User Käyttäjä Salasana  

lauantai 2.8.2025 / 16:10
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > prosessorin lämpötila
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Prosessorin lämpötila
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Sivu:<12
Senior Member

2 tuotearviota
_
26. helmikuuta 2009 @ 21:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ropsu79:
Lainaus:
No eipä nuo mitkään hälyttävät vielä nuo rasituslämmöt ole. Rasituslämmöt ne enemmän merkkaa kuitenkin kuin idle-lämmöt.

Eli tarkoittaako tuo nyt sitä, että mulla ei ole mitään hätää vaikka 8h pelisession aikana prossun lämmöt on lähellä 70C° ja kun kone on auki 24/7 lämpöjen ollessa reilussa 50C°:ssa?
Tää ei vahingoita konetta tai lyhennä käyttöikää millään tapaa?
Eikö nyt järkikin sano että nuo ovat turhan korkeat. Onko prosessorijäähy varmasti kunnolla kiinni? Miten on tahnojen laita yms...
ropsu79
Newbie
_
26. helmikuuta 2009 @ 22:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rmCowboy:
Lainaus:
No eipä nuo mitkään hälyttävät vielä nuo rasituslämmöt ole. Rasituslämmöt ne enemmän merkkaa kuitenkin kuin idle-lämmöt.

Eli tarkoittaako tuo nyt sitä, että mulla ei ole mitään hätää vaikka 8h pelisession aikana prossun lämmöt on lähellä 70C° ja kun kone on auki 24/7 lämpöjen ollessa reilussa 50C°:ssa?
Tää ei vahingoita konetta tai lyhennä käyttöikää millään tapaa?
Eikö nyt järkikin sano että nuo ovat turhan korkeat. Onko prosessorijäähy varmasti kunnolla kiinni? Miten on tahnojen laita yms...

Mulla se järki pelaa sen verran kyllä, siksihän aloin ongelmaan apua hakemaankin. Tuo viimeisin kirjoittamani oli enemmänkin sarkastinen huomautus.
Itse asiaan... Jäähy tuntuu olevan ihan ok kiinni pienellä heiluttelulla (kovaa kun ei uskalla kuitenkaan repiä). Tahnoista ei mulla ole hajuakaan kun en ite ole kasannut. Luulisin kuitenkin Jimm´s PC-Storen äijien osaavan asiansa (luulo ei ole tiedon väärtti aina).
Taitaa olla niin, et kuhan ehtii, niin huoltoon menee. Ellei täältä löydy jotain hyvää nixiä miten lämmöt sais normaaliksi... ilman et tarvii kummemmin kopan sisustaan kajota.
WillKane
Member
_
27. helmikuuta 2009 @ 02:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minullakin on idle lämmöt 50:ssä mutta rasituksessakaan ne eivät nouse pahemmin yli 60:en. Minunkaan järkeni ei ole sanonut että pitäisi huolestua koska yleensä kellottajat tuijottavat lämpöjä kellotus, ei todellinen vaara prosessorille mielessään. Jäähdyttimenä on Noctua U-12. Mielestäni omat prosessorilämmöt ovat olleet aina epäilyttävän korkeat mutta nuo cowboyn lukemat ihmetyttävät silti. Pitäisikö minun tarkistaa jäähdytys? Kuinka moni muu pääsee lähellekään noita. Ja 25°C lämpötiloihin en kyllä ilmajäähyllä usko.

KOVO tarkoittaa HARDWAREA
Senior Member

32 tuotearviota
_
27. helmikuuta 2009 @ 02:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ettekai te ala vertailee 45nm dualin lämpöjä -> 45nm quadiin päikseen?

z0mG!

Kuvitellaan että teillä on käytössä tasan 20neliön huone, jossa on yksi 2metrin seinäpatteri, jossa kulkee 55C vesi. Jos lisäätte toisen samanlaisen patterin huoneeseen, tuleeko sinne yhtään kuumempi kenties silloin?

Kait quadit nyt on kuumempia, kun prossujen lämmönsiirto pinta-ala on sama, mutta toisessa kaksi kertaa enemmän prossun HS -alueeseen lämpöä tuottavia ytimiä.

Lisäksi 45nm prossut kestää hyvin sen 70C, vaikka 75C rasituksessa. Itse olen jopa tahallisesti nostanut voltagee ja päästin lämmöt 80C, jopa tällöin kellotukset olivat vakaat, eivätkä siis kaataneet konetta. Teknillisesti pitäisi kestää jopa 95C, mutta ihan niin pitkälle en menisi luottamaan ehdoin tahdoin.

Itsellänikin Q9300 @3.2GHz 24/7 (427x7.5 1.3250V) Zalmanin CNPS9700 jäähyllä (LOW) ja tämän paketin mukana tulleella hopeatahnalla kiinni. Lämmöt ~68C rajamailla kumpaakin suuntaan muutaman asteen heitolla, riippuen huoneenlämmöstä (tj.max 95C) (Prime95 small fft's)

Lisäilen ja korjailen sitten päivällä enemmän, jos tarvis. Öitä ->

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. helmikuuta 2009 @ 02:48

ropsu79
Newbie
_
27. helmikuuta 2009 @ 05:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Minunkaan järkeni ei ole sanonut että pitäisi huolestua koska yleensä kellottajat tuijottavat lämpöjä kellotus, ei todellinen vaara prosessorille mielessään. Ja 25°C lämpötiloihin en kyllä ilmajäähyllä usko.

25C°:seen ei ole tarkoitus yrittääkkään, kun se on huoneen lämpötila. Pienellä googletuksella vaan lukasin että Q9300:sen normi lämmöt idlenä olisi 40C°:n tietämillä ja hieman alkoi mietityttää josko kopan sisällä kaikki ei olekkaan hyvin, kun lämmöt on 10C° korkeammat.
En ole kellottaja (vielä), mutta kun uuden koneen hommaan niin pyrin tutustumaan siihen mahd. hyvin, jotta ongelmien ilmaantuessa ei mene sormi suuhun ja rahat jollekkin korjaajalle joka tulee vaan painamaan virtanappia ja nauramaan osaamattomuudelle.
Koneeni on uusi ja takuuta on, joten mielummin otan kaikki ongelmat vastaan nyt ja ilmaisen takuuhuollon, kuin että ongelmat takuun loppumisen jälkeen ja maksan siitä huollosta.
Lainaus:
Ettekai te ala vertailee 45nm dualin lämpöjä -> 45nm quadiin päikseen?

Ei

Lainaus:
Lisäksi 45nm prossut kestää hyvin sen 70C, vaikka 75C rasituksessa. Itse olen jopa tahallisesti nostanut voltagee ja päästin lämmöt 80C, jopa tällöin kellotukset olivat vakaat, eivätkä siis kaataneet konetta.

Kuten aikaisemmin jo olen kirjoittanut, niin tiedossa on, että guadit kestää lämpöä hyvin.

Lainaus:
Itsellänikin Q9300 @3.2GHz 24/7 (427x7.5 1.3250V) Zalmanin CNPS9700 jäähyllä (LOW) ja tämän paketin mukana tulleella hopeatahnalla kiinni. Lämmöt ~68C rajamailla kumpaakin suuntaan muutaman asteen heitolla, riippuen huoneenlämmöstä (tj.max 95C) (Prime95 small fft's)

Sulla sama prossu kellotettuna (+jäähy low-asennossa) ja lämmöt rasituksessa samat kun mulla. Kuinkas käykään jos lähen kellottelee? Ei varmaan hirveän pitkälle pääsis kun jo vois koneen laittaa saunan kiukaaks.

OT: Kumma juttu kaikilla foorumeilla, et kun apua pyytää koneen kanssa, niin yleensä vastauksena saa "Mul on tämmönen kone ja tämmöset vehkeet ja kyl toimii". Mä mitään teidän koneiden tiedoilla tee jos ongelma on omassa koneessa!
Sry avautuminen... oottelen täs duunista pääsyä vaan.
Senior Member

2 tuotearviota
_
27. helmikuuta 2009 @ 12:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

Lainaus:
Lisäksi 45nm prossut kestää hyvin sen 70C, vaikka 75C rasituksessa. Itse olen jopa tahallisesti nostanut voltagee ja päästin lämmöt 80C, jopa tällöin kellotukset olivat vakaat, eivätkä siis kaataneet konetta.

Kuten aikaisemmin jo olen kirjoittanut, niin tiedossa on, että guadit kestää lämpöä hyvin.
Siis puhuttiin 45nm prosessorien lämmönkestosta. Ei siis dual vs quad:eista.
Kyllähän nuo prosessorit toimivat 80 asteessakin, mutta se ei prosessorille hyvää tee. Esimerkiksi oma q9450 ja e8400 ei nouse yli 60C, koska tarkoitus olisi käyttää prosessoreita vielä 5-7 vuoden päästäkin.

Se että vakiokelloilla 45nm prosessori on 70C rasituksessa, tuntuu kyllä turhan korkealta.

Onkohan kotelotuulettimet yms asiallisesti laitettu? Puhallus-suunnat oikein?
Hujo
Suspended permanently
_
27. helmikuuta 2009 @ 13:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
ropsu79

Niin sinne niitä leukoja naputtamaan misää se kone on koottu.

Eihän sitä voi mitään koneelle tehä, että takuu pysyy voimassa.

Niin ja ulkosesti ei voi koneelle mitään muuta tehdä kun pistää ulos lintulaudalle jäähtymään.

Voiko tietsikka koskaan toimia?
Mainos
_
__

_
ropsu79
Newbie
_
27. helmikuuta 2009 @ 15:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hujo:
ropsu79

Niin sinne niitä leukoja naputtamaan misää se kone on koottu.

Eihän sitä voi mitään koneelle tehä, että takuu pysyy voimassa.

Niin ja ulkosesti ei voi koneelle mitään muuta tehdä kun pistää ulos lintulaudalle jäähtymään.

Siinä selkeä vastaus, kiitos!!!
Huoltoon lähtee kunhan ehtii viemään (kuten aikaisemmin jo sanoinkin).

Sivu:<12
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > prosessorin lämpötila

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy