User Käyttäjä Salasana  

torstai 9.1.2025 / 06:09
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > se prkleen usb muisti
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Se prkleen usb muisti
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
ägräs
Member
_
19. huhtikuuta 2005 @ 17:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tämä asia alkaa jo ottaa päähän aika vakavasti. Minulla on mp3 soitin joka pitäis saada osioitua vfat tyyppiseksi. Joten tein näin:
fdisk /dev/sda
Tein sinne yhden osion jonka tyypiksi laitoin b eli W95 FAT32. Kaikki ok.

mkfs.vfat /dev/sda1
Tämä toimitus vei hädintuskin sekunnin aikaa mikä on vähän epäilyttävää mutta ei mitään virheitä kuitenkaan. (Eikä muitakaan viestejä sen puoleen)

mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usb
Ja tästä tulee se iänikuinen "wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda1,or too many mounted file systems". Olen yrittänyt myös -t auto mistä tulee sama ilmoitus. Voidaanko tästä nyt päätellä ettei linux oo yhteensopiva edes itsensä kanssa?!!?!

Jos teen sinne linux osion ja osioin sen vaikka ext2 tyyppiseksi niin kaikki toimii mut ei se paljon hyödytä koska tä soitin ei tietenkään tollasia ymmärrä. Jos joku osaa auttaa niin olen ikuisesti kiitollinen.
Distrona gentoo.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. huhtikuuta 2005 @ 17:38

neggis
Member
_
19. huhtikuuta 2005 @ 18:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kokeilin ajankulukseni alustaa usb-tikkuni. Muutoin tein kuten sinä paitsi mounttauksen pelkästään;

# mount /dev/sda1 /mnt/usbstick/

eli en antanut mitään tyyppiä filesystemille. Tuntui toimivan. Vaikuttaa kyllä omituiselta vialta.

Registered Linux User #395726
Postituslista suomalaisille SUSE Linux käyttäjille: http://lists.kotoistaminen.novell.fi/mailman/listinfo/suser-fi
All mail clients suck. This one just sucks less: http://www.mutt.org/
Messenger sucks, use Bitlbee: http://www.bitlbee.org
ägräs
Member
_
19. huhtikuuta 2005 @ 19:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Toi toimii mullakin JOS tiedostojärjestelmänä on ext2.
Huomasin että kun yritän mountata tätä mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usb ja katon tän jälkeen dmesg, niin siellä lukee
Unable to load NLS charset cp437
FAT: codepage cp437 not found

Mitäköhän meinaa? Miksi se edes on FAT kun pitäisi olla VFAT..?
ägräs
Member
_
19. huhtikuuta 2005 @ 20:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jaaha mulla ei ollut kernelissä mukana tota 437 codepagea. Pistin sen niin sain vfatin toimimaan. Ilo oli kuitenkin lyhyt kun huomasin ettei mp3 soitin siltikään tajua mitä tässä kapulassa on. Nyt alko epätoivo. Tä vehje sentään maksokin jotain.

EDIT: Selvisi joltain hämärältä nettisivulta että tä laite ymmärtää FAT osioita, ei FAT32. Joten... miten teen FAT osion?
Kokeilin mkfs.vfat -F 16 /dev/sda1. Silloin mount ilmoittaa sen olevan msdos tyyppiä. Eikä soitin tajua.

EDIT2: Tuli vielä mieleen että eikö tuota muistia pitäisi formatoida sen jälkeen kun on tehnyt sinne osion? Jos pitää niin miten? Vai formatoiko tuo mkfs.vfat sen? Aika nopeasti kyllä menee...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. huhtikuuta 2005 @ 20:47

Kullerwo
Member
_
19. huhtikuuta 2005 @ 20:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Muistaakseni monet usb-tikut on tehtaalla alustettu siihen vanhimpaan FAT (8 tai 12?) muotoon. Jospa soitin ei ymmärrä muuta, vaikka periaatteessa ainakin FAT16:n pitäisi toimia. Eipä tästä varmaan ole apua...

Pienenä muistutuksena: abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö
ägräs
Member
_
20. huhtikuuta 2005 @ 07:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei toiminut FAT 12,16 tai 32. Katsoin fdiskillä tätä muistia ennen kuin olin tehnyt sille yhtään mitään ja se näytti olevan aivan sekaisin. Muistaakseni neljä kappaletta jotain non linux osioita. Edelleen mietityttää että onko mksf.vfat siis sama kuin formatointi? Miksi se menee niin paljon nopeammin kuin windowsissa?

Pitää kai tehdä nä jutut windowsissa kun linuxin FAT ei ilmeisesti olekaan FAT.
neggis
Member
_
20. huhtikuuta 2005 @ 11:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Muistaakseni monet usb-tikut on tehtaalla alustettu siihen vanhimpaan FAT (8 tai 12?) muotoon.
Tämä pitää paikkansa.

