikeuteen tuon kanssa lähdetään. Elektroniikassa on aina vähintään puolen vuoden takuu, jos se ei ole käyttäjästä johtuen hajonnut, eli käyttänyt siihen väkivaltaa tai flashannyt vääränlaisen firmwaren jne...
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
9. huhtikuuta 2005 @ 20:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Elektroniikassa on aina vähintään puolen vuoden takuu,...
Niinpä. Ja mikäli myyjä/valmistaja ei millään myönnä laitteen olevan takuun piirissä (kuten markoris kertoi tässä asiassa käyneen), ainoa (laillinen) tapa saada asia etenemään (noiden soitteluiden ja KVL:n jälkeen), on viedä riita oikeuteen ratkaistavaksi. Eihän se yksistään paljon auta, että on takuu, jos myyjä vain toteaa "EVVK". Ei se uusi asema taivaastakaan tipahda odottaviin käsiin.
Mutta kyllähän se totta on, ettei monikaan viitsi oikeusjuttua noin pienestä asiasta nostaa.
|
jersi
Member
|
9. huhtikuuta 2005 @ 20:47 |
Linkki tähän viestiin
|
aina kun oikeutta jaetaan täytyy myös muistaa,että on mahdollisuus hävitä.lasku jää sitten itelle maksettavaksi :(
|
Moderator
|
9. huhtikuuta 2005 @ 21:09 |
Linkki tähän viestiin
|
Tässä tapauksessa, mikäli kaikki kertomasi on totta, ei pitäisi edes häviön mahdollisuutta olla..jos olet valmis niin pitkälle menemään.
..vai päässyt pölyä asemaan käytetään verukkeena. Sitähän sinne ei pitäisi siis päästä -> laitteessa on valmistusvika eli Philips on tehnyt virheen jo suunnitteluvaiheessa/tehtaalla :)
|
Senior Member
20 tuotearviota
|
10. huhtikuuta 2005 @ 10:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Itse asiassa tässä tapauksessa ei välttämättä kannata vedota edes takuuseen, joka on vain myyjän vapaaehtoisesti myöntämä lisäetu eikä mikään lain vaatima asia. Vetoa ennemmin myyjän virhevastuuseen, josta kuluttajasuojalaki sanoo:
Jos tavarassa on virhe kuuden kuukauden kuluessa sen luovutuksesta ostajalle, vastuu virheestä on myyjän. Virheen oletetaan olleen tavarassa jo sen luovutushetkellä, normaalikaupankäynnissä kaupanteossa. Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota tämä nk. virheolettama. Näyttötaakka siitä, ettei tuotteessa ollut virhettä, on siis nyt myyjällä. Ennen lainmuutosta tämä näyttötaakka oli kuluttajalla, jos lisäetua antavaa takuuta ei ollut tai jos takuuaika oli päättynyt.
(http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?tmf=6463&lmf=6476&mode=readdoc&id=6541)
Usein virheellisesti ymmärretään että takuu olisi joku pakollinen laissa määrätty juttu. Kaupat tietävät tämän ja uskaltavat usein "uhmata" takuuta kaikenlaisilla oudoilla säännöillä ja rajoituksilla. Myyjän virhevastuu sen sijaan on määrätty laissa, eikä sillä edes ole mitään tekemistä myyjän antaman takuun kanssa ajallisesti. Virhevastuu suhteutetaan tavaran käyttötarkoitukseen ja hintaan, jolloin monesti käy niin että myyjä on velvollinen korvaamaan tuotteen virheet ja viat takuuajan päätyttyäkin. Ja jos tarkaksi haluaa ryhtyä, niin myyjä on velvollinen korvaamaan jopa takuuhuollosta aiheutuneet muut kulut esim. matka- ja puhelinkulut.. Itse ajattelin näitä asioita ääneen oulun gigantissa myyjälle ja yllättäen olikin jo sitä mieltä että "Tottakai me korvataan tämä..!"
Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä myös takuuajan päätyttyä tai silloinkin, kun tuotteelle ei ole annettu takuuta laisinkaan.Takuu on vain myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Siten myös sellaisista virheistä, jotka ilmenevät vasta takuuajan päätyttyä, voi valittaa.
Lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Tämä koskee myös takuukorjauksia: takuunantaja vastaa kaikista tavaran korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan mm. tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuneet kulut, käytetyt varaosat ja korjaajan työ- ja matkakulut.
Pienet ja helposti liikuteltavat tavarat, kuten kellot ja kamerat, ostaja voi tuoda korjattavaksi. Silloinkin hänelle pitää korvata matkakulut. Takuuehdoissa voi olla ohjeet ostajalle, miten toimia käytännössä.
Samoja ongelmia on ollut muun muassa takuun siirtymisestä kolmannelle osapuolelle jos myyt tavaran takuuaikana. Jotkut myyjät ilmoittavat että takuu katkeaa jos tavara myydään. Virhevastuu (ja takuu) koskevat tavaraa, ei henkilöä, joten takuu pysyy voimassa.
(http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?tmf=6463&lmf=6475&mode=readdoc&id=7917)
edit. se pointti oli: Gigantti kyllä tietää tämän myös, mutta monesti joku yli-innokas myyjä yrittää ensin vetää kotiin päin. Kannattaa tosiaan mennä vielä sinne paikan päälle ja tehdä heille selväksi että sinä tiedät nämä myös ja aiot myös pitää oikeuksistasi kiinni. Ensin asiallisesti neuvottelemalla ja lopuksi vaikka meuhkaamalla ja uhkailemalla. Oikeusjuttu tuommoisen asian ja hinnan takia on kuitenkin aina hieman arveluttava.. En tiedä miten asianajotoimistot toimivat ja laskuttavat siinä tapauksessa että pistät asian vireille ja ennen asian käräjille menoa Gigantti päättääkin maksaa. Kuka maksaa silloin sinulle jo mahdollisesti aiheutuneet asianajokulut. Hävinnyt osapuolihan tuomitaan vasta oikeuden päätöksessä korvaamaan vastapuolen kulut..?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. huhtikuuta 2005 @ 10:41
|
Senior Member
20 tuotearviota
|
10. huhtikuuta 2005 @ 10:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Piti laitta jo uuteen viestiin kun on jo hieman offtpoic ko. aiheeseen mutta takuuseen liittyvä..
Törmäsin juuri viime viikolla taas myyjään (Kärkkäinen) joka vaihtoi tuotteen takuuvaihdossa uuteen. Sen suhteen ei ollut ongelmaa, mutta kun halusin kuittiin merkinnän uudesta takuuajasta , alkoivat väittämään että se vain jatkuu sen vanhan takuuajan voimassaoloajan. Heh, paketissa lukee että "Takuu 12kk" ja myyjä inttää että se tässä tapauksessa onkin vain 4 kuukautta. Noh onneksi sieltä löytyi joku joka ymmärsi asian ja kirjoitti uudelle tuotteelle kuitin jossa on tietysti se täysi 12 takuuaika.
Eli tarinan opetus: Jos tuote vaihdetaan uuteen, niin takuukin alkaa alusta. Tietysti jos se korjataan niin sitten ei..
Tästä myös esimerkki Gigantista: Olen nyt jo 3 vuotta ja 4 kertaa käynyt vaihtamassa siellä vaimoni kihartimen (takuu 12kk) uuteen kun se kestää aina vain 9 kuukautta ja hajoaa. Sanoivat jo siellä Gigantissakin että nämä olivat huonoja eivätkä koskaan tule kestämäänkään pidempään, mutta ennen kun antavat rahat takaisin tai paremman tilalle aion käydä vaihtamassa sen aina uudestaan.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. huhtikuuta 2005 @ 10:57
|
mtk17
Newbie
|
10. huhtikuuta 2005 @ 17:48 |
Linkki tähän viestiin
|
Kuullostaa omituiselta koko juttu, mutta enempää siihen puuttumatta eikö ratkaisuksi käy, että puhallat itse isoimmat/näkyvät pölyt koneesta pois ja viet sen suoraan Sammonvaltatielle Digiserviceen, joka on Philipsin edustaja huoltoasioissa?
Anna kikantin hykerrellä itsekseen kuinka taas sai höynäytettyä jotain syytöntä, ja iske takaisin (vaatii vähän käteistä hetkeksi) ostamalla jotain ja palauttamalla se aina 30 vrk sisällä niin saat rahat takaisin ja kikantti joutuu myymään sen alehintaan. Tarvittaessa toista tarpeelliseksi näkemäsi kertaa ;)
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
10. huhtikuuta 2005 @ 18:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitäpä siitä itse hyötyy, jos kiusaa Giganttia niiden 30 päivän palautusoikeuden hyväksikäytöllä? Eivät edes tiedä, että kyse on jostain kostosta (ja tässä tapauksessa vieläpä aika lapsellisesta sellaisesta). Tuollaisella vaan kohta pilaa koko testailumahdollisuuden muiltakin. Ja G:kin pitänee kyllä listaa häirikköasiakkaistaan, joten jos joskus oikeasti haluaakin kokeilla jotain laitetta, se ei ehkä onnistukaan.
Sen sijaan, kun asiasta nyt vielä menet liikkeeseen keskustelemaan, kannattaa ottaa joku kaveri mukaan. Kaksistaan on monesti helpompi "taistella" vastaan ja onpahan samalla todistaja myyjän puheille, jos sellaista myöhemmin kaipaa.
|
Mainos
|
  |
|
mtk17
Newbie
|
11. huhtikuuta 2005 @ 10:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Mitäpä siitä itse hyötyy, jos kiusaa Giganttia niiden 30 päivän palautusoikeuden hyväksikäytöllä? Eivät edes tiedä, että kyse on jostain kostosta (ja tässä tapauksessa vieläpä aika lapsellisesta sellaisesta)
No eihän tuo "kosto" ollut ihan tosissaan kirjoitettu, hymiöstä oletin kaikkien niin päättelevän. Mutta toisaalta eihän ne siellä kikantissakaan paljoa hyödytä toisten idioottimaisesta pompottamisesta, eli sielläkin on joku vain saanut jotain perverssiä mielihyvää käyttäytymällä em. tavalla. Vaikkei ne siellä kikantissa sitä kostoa koskaan saisi tietoonsa, saattaisi siitä kuitenkin itselle tulla vastaavasti parempi mieli kun saa antaa takaisin.
Itse olisin hoitanut asian esittämälläni tavalla digiservicen kanssa, tai jos oikein pahana päivänä tulisi tilanne eteen, voisi kai sitä pari erää kikantin myyjän ja sen esimiestenkin kanssa ottaa ;)
Omiakin kokemuksia on juuri ilmeisesti tämän saman Tampereen kuluttajaneuvojan (Peltomäki?) kanssa, kun piti saada samsung hoitaan takuuasiat kuntoon. Tuntui tädin mieli muuttuvan kuin tuuliviiri riippuen siitä kenen kanssa oli viimeksi jutellut. No loppujen lopuksi sain huollon takuuseen tai millä tuotevirhevastuun nimellä se nyt halutaankin ilmaista, vaikka neuvoja olisi tyytynyt ilmeisesti ihan mihin vaan mitä vastapuoli tarjosi. Kannattaa olla sinnikäs näissä asioissa.
|