Salattu Linux
|
|
mitäsny
Junior Member
|
25. maaliskuuta 2005 @ 18:17 |
Linkki tähän viestiin
|
mandrakeni ei tunnistanut tulostintani ennen kuin olin ladannut netistä tämän turboprinterin. tulostimen kohdalla näkyi aikaisemmin vain canon, nyt siinä näkyy tulostimen koko nimi ja sulkeissa turboprinter. (kun etsin canonin sivuilta linux-ajureita, ilmoittivat, että sellaisia ei ole.)
bonsai
|
AfterDawn Addict
|
25. maaliskuuta 2005 @ 18:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Linukka tunnistelee laitteistoa itteksee. Harvemmin tarvii ajureita.
En lähtis yleistämään tota...toi edellinen on seurausta siitä, että joku on kääntänyt kerneliin kaiken mahdollisen valmiiksi ja kun käytetään apuna coldpluggausta/hotpluggausta (http://linux-hotplug.sourceforge.net/) niin sen avulla voidaan tunnistaa monia laitteita ja ladata niille oikeat moduulit...
Mutta jos kerneli käännetään itse ja sinne ei laiteta mitään turhaa, niin silloin esim. uudet laitteet ei todellakaan tunnistu itsekseen...
|
Erkkimon
Senior Member
|
25. maaliskuuta 2005 @ 18:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Juu. Tosiaan. Enpä vielä ole kääntäny kerneliä...
BOFH on rakastanut usereitaan niin paljon, että antoi ainokaisen 3com590-Vortexinsa, jottei yksikään, joka häntä palvoo, joutuisi /dev/nulliin, vaan saisi iankaikkisen accountin.
Kun IBAN tai BIC on hukassa, http://ibanjabic.info tarjoaa avun.
|
mitäsny
Junior Member
|
25. maaliskuuta 2005 @ 19:10 |
Linkki tähän viestiin
|
taas uusi kysymys: miten tehdään käynnistyslevyke mandrake 10.1:ssä ? googlen linkit neuvovat rootkäyttäjänä komentoja mkbootdisk tai /sbin/bootdisk - ei onnistu, vastauksena vain command not found
bonsai
|
Erkkimon
Senior Member
|
25. maaliskuuta 2005 @ 19:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Mulla on ollu tapana kopypeistata koko juttu komentotulkista, nii avustajat näkee sitte, onko käsky annettu väärin tai onko käyttäjä ollu roottina tjsp. Auttaa huomattavasti.
BOFH on rakastanut usereitaan niin paljon, että antoi ainokaisen 3com590-Vortexinsa, jottei yksikään, joka häntä palvoo, joutuisi /dev/nulliin, vaan saisi iankaikkisen accountin.
|
mitäsny
Junior Member
|
26. maaliskuuta 2005 @ 10:05 |
Linkki tähän viestiin
|
eipä tosiaan onnisty bootdiskin tekeminen millään komennolla. mandrakea asentaessani ei tullut eteen tilannetta, jossa olisi siinä vaiheessa voinut luoda käynn.levykkeen. nyt se on kai myöhäistä. kokemuksesta vain tiedän, että ainakin windowsissa käynn.levyke on joskus kullanarvoinen. mutta kun ei niin ei.
bonsai
|
Erkkimon
Senior Member
|
26. maaliskuuta 2005 @ 13:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä ton sen asennuksenki jälkee pitäis onnistua. Ainaki SuSEssa pystyy tekemää sellasen ihan asennuksen jälkeeki: YaST -> System -> Create Boot-, rescue- or module disk.
|
AfterDawn Addict
|
26. maaliskuuta 2005 @ 15:12 |
Linkki tähän viestiin
|
[offtopic]
@Erkkimon
Mä kyllä vähän muuttaisin näiden arvosanoja:
Windows 7½
Linux 9
Mac OS X 7-
Mun mielestä totuuden mukaisempi lista olisi:
Windows 5
Linux 9
Mac OS X 10
[/offtopic]
|
lunix
Senior Member
|
26. maaliskuuta 2005 @ 15:35 |
Linkki tähän viestiin
|
juppe22
Quote: [offtopic]
@Erkkimon
Mä kyllä vähän muuttaisin näiden arvosanoja:
Windows 7½
Linux 9
Mac OS X 7-
Windows 5
Linux 9
Mac OS X 10
[/offtopic]
Meinasin tuosta laittaa mutta juppe22 ehti aiemmin, muuten kuitenkin jupen kanssa samoilla linjoilla, mutta tuo Mac OS X saisi multa 10- (- suljetusta koodista).
(on tuo Erkkimonin sigu parempi kuin eilinen, arvaa kaksi kertaa mitä kävi mielessä, modeemilla viestiketjua avatessa)
|
AfterDawn Addict
|
26. maaliskuuta 2005 @ 15:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: mutta tuo Mac OS X saisi multa 10- (- suljetusta koodista)
Hyvä huomio...lisätään siis se miinus siihen... :)
Quote: (on tuo Erkkimonin sigu parempi kuin eilinen, arvaa kaksi kertaa mitä kävi mielessä, modeemilla viestiketjua avatessa)
:D
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. maaliskuuta 2005 @ 15:47
|
mitäsny
Junior Member
|
26. maaliskuuta 2005 @ 16:09 |
Linkki tähän viestiin
|
vieläkin vaan jupisen tätä buuttidiskistä mandrake 10.1:ssä. olisin tehnyt boottaavan cd:n, mutta ensiksi täytyisi tehdä bootdisket. ja se ei siis onnistu. rootkäyttäjänä ja komento mkbootdisk antaa vastauksen "command not found". olen tuntikausia lukenut aihetta sivuavia tekstejä, mutta aina sama ohje, joka ei siis minulla toimi. mitäsnytaastekis ?
bonsai
|
Myr
Junior Member
|
26. maaliskuuta 2005 @ 16:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Olisikohan tällaisesta apua käynnistyslevykkeen tekemiseen:
Kuvaus: _The mkbootdisk program_ creates a standalone boot floppy disk for booting the running system. The created boot disk will look for the root filesystem on the device mentioned in /etc/fstab and includes an initial ramdisk image which will load any necessary SCSI modules for the system. Pitää asentaa erikseen, ainakin minun systeemissäni.
Niin, ja voihan asennuslevyltäkin systeemin saada käyntiin, ainakin jos pistää systeemiä samalla ehjäksi jonkin "eiku..." -homman jälkeen.
|
lunix
Senior Member
|
26. maaliskuuta 2005 @ 16:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Onko sulla olemassa ne levykuvat(imaget) jossain?
jos ei niin hae tuolta
ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrakelinux/official/10.1/i586/install/images/
roottina(bootdisk.img on vain nimenä tuossa)
dd if=bootdisk.img of=/dev/fd0
tai windowsissa rawritellä
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. maaliskuuta 2005 @ 16:22
|
mitäsny
Junior Member
|
26. maaliskuuta 2005 @ 18:01 |
Linkki tähän viestiin
|
siis ettäkö pitäisi imuroida netistä isoimaget uudestaan vain sen takia, että voisi tehdä tälle toimivalle järjestelmälle varmuuden vuoksi buuttidiskin ? tuntukausien homma ! annan sitten olla, ja jos joskus ei käynnisty, yritän käynnistää asennusdvd:llä. luulin, että jollain komennolla voisi tehdä, niin kuin kuulemma mandraken aikaisemmissa versioissa.
bonsai
|
AfterDawn Addict
|
26. maaliskuuta 2005 @ 18:10 |
Linkki tähän viestiin
|
No miksi et lataa vaikka knoppixin livecd:tä, joka kelpaa tollasen bootti disketin korvaajaksi hyvin (ja vielä minkä tahansa distron kanssa)...eli jos saat koneesi ihan sekaisin, niin ei muuta kun livecd:ltä boottaus, ja sulla on netti+muut jutut käytössä heti (hyvin kätevää, niin on apua saatavilla tarvittaessa) ja sitten voit sen kautta alkaa korjailemaan linuxiasi...
|
Senior Member
7 tuotearviota
|
26. maaliskuuta 2005 @ 18:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Sä alat oppimaa perusasiat siinä vaiheessa, kun oot roottina kirjotellu jotaa ylimäärästä ja järjestelmä on saatu kumoo kolme kertaa. Et voi olla edes alottelija -tittelin yläpuolella, jos et oo saanu järjestelmää uudelleenasennuksen partaalle ainaki kahtee kertaa. :P
Tässä suhteessa voisin melkein kutsua itseäni ammattilaiseksi, niin monta linuxia on tullut kaadettua.
RedHatin 7-versiota aikoinaan kokeilin ensimmäisenä ja sen kanssa tuli uudelleenasennuksia eteen melkein joka kääntessä kun piti yrittää jokin näytönohjaimen ajuri tms saada asennettua. Eipä siinä aloittelijana paljon keinoja keksi kun järjestelmä huutaa kernel panicia buutatessa...
Lopulta sain koko RedHatin katoamaan koneelta ja katosipa koko 10gt osio samalla ettei saanut hattua asennettua uudelleen enää kymmenettä kertaa.
Tämän jälkeen on tullut onnistuneesti sekoitettua mm Mandrake ja SuSE...ja kun en enää uudelleenasennuksia ole jaksanut suorittaa niin on tullut Knoppixia ja SuSE:n live versiota kiusattua.
Täytyy vaan todeta että en oikein ole yhteensopiva tämän pingviinin kanssa... Seuraavaksi joutuu tulilinjalle luultavasti Xandros tai Debian.
edit: Unohtuipa kiittää tuosta tapsa-linkistä...toivottavasti sen avulla saisin näitä linuxin parinpäivänsuhteita hieman vakituisemmiksi.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. maaliskuuta 2005 @ 18:42
|
mitäsny
Junior Member
|
26. maaliskuuta 2005 @ 18:35 |
Linkki tähän viestiin
|
no näinpä sitten menettelen. (tapsan sivuilla oli vain suositus kopioida ko. buutticd myös kiintolevylle, ja siksi tarvittaisiin buuttikorppuakin.) kiitos neuvoista, aina unohtaa kiitellä, kun on niin innostnut, ja tässä on vielä filminkehityskin meneillään pimiössä- mukava sitten skannailla omista negoista kuvia- siihen tarvitaan tosin windowsia, kun ei canon 5000f-skanneri toimi linuxissa.
bonsai
|
Erkkimon
Senior Member
|
27. maaliskuuta 2005 @ 07:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: [offtopic]
Windows 5
Linux 9
Mac OS X 10
[/offtopic]
Kun mä käytin mäkkiä, en tykänny siitä yhtää! Miks arvostelet sen Linuxin yläpuolelle?
Quote: arvaa kaksi kertaa mitä kävi mielessä, modeemilla viestiketjua avatessa
Mä kun luulin, että kaikki modeeminkäyttäjän on kuollu sukupuuttoo..? o.0 :P
Kuten juppe22 sano, knoppix on ihan jees.
Hyvä, bscd! Sähän oot jo ihan guru! Muista sitte jeesii lunixii ja juppee, kun niille tulee ongelmii. :)
Quote: tässä on vielä filminkehityskin meneillään pimiössä- mukava sitten skannailla omista negoista kuvia- siihen tarvitaan tosin windowsia, kun ei canon 5000f-skanneri toimi linuxissa.
Siinä yks syy säilyttää Wintoosa Linukan rinnalla. Mulla ei laitteistoa onneks löydy, joka ei Linuxissa toimisi, joten Wintoosa jouti hyvin osotteesee /dev/null/.
|
mitäsny
Junior Member
|
27. maaliskuuta 2005 @ 07:18 |
Linkki tähän viestiin
|
minullakin muut laitteet toimivat linuxissa paitsi just tuo skanneri (jolle kuulemma ollaan tekemässä linux-ajureita.) tarvitsin kyllä windowsia taas muuhunkin. halusin imuroida ja polttaa Knoppixin linuxissa. imuroin iso imagen. mutta enpä taaskaan löydä tiedostoa mistään. kun iso oli imuroitunut, aukesi ikkuna, jossa vaihtoehdot avaa/hylkää. avasin- ei mitään tapahtunut. etsin whereis- ym- jutuilla iso-tiedostoa- ei ole missään ! pitäisiköhän siis ennen tiedostojen lataamista luoda esim. jokin kansio, johon tiedosto asentuu, vai mitä ? avautuneessa ikkunassa luku tallennus:työpöytä. ei se kuitenkaan sinne tallentunut. ja imagen poltto dvd:lle olisikin ollut kai oma stoorinsa. siksi otin XP:n käyttöön, latasin imagen työpöydälle ja poltin vanhan tavan mukaan deepburnerilla dvd:n. 50 minuutissa koko 700 MB:n lataus ja poltto selvä. mutta olisi kiva oppia tämäkin homma tekemään mandrakella, ja ohjeita olen tunnollisesti seurannut, mutta imuroitua ja tuntemattomaan kadonnutta imagea on vaikea polttaa minnekään !
bonsai
|
Erkkimon
Senior Member
|
27. maaliskuuta 2005 @ 07:27 |
Linkki tähän viestiin
|
Mikä selain? Konquerorilla ainaki voit heittää sen johonki sijaintii. /home/temp on ihan jees. Voit luoda sellasen kansion. Vaikka konsolilla:
mkdir temp
Siinäpä se oliki. Sitte lataat .iso -tiedoston ja tallenna file tonne. Sitte onko sulla k3b asennettua? Sitte kun se on ladannu, avaa k3b ja avaa .iso sillä ja polta. k3b on ollu niin kurko, etten oo nöröä kovin usein kaipaillu.