Olen hiukan ulkona ongelmasi kanssa, mutta ainahan sitä voi yrittää autaa :)
Eli, kun pistän konsoliin (fc3)# mkfs ja napsuttelen tabia niin saan;
# mkfs
mkfs mkfs.cramfs mkfs.ext2 mkfs.ext3 mkfs.msdos mkfs.vfat

sama debianin puolella antaa;
$ mkfs
mkfs mkfs.cramfs mkfs.ext2 mkfs.ext3 mkfs.jfs mkfs.minix mkfs.msdos mkfs.reiser4 mkfs.reiserfs mkfs.vfat mkfs.xfs

Ja silmään pistää tuo "mkfs.msdos". Vertailin mkfs.vfat ja mkfs.msdos man-sivuja, ja en mielestäni huomannut mitään suurempaa poikkeamaa, ainakaan maallikon silmään osuvaa. Taitaa olla että olen väärillä jäljillä :|
Quote:
Edelleen mietityttää että onko mksf.vfat siis sama kuin formatointi?
Kyllä se on. Tiedän tunteen kun kaikki menee mestään... tulee vainoharhaiseksi itsestäänselvien asioiden kanssa :/
Quote:
Miksi se menee niin paljon nopeammin kuin windowsissa?
Tätä olen itsekin ihmetellyt.

Registered Linux User #395726
Postituslista suomalaisille SUSE Linux käyttäjille: http://lists.kotoistaminen.novell.fi/mailman/listinfo/suser-fi
All mail clients suck. This one just sucks less: http://www.mutt.org/
Messenger sucks, use Bitlbee: http://www.bitlbee.org
ägräs
Member
_
20. huhtikuuta 2005 @ 11:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Uhhh sain sen toimimaan kun poistin tekemäni osion. Siellä ei ole osioita ja pystyn silti mounttaamaan sen mount /dev/sda /mnt/usb.
En tajua enää mitään. Vihaan tietotekniikkaa. Kiitos avustusyrityksistä.
Kullerwo
Member
_
20. huhtikuuta 2005 @ 12:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli tehtaan jäljiltä tikuilla on noita piilo-osioita. Luulin, että ne olivat jo poistuneet hässäkän yhteydessä, mutta näköjään ei sitten. Parasta olisi vetää koko tikku sileäksi ja tehdä sille yksi FAT16/32-osio. Sitten tikun pitäisi toimia ongelmitta linuxissa, windowsissa ja soittimena. Piilo-osiot ovat aiheuttaneet juuri linuxissa tunnistamisongelmia.
ägräs
Member
_
20. huhtikuuta 2005 @ 12:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mites tä sit vedetään sileäksi? Toi sda osio on mountin mukaan tyyppiä vfat (eli FAT32 ymmärtääkseni). Se ainakin toimii tässä linuxissa ja windowsissa.
Kullerwo
Member
_
20. huhtikuuta 2005 @ 12:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Käytä vaikka sitä fdiskiä, kun sillä näkyi niitä muita osioita. Toisaalta jos se nyt toimii...
ägräs
Member
_
20. huhtikuuta 2005 @ 12:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niin ne muut sekaisin olleet osiot mä poistin heti alkuunsa. Nyt fdisk näyttää et ei ole osioita, mutta voin mountata tän, laittaa musiikkia ja jopa kuunnella sitä. Ehkä annan vaan olla. Olis kyl kiva ymmärtää miten levy voi toimia ilman osioita.
Kullerwo
Member
_
20. huhtikuuta 2005 @ 12:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Olis kyl kiva ymmärtää miten levy voi toimia ilman osioita.
Sama juttu.

Pienenä muistutuksena: abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö
Moderator
_
21. huhtikuuta 2005 @ 11:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itekki voisin tässä samalla kysyä USB-muististani tai lähinnä sen mounttaamisesta, kun haluaisin että aina kun muisti tökätään kiinni se mountataan automaattisesti tiettyyn paikkaan ja että normaali käyttäjä voi sitä lukea ilman rootin oikeuksia. Olen kyllä lisännyt /dev/sda1:sen fstableen. (nykysin siis su, mount -t vfat /mnt/usb, cd /mnt/usb ja dir, tiedostot näkyy kyllä, normaalilla käyttäjällä valittaa käyttöoikeuksista vaikka olen niitä koittanut muuttaa chownilla eli mun puolesta omistaja saa olla käyttäjä betrayed joka kuuluu users luokkaan.) Pitäskö mun tyhjentää koko muisti ja laittaa vfatiks linuxilla?

EDIT: distro unohtu mainita eli gentoo

Säännöt
Ubuntu is an African word meaning "I cant configure Debian"
Kun raportoit tuplaketjua, laita ketjun URL mukaan raporttiin, helpottaa elämää. :)
"Poliisilla on asiakas oikeassa ja pamppu vasemmassa."

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. huhtikuuta 2005 @ 11:32

Mainos
_
__

_
Guruttaja
Member
_
21. huhtikuuta 2005 @ 11:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Muistin tyhjennys ja uudelleen alustus ei vaikuta mounttaamiseen millään tavalla.

hyvää matskua mounttaukseen, vaikka käsitteleekin NTFS:ää.

http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Mount_MS_Windows_partitions_(FAT,NTFS)

EDIT: Samaa asiaa

http://pressf1.pcworld.co.nz/showthread.php?p=342217

----------------------------------
Intel Core 2 Duo E6400
Abit AB9 Pro
Corsair 2x512 MB 665 MHz
200 Gb Seagate Barracuda SATA
Samsung SH-S182D/RSMN
DWL-G520 Wlan
Windows XP Media Center

AMD Athlon XP 2600+
EP-8RDA3+
1 GB Ram
60 Gb Samsung IDE
Sapphire Atlantis 9600 256 Mb
Windows XP, Ubuntu

XBOX 360
----------------------------------

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. huhtikuuta 2005 @ 11:38

afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > se prkleen usb muisti

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy