|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Koneen kasaus uudesta ja vanhasta.
|
|
Uukoo
Member
|
10. kesäkuuta 2005 @ 21:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Tuo 300W virtalähde noissa kahdessa paketissa ei todennäköisesti tule riittämään.
Allekirjoitan. Tehovaatimukset kasvavat jatkuvasti, 350W on minimi mikä kannattaa hankkia.
Teh leet.
|
herkko.99
Newbie
|
10. kesäkuuta 2005 @ 21:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Zapetu, onkos tuossa ehdottamassasi AMD kokoonpanon emolevyllä tuki ihan perinteiselle IDE kovolle? kun on niitä S-ATA ja muita hommia niin menee pää ihan sekaisin koko hommasta.. :( ja tuohon emolevyynhän ei käy SDRAM muistikamma, jos en nyt sitten ihan väärässä ole..
Taidan alkaa kääntyä itsekin AMD:n prosessorien puoleen kun katselin erilaisia vertailuja Pentium 4:een.. 8D
"...pojat on aina poikia, lelut vaan kallistuvat..."
|
zapetu
Senior Member
|
10. kesäkuuta 2005 @ 22:00 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Zapetu, onkos tuossa ehdottamassasi AMD kokoonpanon emolevyllä tuki ihan perinteiselle IDE kovolle? kun on niitä S-ATA ja muita hommia niin menee pää ihan sekaisin koko hommasta.. :( ja tuohon emolevyynhän ei käy SDRAM muistikammat, jos en nyt sitten ihan väärässä ole..
On siinä kaksi normaalia IDE-liitäntää (P-ATA). Eli siis sellaisia jossa on lattakaapeli. Nykyisiin emoihin käy vain joko DDR-kammat (AMD/Intel) tai DDR2-kammat (Intel). DDR2 ei tarjoa tällä hetkellä mitään nopeusetua, joten se kannattaa unohtaa Intelin puolelle. AMD siirtyy DDR2:seen vasta ensi vuonna. Ensi vuonna DDR2 muistit valtaavat markkinat, joten nyt kannattaa ostaa DDR muisteja kun hinnat on pohjalukemissa. Itse ostin yhden 512Mt/400 kamman 36.40 € hintaan, mutta ei niitä enää noin halvalla taida saada.
Suoritin: AMD ATHLON 64 3000+ BOX S939 WINCHESTER ADA3000BIBOX 150.00 €
http://www2.gnt.fi/scripts/DBMNet.dll?TuoteTiedotST?TUOTEKOODI=AD...
Emolevy: ASUS S939 NF4 ULTRA PCI-E 8CH GLAN RAID A8N-E 96.00 €
http://www2.gnt.fi/scripts/DBMNet.dll?TuoteTiedotST?TUOTEKOODI=A8...
Muisti: 2kpl 64BIT DIMM 512MB DDR 400 PC3200 M-TEC MT6464400D 2x42.00 €
Näytönohjain: PALIT GF 6600GT PCI-E 128MB VGA+DVI-I+TV NE-6600G+TD11-RETAIL 157.00 €
http://www.palit.com.tw/en/products/nv_geforce6600gt.htm Huom: Kannattaa varmistaa että kellot ovat 500 MHz (ydin) ja 1000Mhz (muistit).
Kotelo: ANTEC SLK1650BEC/MT 350W 3X5.25" 2X3.5" 2XUSB (PRESCOTT) SLK1650BEC 69.00 €
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=00166 (Musta)
Yhteensä 556.00 € (1Gt) tai 514.00 € (512Mt).
Quote: Taidan alkaa kääntyä itsekin AMD:n prosessorien puoleen kun katselin erilaisia vertailuja Pentium 4:een.. 8D
Tällä hetkellä se on järkevin vaihtoehto. Ehkä parin vuoden päästä Intel on taas niskan päällä, kunhan saavat uuden arkkitehtuurinsa valmiiksi työpöytäpuolelle. Mutta se jää nähtäväksi. Kannettavissa Intel on edelleen niskan päällä Pentium M arkkitehtuurilla.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. kesäkuuta 2005 @ 22:07
|
Senior Member
|
10. kesäkuuta 2005 @ 22:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Emolevyn valmistajalta kannattaa ennen osien tilaamista tarkistaa muistien ja emon yhteensopivuus, koska ainakin jotkin s939 emolevyt on melko tarkkoja muisteistaan, ja ainakaan dual- ominaisuus ei välttämättä toimi kaikkien muistien kanssa. Apacer on ainakin yleensä ollut melko hyvin yhteensopiva merkki noista halpismuisteista, muutenkin melko laadukas muisti hintaisekseen.
AMD X2 5000+ black edition @ 3100mhz
|
viliwee
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 06:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Ensi vuonna DDR2 muistit valtaavat markkinat, joten nyt kannattaa ostaa DDR muisteja kun hinnat on pohjalukemissa.
Olen itsekkin harkinnut uuden muistin ostamista, kun hinnat tuntuvat olevan alhaalla. Hyvää tietää, että kannattaa ostaa ihan lähiaikoina.
Kiitos Zapetu!
Quote: Apacer on ainakin yleensä ollut melko hyvin yhteensopiva merkki noista halpismuisteista, muutenkin melko laadukas muisti hintaisekseen.
Itse olen suosinut Kingstonin muisteja niiden elinikäisen takuun vuoksi, vaikka kertaakaan ei ole vielä muisti hajonnut.
Kyllä mielelläni sen 2-5?/muisti maksan enemmän tuosta takuusta.
Buffalo:n muistit ovat myös toimineet hyvin ainakin itselläni, mutta en tiedä lähtisinkö erikseen suosittelemaan.
Itsellä ei ole vielä tullut vastaan tilannetta, että emolevy olisi nirsoillut muisteista, vaikka onhan siitäkin täällä Afterdawnissa ollut keskustelua. Kannattaa tietysti pyytää sellainen kauppa, että saa palauttaa jos jokin osa ei ole yhteensopiva tai ei toimi toisen osan kanssa.
ASROCK S775 PT880PRO, INTEL DUAL CORE E2160 1.8GHZ, 2x2gb DDR2, Asus AH3650 512mt, Seagate 120gb, Maxtor 300gb, Antec SLK1650B
|
herkko.99
Newbie
|
11. kesäkuuta 2005 @ 08:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Mites muuten on kaikkien kaapeleiden saatavuus?
En ole koskaan ennen tilannut komponentteja ja sitten kasannut niistä konetta, vaan aina olen tyytynyt valmispakettiin.
Eli nyt tuli sitten tässä mieleen että tuleeko esimerkiksi emolevyn mukana lattakaapelit ja muut?
Sen verran tiedän että powerin mukana tulee tottakai tarvittavat virtajohdot.. mutta siihenpä se tietämys sitten loppuukin..
Jos kaikkia tarvitavia kaapeleita ei tule mukana, niin mitä erilaisia pitää tilata/hommata jostain?
|
viliwee
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 08:20 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitäs kaikkia kaapeleita pitäis tulla?
Lattakaapelit tulee IDE-laitteiden, kuten kovalevyjen ja CD/DVD asemien mukana, eli kun sulla on ne valmiina niin sulla pitäisi jo olla ne.
En nyt keksi, että pitäisikö joku kaapeli ostaa erikseen...
ASROCK S775 PT880PRO, INTEL DUAL CORE E2160 1.8GHZ, 2x2gb DDR2, Asus AH3650 512mt, Seagate 120gb, Maxtor 300gb, Antec SLK1650B
|
herkko.99
Newbie
|
11. kesäkuuta 2005 @ 08:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Lattakaapelit tulee IDE-laitteiden, kuten kovalevyjen ja CD/DVD asemien mukana
Ei kyllä mulla ole tullut kummankaan (polttavan, kiintolevyn) mukana yhtään ide kaapelia.. ainut kaapeli oli polttavan mukana tullut äänipiuha..
|
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 09:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Lattakaapelit tulee yleensä emolevyn mukana, ei asemien.
Emon mukana tulee ainakin yksi leveämpi ide kaapeli kiintolevyä ja cd/dvd asemaa varten, ja yksi kapea ide kaapeli korppuasemaa varten. Jos aikoo liittää koneeseen useamman ide kiintolevyn, pitää huomata tilata sitä varten se toinen kaapeli, eli IDE-kaapeli 66/100/133.
Yleensä kaikki peruskoneen kasaamiseen tarvittavat kaapelit tulee komponenttien mukana, ainut mikä kannattaa ehkä tilata erikseen on ylimääräinen kotelotuuletin, riippuen tietenkin tilattavasta kotelosta, mutta useimmissa koteloissa tulee mukana vain yksi kotelotuuletin joka ei oikein riitä tehokkaammalle koneelle. Tuo Antecin edullinen SLK1650BEC/MT 350W kotelo sisältää yhden 12x12 kotelotuulettimen. Tuo on hinta/laatu suhteeltaan varmasti yksi parhaimpia koteloita, sen mukana tuleva virtalähde on hyvä ja kotelo muutenkin on koht. hiljainen ja siisti.
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=00167#
Varsinkin nämä halpiskoteloiden virtalähteet on usein sellaista krääsää joiden varaan ei kannata konetta kasata, teholukemat niissä ei anna minkäänlaista todellista kuvaa tehosta, esim. joku codegenin 400 wattinen saattaa todellisuudessa vastata teholtaan 300 wattista.
Vaikuttava asia tehoissa on kunkin jännitteen amppeerit, ei niinkään tuo kokonaisteho.
|
herkko.99
Newbie
|
11. kesäkuuta 2005 @ 11:27 |
Linkki tähän viestiin
|
Olettekos tilanneet paljon tavaraa tuolta Mikromajasta?
että onkos miten nopeaa ja luotettavaa toimintaa.. Itse olen tilannut rompetta verkkokaupasta ja jimm's pc-storesta ja pettynyt kummankin toimintaan, toimitus kestää kauan ja tuotteiden pakkaus on vähän niin ja näin..
Kun ajattelin tilata kaikki osat tuolta mikromajasta, koska jos tilaan joka osan eripaikasta niin nousee postikulujen tuomat "turhat" kustannukset aika suuriksi..
|
zapetu
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 13:24 |
Linkki tähän viestiin
|
herkko.99
Quote: Olettekos tilanneet paljon tavaraa tuolta Mikromajasta?
että onkos miten nopeaa ja luotettavaa toimintaa.. Itse olen tilannut rompetta verkkokaupasta ja jimm's pc-storesta ja pettynyt kummankin toimintaan, toimitus kestää kauan ja tuotteiden pakkaus on vähän niin ja näin..
Itse olen viimeisen kokoonpanoni joskus 2-3 vuotta sitten ostanut Mikromajasta, koska siellä oli selvästi halvimmat hinnat. Säästin yli 50 euroa. Postitoimituksista en tiedä, koska kävin siellä paikan päällä. Takuusta en tiedä, kun mikään sieltä ostettu ei ole vielä hajonnut.
Verkkokaupasta olen tilannut paljon tavaraa mm. tässä keväällä polttavan DVD:n ja uuden HDDn. Lisäksi olen tallinnasta tilannut muutaman levyn. Itse olen ollut tyytyväinen verkkokaupan toimituksiin ja takuupalveluun.
Jimm'siltä hakisin mieluiten kaiken, koska asun Turussa. Mutta sieltä ei saa kaikkea tavaraa ja listoilla olevienkin tavaroiden saatavuus on vähän niin ja näin.
Yleensä kannattaa varmistaa, että tilaamaansa tavaraa on saatavilla. Jos näin ei tee, niin odottaminen syö hermoja. Yleensä kannattaa ottaa sitä tavaraa mitä on saatavilla, kunhan hinta pysyy kurissa.
Quote: Kun ajattelin tilata kaikki osat tuolta mikromajasta, koska jos tilaan joka osan eripaikasta niin nousee postikulujen tuomat "turhat" kustannukset aika suuriksi..
Verkkokaupassa on kyllä halvimmat postikulut, mutta valitettavasti suurimman osan tuotteista hinnat ovat turhan korkeita. Varsinkin näytönohjaimet ja muistikammat on hinnoiteltu käsittämättömän ylös.
Quote: Mites muuten on kaikkien kaapeleiden saatavuus?
En ole koskaan ennen tilannut komponentteja ja sitten kasannut niistä konetta, vaan aina olen tyytynyt valmispakettiin.
Eli nyt tuli sitten tässä mieleen että tuleeko esimerkiksi emolevyn mukana lattakaapelit ja muut?
IDE-kaapeleiden ja levyasemakaapelin pitäisi tulla emolevyn mukana. Ainakin tähän mennessa kaikissa tilaamissani emoissa sellaiset on ollut mukana. Tuossa ehdottamassani Asuksen emossa on vielä neljä S-ATA-liitintä kahden P-ATA-liittimen lisäksi.
Jos et ole ennen kasannut konetta, niin kannattaa muistaa muutama asia:
- Älä hötkyile, seuraa rauhallisesti mukana tulevia ohjeita. Jos mukana ei tullut ohjeita, niin saat ne ladattua esim. verkkokaupan sivuilta.
- Ennenkuin kosket johonkin komponenttiin, koske kotelon runkoon. Tämä eliminoi yleensä staattisen sähkön aiheuttaman jännite-eron käsistäsi.
- Piitahnaa laitetaan erittäin ohut kerros, sitä ei pursuteta niin paljon kun tuubista ulos saa.
- Ole kärsivällinen erityisesti prosessoricoolerin (siili ja tuuletin) kanssa. Yleensä sen asentaminen on kaikkein hermoja raastavin vaihe. Tosin A64-emoilla operaation pitäisi olla helppo kahden ruuvin kiristysoperaatio.
- Jos tulee ongelmia, niin kysy ensin joko täältä tai jostain hardisfoorumilta.
Quote: Sen verran tiedän että powerin mukana tulee tottakai tarvittavat virtajohdot.. mutta siihenpä se tietämys sitten loppuukin..
Kotelon mukana tulee virtalähde ja ainoa irroitettava virtajohto on se joka tulee seinään (pistorasiaan). Tarvitset lisäksi:
- 2kpl P-ATA lattakaapelit (ULTRA DMA/100 kaapeleita, joissa 80 piuhaa normaalin 40 sijasta ainakin kovolle)
- Levyasemakaapeli (ei välttämätön)
- DVD-I <-> VGA (Jos näytönohjaimessa ei normaalia VGA-liitäntää)
- Miniplugikaapelit äänikortilta vahvistimelle/kaiuttimille
Quote: Jos kaikkia tarvitavia kaapeleita ei tule mukana, niin mitä erilaisia pitää tilata/hommata jostain?
Verkkokaupassa on paras valikoima kaapeleista ja halvimmat hinnat. Mutta kannatta varmistaa, että tarvittavat kaapelit tulevat mukana.
viliwee
Quote:
Quote: Apacer on ainakin yleensä ollut melko hyvin yhteensopiva merkki noista halpismuisteista, muutenkin melko laadukas muisti hintaisekseen.
Itse olen suosinut Kingstonin muisteja niiden elinikäisen takuun vuoksi, vaikka kertaakaan ei ole vielä muisti hajonnut. Kyllä mielelläni sen 2-5€/muisti maksan enemmän tuosta takuusta.
Buffalo:n muistit ovat myös toimineet hyvin ainakin itselläni, mutta en tiedä lähtisinkö erikseen suosittelemaan.
Itsellä ei ole vielä tullut vastaan tilannetta, että emolevy olisi nirsoillut muisteista, vaikka onhan siitäkin täällä Afterdawnissa ollut keskustelua. Kannattaa tietysti pyytää sellainen kauppa, että saa palauttaa jos jokin osa ei ole yhteensopiva tai ei toimi toisen osan kanssa.
Piirisarjoista nForce2(U) taisi olla erityisen nirso muistien suhteen. Käsittääkseni nykyään muistien yhteensovittaminen on ennemmänkin AMD:n ongelma, koska muistiohjain on prosessorilla. Ja Venice-core on ilmeisesti vähemmän nirso muistien suhteen kuin Winchester-core. Mutta käsittääkseni nuo M-TEC:t toimisivat ihan hyvin (molemmissa). Itse olen ostanut kaiken merkkisiä muisteja ja kaikki ovat toimineet ilman ongelmia tähän asti (paitsi kaksipuoliset vanhalla emollani). Mutta kyllä tuo elinikäinen takuu Kingstonin ja ilmeisesti Buffalonkin kohdalla on plussaa. Muistia kannattaisi kuitenkin hankkia tässä kesä-heinäkuun aikana vähintään se 1Gt, koska hinnat tulevat nousemaan rajusti viimeistään vuoden lopussa. Itse ainakin aion tehdä niin, kunhan nyt ensi kuun alussa teen seuraavan suuren +600€ päivityksen (prossu+emo+muistit+näyttis+äänikortti), jonka pitäisi riittää vähintään pari vuotta.
perhana
Quote: Tuo Antecin edullinen SLK1650BEC/MT 350W kotelo sisältää yhden 12x12 kotelotuulettimen. Tuo on hinta/laatu suhteeltaan varmasti yksi parhaimpia koteloita, sen mukana tuleva virtalähde on hyvä ja kotelo muutenkin on koht. hiljainen ja siisti.
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=00167#
Jos siinä tulee mukana yksi 12cm tuuletin, niin aina vaan parempi. Virtalähteen 8cm tuuletin ei yleensä oikein riitä. Jos virtalähteessä on 12cm tuuletin, niin se saattaa jo yksistään riittää kunhan muu jäähdytys on hoidettu asianmukaisesti. Tuossa A64 boxed versiossa tulee käsittääkseni nykyään ihan asiallinen tuuletin mukana, toisin kuin joskus aikoinaan jossain AXP:issä. Saattaa kuitenkin olla tarpeen hidastaa hieman sen 12cm tuulettimen kierroksia. Itselläni oli joskus kotelo, jossa oli kaksi 12cm tuuletinta @12V (niille oli ihan paikat kotelossa edessä/takana). Humina oli matala mutta erittäin voimakas. Laskemalla jännite 6 volttiin molemmille tuulettimille, humina vaimeni todella paljon. Valitettavasti eivät lähteneet käyntiin enää 5V jänniteellä.
Quote: Varsinkin nämä halpiskoteloiden virtalähteet on usein sellaista krääsää joiden varaan ei kannata konetta kasata, teholukemat niissä ei anna minkäänlaista todellista kuvaa tehosta, esim. joku codegenin 400 wattinen saattaa todellisuudessa vastata teholtaan 300 wattista.
Itse olen ostanut verkkokaupasta kolme koteloa, joissa mukana oli Codegen virtalähde. Yksikään niistä (virtalähteistä) ei ole enää käytössä, vaan olen hankkinut Nexuksen virtalähteitä tilalle. Itseasiassa vaihdoin jossain vaiheessa (ilmaiseksi) kaksi Codegenin 300W virtalähdettä kahteen Codegenin 350W virtalähteeseen. Ja kun avasin tuon 350W Codegenin, niin jäähdytyselementit oli yllätykseksi paljon paremmat kuin 300W mallissa. Valitettavasti muut viritykset olivat edelleen jäljellä. Kyllähän nuo Codegenit ovat toimineet, mutta sen jälkeen kun KME:n virtalähde tappoi aikoinaan puolet koneestani en ole enää uskaltanut noita halpavirtalähteitä käyttää.
Halpavirtalähteistäkin löytyy ihan hyviä merkkejä. Esim. ainakin kohtuullisen edulliset Fortronin, Antecin ja Nexuksen virtalähteet ovat hyviä. Ainakin ne jotka ovat Fortronin valmistamia.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2005 @ 14:24
|
viliwee
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 14:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: perhana:
Lattakaapelit tulee yleensä emolevyn mukana, ei asemien.
Nyt en ymmärrä. Mulle on tullut aina asemien mukana IDE kaapeli ja cd-asemien mukana vielä äänikortin piuha. Ja en kyllä ole erikseen kattonu, että IDE kaapeli tulee mukaan. Silti sellainen on aina löytynyt. Ihme homma jos muilla ei ole kuulunut hintaan.
Quote: zapetu:
Mutta kyllä tuo elinikäinen takuu Kingstonin ja ilmeisesti Buffalonkin kohdalla on plussaa.
En tiennytkään, että Buffalokin tarjoaa elinikäisen takuun.
Vanhemmissa (vuoden pari takaperin ostetuissa) emolevyissä ei taida sitten tuota yhteensopivuusongelmaa olla..? Ainakin oma AsRockin emo hyväksyy muistin kuin muistin mukisematta (testattu mm. Buffalo, Kingston) eikä yhteensopivuusongelmaa löydy. Eikä myöskään kakkoskoneestani joka on jo vanha ja jossa on 4 eri merkkistä muistikampaa... Katosin jo aiheestakin, mutta hyvä tietää tulevaisuuden varalle, että kannattaa tarkistaa mitä muisteja emo tukee.
Quote: Verkkokaupassa on kyllä halvimmat postikulut, mutta valitettavasti suurimman osan tuotteista hinnat ovat turhan korkeita. Varsinkin näytönohjaimet ja muistikammat on hinnoiteltu käsittämättömän ylös.
Allekirjoitan! Näytönohjaimet maksavat tuolla tuskaisen paljon (en kyllä kuuna päivänä osta tuolta) ja muisteista ainut kohtuuhintainen on verkkokauppa.comin oma muisti.
Kun paljon tavaraa tilaa kerralla yhdestä paikasta, niin toki postikulut ovat silloin edullisimmat.
Itse katsoisin hintaseurannasta missä kalleimmat osat ovat edullisimpia (näyttis tai prossu tai emo) ja yrittäisin edullisimmista kaupoista kattoa mihin hintaan koko paketin sieltä saa.
Ja aina voi pyytää tarjouksen ns. hinnaston ulkopuolelta sähköpostilla, jolloin saattaa säästää muutaman kympin.
edit. kirjoitusvirhe
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2005 @ 14:41
|
zapetu
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 15:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Nyt en ymmärrä. Mulle on tullut aina asemien mukana IDE kaapeli ja cd-asemien mukana vielä äänikortin piuha. Ja en kyllä ole erikseen kattonu, että IDE kaapeli tulee mukaan. Silti sellainen on aina löytynyt. Ihme homma jos muilla ei ole kuulunut hintaan.
Näinhän oli ennen, mutta nykyään pitää säästää kaikessa. Ainakaan oman polttavan LG-aseman mukana ei mitään kaapeleita tullut. Sitäpaitsi edes printterini mukana ei tullut mitään kaapeleita (usb tai rinnakkais) ja jouduin sellaisen erikseen ostamaan. Ei mitään järkeä...
Quote: En tiennytkään, että Buffalokin tarjoaa elinikäisen takuun.
Ainakin itse ostin joskus jotain Buffalon kampoja, joissa oli elinikäinen takuu. En tiedä onko sitten kaikkein halvimmissa.
Lisäys: http://www.buffalotech.com/products/value-line.php Eli halpamalleissa on 2 vuoden takuu. Ne ostamani kammat olivat siis jotain parempaa tavaraa.
Quote: Allekirjoitan! Näytönohjaimet maksavat tuolla tuskaisen paljon (en kyllä kuuna päivänä osta tuolta) ja muisteista ainut kohtuuhintainen on verkkokauppa.comin oma muisti...
..., joka sekin maksaa 48.90 €, kun muualta saa n 40.00€ hintaan. Verkkokaupassa kaikki on niin kampanja sitä ja tätä. Jossain vaiheessa saattavat päättää, että nyt myydään noita muisteja ihan mielettömät määrät ja pistävät hinnaksi 38.00 €. Sitten niitä kannataisikin ostaa. Tällaisia tapauksia on verkkokaupan hinnoittelussa ollut vaikka kuinka paljon, kun jonkun tuotteen hinta aivan yhtäkkiä laskenut todella rajusti.
---
Joskus mikromaja tarjosi ilmaisen koneenkokoamispalvelun, valitettavasti ei enää tällä hetkellä.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2005 @ 15:08
|
viliwee
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 15:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Ainakaan oman polttavan LG-aseman mukana ei mitään kaapeleita tullut.
No johan on jännä juttu, nimittäin itse ostin noin neljä kk sitten LG:n polttavan verkkokauppasta ja mukaan tuli kyllä IDE-kaapeli.
Nykyisin taitaa olla tahti sitten muuttunut.
Nyt kyllä hämää tuo 2 vuoden takuu, kun itse ostin Buffalon 256mb muistin ehkä vuosi takaperin ja en ole yhtään varma millainen takuu tästä löytyy.
Kun ei tuota kuittiakaan löydy. Tosin eipä taida olla hajoamassa, niinkuin ei nuo muistit yleensäkään.
Quote: Tällaisia tapauksia on verkkokaupan hinnoittelussa ollut vaikka kuinka paljon, kun jonkun tuotteen hinta aivan yhtäkkiä laskenut todella rajusti.
Totta! Mutta omistaja katsoo, että tämä on heille paras tapa ansaita rahaa! Ei verkkokauppakaan toimi ihimisiä palvellakseen, vaan rahaa tehdäkseen.
Viimeisinpänä esimerkkinä tulee mieleen Logitechin MX510 hiiri.
Ajattelin käydä sen verkkokaupasta nyt ostamassa, kun hinta vielä keskellä viikkoa oli 35?. Nyt ne päätti nostaa sen viikon lopulla yli 40?. Täytyy odottaa seuraavaa laskutuulta...
|
herkko.99
Newbie
|
11. kesäkuuta 2005 @ 15:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Tässä on nyt osat mitkä ajattelin tilata (kuten varmaan huomaattekin, niin aika pitkälti zapetun ehdottamiin osiin päädyin.. :D
Emolevy: ASUS S939 NF4 ULTRA PCI-E 8CH GLAN RAID A8N-E 96.00
Kotelo + poweri: SLK1650EC/MT 350W 3X5.25" 2X3.5" 2XUSB (PRESCOTT) SLK1650EC 69.00
Muisti: KINGSTON DDR 512 MB 333 PC-2700 KVR333X64C25/512 49.00
Näytönohjain: PALIT GF 6600GT PCI-E 128MB VGA+DVI-I+TV NE-6600G+TD11-RETAIL 157.00
Suoritin: AMD ATHLON 64 3000+ BOX S939 WINCHESTER ADA3000BIBOX 150.00
Lisätuuletin: 8X8 PERUSKOTELOTUULETIN 6.00
Yhteensä: 527?
Tuleehan tuohon sitten vielä postikulut päälle..
Ja toisen 512MB muistikamman ostan kaverilta, hintaa 20?!
No mutta nyt eikun tilaamaan! :D
EDIT: pelaan nyt sitten varman päälle ja vaihdoin tuon M-Tec:n muistikamman tuohon Kingstonin kampaan..
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2005 @ 18:00
|
viliwee
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 15:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Juu, hyvältä näyttää eli tilaa pois vaan.
|
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 15:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Pidetään nyt sit peukkuja niiden muistien kanssa... eli kahden muistikamman etu on nimittäin juuri se dual ominaisuus, se vaikuttaa suorituskykyynkin jonkin verran, ja juuri se dual ominaisuus vaatii muisteilta hyvää yhteensopivuutta ja voi toimia huonosti varsinkin kahden erimerkkisen ja tyyppisen kamman kanssa. Mutta voi toimiakin, siksi pidetään niitä peukkuja ;-)
tuossa tuon asuksen virallinen Qualified vendors list (emossa testatut muistit ja toimiviksi havaitut):
http://www.asus.com/products/mb/socket939/a8nsli/overview.htm#
en nyt haluaisi maalailla piruja seinille, mutta ei vaan näy tuota M-TECiä tuossa listalla...
Edit: meinasi tulla väärä lista tuohon, mutta asiaa se ei muuttanut miksikään, eli oikean lista linkki löytyy tuosta sivulta kohdasta memory qvl
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2005 @ 16:06
|
zack2k
Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 16:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Noista kaapeleista sen verran, että useissa tuotteissa on merkintä RETAIL tai BOXED. Näissä tulee mukana lisämateriaalia, kuten kaapeleita, jne. Jos tuotteessa lukee BULK on siinä korkeintaan mukana ajurit jos niitäkään.
RETAIL = Loppukayttäjälle tarkoitettu paketti. Sisältää pientä extra sälää ellei sitten ole käytetty bulk sanan kanssa.
BOXED = "laatikoitu" esim. prosessoreissa mukana tuuletin.
BULK = ei sisällä muuta kuin itse laitteen.
OEM = uuden tietokoneen/laitteen mukana myytäväksi tarkoitettu laite/softa, jonka hinta on yleensä alhaisempi, kuin vastaavien retail pakettien.
Korjatkaa, jos huomaatte noissa virheitä tai jos tulee mieleen muita termejä.
|
zapetu
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 16:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Muuten vaikuttaa hyvältä herkko.99, mutta tosiaan niinkuin perhana sanoi niin tuon dual channel -toiminnan kanssa saattaa tulla ongelmia. Lisäksi jos toinen muisteista on huonompi, niin joudut ajamaan molempia muisteja sen huonomman muistin asetuksilla (dual channel tai ei). Mutta toivotaan että toimii. Jos ei toimi, niin voit aina ajella single channel tilassa.
Mutta kyllähän tuo Kinstonin kampa asiansa ajaa, mutta se silti 333Mhz muisti. Vaikka 400Mhz muisteilla ei saakaan suurta nopeusetua ainakaan dual channel -tilassa, niin jos joudut käyttämään sitä single channel -tilassa, niin 400Mhz muisti voisi olla parempi vaihtoehto. Onko se kaverisi muisti 400 vai 333?
Ja herkko.99, kysy saatavuutta sähköpostilla Palit GF6600GT PCIe 128MB. Voi mennä hermo odotellessa, jos niitä ei olekaan varastossa.
Quote: en nyt haluaisi maalailla piruja seinille, mutta ei vaan näy tuota M-TECiä tuossa listalla...
Eipä näy, mutta eipä näy montaa muutakaan halpamerkkiä. Itse taisin ostaa 36.6€ hintaan juuri tuollaisen elixirin (512Mt/400), joka tuossa listassakin on.
Mitäs olet perhana mieltä tästä TWINMOS 2X512MB DUALCHANNEL KIT DDR 3200 CL 2.5 89.00 €. Ainakin sovitus olisi kunnossa, jos vaan toimii tuolla emolla (Asus A8N-E).
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A8N-E&langs=01
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Herkko.99 huomasin juuri, että tuossa asuksen emossa on 24-pinninen ATX virtaliitin. Suurella varmuudella Antecin kotelossa olevassa 350W SmartPowerissa on normaali 20-pinninen virtaliitin. Kysymys kuuluukin, toimiiko tuo emo suoraan 20-pinnisellä liittimellä vai pitääkö erikseen hankkia adapteri (jollaisen saa esim. verkkokaupasta parilla eurolla).
Löysinkin tietoa asiasta eli http://www.techimo.com/forum/t140443.html kertoo, että toimii ilman adapteria. No problem.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Quote: BULK = ei sisällä muuta kuin itse laitteen.
Näinhän se yleensä on, mutta kun ostin sen LG:n polttavan (bulk) vuoden alussa, niin siinä tuli mukana kaikki muu oheistauhka (ajurit/Nero6/PowerDVD...) paitsi sitä IDE-kaapelia. Katsoin silloin myös vastaavan retail-paketin, mutta mielestäni myöskään siinä ei olisi tullut IDE-kaapelia mukana. Nyt kun katsoin verkkokaupan sivuilla, niin retail-paketeissa pitäisi olla myös kaapeli mukana. Tosin noiden LG-asemien myynti on saattanut hieman kasvaa siitä kun itse tuollaisen ostin...
Nykyään kannattaa kuitenkin selvittää etukäteen mitä paketin mukana tulee, koska noihin retail/bulk/oem merkintöihin ei voi enää luottaa. Joskus retail-paketistakin puuttuu tärkeitä kaapeleita (kuten printtereissä).
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2005 @ 22:06
|
viliwee
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 21:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Eli halpamalleissa (Buffalo) on 2 vuoden takuu. Ne ostamani kammat olivat siis jotain parempaa tavaraa.
Otin asian vielä uuteen käsittelyyn, koska löysin hintaseurantaa selaillessani, että Buffalon muistia myydään myös elinikäisellä takuulla. Tällöin muistin on ~5? kalliimpi.
|
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 21:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Antecin SmartPower virtalähteessä joka tuossa kopassa on, on 24 pinninen virtaliitin emolle
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=14351Quote: 24-pin power connector with detachable 4-pin section for backwards compatibility with ATX 20-pin motherboards.
Tuossa powerissa on myös kaksi 8x8 tuuletinta joista toinen on lämpötilan mukaan ohjattu.
Tuo asuksen a8n-e emolevy on sikäli outo tapaus, että siitä ei näytä olevan oikein toimivaa sivua tuolla asuksella, mutta todennäköisestihän siihen soveltuu samat muistit kuin tuohon a8n-sli emoonkin, ja sen listan mukaan ainakin TwinMOS on testattu ja toimivaksi todettu
Edit: 333mhz muistin toimiminen athlon64 prossun kanssa on melko epävarmaa, koska athlon64:n fsb on 200mhz jolloin muisti pitäisi olla 400mhz että se toimisi 1:1 nopeudella prossun kanssa
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2005 @ 21:54
|
zapetu
Senior Member
|
11. kesäkuuta 2005 @ 22:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Eli yhteenvetona Herkko.99 tuo valitsemasi "KINGSTON DDR 512 MB 333 PC-2700 KVR333X64C25/512" ei oikein palvele mitään tarkoitusta tässä kokoonpanossa. Joko hankit kaksi samanlaista 512Mt/400 kampaa tai sitten laitat pelkästään sen kaverisi 512Mt kamman. Ja myöhemmin kun rahatilanne on parempi hankit esim. tuon "TWINMOS 2X512MB DUALCHANNEL KIT DDR 3200 CL 2.5" 89.00 €.
Lisäys: Tai jos tiedät sen kaverisi muistikamman merkin ja tyypin, niin voit yrittää hankkia toista samanlaista. Tietenkin tuurilla voi toimia kaverisi kampa tuon Kingstonin kamman kanssa 333Mhz nopeudella, mutta ei 1:1 jakajalla kuten perhana sanoi. Myöskin ylikellottaessa olisi parempi käyttää vähintään 400Mhz muisteja. Hitaatkin (333) muistit voivat toimia 400 (tai suuremmalla) nopeudella ns. löysillä asetuksilla, mutta ei siitä mitään takuita ole. Kysy kaveriltasi nyt ensin sen muistikamman tiedot, niin voimme kertoa onko se käyttökelpoinen.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2005 @ 22:23
|
Uukoo
Member
|
12. kesäkuuta 2005 @ 01:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Heh, eli sitten loppujen lopuksi täällä suositellaan pääasiassa jo aikaisemmin kokoamaani settiä..
Prossu, emo, muistit, näyttis.. (okei, eri valmistaja) :D
Teh leet.
|
zapetu
Senior Member
|
12. kesäkuuta 2005 @ 02:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Heh, eli sitten loppujen lopuksi täällä suositellaan pääasiassa jo aikaisemmin kokoamaani settiä..
Prossu, emo, muistit, näyttis.. (okei, eri valmistaja) :D
No alussa lähdettiin liikkeelle Inteliin perustuvasta kokoonpanosta, mutta myöhemmin päätettiin sitten vaihtaa AMD:hen. Ja kokoonpanon, jossa on A64 3000+, nF4U, (2x)512Mt ja GF6600GT voi koota vain niin monella tavalla... ;) Itseasiassa ainoastaan kotelo tarjoaa edes jotain valinnanmahdollisuutta... :D Mutta kyllähän viimeisin ehdottamasi kokoonpano oli kotelon puuttumista lukuunottamatta hyvä.
Mutta asiaan eli tuo ehdottamasi:
GAINWARD GF 6600GT PCI-E 128M VGA+DVI+TV GAIN-6862 hintaan 160.00 € on hyvä vaihtoehto tuolle Palitille (siitäkin huolimatta että Gainwardilla on saattanut olla ongelmia viime aikoina erään LE-mallin kanssa)...
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 12. kesäkuuta 2005 @ 12:05
|
Mainos
|
  |
|
herkko.99
Newbie
|
12. kesäkuuta 2005 @ 05:36 |
Linkki tähän viestiin
|
juuh.. eli kysyin siitä muistista, ja se on kingston 512Mb, mutta siitä taajuudesta sillä ei kuulemmat ole mitään tietoa..
Mitenkäs sitten tuo dual channel ja single channel- homma, eli täytyykö se muutta jostain bios asetuksista että kumpaa haluaa käyttää?
Ja gainwardin tuotteisiin en enää koskaan koske.. :( puolivuotta sitten tilasin sieltä Gf FX5200 näytönohjaimen (jo on jo muutenkin aika mitään sanomaton), ja eipäs se sitten kauan jaksanut toimiakkaan, nyt ollut kuukauden kaapin pohjalla odottamassa lähetystä takaisin liikkeeseen..
Mutta niinän se on että "köyhän ei kannata halpaa ostaa"
Niin ja onkos tuo virtalähde nyt sitten yhteensopiva tuon emolevyn kanssa? kävin lukemassa tuota toista foorumia, ja jos nyt tajusin oikein niin sen powerin liitin (20 pin) käy emolla olevaan 24 pinniseen liittimeen...? Hmm..miten se voi olla mahdollista?
ja kiitos kaikille auttaneille! mitähän sitä olisi tullut loppu peleissä tilattuakaan.. xDD
|
|