User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 8.6.2025 / 01:48
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kovalevyn hankinta-apu olisi tarpeen
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kovalevyn hankinta-apu olisi tarpeen
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Blond
Member
_
7. heinäkuuta 2005 @ 19:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Elikkä olen hankkimassa ulkoista/sisäistä kovalevyä, kun nyt taidan tarvita lisää muistia. Kumpikohan on parempi, vai onko mitään merkitystä? Tosin en edes tiedä, saako näin ikäloppuun koneeseen sitä sisäistä edes... Eli, apujanne jälleen kaivataan ;)
Asentamisen tulisi olla helppoa, koska vaikea on vaikeaa :o eikä hintakaan saisi päätä huimata. Eli vinkkejä tänne päin, jos löytyy. Toivottavasti olen nyt muotoillut tän ihan oikein, jotta tää olis ihan ymmärrettävissä...:)

Yhtä hankala kuin Soneran Kestoetu-sopimus
pkaksp
Moderator
_
7. heinäkuuta 2005 @ 19:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Voisit vielä heittää että mikä se koneesi oli niin olisi helpompi ettiä siihen uus kovo.. ;) (eli jos et emon merkkiä tiedä, niin laita edes koneen koko mallimerkintä) Kyllähän nuo sisäiset kovot nopeampia on, varsinkin jos on vanha kone ja käytössä vielä USB 1x ni ei puhettakaan ulkoisesta kovosta. (itse en ainakaan laittaisi)

Niin ja kyllä n. 99% varmuudella sinne uuden sisäisen kovon saa. :)
Senior Member
_
7. heinäkuuta 2005 @ 19:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Niin ja kyllä n. 99% varmuudella sinne uuden sisäisen kovon saa.
Aina on se 1% ;), omassa ikivanhassa compaqissa oli 4GB quantum bigfoot kovo ja nyt kun siitä palomuurin leivoin niin eipä saanut standardi kokoista kovoa kiinni minnekkään. Lopulta pulttasin takaseinään kiinni kun siihen juuri ja juuri mahtui oO.
Quote:
Asentamisen tulisi olla helppoa, koska vaikea on vaikeaa :o
Kaikkien sisäisten kovalevyjen asentaminen on aivan yhta helppoa/vaikeaa. Sen kuin tarkistaa jumpperiasetukset (IDE kovoissa), laittaa johdot kiinni ja ruuvvaa paikoilleen. Seuraava askel onkin sitten kovalevyn osiointi ja formatointi, se tapahtuu aivan samalla tavalla riippumatta siitä, että onko kyseessä sisäinen vai ulkoinen.

Ja tosiaan tuosta kokoonpanosta aina kannattaa kertoa enemmän niin voidaan myös auttaa paremmin =)
Blond
Member
_
7. heinäkuuta 2005 @ 19:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
On tässä sentään USBx2 :) ja olen meinannut hankkia sellasen "hubin", kun on kertynyt noita USB-laitteita sen verran, ettei viittis aina irrotella toista laitetta, kun toisen kytkee...
Siis tää mun kone on jotain -99 mallia, joten ei vielä edes vanha ;)
Intel Pentium III, 550 MHz(5,5x100)
Emo FIC VB-601/601-Z
Auttaako noi? Mä olen edelleen ihan käsi näissä jutuissa :)
Quote:
Sen kuin tarkistaa jumpperiasetukset (IDE kovoissa)
Siis tarkoittaa mitä? Joo, arvasin, että lisätietoja kaivataan, mutta en vain taaskaan arvannut mitä. Ja vastauksissanne, älkää antako "arvoni" hämätä, olen saanut sen kysymällä neuvoja miljooniin kysymyksiini, joten blondille on vastauksissa yksinkertaisuus valttia ;)

Edit: Bluekkis kerkesi vielä väliin...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. heinäkuuta 2005 @ 20:05

Senior Member
_
7. heinäkuuta 2005 @ 20:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Auttaapi sen verran että luultavimmin syö yli 32GB kokoisia kovalevyjä kun ei ihan vielä antiikkia ole. Luulisin että tullut 10 tai 20 gigan levyllä varustettuna alunperin?. Eli jos nyt vasta on isommalle tullut tarvetta niin ei mitään yli 80GB lisä kovoa varmaankaan kannata hankkia. Se tosin riippuu iha siitä kuinka itse sitä tilaa tarvitset. =) Tällähetkellä paras hinta/GB taitaa pyöriä tosin 160-200GB paikkeilla, mutta voi olla että tuo sun emo ei yli 120 gigasia tue. Myös jos käyttöjärjestelmänä on 9x sarjan winukka niin tarvitsee hakea mikkisoftan sivuilta päivitys fdiskiin jotta pystyy formatoimaan yli 60GB kovoja.
Senior Member
_
7. heinäkuuta 2005 @ 20:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
IDE kovalevyjä pystyy laittamaan samaan lattakaapeliin kaksi kappaletta kiinni. Kaapelin päässä on ns. master ja keskellä slave. Kovalevyllä tällöin joudutaan kertomaan että kummassa se on kiinni; master ja slave asetusten lisäksi on myös kolmas vaihtoehto eli cable select. Jumpperi asetukset lukevat yleensä kovalevyn etiketissä kuvilla tai ilman, niitä voi hetken aikaa joutua pähkäilemään mutta yleensä se on helppo hoitaa. Tuo kolmas cable select vaihtoehto on ihan hyvä myös, se kun laittaa kovalevyn itsensä tarkistamaan sijaintinsa IDE kanavansa ja silloin toimii niin masterina kuin slavenakin.

http://www.seagate.com/support/kb/disc/ref/jumper_settings.html
Tuolta esimerkki seagaten jumpperi asetuksista ja ohjeita enkuks. Nämä on tietenkin valmistajakohtaisia.

Jumpperi on sellainen pieni palikka (yleensä musta), joka on kahden pinnin päällä yhdistäen nämä. Voi joskus vaatia hieman sorminäppäryyttä sellaisen liikutteluun kun ovat aika pieniä.
Blond
Member
_
7. heinäkuuta 2005 @ 20:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
13 GT alunperin. Xp:n asensin vasta juuri, kun hankin lisää keskusmuistia. Mulla ei ole tällä koneella tällä hetkellä muuta kuin muutama ohjelma, mutta tarkoitus olisi tallentaa esim. kuvia ja musiikkia. Tähän mennessä olen tallentanut kuvat rompuille ja niitä alkaa olla. Musiikkia muunnan CD:ltä MP3 soittimelle, mutta koneella ei ole tilaa, eli jos poistan musiikit soittimelta ja haluan ne myöhemmin sinne uudestaan, ne pitää taas muunnella... Siksi tarvitsisin lisää muistia.

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/194271
Eli esim. tuolta löytyy historiaa mun koneesta ja kyvystä ;)

E:menin muuten tonne sun linkkiin, ja pakko myöntää, ettei asia valaistunut(kun en Lontoota oikeen haltsaa), mutta en kai tietoa oikeastaan edes tarvitse...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. heinäkuuta 2005 @ 20:37

pkaksp
Moderator
_
8. heinäkuuta 2005 @ 04:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
On tässä sentään USBx2 :) ja olen meinannut hankkia sellasen "hubin", kun on kertynyt noita USB-laitteita sen verran, ettei viittis aina irrotella toista laitetta, kun toisen kytkee...
Tarkoitin tuolla USB 1x, niin usb-portin nopeutta, en määrää. :) Eli uudemmissa koneissa on USB 2, joka on huomattavasti nopeampi ja johon viitsii jo ulkoisen kovonkin liittää.

Tuota Cable Selected vaihtoehtoa neuvoisin kokeilemaan vasta viimeisenä jos ei mikään muu jumpperi asetus pelaa. Oon törmännyt vain liian moneen tapaukseen joissa tuo ei toimi.

Tuosta kovalevyn koon valinnasta sen verran että, ainakin samsungin kovoille saa ladattua apuohjelman joka "rikkoo" tuon biossin rajoituksen kovon koosta. Sitä en osaa sitten sanoa, että tunnistaako se ihan kaiken kokoiset kovot, mutta ainakin suuremmat mitä normaalisti. (veikkaisin 80 GB vielä ainakin tunnistuvan)

Tuossa vielä kuvallinen kovon asennusohje, jossa on myös tuosta jumpperoinnista. (eli siltauksesta)

Member

3 tuotearviota
_
8. heinäkuuta 2005 @ 04:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Suhteellisen hyvä sisäisen kovalevyn asennusohje, tosta näkee että se ei ole vaikeeta :) Sille kovalevylle pitää vain löytää hyvä paikka sieltä koneen sisältä :I
http://www.cs.uta.fi/ipoppla/www/ipoppla02/pi/asennusapu.net/kovo...

Ulkoista ei kannata ostaa jos ei ole USB 2.0 porttia, noin vanhassa sitä ei ole. USB 1.0 on äärettömän hidas. Itse siirsin 3500 mp3-biisiä, muutamia elokuvia ja tv-sarjojen jaksoja USB 1.0:lla ulkoiselle kovolle "turvaan" koneen päivittelyn ajaksi, siinä siirrossa meni ~30 tuntia :D ja tietenkään sinä aikana ei voinut koneella tehdä juuri mitään.

Sisäiset kovalevyt ovat yleisesti "kilohinnalta"-halvempia, eli siis pienemmällä rahalla saa isomman kovon :) 80 gigasen IDE-kovon saa ~50 eurolla . Kovaleyvn pyörimisnopeus tulisi olla toi 7200 RPM, 5200 on kuitenkin vanhentunutta teknologiaa, mutta se ei välttämättä näy hinnassa.

Hintoja ja kauppoja: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26222

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. heinäkuuta 2005 @ 05:04

pkaksp
Moderator
_
8. heinäkuuta 2005 @ 05:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No niinpä niin... Mullahan jäi tosiaan tuosta viestin lopusta se linkki kokonaan pois. No onneks vempula korjas tilanteen laittamalla sen minkä itsekkin meinasin. :)
Member

3 tuotearviota
_
8. heinäkuuta 2005 @ 06:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ennen tuon linkin laittoa luin viestisi pari kertaa ja "maalasin" sen alareunan kun ajettelin että en varmaan syystä tai toisesta vain näe sitä linkkiä :)
Blond
Member
_
10. heinäkuuta 2005 @ 17:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitokset hyvistä ohjeista :) Toi asennuskin näytti jopa siltä, että minäkin voisin onnistua...
Tuosta kovosta vielä sen verran, että kun menen esim. tonne Mbnettiin, niin mistä tiedän, mikä sopii? Eli mitä kaikkea tulee ottaa huomioon. Siis ilmeisesti se on tuo IDE ja pyörimisnopeus(?) tuo 7200 RPM, mutta onko vielä muuta?
Quote:
Tarkoitin tuolla USB 1x, niin usb-portin nopeutta, en määrää. :)
Ai, noloo :o
Pystyykös muuten jostain katsomaan, kumpi se on?

AfterDawn Addict

4 tuotearviota
_
10. heinäkuuta 2005 @ 18:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Koneen ikään perustuen sanon että koneessasi on USB v.1.0
2.0 versiota ollut vasta muutaman vuoden

koneeseesi käy alle 70Gb kovalevyt http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26226
tai sitten täältä 80Gb ja alle http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26228

Share, Share and Share..

http://portal.tuffnet.org/ <-Tuffs Forum
Mainos
_
__

_
Blond
Member
_
10. heinäkuuta 2005 @ 18:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
OK.Kiitokset ja eikun ostoksille :)

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kovalevyn hankinta-apu olisi tarpeen

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy