Jos se väylä on 100MHz nii lukeeko siä BIOS:ssa sit et kertoimet on 23? Yleensä ku on nää AMD:n prossut nii eiks siinä yleensä oo kuitenki ollu väylänä 200MHz ja kertoimilla on nostettu tota kellotaajuutta vaan? Esim tuon 4600+ mallin vakio kellotaajuus olis puolet tosta eli 2,3GHz ja se saadaan kertomalla 200MHz x 11,5kerroin? Mulla taas kun on 5600+ nii se on tosta puolet eli 2,8GHz vakiona ja se on taas 200MHz x 14kerroin?
Noista volteista, ei sitä osaa kukaan mun ymmärtääkseni alkaa sanelee et minkälaiset laitat sinne BIOS:n asetuksista. Sun on ite kokeiltava se, eli aluks nostat väylää (sitä minkä sanoit olevan 100MHz). Aluksi nostat vaikka siihen 110 tai 115, pointtina se et vähän kerrallaan. Sit ku oot pistäny siihe jotain 133, niin luultavasti alkaa tarvii jo vähän volttia lisää. Jotta tiedät mistä lähtien alkaa kokeileen volttien lisäystä, sun pitää ottaa selvää mikä on prossun vakiojännite. Sen näkee esim BIOS:n volttiluettelosta, sieltä näkee kaikki voltit mitä koneessa on. Eli jos sieltä katot sen CPU voltagen, se on vaikka joku 1,35V niin tosta ylöspäin on hyvä lähtee sit kokeileen sitä, sieltä toisesta, volttienmääritys asetuksista. Jos pistät siihen vaikka 1,40V niin voi olla et toimii paremmin mutta ei vielä kauheen vakaasti. Sit taas ylärajan voi kattoo sillain, et seurailet vähän prossun lämpöjä (itse en luota BIOS:n näyttämiin lämpötiloihin, joten käytän windowsissa everest ultimatee, jolla näkee mielestäni kaiken koneesta, kaikki lämmötkin siis). Elikkä sit ku lämmöt alkaa menee reilusti yli 60 asteen prosessorin lämmöt nii sit alkaa ehkä olee siinä rajoilla, ettei ainaka kannata voltteja lisätä enää. Mutta sehän on aika suhteellista noitten lämpöjenkin seuraaminen, meinaa ei se volttimäärä siinä sitä lisälämpöö pelkästään tuota, vaan se on myös se et miten paljon oot lisänny sitä väylää siihen alkuperäseen nähden. Eli vakiona 100MHz väylätaajuus voi näyttää vaikka 35 astetta prossussa, mut sit ku laitat vaikka 133MHz, niin lämmöthän nousee jo silläkin.
Eli siis kokeilemalla, sillain oon oman koneeni säädötkin kattonu.
E8400 @ 4GHz + Thermalright Ultra 120 Extreme + Scythe Ultra Kaze | Asus P5Q Pro | Club3D HD4870 GDDR5 512MB + Arctic Cooling Accelero S1 rev.2 + Scythe Ultra Kaze | 2 x Kingston HyperX DDR2 1024MB 1066MHz | Samsung 320GB | Samsung DVD-asema | Antec Nine Hundred | TerraTec Aureon Fun 5.1 Audio | Corsair VX550W | Samsung 20" 2ms LCD | 3DMark06: ~17600 | 3DMark05: ~26000
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 16. maaliskuuta 2008 @ 13:40
|