User Käyttäjä Salasana  

tiistai 27.5.2025 / 23:34
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > musiikin tekeminen - tietokoneen tehot
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Musiikin tekeminen - tietokoneen tehot
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
antti20
Junior Member
_
6. toukokuuta 2005 @ 09:17 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Moikka!
Teen tietokoneella musiikkia. Vaikka tietokoneeni ei olekkaan kovin kummoinen nykypäivänä, niin pystyn sillä tekemään suhteellisen hyvin musiikkia. Haluaisin kuitenkin, että pystyisin pyörittämään musasoftassani (FL Studio 5) edes pari VST-pluginia enemmän yhtäaikaisesti. Kysymykseni siis on, että mitä minun kannattaisi koneessani päivittää? En haluaisi hurjasti rahaa tuhlata, koska ostan sitten jossain vaiheessa kerralla uuden koneen. Mikä siis olisi mielestänne paras vaihtoehto minulle? Auttaisiko muistin lisääminen tai musiikkin tekoon tarkoitetun äänikortin hankkiminen, joka ei söisi niin pahasti prosessorin tehoja vai pitäisikö sitten hankkia kokonaan uusi prosessori (siinä tapauksessa kannattaa melkein ostaa kokonaan uusi kone)?

Tietokoneeni: prossu 1700+, muistia 256 MB (ainoastaan) ja äänikorttina Sound Blaster 5.1.

Kiitos kaikille vastanneille! Hyvää kesän alkua!
antti20
Junior Member
_
6. toukokuuta 2005 @ 09:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Piti vielä mainita, että käyttöjärjestelmänä on Windows 2000 Professional. Olisiko joku toinen käyttöjärjestelmä vähemmän tehoja syövä tähän tarkoitukseen? Entä onko teillä mitään vinkkejä, millä kyseisessä käyttöjärjestelmässä (softapohjaisesti)konetta voisi nimenomaan musiikin tekoon nopeuttaa?
puppe_b
Senior Member
_
6. toukokuuta 2005 @ 09:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minimum System Requirements:

Windows Windows 95/98/Me/2000/XP

Latest version of DirectX and DirectX-supported video & soundcard recommended

Pentium Class 200 MHz, Pentium III processor or higher recommended

32MB RAM, 64MB or higher recommended

800x600 video display

30MB free disk space

Windows sound card

CD-ROM Drive

ASIO drivers required for synchronised audio recording in Producer Edition

Noita katsoessa sun kokoonpano vaikuttaa ihan hyvältä, eli ei se 256 tai 512 mt lisäys muistiin välttämättä ratkaisisi ongelmaa. Sinuna ostaisin ainakin 256mt lisää muistia, jotta kone toimisi yleisesti sulavammin: 20? (256mt) tai >40? (512mt) sijoitus ei varmaankaan tunnu pahalta. En vaihtaisi käyttöjärjestelmää.
antti20
Junior Member
_
6. toukokuuta 2005 @ 10:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitos vastauksesta!

Kyllä koneessani pyörii FL Studio moitteetta siihen asti, kunnes olen laittanut tarpeeksi erilaisia instrumentteja päällekkäin. Jos tosiaan voisi saada edes muutaman instrumentin (VST-pluginin) vielä laitettua, ennen kuin prosessori kuormittuisi liikaa, niin se olisi jo loistava juttu.

Olen ajatellut, että ostaisin muistia hiukan lisää, mutta en käytännössä sitä tarvitsisi lisää muuhun kuin juuri tuohon musiikin tekemiseen. Varmastihan vaikkapa 512 MB muistia nopeuttaisi konetta, mutta minkäköhän verran se vaikuttaisi tuohon musiikkisoftan pyörimiseen?
viliwee
Senior Member
_
6. toukokuuta 2005 @ 12:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Luulen, että kyse ei ole prosessorin kuormittumisesta, vaan nimenomaan muistin liian vähäisestä määrästä. Koska noi musiikkisoftat yleensäkään ei vaadi prosessorilta juuri mitään. Mutta muistia nuo ohjelmat kyllä syö.
Elikkäs 256mb kampa lisää, niin kyllä pitäisi pyöriä koko kone ihan eri tavalla ja kun muistia on riittävästi, niin pitäisi vaikuttaa ohjelmien pyörimiseenkin.

ASROCK S775 PT880PRO, INTEL DUAL CORE E2160 1.8GHZ, 2x2gb DDR2, Asus AH3650 512mt, Seagate 120gb, Maxtor 300gb, Antec SLK1650B
Mainos
_
__

_
Rikkivety
Member
_
6. toukokuuta 2005 @ 14:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mun mielestä muistia kannattaa lisätä. 512 megaa lisää on mielestäni kohtuullista, eikä hinnankaan puolesta ole mitenkään paha. Pluginien ja efektien käyttö kyllä vaatii myös prosessoritehoa mutta luulen, että nykyinen suoritin riittää kevyeen säätämiseen. Itsekin olen koittanut monia musiikkisoftia ja vaikka koneessani pyörii Athlon 2100+ 1,5 gigan muistilla, niin silti eräät ohjelmat kyykyttävät koneen, kun alkaa leikkimään efektien ja vst-pluginien kanssa.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > musiikin tekeminen - tietokoneen tehot

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy