Pitäisikö??? Linux...
|
|
AfterDawn Addict
|
28. lokakuuta 2005 @ 11:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: mp3 ym kodekit täytyy hakea erikseen. Poikkeuksena gentoo. Googlella löytyy apua. Manrivassa auttaa ks http://www.mandrake.tips.4.free.fr/configuration2006.html
Kyllähän lähes jokaisesta distrosta löytyy pakettienhallinta, jonka avulla pystyy asentelemaan helposti kaikki tarvittavat ohjelmat!
|
Faeryan
Suspended due to non-functional email address
|
31. lokakuuta 2005 @ 07:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Näinköhän tästä on vielä keskustelussa mainittu, mutta nuo koneen speksit näyttää kyllä siltä ettei laitteiden tunnistamisen kanssa pitäisi tulla mitään ongelmia. Aika yleisiä ja hyvin tuettuja laitteita ovat, joten siltä osin vaikuttaa hyvältä.
(k)Ubuntu on tosiaan aika hyvä aloittelijan Linux-järjestelmä. Itse tykästyin ko. distroon tuossa vuoden vaihteessa ja siitä pikkuhiljaa ajan kuluessa on tullut lipsuttua kauemmas Windowsista. Ensin oli Dual Boot, sit tuli pelkkä Ubuntu ja windows VMwarella, ja nyt on se VMwarekin kadonnut.
Ubuntun asennusohjelmaa en niin alkeelliseksi sanoisi. Se ei paljoakaan käyttäjältä kysele, eikä mitkään esittelyvideot pyöri taustalla, mutta se toimii, eikä kysele turhia, vaan oikeastaan näppis, kieli ja aika-asetukset on ne joita se kysyy käyttäjätunnusten lisäksi.
Mikäli olet kovin tottunut windowsin käytökseen, niin suosittelisin Ubuntua (gnome), mutta jos tykkäät enemmän silmäkarkista, niin Kubuntu (KDE) on omiaan sinulle. Ei KDE:kaan niin hankala ole käyttää, mutta vaatii vain hiukan totuttelua Windowsiin tottuneelta.
Ohjelmat toimivat ristiin Kubuntussa ja Ubuntussa, mutta luonnollisessa ympäristössään (Gnome/KDE) moni ohjelma toimii paremmin. Voit myös valita molemmat asennettavaksi, ja kirjautumisen yhteydessä sitten valita kumpaa tykkään kulloinkin käyttää. Tosin tämä aiheuttaa usein vain sekaannuksia, joten kannattanee kuitenkin valita se yksi kumpaa käyttää.
Ai niin, ja Linux -maailmassa nauretaan Samurizelle. Miksi tuollaiseen säätöön tarvitaan erillinen ohjelma, kun sama hoituu käyttikseltä luonnostaan (poikkeuksena SuperKaramba, joka tekee hommasta helppoa ja todella yksinkertaista).
|
Sakarias
|
6. marraskuuta 2005 @ 13:34 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuossa kokeilin Mandriva 2006 powerpack. Myös helppo asentaa ja hyvä suomenkielen tuki. Musta Gnome muistuttaa enemmänkin Mac työpöytää kuin Windowssia ja KDE karkkeineen XP:tä. No makuasia ja käytetty teemakin vaikuttaa.
Xfce4 on myös kokeilemisen arvoinen. http://www.xfce.org/index.php?page=screenshots〈=en Itse olen lipsunut myös pois XP:n käytöstä. Harvoin tulee siihen bootattua. Harmittaa tuo XP:n halu käynnistää itsensä aina uudestaan. Päivityspaketti X vaatii koneen uudelleen käynnistyksen. Vasta parin uudelleen käynnistyksen jälkeen pääsee pelaamaan tai katsoon leffaa. Linukassa taas voi päivitää vaika koko KDE:n konetta sammuttamatta. Nytkin uptime on jotain toista viikkoa ja enpä muista että olis pitänyt "uudelleen käynnistää"
Jos jollakulla hyviä superkaramba virityksiä niin olisin kiinnostunut. Itse en ole jaksanut moista asentaa. Joskus sitten kun huvittaa koodata...
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. marraskuuta 2005 @ 13:36
|
Divi
Member
|
6. marraskuuta 2005 @ 13:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Mites tuo asennus. mulla on tyhjä 10gt NTFS osio vapaana, pystynkö asentamaan kubuntun siihen sekaamatta muita osioita ja systeemeitä?
|
Sakarias
|
6. marraskuuta 2005 @ 14:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Mites tuo asennus. mulla on tyhjä 10gt NTFS osio vapaana, pystynkö asentamaan kubuntun siihen sekaamatta muita osioita ja systeemeitä?
Pystyy asentamaan. Poista osio ja jaa se kolmeen osaan. Root / n. 5 gigaa swap 500 Mb ja loput home osiolle. Vähän pienet osiot, mutta kokeilemaan pääsee. Home, jonne tulee omat datat kannataa aina pistää omalle osiolle, jotta voi vaihtaa helposti distroa datoja menettämättä. Itselläni home on useammalla levyllä. Pieni fat levy helpottaa datan siirtoa linukan ja XP:n välillä. NTFS levyjä voi Linukalla lukea, mutta ei kirjoittaa turvallisesti. ntfs ym levyt liitetään ylennsä /mnt hakemiston alle.
Usein tehdään /boot, /var ja/tai /tmp vielä omille osioille. /usr omalla osiolla on musta jo liiottelua, mutta sitäkin näkee.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. marraskuuta 2005 @ 14:16
|
Divi
Member
|
6. marraskuuta 2005 @ 14:20 |
Linkki tähän viestiin
|
mullakun on nyt 1 osio winukalle, 1 osio asennetuille ohjelmille ja peleille, 1 osio musiikille ja muille tiedostoille mitkä ei oo sidottu mitenkää paikkaansa (asennettu tms.) ja sitten tuo yksi 10gt tyhjyys... eli pitääkö mun nyt sitten poistaa se ja tehdä 3 uutta tilalle? ja pystynkö käyttämään kubuntulla noita mp3:sia jotka on tuossa omassa osiossaan?
|
Faeryan
|
6. marraskuuta 2005 @ 19:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Tietääkseni Kubuntun asennusohjelma osaa sen itse sitten osioida, mutta voithan aina tehdä sen valmiiksi. Takuuseen en kyllä mene siitä osioimisesta, ja mikset tekisi sitä jollain ohjelmalla jolla se luonnistuu, niin ei tarvitse sen osioinnin kanssa sit asennusohjelmalla kikkailla. Vähemmän mahdollisuuksia mennä vikaan (itse aina skitsoilen levyn osioimisen kanssa jos on mahdollisuus et joku kusee siinä (Murphyn laki)).
Kubuntu kyllä osaa käyttää kaikkia windowsinkin käyttämiä tiedostojärjestelmiä, eli nuo FAT32 ja NTFS kääntyvät kevyesti Linux-käyttöön, mutta kannattaa toki usein käytetyt mp3-osiot kääntää vaikka EXT2/3 muotoon niin ei pirstaloidu niin helposti.
Kaikki tiedostojärjestelmät saat sitten tosiaan mountattua lisäämällä yhden rivin fstab-tiedostoon, eli ei ole hankalaa.
AsRock939-DualSata2 | AMD Athlon64 X2 3800+ | GeForce 9800 GT | 2,5Gt DDR | Samsung HD160JJ | Logitech G15 | Samsung 226BW | Razer Diamondback
|
Divi
Member
|
6. marraskuuta 2005 @ 20:44 |
Linkki tähän viestiin
|
"Kaikki tiedostojärjestelmät saat sitten tosiaan mountattua lisäämällä yhden rivin fstab-tiedostoon, eli ei ole hankalaa."
tuo on ihan täyttä hepreaa...
|
Senior Member
|
7. marraskuuta 2005 @ 02:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Itse kyllä ennemmin suosittelisin, että ainakin (k)Ubuntun kohdalla antaa sen asennusohjelman tehdä osiointinsa itse. Ainakin omalla kohdalla kun tuo on toiminut varsin mukavasti.
Toiseksi, FAT32 ja NTFS-osiot saa kyllä molemmat luettaviksi Linux-puolella, mutta NTFS:lle ei ole olemassa luotettavaa ja varmasti toimivaa kirjoitustukea, joten sille kirjoitettaessa pahimmillaan sotkee koko tiedostojärjestelmän käyttökelvottomaksi. (Johtuen siitä että Microsoft ei julkaise tietoja NTFS:stä tarpeeksi/ollenkaan.)
Sinun ei vielä välttämättä tarvitse välittää tuosta fstab-tiedoston muokkaamisesta jos olet vasta kokeilemassa Linuxia. Jos on tarvetta niin se kyllä myöhemmin selkenee, kunhan ensin opit hieman tuntemaan tapaa jolla Linux toimii.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. marraskuuta 2005 @ 02:29
|
Moderator
1 tuotearvio
|
7. marraskuuta 2005 @ 03:59 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Faeryan
|
7. marraskuuta 2005 @ 05:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä se siitä selkiytyy, kunhan luet sen fstab-tiedoston sisällön. Lähestulkoon selkokielinen taulukko siellä on.
NTFS:n saat mountattua (valjastettua) Linuxin käyttöön yksinkertaisella komennolla, jolla en kuitenkaan sinua nyt sekoita, mutta FAT32 vaatii sinne käynnistyksen yhteyteen sen rivin että saat myös kirjoitusoikeudet asemalle.
Ja kuten jo sanottu niin tuon sources.listin kanssa kannattaa olla varovainen ettei saa mahdottomia ohjelmariippuvuuksia kehiteltyä.
= ohjelma1 vaatii asentuakseen ohjelman2, joka vaatii osan5, joka taas ei toimi jos on asennettuna ohjelma7 joka vaatii osat 2 ja 6, jotka eivät toimi jos ohjelma2 on asennettna mutta osa5 ei ole.
AsRock939-DualSata2 | AMD Athlon64 X2 3800+ | GeForce 9800 GT | 2,5Gt DDR | Samsung HD160JJ | Logitech G15 | Samsung 226BW | Razer Diamondback
|
keleksi
|
20. marraskuuta 2005 @ 05:00 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos ei mp3 ja avit toimi niin se johtuu puhtaasti siitä ettei osata. :F
|
Senior Member
|
20. marraskuuta 2005 @ 05:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Jos ei mp3 ja avit toimi niin se johtuu puhtaasti siitä ettei
osata. :F
Niinpä keleksi! Mutta onneksi osasit antaa niin viisaan
kommentin että joka ikinen linux n00p osaa tuon perusteella mp3 ja
avien toimimaan laiton joka distroon!
*kumartaa keleksi gurun suuntaan*
EDIT: Sähläystä muotoilujen kanssa..
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 20. marraskuuta 2005 @ 05:25
|
Member
1 tuotearvio
|
25. marraskuuta 2005 @ 13:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Laitetaan samantien tähän samaanketjuun toinen aikasamanlainen kysymys.
Olen ajatellu laittaa jonkun linuxin tohon taustalle ja vaihtoehtoina olis FC4 tai Suse 9 tai 10 oisko jotain suosituksii kumpi kannattais laittaa noista.
Ohjelmat pitäis olla mahdollisimman helppo asentaa koska ittee ainaki alko ärsyttää tos FC1:ssä hirvee säätäminen Winen kanssa ja en kumminkaa saanu toimii.
|
Senior Member
|
25. marraskuuta 2005 @ 15:00 |
Linkki tähän viestiin
|
Noista kolmesta: Suse 10!
Harkitse myös ubuntua, se on hyvä "toinen vaihtoehto" :)
|
Member
1 tuotearvio
|
25. marraskuuta 2005 @ 16:11 |
Linkki tähän viestiin
|
Laitoin sen takii noi 2 distroo koska ne oon ladannu joskus ja ne mult löytyy :D
No katotaan nyt mitä tapahtuu ku aletaan asentelee :D
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. marraskuuta 2005 @ 16:11
|
Eomer
Junior Member
|
3. joulukuuta 2005 @ 16:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Miten muuten onnistuu linuxin vaihto toiseen? Kun minulla on nyt koneella Mandrake ja winukka ja haluaisin vaihtaa Mandraken tilalle Ubuntun jättäen silti windowsin paikalleen.
|
AfterDawn Addict
|
3. joulukuuta 2005 @ 17:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Miten muuten onnistuu linuxin vaihto toiseen? Kun minulla on nyt koneella Mandrake ja winukka ja haluaisin vaihtaa Mandraken tilalle Ubuntun jättäen silti windowsin paikalleen.
No eipä siinä muuta, kun ubuntun asennus cd koneeseen ja asennat sen ubuntun niille osioille. joilla mandrake on ollut...
|
Eomer
Junior Member
|
4. joulukuuta 2005 @ 06:18 |
Linkki tähän viestiin
|
No hyvä ettei ole sen monimutkaisempaa. Eihän se sitten jätä mitään mandraken osia koneelle?
|
AfterDawn Addict
|
4. joulukuuta 2005 @ 09:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Eihän se sitten jätä mitään mandraken osia koneelle?
Ei jätä jos formatoit mandraken osion/osiot.
|
Eomer
Junior Member
|
4. joulukuuta 2005 @ 11:00 |
Linkki tähän viestiin
|
Ongelma on vain se etten tiedä mitkä ovat mitäkin osioita. Asennus ohjelma ilmoittaa suurin piirtein seuraavaa:
Vapaata tilaa: 41.5mt
sitten ilmoittaa muutaman osioin
suurin on ainakin windowsin ja tiedostojärjestelmä ntfs
sitten on kolme muuta joista en sitten tiedä ovatko ne kaikki mandraken. Luulisin kuitenkin näin. Niistä kahden tiedostojärjestelmä on ext3 ja yhden joku swap. onko tuo yksi joku välimuistin tyylinen? eli formatoinko nuo kaikki kolme? Ja pitääkö minun jotenkin itse päättää että mitä tietoja pistetään millekkin osiolle? Vai valitsenko vain ne kolme ja annan asennus ohjelman huolehtia siitä mille osiolle se mitäkin laittaa? Vai pitääkö niistä kenties tehdä yksi osio?
|
AfterDawn Addict
|
4. joulukuuta 2005 @ 11:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Niistä kahden tiedostojärjestelmä on ext3 ja yhden joku swap. onko tuo yksi joku välimuistin tyylinen?
Jeps swap on välimuistin tyylinen...
Quote: eli formatoinko nuo kaikki kolme?
Linux osioita ne kaikki on, mutta en tiedä, että mitä ne sisältää, joten kannattaa ensin tarkistaa, että mitä niillä on ennenkuin formatoi ne.
Quote: Ja pitääkö minun jotenkin itse päättää että mitä tietoja pistetään millekkin osiolle? Vai valitsenko vain ne kolme ja annan asennus ohjelman huolehtia siitä mille osiolle se mitäkin laittaa?
Jos niillä osiolla ei ole mitään tärkeää, niin voit poistaa ne osiot kokonaan ja antaa asennus ohjelman käyttää osioimattoman tilan asennukseen.
Quote: Vai pitääkö niistä kenties tehdä yksi osio?
Ei!
EDIT: typo
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. joulukuuta 2005 @ 11:22
|
Eomer
Junior Member
|
4. joulukuuta 2005 @ 11:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Kiitos, sainkin vastauksen moneen mieltä askarruttavaan asiaan. Kun nyt olen kyselemisen makuun päässyt niin kysäisempä vielä, että pystyykö osiot poistamaan asennusohjelman kautta vai pitääkö se tehdä jotain muuta kautta?
|
juuso65
Member
|
4. joulukuuta 2005 @ 12:31 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Mainos
|
|
|
Eomer
Junior Member
|
4. joulukuuta 2005 @ 17:08 |
Linkki tähän viestiin
|
Noista voi olla vielä hyötyä, mutta en ainakaan pikaisen vilkaisun perusteella löytänyt vastausta tuohon kysymykseeni. Eihän siinä perjaatteessa ole mitään ongelmaa ole voin aina kokeilla, mutta kun tuolla osioden muokkauksella voi saada koneen helposti sekaisin niin otan mielummin hiukan varmemman kautta.
|