|
mitäsny
Junior Member
|
27. maaliskuuta 2005 @ 07:37 |
Linkki tähän viestiin
|
minulla on firefox-selain, kun jotain on ladannut netistä, se kylmösti antaa siis avaa tai hylkää-vaihtoehdot. kun klikkaa avaa, ei tapahdu mitään. mutta kyllähän se image johonkin meni ja jossain on, ei vain löydy. whereis tai etsi-toiminnot eivät muutenkaan löydä juuri mitään. ei ole kai tällaista 3kb:tä. mitenkähän sen sitten saisi ? olen ottanut kaikki päivitykset. yritin myös saada kghostview-jutun, mutta ei ole päivityspaketeissa. ja kun senkin imuroin netistä, sama juttu: ladattua tiedostoa ei löydy mistään. tämä on tietysti windowsin aikaansaamaa. siinä kun on tottunut, että ladattu tiedosto näkyy pikakuvakkeena työpöydällä ja se siitä yhdellä klkikkauksella joko asennetaan (ohjelma) tai esim. siirretään poltto-ohjelmaan (isoimage). linuxisssa ei mene näin. tämä ei enää tässä tilanteessa ole ajankohtaista, kun knoppix on nyt dvd:llä, mutta vastaisuudessa täytyy sitten taas yrittää. pitäisikö vaihtaa firefox johonkin toiseen selaimeen ?
bonsai
|
AfterDawn Addict
|
27. maaliskuuta 2005 @ 08:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Kun mä käytin mäkkiä, en tykänny siitä yhtää! Miks arvostelet sen Linuxin yläpuolelle?
Siis oletko käyttänyt Mac OS X:ää (vai niitä vanhoja versioita, kuten 8 ja 9)??
http://www.apple.com/macosx/
Siis toi on mun mielestä ihan uskomaton OS...pohjautuu FreeBSD:n kerneliin ja desktoppi toimii just niinkuin pitää...ja sopivalla unix puolen osaamisella tosta saa vieläkin enemmän irti...
Linux puolen desktopit ja Xorg yrittää kyllä seurailla perässä...hyvänä esimerkkinä gnomen luminocity (jota ei vielä löydy, kun cvs:istä) ja tietysti se, että Xorg tukee aitoa läpinäkyvyyttä...
Quote: kun klikkaa avaa, ei tapahdu mitään.
Johtuu siitä, kun ei ole mitään ohjelmaa tohon avaamiseen...
Quote: mutta kyllähän se image johonkin meni ja jossain on, ei vain löydy.
Löytyy todennäköisesti jostain firefoxin oletus kansiosta...meneppäs firefoxin asetuksiin ja katso kohta downloads sieltä löytyy infoa, että mihin se tallentaa ne tiedostot...ja sieltä pystyy muuttamaan sen vaikka niin, että se kysyy aina, että mihin tallennetaan...
Quote: whereis tai etsi-toiminnot eivät muutenkaan löydä juuri mitään.
whereis on tarkoitettu vain ohjelmien hakemiseen, mutta find komennolla kyllä löytyy varmasti se mitä etsit...eli kirjoita vaikka roottina komentorivillä:
find / -iname *knoppix*
riippuen tietysti vähän sen tiedoston nimestä, niin kyllä pitäis löytyä...
Quote: ei ole kai tällaista 3kb:tä. mitenkähän sen sitten saisi ?
HUOM! k3b (http://www.k3b.org/)
Löytyy kyllä ihan varmasti sieltä mandraken paketeista!!
Quote: pitäisikö vaihtaa firefox johonkin toiseen selaimeen ?
No ei sitä mun mielestä kannata vaihtaa, mutta voithan asentaa siihen rinnalle muita selaimia...
EDIT: typo
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. maaliskuuta 2005 @ 08:55
|
Erkkimon
Senior Member
|
27. maaliskuuta 2005 @ 17:45 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Erkkimon
Senior Member
|
27. maaliskuuta 2005 @ 17:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Siis oletko käyttänyt Mac OS X:ää (vai niitä vanhoja versioita, kuten 8 ja 9)??
Oiskohan ollu 9... o.0
Nii sulla luultavasti on jo Konqueror. Eli kirjota luuserina komentorivillä
konqueror &
|
Mainos
|
|
|
mitäsny
Junior Member
|
28. maaliskuuta 2005 @ 16:16 |
Linkki tähän viestiin
|
aikaisemmat ongelmani suurimmaksi osaksi ratkottu saamieni ohjeiden mukaisesti. jotain alan oppia. mutta edelleen sekoilen ohjelmien asennuksen kanssa. huomasin, että realtek ac97-äänikortilleni on linux-ajurit. imuroin paketin ja se on nyt minulla muodossa azx-022205.tar.bz2. yritin purkaa ja asentaa sitä komennolla tar jxvf azx-022205.tar.bz2, tulee vastaus: toimintoa open ei voi suorittaa. mitenköhän tämän saisi avattua ja sitten ohjattua äänikortin ajuriksi ? tarvitsisin päivitystä, koska äänet toimivat epämääräisesti (mm. mikrofoni ei lainkaan)
bonsai
|