User Käyttäjä Salasana  

torstai 2.1.2025 / 18:16
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > yleistä keskustelua digitaalisesta videosta > vhs-video digitaaliselle videokameralle pc:n kautta
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Vhs-video digitaaliselle videokameralle pc:n kautta
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Senior Member

1 tuotearvio
_
2. kesäkuuta 2005 @ 18:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulla on tuossa eräs vanha vhs-kasetti joka pitäisi saada muutettua digitaaliseen muotoon. Perinteisesti olen kyseiset hommat hoitanut kaappaamalla vhs-videon tietokoneelle ja siitä sitten jatkokäsitellyt videota milloin milläkin tavalla.

Nyt pärähti päähän ajatus siirtää tuo analoginen vhs-video suoraan digitaalisen videokameran nauhalle. Joissain kameroissahan on suoraan analooginen sisääntulo minkä avulla tälläinen temppu olisi varmasti helppo tehdä. Minun kamerastani tuo analoginen sisääntulo kuitenkin puuttuu. DV-in/out liittimet sen sijaan kamerasta löytyvät ja toimivat.

Onko kenelläkään tietoa voisiko hommaa hoitaa siten, että tuo tietokone toimisi tuossa välissä tavallaan analogisesta-digitaaliseen muuntimena? Koneessa on analogisen videon kaappaukseen tarkoitettu kortti (Hercules video action!). Ajatus olisi että tuolta kortilta saisi ohjattua videon ja äänen suoraan firewire liittimeen ja sieltä digivideokameralle. Mahtaako tähän hommaan olla olemassa mitään valmista ohjelmaa millä tämän voisi toteuttaa, vai onko koko ajatus kuolleena syntynyt?

PJKuona
mediatekniikan insinööri
http://koti.mbnet.fi/pjkuona/
Staff Member

32 tuotearviota
_
2. kesäkuuta 2005 @ 19:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
En tiedä onnistuuko tuo millään nykyisellä softalla "lennosta".
Teoriassa jos tuota TV korttia frameservaisia esim. DVIO:lle niin homma olisi siinä (tosin DVIO kaipaisi varmaan hiukan säätämistä/muokkaamista), en vain ole nähnyt softaa jolla tuo onnistuisi.
Taitaa olla helpointa kaapata se koneen kovalevylle ja sitten siirtää DV kameralle jos on tarvis.
Senior Member

1 tuotearvio
_
2. kesäkuuta 2005 @ 19:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Taitaa olla helpointa kaapata se koneen kovalevylle ja sitten siirtää DV kameralle jos on tarvis.
Noin minä sen normaalisti olen tehnytkin. Nyt vain sattui sen verran pidempi pätkä siirrettäväksi ettei se koneelle kerralla mahdu. Kun ei nyt juuri ole resursseja suurempaan kiintolevyyn niin syntyi tälläinen idea.

PJKuona
mediatekniikan insinööri
hetekka
Member
_
15. kesäkuuta 2005 @ 20:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos saa olla utelias niin miksi siirtää VHS nauhoituksia digikameran nauhoille? Kannattaisiko hommata polttava DVD ja ajaa ne ohjelmat sinne?!? Ihan siis uteliaisuuttani kyselen :)

MSI K9A2 CF-F
Mainos
_
__

_
Senior Member

1 tuotearvio
_
16. kesäkuuta 2005 @ 06:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Jos saa olla utelias niin miksi siirtää VHS nauhoituksia digikameran nauhoille? Kannattaisiko hommata polttava DVD ja ajaa ne ohjelmat sinne?!?
Syitä tuohon voi olla monia, mutta kerronpa oman tilanteeni. Minulla makaa kiintolevyllä juuri nyt lähes 100 gigan kokoinen vhs-videolta kaapattu videotiedosto. Olen Premieressä tehnyt kuvaan pieniä säätöjä, kuten korjannut värejä (alkuperäinen vhs-video oli lähes violetti) ja poistanut kohinaa. Nämä ja parit muut lisähärpäkkeet aiheuttavat sen, että videon renderöiminen dvd-muotoon tietyillä asetuksilla saattaa kestää jopa 160 tuntia eli lähes viikon. Tälläin koneelle ei luonnollisestikaan tehdä mitään muuta.

Itse kokeilinkin tuota renderointia. Kone oli ruksuttanut videota aivan ok muutaman päivän, mutta oli sitten törmännyt johonkin virheeseen ja homma oli loppunut siihen. Minulla ei juuri nyt ole aikaa ruveta säätämään ja kokeilemaan noita Premieren Export asetuksia uuuudestaan, joten tuo video pitäisi saada talteen. Koska dvd-video on nyt pois laskuista, niin erinomainen tapa videon tallentamiseen on dv-nauha. Tällätavalla videon saa nauhalle jossa se saa maata vaikka viisi vuotta ja odotella parempia aikoja. Saanpahan kiintolevylle lisää tilaa muita kiirellisempiä projekteja varten.

Näin siis minun tapauksessani.

PJKuona
mediatekniikan insinööri
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > yleistä keskustelua digitaalisesta videosta > vhs-video digitaaliselle videokameralle pc:n kautta

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy